پایان نامه با واژه های کلیدی نقش برجسته، توسعه شهر، آموزش هنر

دانلود پایان نامه ارشد

خواهد بود. در اين زمينه، تمرکز بر ايجاد کشش هاي احساسي در کنار تمامي جنبه هاي عملکردي و عقلاني ، از راهکارهاي مناسب براي استقبال مردم از عناصر مبلمان شهري است . امروزه عناصر مبلمان شهري در شهرهاي انسان گراي دنيا، علاوه بر کارکردهاي اوليه خود که در قالب مفاهيمي چون استراحت کردن، منتظر ماندن ، بازي کردن ، خوردن و آشاميدن و نظاير آن مصداق پيدا مي کنند، واجد کارکردهاي ثانويه اي نيز شده اند که بيشتر ناظر به مفاهيم کيفي هستند ؛ مانند راحت بودن، لذت بخش بودن ،آرامش بخش بودن، ايمن بودن، جذاب بودن و مفاهيمي از اين دست، در زمينه نيازمندي هاي کارکردي عناصر مبلمان شهري ، با توجه به استفاده عمومي از اين عناصر و عدم وجود مالکيت فردي در آن ها ، توجه به ونداليزم(خراب کاري) نيز از موارد مهم داراي اهميت در طراحي اين گونه تجهيزات محسوب مي شوند. در کنار مباحثي که به آن ها اشاره شد، بحث هويت شهري نيز بحث مهم ديگري است که در طراحي عناصر مبلمان شهري نبايد از آن غفلت نمود. اصولاً دستيابي به هويت عناصر مبلمان شهري نيازمند نگاهي راهبردي و کلان نگرانه در شهرهاست. اين مبحث از دو منظر قابل بررسي است ؛ يکي رابطه طرح عناصر مبلمان شهري با شخصيت شهر که ريشه در تاريخ وفرهنگ و هنر آن شهر دارد مي باشد ، و ديگري ايجاد ” همساني” در بين اجزاي مبلمان شهري، به نحوي که اعضاي يک خانواده به نظر برسند. در دستيابي به هويت عناصر شهري ، مبحث نشانه شناسي فرم و رنگ نيز از جمله مباحث مهم و اثر گذار به شمارمي رود. در واقع مي توان اين گونه بيان کرد که هر يک از عناصر مبلمان شهري ، نشانه هايي هستند که علاوه بر کاربردشان، پيام هايي را نيز به مردم منتقل مي سازند . طراحي هوشمندانه عناصر مبلمان شهري را مي توان از مهمترين عوامل شکل گيري ” برند شهري” نيز دانست. طراحي بر اساس راهبر ” شهر براي همه ” نيز ، از ديگر موارد با اهميت در طراحي عناصر مبلمان شهري است. در اين رويکرد که داراي نگاهي ” انسان محور” است ، استفاده با بالاترين ميزان پوشش اجتماعي، مد نظر طراحان است. اين رويکرد که در ادبيات طراحي صنعتي از آن با عنو ان ” طراحي فراگير” نيز ياد مي شود داراي اصول هفت گانه ايست که تفسير آنها در حوزه طراحي شهري عبارتند از :
1) قابليت استفاده از عناصر مبلمان شهري متناسب با تمامي توانمندي ها،
2) انعطاف پذيري عناصر مبلمان شهري براي استفاده بيشترين تعدادکاربران ،
3) استفاده ساده و شهودي از عناصر مبلمان شهري ،
4) ارائه اطلاعات قابل درک از عناصر مبلمان شهري به کاربران، در نظرگرفتن امکان استفاده اشتباه از عناصر مبلمان شهري،
5) صرف کمترين تلاش فيزيکي براي استفاده از عناصر مبلمان شهري و انطباق اندازه ها و فضاها با اندازه هاي بدني کاربران.www.zibasazi.tehran.ir/

فصل سوم

هنر همگاني در ايران

3-1- برسي هنر همگاني در ايران:

وقتي به گذشته خود فكر مي‌كنيم همواره دوست داريم آن را ايده‌آل ببينيم. به همين دليل به يك تمدن پنج هزار ساله براي ايران اشاره مي‌كنيم كه آثار فاخري از آن برجاي مانده است، اما در اين زمينه ما با يك خلاء طولاني مدت مواجه هستيم و وقتي در فضاي امروز به مجسمه و به ويژه مجسمه شهري نگاه مي‌كنيم سابقه طولاني را نخواهيم ديد.
همواره تحليل‌هاي ما در عرصه‌ مجسمه‌هاي شهري به ابوالحسن‌خان صديقي و چند مجسمه‌ساز محدود قبل از آن باز مي‌گردد اما اين اتفاق هيچ ربطي به مجسمه‌سازي شهري ندارد، زيرا سابقه اين عرصه را نمي‌توان بيشتر از هشتاد سال رقم زد و در آن نمي‌شود هيچ تفاخري در قياس با آثار هخامنشيان و ايلاميان ديد.
بايد به خود اين نهيب را بزنيم كه امروز در كجاي اين عالم قرار گرفته‌ايم و در حوزه مجسمه‌سازي چه كارهايي كرده و چه كارهايي بايد انجام دهيم؟
در نگاه به فضاي شهري متوجه مي‌شويم كه خيلي چيزها را از آثار مدرنيته داريم و خيلي‌ها را درست استفاده نكرده‌ايم، اما در همين ميان نمودهايي توسعه شهري را مي‌بينيم كه در آن بسياري از نشانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.البته تا همين يكي دو دهه پيش جايگاهي براي مجسمه‌سازي تعريف نشده بود كه يكي از دلايل آن به نگاه مديران شهري باز مي‌گشت . ضرورت استفاده از مجسمه‌هاي شهري براي مديران ما تعريف نشده بود و به همين دليل جايگاه مجسمه‌ساز نيز مشخص نبود و به مجسمه به عنوان يك كالاي لوكس غير ضروري نگاه مي‌كردند.
www.tandismag.ir/
با شروع قرن بيستم، هنرهاي تجسمي و بالطبع هنر مجسمه‌سازي دچار تحولات اجتماعي عمده‌اي شدند و هنرمندان مجسمه‌ساز امكان بيشتري براي مطرح كردن خود پيدا كردند. به تقليد از شهرهاي صنعتي جهان، نصب مجسمه به تدريج در ميادين شهرهاي ايران نيز رواج پيدا كرد؛ البته موضوع بيشتر اين مجسمه‌ها شاهان آن دوران بودند. 
در دهه‌هاي سي و چهل شمسي، ايران نيز از جريان‌هاي تازه هنري جهان بي‌تاثير نماند. اولين فارغ‌التحصيلان هنرستان‌هاي تجسمي كه براي ادامه تحصيلات به اروپا و آمريكا سفر كرده بودند با كوله‌باري از ايده‌هاي جديد و تجربه به ايران بازگشتند. 
مدرنيزم به تدريج به تار و پود هنرهاي تجسمي ايران رسوخ مي‌كرد و جريان‌هاي نو در حال شكل‌گيري بودند . . www.iransculpture.ir
    در دوره پهلوي اول كه شهرهاي ايران به لحاظ شهرسازي شاهد تحولاتي اساسي بوده اند و اصولاطراحي شهري نسبت به قبل از آن با نظارت و دقت بيشتر صورت مي پذيرفته است، موضوع استفاده از مجسمه هاي شهري عموما منحصر به ساخت تنديس شاه و برخي مشاهير ملي شده است ولي در دوره پهلوي دوم با توجه به توسعه معماري و شهرسازي درباره مجسمه هاي شهري نمونه هاي متنوع تري با مفاهيم مختلف توسط هنرمندان ساخته و ارايه شده است كه عمدتا مبتني بر مفاهيم ملي گرايي و در برخي موارد مفاهيم آزاد كار شده اند.
  از مهم ترين اين نمونه ها مي توان به برج آزادي كه به عنوان دروازه شهر مطرح شده، تنديس اسطوره هاي شاهنامه در ميدان حر و تنديس هاي موجود در اطراف موزه هنرهاي معاصر واقع در پارك لاله اشاره كرد. شايان ذكر است توجه به ساخت و ارايه مجسمه هاي شهري عمدتا در تهران صورت مي گرفته و در شهرستان ها صرفا به ساخت تنديس شاه اكتفا مي شده است.www.magiran.com
تا سال 57 كه انقلاب ايران به وقوع پيوست و ضرورت آموزش هنرهاي تجسمي و موسيقي در جامعه تشخيص داده شد و رشته‌هاي هنري در دانشگاه‌ها كه در دوره انقلاب فرهنگي تعطيل شده بود، يكي پس از ديگري بازگشايي شدند، به جز رشته مجسمه‌سازي، كه عملا تدريس اين رشته متوقف شد. با شروع جنگ عراق عليه ايران، هنرهاي تجسمي باز هم بيش از پيش تحت‌تاثير شرايط قرار گرفت. جنگ، پرداختن به موضوعات ديگر را تحت‌الشعاع قرارداد و بسياري از آثار با الهام از مضامين جنگ خلق شد.www.iransculpture.ir
 پس از پيروزي انقلاب اسلامي تا پايان جنگ بيشتر مجسمه هاي شهري سعي در معرفي مفاهيم فضاي دفاع، شهادت و شجاعت داشته است تا اينكه در سال 1376 براي سياست گذاري و نظارت بر نصب مجسمه هاي شهري شوراي حجم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل شد. براساس اين مصوبه قرار شد تا نمايندگان تمام سازمان ها، وزارتخانه ها و اداراتي كه به نوعي با اين امر مرتبط بوده اند گرد آيند و درباره نحوه ساخت و نصب مجسمه و تنديس در شهرها برنامه ريزي كنند.
با آنكه پس از مدتي آيين نامه يي تدوين شد و به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد، اما هنوز دستورالعمل هاي اجرايي ـ كه شيوه ها و معيارهايي را مشخص كند- تدوين نشده است. روند كار به اين صورت بود كه طرح ها و درخواست هاي بخش هاي مختلف از طريق ادارات ارشاد شهرها جمع آوري و به شوراي حجم فرستاده مي شد تا مورد بررسي و تاييد قرار گيرد. اما با وجود ابلاغ اين مصوبه، تعدادي از تنديس ها بدون دريافت مجوز نصب شده اند و اصول مشخص هم براي ارزيابي آنها وجود نداشته است.
 تحقيق و تجزيه و تحليل وضع مجسمه هاي شهري و تهيه شناسنامه احجام تهران، يكي ديگر از برنامه هاي اداره حجم است تا به اين ترتيب روند شكل گيري مجسمه هاي شهري، عوامل موثر برآنها، ارتباط احكام با محيط و معماري پيرامون خود، نقش مجسمه به عنوان نشانه شهري و شناخت جنس و سبك مجسمه ها مورد بررسي قرار گيرد.
همچنين ارتباط با نهادها و سازمان هاي مختلف دولتي كه اقدام به سفارش، ساخت و نصب مجسمه مي كنند از ديگر برنامه هاي اين اداره است، تا با ايجاد هماهنگي و ارايه طرح ها و ايده هاي مناسب به اين ادارات، وضعيت احجام و نقش برجسته هاي شهري بهبود يابد.
برقراري ارتباط با مجامع و انجمن هاي هنري بويژه انجمن مجسمه سازان و دانشگاه ها و نمايشگاه هاي دانشجويي، برنامه ديگر اداره حجم است تا از اين طريق از ايده ها، طرح ها و مشاركت هنرمندان جوان كشور بهره گيري شود و فضاي حمايت از هنرمندان و گسترش روابط متقابل بين سازمان هاي دولتي و هنرمندان ـ به عنوان سفارش دهنده و سفارش گيرنده ـ فراهم آيد. www.magiran.com

3-2- رابطه هنر با اقتصاد:

بي ترديد هنر همگاني با اقتصاد هنر رابطه تنگاتنگي دارد چون تامين هزينه بروزه ها از عهده هنرمند خارج است.
“اگر بخواهيم چشم‌اندازي براي توسعه اقتصاد هنر در آينده ترسيم کنيم که در‌شان هنر و هنرمندان کشور باشد، و هنر ايران در بالاترين جايگاه خود در سطح منطقه و در تعامل مؤثر با اقتصاد هنر در جهان قرار بگيرد نيازمند ياري دوسويه دستگاه‌هاي اجرايي و بخش خصوصي در کنار هم هستيم تا بتوان از آن نتيجه گرفت. يکي از راه‌حل‌هاي اين امر بازبيني قوانين در اين زمينه است تا دستگاه‌هاي مختلف با موظف شدن خريد آثار هنري از هنرمندان بتوانند اين چرخه را به حرکت درآورند. متأسفانه اجباري نبودن بحث خريد دولتي آثار هنري از محل نيم‌درصد بودجه وزارتخانه‌ها و شرکت‌هاي دولتي، يکي از دلايل عمده کندي جريان خريد آثار هنري در کشور است.
اگر مي‌خواهيم به موازات جايگاه تثبيت شده هنر ايران در عرصه معنويت، به دنيا نشان دهيم که هنر ايران از نظر اقتصادي نيز حائز اهميت است، بايد با حمايت ساير بخش‌هاي فعال در اين عرصه بتوانيم هنر ايران را به‌عنوان يک هنر روزآمد و صاحب هويت هرچه بهتر و بيشتربه دنيا معرفي کنيم.
به‌نظر مي‌رسد اگر بدنه خريد آثار هنري آن طور که بايد از سوي مسئولين اجرايي اين حوزه براي ساماندهي اين بخش جدي گرفته شود، کمترين اثرش اين است که نگرش بانک‌هاي دولتي به‌ويژه بانک‌هاي خصوصي را به حوزه هنرهاي تجسمي مي‌تواند تغيير دهد؛ همچنين تمايل سرمايه‌گذاراني که تازه قدم به بازار خريد تابلو گذاشته‌اند را تقويت کند.
از آنجايي‌که اقتصاد، مهم‌ترين مسئله هنرهاي تجسمي است، اگر فرهنگ خريد آثار هنري به‌عنوان يک اصل مهم ميان مسئولين و مردم ما نهادينه شود و با خريد آثار هنرمندان، اقتصاد هنر رونق پيدا کند، هنر از حاشيه به متن زندگي مردم وارد مي‌شود و اين امکان نيز فراهم مي‌شود تا درک زيباشناختي مردم افزايش پيدا کند و هنر همگاني شود. لذا ضرورت پرداختن و توجه به اقتصاد هنر مي‌تواند به پويايي هنر کمک نمايد.
بايد اميدوار بود دستگاه‌هاي اجرايي همت بخش خصوصي و فعاليت‌هاي وسيع آنها را قدر دانسته و به ياري اين بخش بيايند. البته رونق نسبي اقتصادي که طي چند سال اخير در زمينه هنرهاي تجسمي پيدا شده، حاصل جمع چند عامل مهم است؛ وکارشناسان هنر‌هاي تجسمي معتقدند مهم‌ترين عامل در رونق خريد و فروش تابلو و مجسمه از هنرمندان ايراني ايجاد بستر

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی راهبرد توسعه شهر، سازمان ملل متحد، سازمان ملل، توسعه شهر Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی اقتصاد خرد، ورزشکاران، ناخودآگاه