پایان نامه با واژه های کلیدی نهی از منکر، مقام معظم رهبری، زبان عربی

دانلود پایان نامه ارشد

بدون برد و باخت هم حرام است و هر نوع شرط برد و باخت مالى حرام است مگر در مثل اسب‌سوارى و تيراندازی.
پرسش: در مورد ورزش آيا اين ورزش‌هايى كه در اين زمان هست و بعضاً انرژى زيادى هم از فرد براى انجام آن مى‌گيرد هدر دادن قواى جسمانى نيست در حالي‌كه می‌دانيد مثلاً امام على در آن زمان فعاليت بدنى كه انجام مى‌داده اين بوده كه چاهى حفر مى‌كرده و بعد آن را انفاق مى‌كرده در راه خدا كه هم كار خير است (كمك به مستمند، آبادانى زمين، ايجاد شغل و … ) و هم فعاليت جسمى بوده و هم كارى مفيد و مؤثر . چگونه مى‌توانيم آن را با زندگى شهرى امروزمان مطابقت دهيم؟
پاسخ: فعاليت بدنى موجب هدر رفتن نيرو نيست بلكه موجب افزايش آن است.
پرسش: حكم انجام ورزش (همراه با موزيك) جهت سلامتى جسمى توسط خانم‌ها چيست ؟
پاسخ: ورزش اشكالى ندارد و موسيقى اگر لهوى باشد گوش دادن به آن جايز نيست.
پرسش: لطفاً نظرتان را درباره ورزش باستانى زنان و برگزارى كلاس‌هاى مرشدى براى زنان اعلام فرماييد؟
پاسخ: با رعايت حدود شرعى اشكال ندارد.
پرسش: حكم ورزش‌هايى كه در آن زد و خورد و احياناً موجب آسيب جسمى مى‌شود چيست؟
پاسخ: اگر ضرر محتمل، معتدّ به و مهم نباشد اشكال ندارد.
پرسش: آيا دوچرخه سواري و اسکیت براي دختران درمکاني مانند پارک مانعي دارد؟
پاسخ: اگر در معرض ديد نامحرم باشد و وضع او تحريک‌کننده باشد جايز نسيت.
پرسش: آيا زن و مرد در يک استخر مي‌توانند شنا کنند؟
پاسخ: جايز نيست مگر اينکه زن وشوهر باشند.
پرسش: آيا شنا در استخر مختلط كه هدف، لذت نمى‌باشد، جايز است؟
پاسخ: بنابر احتياط، رفتن به اماكن لهو و فساد، به طور مطلق جايز نیست (پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله سیستانی، 1393).

2-10-4 موسیقی
2-10-4-1 استفتائات مقام معظم رهبری در مورد موسیقی
پرسش: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟
پاسخ: هر موسيقى که به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏کند که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. تشخيص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسيقى اين‌گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.
پرسش: گوش‌دادن به نوارهايى که توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل کمان، وِيولون و نى چه حکمى دارد؟
 پاسخ: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مکلّف است که اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد بنا بر اين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بکارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نیست، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلايى اشکال ندارد و تشخيص مصاديق هم موکول به نظر خود مکلّف است.
پرسش: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
 پاسخ: موسيقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ويژگي‌هايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
پرسش: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حکم موسيقى تأثير دارد؟
 پاسخ: موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا کلام همراه آهنگ يا مکان و يا ساير شرايط در اينکه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
پرسش: آیا معیار حرمت موسیقی فقط مطرب و لهوی بودن آن است یا این‌که میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و نوشتن غزل‌هایی که به صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‌شوند، چه حکمی دارد؟
پاسخ: ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگی‌های آن است و این‌که از نوع موسیقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از این‌که مهیج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‌هایی که همراه با موسیقی خوانده می‌شود به صورت غنا و آواز مناسب با جلسات لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آن‌ها حرام است.

پرسش: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينکه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مى‏شود؟
پاسخ: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است.
پرسش: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟
پاسخ: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد.
پرسش: موسيقى که از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حکمى دارد؟ آيا اين گفته که حضرت امام (قدّس سره) موسيقى را به‌طور مطلق حلال اعلام کرده‏اند، صحيح است؟
 پاسخ: نسبت حلال دانستن موسيقى به ‌طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام (قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاه‌ها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى‏کند که در اين صورت موسيقى که به تشخيص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است گوش‌دادن به آن بر او حرام است و امّا صداهاى مشکوک محکوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.
 پرسش: گاهى از راديو و تلويزيون آهنگ‌هايى پخش مى‏شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است که از گوش‌دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع کنم؟
پاسخ: اگر آن‌ها را از نوع موسیقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو می‌دانید، جایز نیست به آن‌ها گوش دهید، ولی نهی دیگران از باب نهی از منکر منوط به این است که احراز نمایید که آنان هم آهنگ‌های مزبور را از نوع موسیقی حرام می‌دانند.
پرسش: خواندن به‌صورت غنا توسط هر يک از مرد يا زن چه از طريق نوار کاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقى باشد و يا نباشد، چه حکمى دارد؟
 پاسخ: غنا حرام است و خواندن به‌صورت غنا و گوش‌دادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و به‌طور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.
پرسش: نواختن موسيقى به منظور اهداف و اغراض عقلايى و حلال در مکان مقدّسى مانند مسجد چه حکمى دارد؟
 پاسخ: نواختن موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه به‌طور مطلق جايز نيست حتّى اگر در غير مسجد و براى غرض عقلايى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمه‏هاى موسيقى در مکان مقدس و در مناسبت‌هايى که آن را اقتضا مى‏کند، اشکال ندارد مشروط بر اينکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکان‌هايى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد نکند.
پرسش: گوش‌دادن به صداى زن هنگامى‌که شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مى‏خواند اعم از اينکه شنونده، جوان باشد ياخير، مذکر باشد يا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چيست؟
پاسخ: اگر صداى زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.
پرسش: آيا موسيقى سنّتى که ميراث ملى ايران مى‏باشد، حرام است يا خير؟
پاسخ: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، به‌طور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.
پرسش: گاهى از راديوهاى عربى بعضى از آهنگ‌هاى موسيقى پخش مى‏شود، آيا گوش ‌دادن به آنها به خاطر علاقه به شنيدن زبان عربى جايز است؟
پاسخ: گوش دادن به موسیقی لهوی متتناسب با مجالس لهو و معصیت به طور مطلق حرام است و علاقه شنیدن زبان عربی مجوز شرعی برای محسوب نمی‌شود.
پرسش: آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟
پاسخ: غنا صوتى است که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد که به‌طور مطلق حرام است حتّى اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.
پرسش: امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيماري‌هاى روانى مانند افسردگى، اضطراب، مشکلات جنسى و سرد مزاجى زنان بکار مى‏رود، حکم آن چيست؟
پاسخ: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امین این است که معالجه متوقف بر استفاده از موسیقی است، بکارگیری آن به مقداری که معالجه بیمار اقتضا می‌کند اشکال ندارد.
پرسش: اجراى کنسرت توسط زن براى زنان با علم به اينکه گروه نوازندگان نيز زن هستند، چه حکمى دارد؟
پاسخ: اگر اجرای کنسرت به صورت ترجیع مطرب (غنا) نباشد و موسیقی هم که نواخته می ‌شود از نوع لهوی حرام نباشد، این امر فی‌نفسه اشکال ندارد.
پرسش: اگر معيار حرمت موسيقى، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهايى که باعث ايجاد طرب در بعضى از مردم حتّى کودک غير مميّز مى‏شوند، چه حکمى دارند؟ و آيا گوش‌دادن به نوارهاى مبتذلى که در آنها زنان به‌صورت غنا مى‏خوانند ولى طرب‏آور نيستند جايز است؟ همچنين مسافرينى که سوار اتوبوس‏هاى عمومى که غالباً از اين نوارها استفاده مى‏کنند مى‏شوند، چه تکليفى دارند؟
پاسخ: چنان‌چه موسیقی یا آوازی که با ترجیع و طرب همراه است از لحاظ کیفیت یا مضمون یا حالت خاص شخص نوازنده یا خواننده در خلال نواختن یا خواندن از نوع غنا یا موسیقی لهوی مناسب با مجالس لهو و معصیت باشد، گوش کردن به آن حرام است حتی برای کسی که او را به طرب نیندازد و تحریک نکند و اگر در اتوبوس‌ها و ماشین‌های دیگر نوار غنا یا موسیقی لهوی پخش شود، مسافرین باید از گوش دادن به آن خودداری نموده و نهی از منکر کنند. 
پرسش: آيا جايز است مردى غناى زن اجنبيه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آيا غناى زن براى شوهر و برعکس جايز است؟ و آيا اين گفته صحيح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحريم غنا ناشى از تحريم آن مجالس است؟
پاسخ: گوش‌دادن به غنا که عبارت است از ترجيع صدا به نحوى که طرب‏انگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمى‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شيعه محسوب مى‏شود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏باشد، بلکه تا زمانى‌که اين عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌طور مطلق است. 
پرسش: آيا فقط گوش‌دادن به موسيقى، حرام است يا اينکه شنيدن آن هم حرام است؟
 پاسخ: شنيدن غنا يا موسيقى لهوى و طرب‏آور حکم گوش‌دادن را ندارد مگر در بعضى از موارد که شنيدن از نظر عرف گوش‌دادن محسوب مى‏شود. 
پرسش: آيا نواختن موسيقى همراه قرائت قرآن با غير از آلاتى که استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟
 پاسخ: تلاوت قرآن کريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن کريم اشکال ندارد، بلکه امر راجحى است مشروط براينکه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد. 
پرسش: طبل زدن در جشن‏هاى ميلاد

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی مقام معظم رهبری، حرکات موزون، امام خمینی Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی صنعت گردشگری، شورهای اسلامی، کشورهای اسلامی