پایان نامه با واژگان کلیدی فناوری اطلاعات، کارآفرینی، ایجاد اشتغال، آموزش از راه دور

دانلود پایان نامه ارشد

فناوري را در كشور افزايش دهد (C1-19) تا با بهره‌گیری از آخرين دستاوردها و پديده‌هاي جهاني بتواند به يك سطح جهاني برسد و در تعامل با جهان بتواند از دستاوردهاي ديگران بهره‌مند شود. (C1-28)
سياست‌هاي اتخاذ شده توسط دولت بايد در راستاي تحقق دولت الكترونيكي جهت ارايه‌ي خدمات الكترونيكي به شهروندان باشد (C6-20) از آن‌جا كه شبكه‌ي ملي اطلاعات در رشد كمي و كيفي خدمات دولتي و عمومي (C7-29) و بومي‌سازي محتوا و توسعه‌ي فرهنگ ايراني – اسلامي موثر است (C7-31) و باعث امنيت مي‌شود (C7-32) لذا در شبكه‌ي ملی اطلاعات خدمات زیادی بايد پیش‌بینی شود، (C2-26) مانند بانكداري الكترونيكي، بيمه الكترونيكي، ماليات الكترونيكي، آموزش الكترونيكي و…. (C6-17)
همان‌طور كه مي‌دانيم به عنان نمونه با ایجاد شبكه ملی اطلاعات، اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند سرویس‌های خود را 10 برابر افزایش دهند. (C2-29) هم‌چنين هدف شبكه‌ي ملی اطلاعات تولید محتوا، (C7-34) فروش محتوا به خارج از ایران و كسب درآمدر ارزي فراوان برای كشور (C7-35) است، در کنار اين موارد آموزش از راه دور، (C7-40) دسترسي به بازار (C7-41)، توسعه‌ي سلامت الكترونيكي (C7-42) كار از راه دور (C7-43) (H5-44) توليد و عرضه‌ي اطلاعات، (H2-5) خدمات ضروري، (H2-6) ترويج فرهنگ و انديشه‌ي اسلامي، (H2-7) توسعه‌ي نظام اداري الكترونيكي، (H2-45) دانش بنيان كردن نظام اداري، (H2-46) گسترش كاربرد فناوري‌اطلاعات، (H5-40) بهره‌گيري از فناوري اطلاعات در بازاريابي، گسترش بازارهاي بدون مرز، (H5-47) به کارگيري فناوري اطلاعات در شفاف‌سازي نظام اطلاعاتي توليد کالا و خدمات(H5-41) از جمله كاربردهاي شبكه‌ي ملي اطلاعات بايد باشد.
استفاده از ارتباطات و فناوري اطلاعات در توانمند‌سازی کارآفرینی در سایر حوزه‌ها (A2-3) و در راستای بهبود فرآیندهای کسب‌وکار (A3-1) و توسعه و گسترش تجارت الکترونیکی در کشور (A3-2) موثر است.
4-3-4-3- توسعه‌ي كارآفريني
آخرين كد محوري كه در مدل وجود داشت موضوع توسعه‌ي كارآفريني است. اين محور در چهار جز به شرح زير بررسي شد:
4-3-4-3-1-نوآوري
امروز ايده‌يي كه در يك نقطه‌ي جهان پديد و شكل مي‌گيرد در لحظه‌يي به سراسر عالم نفوذ پيدا مي‌كند و براي همه قابل بهره‌برداري است. (C1-41)با استفاده از فناوری اطلاعات سرعت انتقال ايده‌ها و به مشاركت گذاشتن دانش‌ها بسيار زياد شده است (C1-40) و فناوري اطلاعات نوآوري و خلاقيت را افزايش مي‌دهد؛ (H2-20) (C1-39) و به طور كلي جوامع را در يك فضاي جديد مي‌برد. (C1-13) بر همین اساس بسياري از كسب‌وكارهاي جديد وجود دارد كه جاي همه‌ي آن خالي است و كارآفرينان مي‌توانند آن‌ها را كشف و پر كنند. (C1-14) با توجه به تاثير سياست دولت در تجاری شدن ایده‌ها (C3-29) براي حمايت از كارآفريني دولت باید با غربالگری و شتاب‌بخشی به تجاری‌سازی ایده‌های (H4-4) و راه‌اندازي بازار بورس ايده (H4-5) سياست‌هاي تشويقي در زمينه‌ي توسعه‌ي فناوري، نوآوري، خلاقيت (C1-34) داشته باشد.

4-3-4-3-2-ايجاد
ارتباطات و فناوری اطلاعات جايگاه مهمي در اقتصاد كشورها دارد بسياري از مسايل اساسي در کشور به توليد و ايجاد اشتغال وابسته است (C7-19) و بسياري از كشورها بسیاری از مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود نظیر اشتغال را از اين طریق حل می‌كنند. (C7-2) یكی از اهداف اصلی توسعه‌ي تجارت الكترونیكي ایجاد اشتغال و حل مشكل بیكاری در كشور است (C7-4) دلیل انتخاب فناوري اطلاعات و ارتباطات برای برون‌رفت از فقر و بحران اقتصادی را گستردگی و ایجاد اشتغال بالا در این صنعت است (C2-13) از این رو تاثير سياست دولت در افزایش سهم کارآفرینی در توسعه‌ي ملی (C3-27) موجب “تسهیل” اجرای سیاست‌های موجود حاکم بر فناوری اطلاعات در فرآیندهای کسب‌وکار می‌شود (C3-20) و امکان تعریف و ایجاد کسب‎‌وکارهای جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات(C3-25) (C3-23) را فراهم می‌کند
کوتاه‌سازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاه‌های کارآفرین (H4-24) در کنار تامين نيازهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و پشتيباني منجر به ايجاد مشاغل جديد و توسعه‌ي كارآفريني (C6-18) مي‌شود، ايجاد اشتغال‌هاي جديد و كسب‌وكارهاي جديد با افزايش دانش فني (C6-15) و با افزايش پهناي باند مشتركين ايجاد شده است. (C6-12)
همان‌طور كه مي‌دانيم بیكاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی يك از معضلات كشور است (C2-19) از طرفي هیچ صنعتی به اندازه‌ي صنعت فناونري اطلاعات حجم ایجاد اشتغال ندارد، (C2-17) به طوري كه به ازای 15 میلیون تومان امكان ایجاد یك شغل در بخش فناوری اطلاعات وجود دارد. (C2-18) لذا تدوين سياست توسعه‌ي كارآفريني مبتني بر فناوري اطلاعات بايد جزو برنامه‌هاي دولت بايد باشد.
وجود بسترهای اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال ویژگی مهمی است. (C7-24) لذا شبكه‌ي ملي اطلاعات باعث ايجاد اشتغال(C2-28) (C7-28) در عرصه کارآفريني در حوزه‌هاي کسب‌وکار الکترونيکي (H5-37) می‌شود.

4-3-4-3-3-رشد
با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 2015 در‌آمد اپراتورها 994 میلیارد دلار خواهد بود. (C2-16) از این رو در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که شبكه‌ي ملي اطلاعات در اقتصاد ملي و GDP (C7-27) موثر بوده به بلوغ و تبدیل شرکت‌ها به بنگاه‌های بزرگ و رقابت‌پذیر (H3-20) كمك می‌كند. با کوتاه‌سازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاه‌های کارآفرین (H4-24) هدف‌گذاری‌هايي نظير صادرات 1 میلیون دلاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (A5-5) محقق خواهد شد .
4-3-4-3-4- توسعه‌ي كسب‌وكار
میزان استفاده‌ از فناوري اطلاعات در فضاي كسب‌وكار چندان زیاد نیست و عمده دلیل آن ابهام در مزایای استفاده از فناوری اطلاعات است. (C3-17) از این رو با توجه به آن كه توسعه‌ي زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات در توسعه‌ي كارآفريني موثر است (C6-11) لذا باید الگوی جدید كسب‌و‌كار مبتنی بر فناوری اطلاعات تعریف شود. (C7-1)
با توجه به آن كه سياست‌هاي اتخاذ شده توسط دولت مستقيماً در كارآفريني (C6-21) از جمله اشتغال‌زايي (C3-26) و توسعه‌ي کسب و کارهای کوچک (C3-28) موثر است، لذا فناوری اطلاعات باید در خدمت كارآفرینان كشور باشد. (C7-5) از طرفي با توجه به تعداد زیاد متخصصان و فارغ‌التحصیلان حوزه فاوا در كشور یكی از راه‌حل‌های اصلی برای اشتغال، توسعه فناوری اطلاعات قلمداد می‌شود. (C7-3)
دولت‌ها در عرصه‌ي کارآفرینی باید با بررسی و رفع موانع كسب‌وكار (H3-19) (H3-14) و کوتاه‌سازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاه‌های کارآفرین (H4-24) و بهره‌مندي از فناوري‌هاي نوين (H2-31) به بهبود فضاي كسب‌وكار (H2-38) و توسعه‌ي تشكل‌هاي تخصصي كارآفريني(H2-39) بپردازند.

4-4- تحليل داده‌های کمي تحقيق
در اين پژوهش از پرسش‌نامه‌ي محقق ساخته با 90 سوال بسته پاسخ پنج‌گزينه‌يي ليكرت استفاده شده است. پرسش‌نامه‌ي مذكور شامل سه بخش سوالات عمومي نظير جنسيت، مدرك تحصيلي، سن و سمت؛ سوالات اختصاصي در رابطه با اثبات مدل پژوهش و سوالات اختصاصي سياست‌هاي تدويني بود. روايي محتوايي پرسش‌نامه از طريق طراحي سوالات بر اساس ادبيات پژوهش و سنجش اوليه پيرامون كيفيت سوالات و نظرخواهي از خبرگان و استادان صورت گرفته است.
جهت تعيين پايايي پرسش‌نامه به صورت آزمايشي روي نمونه‌ي 20 نفري اجرا شد و سپس با استفاده از نرم‌افزار SPSS ضريب آلفاي كرونباخ پرسش‌نامه به شرح جدول زير استخراج شد كه نشانگر پايايي بالاي پرسش‌نامه در هر دو بخش اثبات مدل مفهومي و استخراج سياست‌هاي مناسب است. هم‌چنين عدد به دست آمده از محاسبه ضريب آلفاي کرونباخ براي سوال‌هاي مربوط به هر عنوان نشان مي‌دهد که سوال‌هاي پرسش‌نامه از هماهنگي دروني برخوردار بوده و پرسش‌نامه پاياست.
جدول ‏414- ضريب پايايي پرسش‌نامه
رديف
بخش
عنوان
سوال‌ها
ضريب كرونباخ
1
اثبات مدل مفهومي پژوهش
اثر سياست‌هاي دولت در توسعه‌ي فا
12
0.879
2

اثر توسعه‌ فناوري اطلاعات بر توسعه‌ي كارآفريني
16
0.896
3

اثر توسعه‌ي كارآفريني در سياست‌گذاري فا
12
0.972
جمع بخش اول
40
0.930
1
استخراج سياست‌هاي مناسب
سياست‌هاي مناسب حمايتي و پشتيباني
21
0.954
2

سياست‌هاي مناسب توسعه‌ي منابع انساني
9
0.906
3

سياست‌هاي مناسب فرهنگ‌سازي
5
0.887
4

سياست‌هاي مناسب توسعه‌ي زيرساخت فا
3
0.828
5

سياست‌هاي مناسب توسعه‌ي نهادهاي فا
9
0.934
6

سياست‌هاي مناسب توسعه‌ي محتوا و كاربردهاي فا
3
0.779
جمع بخش دوم
50
0.978
كل
90
0.982
خروجي‌هاي كامل نرم‌افزار SPSS به ترتيب جدول فوق در پيوست آمده است.
4-4-1- شاخص‌های توصيفي متغيرهاي تحقيق
در اين قسمت با توجه به حجم بالاي تعداد سوالات پرسش‌نامه به جاي تحليل جداگانه براي هر سوال به تحليل سوالات هر مولفه در قالب جداول واحد و نمودارهاي واحد اقدام شده است.
4-4-1-1- شاخص‌هاي توصيفي مولفه اول: اثر سياست‌هاي دولت در توسعه‌ي فا
در اين بخش به بررسي فراواني و شاخص‌هاي توصيفي مولفه‌ي اول يعني اثر سياست‌هاي دولت بر توسعه‌ي فناوري اطلاعات مي‌پردازيم.
جدول ‏415- فراواني مربوط به طيف ليكرت مولفه اول: اثر سياست‌هاي دولت در توسعه‌ي فا

جدول ‏416- جدول آمار توصيفي مولفه اول: اثر سياست‌هاي دولت در توسعه‌ي فا
Descriptive Statistics
Question
N
Mean
Std. Deviation
Minimum
Maximum
Percentiles

25th
50th
75th
S1
110
4.54
.725
3
5
4.00
5.00
5.00
S2
110
4.08
1.015
2
5
3.00
4.00
5.00
S3
108
4.13
.928
2
5
3.00
4.00
5.00
S4
108
3.78
1.035
1
5
3.00
4.00
5.00
S5
110
3.63
1.248
1
5
3.00
4.00
5.00
S6
108
3.85
.994
1
5
3.00
4.00
5.00
S7
105
3.59
1.016
1
5
3.00
4.00
4.00
S8
110
3.44
1.097
1
5
3.00
3.50
4.00
S9
106
3.86
1.082
1
5
3.00
4.00
5.00
S10
110
4.13
.879
1
5
4.00
4.00
5.00
S11
108
3.77
1.099
1
5
3.00
4.00
5.00
S12
109
4.02
.933
2
5
3.00
4.00
5.00

شکل ‏46- نمودار ستوني مربوط به فراواني مولفه‌ي اول: اثر سياست‌هاي دولت بر توسعه‌ي فا
نمودار فوق نشان مي‌دهد كه پاسخ‌گويان كليه‌ي سوالات تحقيق را موثر يا كاملا موثر عنوان نموده‌اند.

شکل ‏47- نمودار تجمعي مربوط به فراواني مولفه‌ي اول: اثر سياست‌هاي دولت بر توسعه‌ي فا
با خلاصه‌سازي آن به صورت سه گزينه‌ نتايج آن به شرح زير به دست مي‌آيد.
جدول ‏417- فراواني و درصد مربوط به مولفه اول: تاثير سياست‌هاي دولت در توسعه‌ي فا

ملاحظه ميشود كه در كليه‌ي سوالات بيش از 50 درصد موثر بودن موضوع را اعلام داشته‌اند بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت:
سياست‌هاي دولت در توسعه‌ي فناوري اطلاعات تاثير به‌سزايي دارد.
4-4-1-2- شاخص‌هاي توصيفي مولفه دوم: اثر توسعه‌ي فا بر توسعه‌ي كارآفريني
در اين بخش به بررسي فراواني و شاخص‌هاي توصيفي مولفه‌ي دوم يعني اثر توسعه‌ي فناوري اطلاعات بر توسعه‌ي كارآفريني مي‌پردازيم.
جدول ‏418- فراواني مربوط به طيف ليكرت مولفه دوم: اثر توسعه‌ي فا بر توسعه‌ي كارآفريني

جدول ‏419- جدول آمار توصيفي مولفه دوم: اثر توسعه‌ي فا بر توسعه‌ي كارآفريني
Descriptive Statistics
Question
N
Mean
Std. Deviation
Minimum
Maximum
Percentiles

25th
50th
75th
S13
106
4.45
.706
2
5
4.00
5.00
5.00
S14
108
4.49
.619
3
5
4.00
5.00
5.00
S15
108
4.55
.586
3
5
4.00
5.00
5.00
S16
110
4.50
.632
3
5
4.00
5.00
5.00
S17
104
4.21
.692
2
5
4.00
4.00
5.00
S18
108
4.21
.809
2
5
4.00
4.00
5.00
S19

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی فناوری اطلاعات، ایجاد اشتغال، کسب و کار، میزان استفاده Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی فناوری اطلاعات، کارآفرینی، منابع انسانی، فرهنگ کار