پایان نامه با واژگان کلیدی فناوری اطلاعات، ایجاد اشتغال، کسب و کار، میزان استفاده

دانلود پایان نامه ارشد

كارآفرينان مي‌توانند آن‌ها را كشف و پر كنند. (C1-14)

براي حمايت از كارآفريني در سياست‌هاي تشويقي در زمينه‌ي توسعه‌ي فناوري، نوآوري، خلاقيت (C1-34) داشته باشد.

فناوري اطلاعات نوآوري و خلاقيت را افزايش مي‌دهد؛ (C1-39)

سرعت انتقال ايده‌ها و به مشاركت گذاشتن دانش‌ها بسيار زياد شده است(C1-40)

امروز ايده‌يي كه در يك نقطه‌ي جهان پديد و شكل مي‌گيرد در لحظه‌يي به سراسر عالم نفوذ پيدا مي‌كند و براي همه قابل بره‌برداري است. (C1-41)

تاثير سياست دولت در تجاری شدن ایده‌ها (C3-29)

ارتقاء خلاقیت و نوآوری (H2-20)

حمايت از روحيه‌ي نوآوري و ابتكار (H2-47)

غربالگری و شتاب‌بخشی به تجاری‌سازی ایده‌های (H4-4)

راه‌اندازي بازار بورس ايده (H4-5)

تقويت خلاقيت فکري و قدرت ذهني و تفکر منطقي براي نوآوري (H5-4)

بازاريابي و فروش و نوآوري‌هاي فناوري اطلاعات (H5-8)

تقويت و پياده‌سازي مديريت نوآوري(H5-20)

تقويت و پياده‌سازي مديريت ريسک (H5-21)

سياست‌هاي موجود در حوزه‌ي “تسهیل”، اجرای سیاست‌های موجود حاکم بر فناوری اطلاعات باعث تسهیل در فرآیندهای کسب و کار می‌شود (C3-20)
ايجاد
E2

فراهم شد امکان تعریف کسب‎‌وکارهای جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات (C3-23)

ایجادکسب و کارهای جدید (C3-25)

تاثير سياست دولت در افزایش سهم کارآفرینی در توسعه ملی (C3-27)

با افزايش پهناي باند مشتركين اشتغال جديد هم ايجاد شده است. (C6-12)

نيازهاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و پيشتيباني ايجاد شده كه اين‎ها مستلزم ايجاد مشاغل جديد و توسعه‌ي كارآفريني (C6-18)

ايجاد اشتغال‌هاي جديد و كسب‌وكارهاي جديد با افزايش دانش فني (C6-15)

دلیل انتخاب فناوري اطلاعات و ارتباطات برای برون‌رفت از فقر و بحران اقتصادی را گستردگی و ایجاد اشتغال بالا در این صنعت است (C2-13)

هیچ صنعتی به این حجم ایجاد اشتغال نداریم، (C2-17)

به ازای 15 میلیون تومان امكان ایجاد یك شغل در بخش فناوری اطلاعات وجود دارد. (C2-18)

بیكاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی يك از معضلات كشور است (C2-19)

شبكه‌ي ملي اطلاعات بستر توسعه اشتغال در این حوزه (C2-28).

ارتباطات و فناوری اطلاعات جايگاه مهمي در اقتصاد كشورها دارد و بسياري از كشورها بسیاری از مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود نظیر اشتغال را از اين طریق حل می‌كنند. (C7-2)

یكی از اهداف اصلی توسعه تجارت الكترونیكي ایجاد اشتغال و حل مشكل بیكاری در كشور است (C7-4)

بسياري از مسايل اساسي در کشور به توليد و ايجاد اشتغال وابسته است (C7-19)

وجود بسترهای اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال ویژگی مهمی است. (C7-24)

شبكه‌ي ملي اطلاعات موثر در اشتغال(C7-28)،

رسيدن به اشتغال كامل(H1-6)

کوتاه‌سازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاه‌های کارآفرین (H4-24)

کوتاه‌سازی فرآیند انحلال بنگاه‌ها و شرکت‌ها هنگام ادغام و یا مالکیت جدید (H4-25)

کارآفريني در حوزه‌هاي کسب‌وکار الکترونيکي (H5-37)

در سال 2015 در‌آمد اپراتورها 994 میلیارد دلار خواهد بود. (C2-16)
رشد
E3

شبكه‌ي ملي اطلاعات موثر در اقتصاد ملي و GDP،(C7-27)

كمك به بلوغ و تبدیل آن‌ها به بنگاه‌های بزرگ و رقابت‌پذیر (H3-20)

کوتاه‌سازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاه‌های کارآفرین (H4-24)

هدف‌گذاری صادرات 1 میلیون دلاری در سال 2010 و 2 میلیون دلاری در سال 2013 برای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (A5-5)

میزان استفاده‌ از فناوري اطلاعات در فضاي كسب‌وكار چندان زیاد نیست که عمده دلیل آن ابهام در مزایای استفاده از فناوری اطلاعات است. (C3-17)
توسعه‌ي كسب‌وكار
E4

توسعه‌ي زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات در توسعه‌ي كارآفريني موثر است (C6-11)

تاثير سياست دولت در اشتغال‌زايي (C3-26)

تاثير سياست دولت در توسعه کسب و کارهای کوچک (C3-28)

سياست‌هاي اتخاذ شده توسط دولت مستقيماً تاثير در كارآفريني (C6-21)

الگوی جدید كسب‌و‌كار مبتنی بر فناوری اطلاعات باید تعریف شود، (C7-1)

با توجه به تعداد زیاد متخصصان و فارغ‌التحصیلان حوزه فاوا در كشور یكی از راه حل‌های اصلی برای اشتغال، توسعه فناوری اطلاعات قلمداد می‌شود. (C7-3)

فناوری اطلاعات باید در خدمت كارآفرینان كشور باشد. (C7-5)

بهره‌مندي از فناوري هاي نوين(H2-31)

بهبود فضاي كسب‌وكار (H2-38)

توسعه‌ي تشكل‌هاي تخصصي كارآفريني(H2-39)

بررسی و رفع موانع كسب‌وكار (H3-14)

رفع مشكلات و موانع رشد و توسعه بنگاه‌های كوچك و متوسط (H3-19)

کوتاه‌سازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاه‌های کارآفرین (H4-24)

ساماندهي مشاغل (H5-3)

بسترسازي مؤثر براي توسعه‌ي کسب‌وکار(H5-36)،

کارآفريني در حوزه‌هاي کسب‌وکار الکترونيکي (H5-37)

4-3-3- تحلیل کدهای محوري و باز
4-3-3-1- سياست‌هاي مناسب
يكي از مهم‌ترين كدهاي محوري تدوين سياست‌هاي مناسب از سوي دولت است. لازم به ذكر است منظور از كلمه‌ي دولت معناي عام آن يعني حكومت و حاكميت است و محدود به بخش قوه‌ي مجريه نمي‌شود.
4-3-3-1-1- حمايت و پشتيباني دولت
همان‌طور كه از برآيند اطلاعات استخراج شده از ادبيات موضوع و نظرات خبرگان مشخص شد، در حال حاضر مجموع توسعه‌ي فناوري اطلاعات در كشور راضي‌كننده نيست. (C1-10)در طول 5-6 سال گذشته نرخ رشد و بهره‌برداري از فناوري اطلاعات در كشور خوب بوده است ولي كافي نيست. (C1-7) که علت اصلي آن عدم سرمايه‌گذاري دولت در اين زمينه است. (C1-8)از طرفي سياست‌هاي فناوري اطلاعات موجود جوابگوي نيازهاي فعلي جامعه نيست(C6-1) و باید در حوزه‌هاي مختلف سياست‌هاي مناسب كه كشور را به سوي توسعه‌ي فناوري اطلاعات در آن حوزه سوق دهد، تدوين شود. (C1-2)
در حوزه‌ي فناوري اطلاعات ايران هنوز جایگاه اصلی را در میان كشورهای منطقه پیدا نكرده است (C2-12) بسياري از کشورهاي دنيا از جمله کره جنوبي، برزيل، هند، ژاپن و چين بستر توسعه‌ي خود را توسعه‌ي ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار داده‌اند (H4-11) (C7-20) از این روست که نقشه‌ي جامع علمي كشور نيز فناوري اطلاعات را جزء اولويت‌هاي بالا قرار داده است. (C1-1) (C2-7) بر همین اساس در بعضي موارد لازم است دولت هم اجبار كند و هم اعتبارات لازم را اختصاص دهد. (C1-5) و هم سرمايه‌گذاري براي روش‌هاي مدرن الكترونيكي انجام دهد. (C1-6)
با توجه به نظرات خبرگان وضعيت استفاده از فناوري اطلاعات در كسب‌وكار بسيار پايين است. (C1-11) از این رو دولت بايد با تربيت نيروي انساني متخصص (H2-10) و ارتقاي منابع انساني (H2-43) و حمایت از صنعت فناوری اطلاعات (C6-2) (C2-11) و تولیدات داخلی (H3-15)، امکان برخورداری از فرصت‌هاي برابر (H1-3) را برای شرکت‌ها فراهم کند و با اعطاي تسهیلات (H3-11) و حمايت از بخش‌هاي دولتي و غيردولتي (H3-23) (H2-4) در كنار توسعه‌ي سیاست‌های تشویقی، (H3-22) (C3-19) (H3-9) (H3-30) کمک‌های مالی، (H3-12) اهداء جوایز (H3-10) و بهره‌گیری از فناوری اطلاعات (C3-7) باعث جلوگيري ازعقب‌ماندگي ‌شود. (C2-1)
سياست‌هاي فعلي باعث تشويق استفاده از فناوري اطلاعات در كسب‌وكار به حد كافي نمي‌شود. در اين حوزه منابع قانوني و حقوقي در كشور كم است و اگر وجود دارد كارآيي آن كم است بايد در اين زمينه بازنگري شود و مطابق شرايط روز و ويژگي‌هاي فناوري اطلاعات قوانين و مقررات مناسب تهيه و تدوين شود. (C1-23) (C1-16) (C3-11) به همین دلیل دولت بايد با سرمايه‌گذاري بيش‌تر و پذيرش خطرات و تهديدهاي نهفته در اين فناوري (C1-18) سرعت توسعه‌ و كاربرد اين فناوري را در كشور افزايش دهد كه اين امر منجر به گسترش بازار فناوری اطلاعات (C2-4) می‌شود. در اين راستا دولت باید پروژه‌هاي كلاني را تعريف و اعتبارات لازم براي آن اختصاص دهد (C1-31) و هزینه‌های دسترسی به خدمات فناوری اطلاعات را کاهش دهد. (C3-9) و از طرفی با تشويق بخش خصوصي داخلي و خارجي به سرمايه‌گذاري و بهره مندي (C2-23) (H3-7) (H3-7) از مزایای آن زمينه‌ي فعاليت بنگاه‌هاي مختلف را فراهم كند این سرمايه‌گذاري‌هاي بنيادي (C1-20) و پرورش نيروي انساني مقتدر و صرف زمان می‌تواند تهديدها را كاهش داده و منجر به ایجاد مزیت‌های اقتصادی (C2-8) در كنار حمايت‌هاي موثر مالي،‌ سياسي و مقرراتي از صادرات صنعتي (H2-41) شود.
دولت لازم است با تقویت ساختار رقابتی و زیرساختهای لازم (H2-19) در كنار ايجاد شبكه‌ي ملي اطلاعات با سرمایه‌گذاری اولیه‌ي دولت و بخش عمومی (C2-25) مراكز اطلاع‌رسانی و تجارت الكترونیكي (H3-18) را توسعه ‌دهد و با بررسی و رفع موانع كسب‌وكار (H3-14) باعث بهبود فضاي كسب‌وكار (H2-38) شود و گامی مهم در راستاي تحقق دولت الكترونيكي جهت ارايه خدمات الكترونيكي به شهروندان بردارد که مي‌تواند مستقيماً تاثير در كارآفريني داشته (C6-19)و منجر به گسترش كسب‌وكار خانگی و مشاغل از راه دور وطرح‌های اشتغالزای بخش خصوصی و تعاونی (H3-21) شود.
براي حمايت از كارآفريني دولت بايد با تصويب قوانين ضمن ايجاد فضاي مساعد كارآفريني (H4-15) و رفع موانع كسب‌وكار (H4-16) در كنار کوتاه‌سازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاه‌های کارآفرین (H4-24) كمك زيادي به گسترش فرهنگ كارآفريني كند و با اعطاء تسهیلات بانكی (H3-27) روحيه‌ي نوآوري و ابتكار (H2-47) را در كارآفرينان تشویق كند.
دولت بايد با تدوين سياست‌هاي تشويقي در زمينه‌ي توسعه‌ي فناوري (H2-20) (C1-33) نوآوري و خلاقيت را در بين كارآفرينان تشويق كند كه اين امر منجر به طراحي و توليد محصولات نرم‌افزاري و سخت‌افزاري و محتوا و همين‌طور كاهش هزينه‌ي امكانات زيرساختي به خصوص در زمينه‌ي شبكه‌هاي ارتباطي مي‌شود. هم‌چنين دولت بايد با در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به تعداد فعالان و سایر اطلاعات و داده‌های مورد نیاز كارآفرین (C7-7) (H4-2) به كارآفرینان نشان دهد كه به دنبال كدام كسب‌وكار بروند (C7-8)و ضرروي است با يکپارچه‌سازي، (C7-16) شفاف‌سازي (C7-17) (H2-14) و استخراج اطلاعات (C7-18) در فعاليت‌هاي اقتصادي و برخورداري از امتيازات قانوني (H2-15) ضمن شفاف‌سازي اطلاعات براي فعالان اقتصادي، (H5-31) با ایجاد درگاه الکترونیکی اطلاع‌رسانی (H4-1) و ترويج برون‌سپاري (H5-56) از كارآفرينان براي دسترسي به بازارهای بین‌المللی(H2-24) حمايت ‌كند براي اين امر دولت بايد به حمايت و پشتيباني سياسي و اقتصادي از توليد و عرضه کالا و خدمات (H5-23) بپردازد.
در راستاي توسعه‌ي كارآفريني دولت بايد اقدام به بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات ماليات، (H4-21) (H2-12) (H2-21) (H2-30) كار (H4-17)، تامين اجتماعي (H4-18)، واردات،‌ صادرات (H4-19)، تجارت (H4-20)، حقوق مالكيت فكري (H4-23) كند و با ارایه‌ي مشوق‌های مالی و اعتباری (H3-30) و حمایت مالی از طریق اعطاي تسهیلات (H3-31)، و وجوه اداره شده (H3-32)، یارانه‌ي سود و كارمزد، (H3-33)  ايجاد و توسعه صندوق‌هاي خرد نوآوري و فناوري (H4-13) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (H4-14) از ايجاد ارزش افزوده و سرمايه‌گذاري و كارآفريني (H2-11) حمايت كند.
هم‌چنين دولت براي رفع مشكلات و موانع توسعه‌ي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط (H3-19) و كمك به بلوغ و تبديل آن‌ها به بنگاه‌هاي بزرگ و رقابت‌پذير (H3-20) بايد اقدام به حمايت مالي، حقوقي و تنظيم سياست‌هاي تشويقي (H3-22) در بخش‌هاي غيردولتي (H3-23) كند و با برگزاری نمایشگاه‌های فناوری و نوآوری (H4-8) و راه‌اندازي بازار بورس ايده (H4-5) به جذب سرمايه‌گذاري مستقيم بومي و خارجي (H5-26) اقدام كند.
4-3-3-1-2-آموزش
با توجه به عدم آشنايي آحاد جامعه با نحوه‌ي استفاده از خدمات الكترونيكي (C6-8) دولت باید با افزايش دانش فني افراد و جهت دادن دانش دانشجويان (C6-14) به اين حوزه توسط خود

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژگان کلیدی فناوری اطلاعات، کارآفرینی، نیروی انسانی، توانمندیهای تخصصی Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی توسعه‌ي، سياست‌هاي، كارآفريني، مولفه‌ي