پایان نامه با واژگان کلیدی صحیفه سجادیه، امر به معروف، دانشگاه تهران، علی بن الحسین

دانلود پایان نامه ارشد

دهد و هماهنگ و هم‌آوا با ايشان، به پيشبرد امور کشور همت ورزد و در برابر تفرقه‌افکنان و جدايي‌طلبان، قاطعانه بايستد.
4. مقاومت در برابر خواسته‌هاي نامشروع فتنه‌گران
فتنه‌گران مي‌کوشند با برنامه‌ريزي و گام‌به‌گام اهداف خود را جلو ببرند. در هر مرحله‌اي ممکن است خواسته‌اي جزئي و کوچک را مطرح کنند. سطحي‌نگران گمان مي‌کنند که اين خواسته جزئي مهم نيست و مصلحت حفظ نظام اسلامي اقتضا مي‌کند از برخي قوانين کوتاه آمده و خواسته‌هاي آنان موردتوجه قرار گيرد؛ اما کافي است يک گام با آنان همراهي شود، آنگاه بايد منتظر نتايج هولناک آن بود.
طلحه و زبير هرگز آن انگیزه نهاني و نهايي خود را در ابتداي کاربر زبان نياوردند. خواسته اولی آنان در ظاهر خواسته چندان حساسيت‌برانگيزي نبود. درخواست مشارکت در امر حکومت؛‌یا مصوب شدن به‌عنوان مشاوران عالی امام علی (علیه الاسلام) بودند؛ اما این درخواست با مخالفت شدید امام مواجه شد و زمانی که دیدند به هیچ صورتی نمی‌توانند به این هدف دست پیدا کنند، تقاضای حکومت بر شهرهاي بصره و کوفه را داشتند؛ اما امام علی (علیه الاسلام) نیز بابیان اینکه که فقط کسانی را به زمامداری برمی‌گزیند که به دین‌باوری و امانت‌داری‌شان اطمینان یابد.235
يکي از شگردهاي سياسي براندازي نرم اين است که درجایی که امکان براندازي يک نظام وجود ندارد، مخالفان کاري کنند که دست‌کم حاکميت را مجبور نمايند تا برخي امتيازات را به آنان اعطا کند. جين شارپ و رابرت هِلوي درباره اهميت اين شگرد مي‌گويند: «در برخي موارد ممکن است رژيم به اين نتيجه برسد که پذيرفتن برخي از نيازها و خواست‌هاي گروه‌هاي مردمي، با مصالح حاکميت منافاتي ندارد. تغيير نگرش حاکمان، در بعضي موارد، نتايجي درخشان براي مردم به ارمغان آورده است. همچنين متقاعدشدن حاکميت به دادن برخي امتيازات، موجب کسب اعتبار و وجه قانوني براي گروه‌هاي مبارز مي‌شود که اين امر باعث کاهش تهديد‌ها و مخاطرات بالقوه‌اي مي‌شود که معمولاً متوجه گروه‌هاي سياسي است و از همه مهم‌تر نيروهاي مبارزه را براي روزهاي حساس و بحراني حفظ مي‌کند. …»
5. بردباري و مدارا
امام علي حتي در مقابل تقاضاي عمومي نسبت به زنداني کردن سران فتنه، مي‌فرمود هر کس تا زماني که به رويارويي مسلحانه عليه حکومت اسلامي برنخيزد و اقدام به توطئه عليه نظام اسلامي نکند، در امان خواهد بود. امام علي باآنکه از انگیزه طلحه و زبير براي رفتن به مکه آگاه بود و مي‌دانست جز جنگ‌افروزی مقصود ديگري ندارند با آنان مدارا کرد و در پاسخ به پيشنهاد ابن عباس که از وي مي‌خواست آندورا زنداني کند و از رفتن به مکه بازدارد، فرمود: «آيا از من مي‌خواهي آغازگر ستم باشم … و بر اساس ظن و گمان به مجازات افراد بپردازم و پيش از انجام کار، مؤاخذه نمايم؟ هرگز! به خدا قسم از رفتار عادلانه … که خدا مرا بدان امر فرموده، روي نمي‌گردانم.»
آن حضرت در برخورد با خوارج نيز همين روش را برگزيد. حتي گستاخي خوارج به‌جایی رسيده بود که بارها به هنگام ايراد خطبه از سوي آن حضرت سخنان او را قطع مي‌کردند و شعار مي‌دادند «به حکميت تن دادي و پستي را پذيرفتي، حکم جز خدا را نيست.» اما عکس‌العمل امام در مقابل آنان اين بود که شمارا از نمازگزاران در مساجد بازنمی‌داریم؛ سهمية بیت‌المالتان را قطع نمي‌کنيم و تا زماني که دست به شمشير نبرده‌ و عليه نظام اسلامي توطئه نکرده‌ايد، با شما نمي‌جنگيم.

نتیجه‌گیری:

قتنه در لغت به معنای قرار دادن طلا زیر آتش است تا خالص از ناخالص جدا شوند. در قرآن کریم در حدود ۱۶ معنا برای این واژه در قرآن در نظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان به آزمایش، فریب، شکنجه، شرک به خدا، دیوانگی، آزار و اذیت، آمیختن حق و باطل، انحراف،کشتن، عقوبت و مجازات نام برد لکن در کلام‌الله و روایات اهل‌بیت بیشتر به‌عنوان آزمایش و فریب از آن یادشده است. فتنه در ابتدا به معنای داغ شدن و سوزانده شدن و مانند آن بوده است، اما پس‌ازآن به معاني ديگري مانند اضطراب، آشوب و آشفتگي آمده است و به لحاظ لوازمي که اين آشفتگي‌ها در اجتماع دارد، بر فتنه اجتماعي اطلاق شده است. بر اين اساس، فتنه گاهي درباره فرد به کار مي‌رود و گاهي درباره اجتماع.
درایجاد فتنه ها عوامل متعددی دخیل بوده است که از آن جمله می توان به تبعیت از هوای نفس ،دنیا گرایی ،کبر وغرور، تعصب و بدعت و غیره……..اشاره نمود. که دو عامل اول نقش بسزایی در بیشتر فتنه ها داشته اند.
فتنه گران برای رسیدن به اهداف خود از شگرهای مختلفی استفاده می نمودند که مهمترین آنها عبارت است از عوام فریبی، نشر اکاذیب، تهمت زدن، تهدید، تطمیع، درآمیختن حق وباطل، تحریک احساسات وغیره………
بعد از شناسایی شگردهای فتنه گران مهمترین وظیفه ما مقابله با فتنه گران است.مبارزه با فتنه گران چند مرحله دارد:
1) وظایف فردی:1) حفظ دین وارزش ها2) تمسک به قرآن و اهلبیت3) امر به معروف ونهی از منکر4) حفظ هوشیاری5) شناخت و پیروی از رهبر جامعه
2) وظایف نخبگان1) تقویت فرهنگ دینی2) الگو بودن برای مردم3) تلاش برای ایجاد وحدت
3) وظایف دولت اسلامی:1) تقویت معرفت و ایمان مردم 2) پیشگیری از نفوذ فتنه گران به بدن دولت 3) حفظ وحودت جامعه 4) مقاومت در برابر خواسته های نامشروع فتنه گران 5) بردباری و مدارا

فهرست منابع و مؤاخذ

1-قرآن
2-نهج‌البلاغه
3-صحیفه سجادیه
4- ابن كثير، أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي، السيرة النبوية، دار المعرفة للطباعة بيروت 1395 ق
5-ابن أبي الحديد، عبد الحميد بن هبه الله، شرح نهج البلاغة، قم،‏ مكتبة آية الله المرعشي النجفي‏،1404 ق‏
6-ابن اثیر، مبارک بن محمد، الکامل فی التاریخ، دارالکتب العربی، چاپ دوم، بیروت، 1420 هـ ق.
7-ابن اثیر، مبارک بن محمدالجرزی، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، دار الفکر، الطبعه الاولی، 1419 ق.
8-ابن اعثم کوفی، احمد، الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالاوضواء 1411 ه ق.
9-ابن بابويه، محمد بن على‏، الخصال، غفارى، على اكبر، قم‏، جامعه مدرسين‏، اول‏1362 ش‏
10-ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری، چاپ اول، بیروت، دار صادر، 1418 ق. ‏
11-ابن شهر آشوب مازندرانى، محمد بن على‏، مناقب آل أبي طالب عليهم السلام، قم‏، علامه‏،1379 ق‏
‏12-ابن منظور، محمد بن مكرم‏، لسان العرب، مير دامادى، جمال الدين‏، بيروت‏، دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع،1414 ق‏
13-ابن هشام، عبد الملک بن هشام، سیرت رسول الله، محمد بن اسحاق، تهران، خوارزمی، 1377 هق
14-إربلي، علي بن عيسي، کشف الغمّه، هاشم رسولي محلاتي، بني هاشمي،
15-الطبری، محمد بن جریر، تاریخ الطبری، ناشر دار الکتب العلمیة، بیروت، بی تا.
16-المسعودی، أبو الحسن على بن الحسین بن على، مروج الذهب،
17-الیعقوبی، أحمد بن أبی یعقوب بن جعفر بن وهب بن واضح، تاریخ الیعقوبی، بیروت، ناشر: دار صادر
18-آقا جمال خوانسارى، محمد بن حسين‏، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحكم و درر الكلم،‏ تهران‏، 1366 ش‏ دانشگاه تهران‏
19-بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، بیروت، دار الفکر، 1420 ق.
20-تميمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، قم‏، دفتر تبليغات‏،1366 ش‏
21-تميمى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحكم و درر الكلم‏، قم‏، دار الكتاب الإسلامي،‏1410 ق‏
22-ثقفي، ابراهيم بن محمد بن سعيد بن هلال‏، الغارات، قم‏، دار الكتاب الإسلامي‏،1410 ق‏
23-جعفري، يعقوب، خوارج در تاريخ، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، تهران، 1373
24-خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، قم، بيدار،1401 ق
25-خزاز رازى، على بن محمد، كفاية الأثر في النصّ على الأئمة الإثني عشر، قم‏، بيدار،1401 ق‏
26-راغب اصفهانى، حسين بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، بيروت، دار القلم،1412 ق‏‏‏‏
27-رشید رضا، محمد، المنار فی تفسیر القرآن، دار احیاء التراث العربی، الطبعه الاولی، 1423 ق، بیروت.
28-سلیمانی امیری، جواد، عدالت در گرداب، قم، اشراق حکمت،1391 ش
29-سهراب پور، همت، گرداباد فتنه ها، قم، سلمان فارسی،1389 ش
30-شاذلي‏، سيد بن قطب بن ابراهيم، فى ظلال القرآن‏، بيروت- قاهره‏، دارالشروق‏،1412 ق‏
31-شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، قم، مؤسسة آل البيت عليهم السلام،1409 ق‏
32-صالحی شامی، ابوعبدالله محمد بن یوسف، سبل الهدی والرشاد، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول،1414 هق.
33-طباطبايى، سيد محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، سيد محمد باقر موسوى همدانى‏، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم،1374 ش
34-طبرسى، احمد بن على‏، الإحتجاج على أهل اللجاج، مشهد، نشر مرتضى‏،1403 ق‏
35-طبرسى، فضل بن حسن، ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن، تهران‏، انتشارات فراهانى،1360 ش‏‏‏
36-طريحي، فخر الدين بن محمد، مجمع البحرين‏، تهران‏، مرتضوى‏،1375 ش‏
37-عروسى حويزى عبد على بن جمعه، تفسير نور الثقلين، قم، انتشارات اسماعيليان،1415 ق‏‏‏
38-قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، نابيع المودة لذوي القربی، اشرف حسینی،علی جمال، قم، دار الاسوه للطباعه و النشر
39-کتاب خانه الکترونیکی نور، موسسه نور
40-كلينی، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، الكافي، تهران، دار الكتبالإسلامية، 1407 ق‏
41-كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، کافی، تهران، دار الكتب الإسلامية،1407 ق‏
42-مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفا ء، 1403 ق.
43-مسعودی،علی بن الحسین، مروج الذهب، قم، دارالهجره،1409 هق
44-مصباح یزدی، محمد تقی، طوفان فتنه ها وکشتی بصیرت، قم، موسسه امام خمینی (ره)،1391 ش
45-مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، تهران، صدرا،1368 ش
46-مفيد، محمد بن محمد، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، قم‏، كنگره شيخ مفيد، 1413 ق‏
47-مفيد، محمد بن محمد، الجمل و النصرة لسيد العترة في حرب البصرة، ايران؛ قم‏، كنگره شيخ مفيد،1413 ق‏
48-مقریزی، احمد بن علی، امتاع الاسماع بما للنبی من الاحوال و الاموال و الحفده و المتاع، عبد الحمید 36-نمیسی، محمد، بيروت، دار الکتب العلمیه
49-مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه‏، تهران‏، دار الكتب الإسلامية،1374 ش‏
50-موسسه قدر ولایت، فتنه وفتنه گران، تهران، قدر ولایت،1380 ش
51-نرم افزار جام الاحادیث، موسسه نور
52-نرم افزار جامع التفاسیر، موسسه نور
53-نصر بن مزاحم‏، وقعة صفين‏، قم، مكتبة آية الله المرعشي النجفي،1404 ق‏
54-نصر بن مزاحم، وقعة صفين‏، هارون، عبدالسلام محمد، قم، کتابخانه حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی، ١٣۶٣ ه ق
55-واقدی، محمد بن عمر، المغازي، بيروت، اعلمی
56-همزاده ابیانه، مهدی، تیغ دو دمَ، قم، نشر معارف،1391 ش
1. شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشیعه، جلد 6، ص 171
2. ابن منظور، محمد بن مكرم‏، لسان العرب -ماده فتن ج 13

3. راغب اصفهانى، حسين بن محمد، ص 623
4. همان، ص 624
5. طريحي، فخر الدين بن محمد، مجمع البحرين -ماده فتن ج 6 ص 292
6. بقره/193
7. بقره/191
.8 مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، جلد 2، ص 21-23
9. نساء/91
.10 طبرسى، فضل بن حسن، ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن، جلد 5 ص 290
11. آل عمران/7
12. عروسى حويزى عبد على بن جمعه، تفسير نور الثقلين، جلد 1 ص 313
13. فى ضلال القرآن
14 مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج‏2، ص: 431
15. یونس/ ۸۳
16. مائده/ 49
17. رشید رضا، محمد، المنار فی تفسیر القرآن، جلد 6 صفحه 421
18. المائده/41
19. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج‏4، ص: 382
20. انعام/23
.21 طباطبايى، سيد محمد حسين، ترجمه تفسیر المیزان، ج 7، ص:47
22. اعراف/27
23. طباطبايى، سيد محمد حسين، ترجمه تفسیر المیزان، جلد 8،

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه درباره جاذبه‌های گردشگری، جاذبه های گردشگری، نفت و گاز، حوزه نفوذ Next Entries منبع پایان نامه درباره تحلیل عوامل، راهبردهای رقابتی، تحلیل SWOT، بازار هدف