
كارآفرينان ميتوانند آنها را كشف و پر كنند. (C1-14)
براي حمايت از كارآفريني در سياستهاي تشويقي در زمينهي توسعهي فناوري، نوآوري، خلاقيت (C1-34) داشته باشد.
فناوري اطلاعات نوآوري و خلاقيت را افزايش ميدهد؛ (C1-39)
سرعت انتقال ايدهها و به مشاركت گذاشتن دانشها بسيار زياد شده است(C1-40)
امروز ايدهيي كه در يك نقطهي جهان پديد و شكل ميگيرد در لحظهيي به سراسر عالم نفوذ پيدا ميكند و براي همه قابل برهبرداري است. (C1-41)
تاثير سياست دولت در تجاری شدن ایدهها (C3-29)
ارتقاء خلاقیت و نوآوری (H2-20)
حمايت از روحيهي نوآوري و ابتكار (H2-47)
غربالگری و شتاببخشی به تجاریسازی ایدههای (H4-4)
راهاندازي بازار بورس ايده (H4-5)
تقويت خلاقيت فکري و قدرت ذهني و تفکر منطقي براي نوآوري (H5-4)
بازاريابي و فروش و نوآوريهاي فناوري اطلاعات (H5-8)
تقويت و پيادهسازي مديريت نوآوري(H5-20)
تقويت و پيادهسازي مديريت ريسک (H5-21)
سياستهاي موجود در حوزهي “تسهیل”، اجرای سیاستهای موجود حاکم بر فناوری اطلاعات باعث تسهیل در فرآیندهای کسب و کار میشود (C3-20)
ايجاد
E2
فراهم شد امکان تعریف کسبوکارهای جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات (C3-23)
ایجادکسب و کارهای جدید (C3-25)
تاثير سياست دولت در افزایش سهم کارآفرینی در توسعه ملی (C3-27)
با افزايش پهناي باند مشتركين اشتغال جديد هم ايجاد شده است. (C6-12)
نيازهاي سختافزاري و نرمافزاري و پيشتيباني ايجاد شده كه اينها مستلزم ايجاد مشاغل جديد و توسعهي كارآفريني (C6-18)
ايجاد اشتغالهاي جديد و كسبوكارهاي جديد با افزايش دانش فني (C6-15)
دلیل انتخاب فناوري اطلاعات و ارتباطات برای برونرفت از فقر و بحران اقتصادی را گستردگی و ایجاد اشتغال بالا در این صنعت است (C2-13)
هیچ صنعتی به این حجم ایجاد اشتغال نداریم، (C2-17)
به ازای 15 میلیون تومان امكان ایجاد یك شغل در بخش فناوری اطلاعات وجود دارد. (C2-18)
بیكاری فارغالتحصیلان دانشگاهی يك از معضلات كشور است (C2-19)
شبكهي ملي اطلاعات بستر توسعه اشتغال در این حوزه (C2-28).
ارتباطات و فناوری اطلاعات جايگاه مهمي در اقتصاد كشورها دارد و بسياري از كشورها بسیاری از مسایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود نظیر اشتغال را از اين طریق حل میكنند. (C7-2)
یكی از اهداف اصلی توسعه تجارت الكترونیكي ایجاد اشتغال و حل مشكل بیكاری در كشور است (C7-4)
بسياري از مسايل اساسي در کشور به توليد و ايجاد اشتغال وابسته است (C7-19)
وجود بسترهای اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال ویژگی مهمی است. (C7-24)
شبكهي ملي اطلاعات موثر در اشتغال(C7-28)،
رسيدن به اشتغال كامل(H1-6)
کوتاهسازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاههای کارآفرین (H4-24)
کوتاهسازی فرآیند انحلال بنگاهها و شرکتها هنگام ادغام و یا مالکیت جدید (H4-25)
کارآفريني در حوزههاي کسبوکار الکترونيکي (H5-37)
در سال 2015 درآمد اپراتورها 994 میلیارد دلار خواهد بود. (C2-16)
رشد
E3
شبكهي ملي اطلاعات موثر در اقتصاد ملي و GDP،(C7-27)
كمك به بلوغ و تبدیل آنها به بنگاههای بزرگ و رقابتپذیر (H3-20)
کوتاهسازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاههای کارآفرین (H4-24)
هدفگذاری صادرات 1 میلیون دلاری در سال 2010 و 2 میلیون دلاری در سال 2013 برای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (A5-5)
میزان استفاده از فناوري اطلاعات در فضاي كسبوكار چندان زیاد نیست که عمده دلیل آن ابهام در مزایای استفاده از فناوری اطلاعات است. (C3-17)
توسعهي كسبوكار
E4
توسعهي زيرساختهاي فناوري اطلاعات در توسعهي كارآفريني موثر است (C6-11)
تاثير سياست دولت در اشتغالزايي (C3-26)
تاثير سياست دولت در توسعه کسب و کارهای کوچک (C3-28)
سياستهاي اتخاذ شده توسط دولت مستقيماً تاثير در كارآفريني (C6-21)
الگوی جدید كسبوكار مبتنی بر فناوری اطلاعات باید تعریف شود، (C7-1)
با توجه به تعداد زیاد متخصصان و فارغالتحصیلان حوزه فاوا در كشور یكی از راه حلهای اصلی برای اشتغال، توسعه فناوری اطلاعات قلمداد میشود. (C7-3)
فناوری اطلاعات باید در خدمت كارآفرینان كشور باشد. (C7-5)
بهرهمندي از فناوري هاي نوين(H2-31)
بهبود فضاي كسبوكار (H2-38)
توسعهي تشكلهاي تخصصي كارآفريني(H2-39)
بررسی و رفع موانع كسبوكار (H3-14)
رفع مشكلات و موانع رشد و توسعه بنگاههای كوچك و متوسط (H3-19)
کوتاهسازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاههای کارآفرین (H4-24)
ساماندهي مشاغل (H5-3)
بسترسازي مؤثر براي توسعهي کسبوکار(H5-36)،
کارآفريني در حوزههاي کسبوکار الکترونيکي (H5-37)
4-3-3- تحلیل کدهای محوري و باز
4-3-3-1- سياستهاي مناسب
يكي از مهمترين كدهاي محوري تدوين سياستهاي مناسب از سوي دولت است. لازم به ذكر است منظور از كلمهي دولت معناي عام آن يعني حكومت و حاكميت است و محدود به بخش قوهي مجريه نميشود.
4-3-3-1-1- حمايت و پشتيباني دولت
همانطور كه از برآيند اطلاعات استخراج شده از ادبيات موضوع و نظرات خبرگان مشخص شد، در حال حاضر مجموع توسعهي فناوري اطلاعات در كشور راضيكننده نيست. (C1-10)در طول 5-6 سال گذشته نرخ رشد و بهرهبرداري از فناوري اطلاعات در كشور خوب بوده است ولي كافي نيست. (C1-7) که علت اصلي آن عدم سرمايهگذاري دولت در اين زمينه است. (C1-8)از طرفي سياستهاي فناوري اطلاعات موجود جوابگوي نيازهاي فعلي جامعه نيست(C6-1) و باید در حوزههاي مختلف سياستهاي مناسب كه كشور را به سوي توسعهي فناوري اطلاعات در آن حوزه سوق دهد، تدوين شود. (C1-2)
در حوزهي فناوري اطلاعات ايران هنوز جایگاه اصلی را در میان كشورهای منطقه پیدا نكرده است (C2-12) بسياري از کشورهاي دنيا از جمله کره جنوبي، برزيل، هند، ژاپن و چين بستر توسعهي خود را توسعهي ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار دادهاند (H4-11) (C7-20) از این روست که نقشهي جامع علمي كشور نيز فناوري اطلاعات را جزء اولويتهاي بالا قرار داده است. (C1-1) (C2-7) بر همین اساس در بعضي موارد لازم است دولت هم اجبار كند و هم اعتبارات لازم را اختصاص دهد. (C1-5) و هم سرمايهگذاري براي روشهاي مدرن الكترونيكي انجام دهد. (C1-6)
با توجه به نظرات خبرگان وضعيت استفاده از فناوري اطلاعات در كسبوكار بسيار پايين است. (C1-11) از این رو دولت بايد با تربيت نيروي انساني متخصص (H2-10) و ارتقاي منابع انساني (H2-43) و حمایت از صنعت فناوری اطلاعات (C6-2) (C2-11) و تولیدات داخلی (H3-15)، امکان برخورداری از فرصتهاي برابر (H1-3) را برای شرکتها فراهم کند و با اعطاي تسهیلات (H3-11) و حمايت از بخشهاي دولتي و غيردولتي (H3-23) (H2-4) در كنار توسعهي سیاستهای تشویقی، (H3-22) (C3-19) (H3-9) (H3-30) کمکهای مالی، (H3-12) اهداء جوایز (H3-10) و بهرهگیری از فناوری اطلاعات (C3-7) باعث جلوگيري ازعقبماندگي شود. (C2-1)
سياستهاي فعلي باعث تشويق استفاده از فناوري اطلاعات در كسبوكار به حد كافي نميشود. در اين حوزه منابع قانوني و حقوقي در كشور كم است و اگر وجود دارد كارآيي آن كم است بايد در اين زمينه بازنگري شود و مطابق شرايط روز و ويژگيهاي فناوري اطلاعات قوانين و مقررات مناسب تهيه و تدوين شود. (C1-23) (C1-16) (C3-11) به همین دلیل دولت بايد با سرمايهگذاري بيشتر و پذيرش خطرات و تهديدهاي نهفته در اين فناوري (C1-18) سرعت توسعه و كاربرد اين فناوري را در كشور افزايش دهد كه اين امر منجر به گسترش بازار فناوری اطلاعات (C2-4) میشود. در اين راستا دولت باید پروژههاي كلاني را تعريف و اعتبارات لازم براي آن اختصاص دهد (C1-31) و هزینههای دسترسی به خدمات فناوری اطلاعات را کاهش دهد. (C3-9) و از طرفی با تشويق بخش خصوصي داخلي و خارجي به سرمايهگذاري و بهره مندي (C2-23) (H3-7) (H3-7) از مزایای آن زمينهي فعاليت بنگاههاي مختلف را فراهم كند این سرمايهگذاريهاي بنيادي (C1-20) و پرورش نيروي انساني مقتدر و صرف زمان میتواند تهديدها را كاهش داده و منجر به ایجاد مزیتهای اقتصادی (C2-8) در كنار حمايتهاي موثر مالي، سياسي و مقرراتي از صادرات صنعتي (H2-41) شود.
دولت لازم است با تقویت ساختار رقابتی و زیرساختهای لازم (H2-19) در كنار ايجاد شبكهي ملي اطلاعات با سرمایهگذاری اولیهي دولت و بخش عمومی (C2-25) مراكز اطلاعرسانی و تجارت الكترونیكي (H3-18) را توسعه دهد و با بررسی و رفع موانع كسبوكار (H3-14) باعث بهبود فضاي كسبوكار (H2-38) شود و گامی مهم در راستاي تحقق دولت الكترونيكي جهت ارايه خدمات الكترونيكي به شهروندان بردارد که ميتواند مستقيماً تاثير در كارآفريني داشته (C6-19)و منجر به گسترش كسبوكار خانگی و مشاغل از راه دور وطرحهای اشتغالزای بخش خصوصی و تعاونی (H3-21) شود.
براي حمايت از كارآفريني دولت بايد با تصويب قوانين ضمن ايجاد فضاي مساعد كارآفريني (H4-15) و رفع موانع كسبوكار (H4-16) در كنار کوتاهسازی فرآیند اخذ مجوز و ایجاد بنگاههای کارآفرین (H4-24) كمك زيادي به گسترش فرهنگ كارآفريني كند و با اعطاء تسهیلات بانكی (H3-27) روحيهي نوآوري و ابتكار (H2-47) را در كارآفرينان تشویق كند.
دولت بايد با تدوين سياستهاي تشويقي در زمينهي توسعهي فناوري (H2-20) (C1-33) نوآوري و خلاقيت را در بين كارآفرينان تشويق كند كه اين امر منجر به طراحي و توليد محصولات نرمافزاري و سختافزاري و محتوا و همينطور كاهش هزينهي امكانات زيرساختي به خصوص در زمينهي شبكههاي ارتباطي ميشود. همچنين دولت بايد با در اختیار گذاشتن اطلاعات مربوط به تعداد فعالان و سایر اطلاعات و دادههای مورد نیاز كارآفرین (C7-7) (H4-2) به كارآفرینان نشان دهد كه به دنبال كدام كسبوكار بروند (C7-8)و ضرروي است با يکپارچهسازي، (C7-16) شفافسازي (C7-17) (H2-14) و استخراج اطلاعات (C7-18) در فعاليتهاي اقتصادي و برخورداري از امتيازات قانوني (H2-15) ضمن شفافسازي اطلاعات براي فعالان اقتصادي، (H5-31) با ایجاد درگاه الکترونیکی اطلاعرسانی (H4-1) و ترويج برونسپاري (H5-56) از كارآفرينان براي دسترسي به بازارهای بینالمللی(H2-24) حمايت كند براي اين امر دولت بايد به حمايت و پشتيباني سياسي و اقتصادي از توليد و عرضه کالا و خدمات (H5-23) بپردازد.
در راستاي توسعهي كارآفريني دولت بايد اقدام به بازنگري و اصلاح قوانين و مقررات ماليات، (H4-21) (H2-12) (H2-21) (H2-30) كار (H4-17)، تامين اجتماعي (H4-18)، واردات، صادرات (H4-19)، تجارت (H4-20)، حقوق مالكيت فكري (H4-23) كند و با ارایهي مشوقهای مالی و اعتباری (H3-30) و حمایت مالی از طریق اعطاي تسهیلات (H3-31)، و وجوه اداره شده (H3-32)، یارانهي سود و كارمزد، (H3-33) ايجاد و توسعه صندوقهاي خرد نوآوري و فناوري (H4-13) و صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر (H4-14) از ايجاد ارزش افزوده و سرمايهگذاري و كارآفريني (H2-11) حمايت كند.
همچنين دولت براي رفع مشكلات و موانع توسعهي بنگاههاي كوچك و متوسط (H3-19) و كمك به بلوغ و تبديل آنها به بنگاههاي بزرگ و رقابتپذير (H3-20) بايد اقدام به حمايت مالي، حقوقي و تنظيم سياستهاي تشويقي (H3-22) در بخشهاي غيردولتي (H3-23) كند و با برگزاری نمایشگاههای فناوری و نوآوری (H4-8) و راهاندازي بازار بورس ايده (H4-5) به جذب سرمايهگذاري مستقيم بومي و خارجي (H5-26) اقدام كند.
4-3-3-1-2-آموزش
با توجه به عدم آشنايي آحاد جامعه با نحوهي استفاده از خدمات الكترونيكي (C6-8) دولت باید با افزايش دانش فني افراد و جهت دادن دانش دانشجويان (C6-14) به اين حوزه توسط خود
