پایان نامه با واژه های کلیدی ناخودآگاه، فلسفه هنر، آموزش هنر

دانلود پایان نامه ارشد

تئاتر هاي هواي آزاد، بازار مکاره، و کنسرت هاي موسيقي در نظر گرفتند؛ مردم شهر از به رسميت شناسي ملي و حس مباهاتي که شهر در اثر تبليغات فراوان کسب کرده بود خشنود بودند. هنرمندان مقيم اين جامعه آن را به صورت نمادين وبه عنوان نشانه اي از رهايي از ديدگاه هاي «اهالي محل» که از حيث زيبايي شناسي چندان پيشرفته نبود در نظر ميگرفتند. اين اثر گرچه همه از شايستگي هاي هنريش اطمينان نداشتند، تاثير غريب و ماندگاري بر شعور همگان نهاد. اين نکته چشمگير که لاگراند ويتس تا به امروز از دست وحشيگري قوطي هاي رنگ اسپري که آماده بي حرمتي به سازه هاي برجسته همگاني است در امان مانده شاهدي است بر اين مدعا». (هواردجي، اسماگولا، 1381، 15)
پيتر بليو در مورد کار هاي کالدرمي گويد ( تصاوير صفحات210و211 ) .
” مجسمه هاي ثابت وثابت – متحرک کالدر در بسياري از مکان هاي عمومي و در سراسر دنيا يافته مي شوند . اين مجسمه ها ساختارهايي بزرگ از صفحات سنگين فولاد رنگ شده با رنگ هاي سياه و قرمز هستند و اينچنين به نظر مي رسد که عکس عقيده کالدر در باره آثار هنري متحرک و قابل حمل را نشان مي دهند . مجسمه هاي ثابت نيز داراي جلوه هاي حرکتي هستند . با وجود سنگيني مواد به کار رفته در ساختمان آنها ، صفحات بزرگ فولادي ، نوعي سبکي و پويايي را از خود ساطع مي کنند . اين مجسمه هاي ثابت (مجسمه هايي رويايي هستند که از فلز ساخته شده اند و با دقت يک مهندس واحساس وجوش و خروش يک شاعر شکل گرفته اند). ( جکوب بال ،1390 ، 41 )

2-4- فوايد هنر همگاني:

2-4-1- فرهنگي:
–        ارتقاء ذائقه هنري مردم
–        بيدار کردن و تقويت قوه خلاقيت شهروندان
–        جان دادن و روح بخشيدن به زندگي شهروندي
–        کمک به آموزش شهروندان
–        درگير شدن هنرمندان در ساخت مکان در کنار طراحان شهري و معماران
–        تداوم هنر بومي
 
2-4-2- اقتصادي:
–        تشويق به سرمايه گذاري در حوزه
–        ايجاد اشتغال براي هنرمندان و صنعتگران
–        بالا رفتن ارزش اقتصادي حوزه
–        جذب توريست
–        ايجاد شغل براي هنرمندان و صنعت گران
–        جذب سرمايه

2-4-3- آموزشي:
–        آموزش تاريخ به مردم
–        آموزش فرهنگ و هنر بومي
–        کمک در بالا بردن دانش شهري
–        آموزش هنر

2-5- انواع هنرهاي همگاني:

– مجسمه ها
– عناصر مبلمان شهري
– رژه ها و مراسم آييني و رقصها
– آب نماها
– نقاشيهاي ديواري
– گرافيتي
– نمايشهاي خياباني ((http://Parse Dar Didar.blogfa.co

2-6- شهر بستري براي آفرينش هنر:

شهر يك اثر هنري بزرگ است كه آفرينندگاني به وسعت خود و به تعداد جمعيتش دارد .
(كريستوفر الكساندر)
آيا ميدانيد نقش تزيينات و هنر در زيباسازي فضاي شهري چيست؟
آيا ميدانيد مردم و هنرمندان يک شهر چه وظيفه بزرگي در برابر شهر و محله خود دارند؟
آيا ميدانيد که شهرهاي جهان در حال رقابت براي رشد و توسعه کيفي زندگي شهري هستند؟
و آيا ميدانيد که چه تعدادي از طراحان و هنرمندان بزرگ جهان در زمينه زيباسازي و هنرآفريني در فضاي شهري مشغول بکار هستند؟
نقش شما بعنوان طراح ، مدير و يک فرد تاثيرگذار در اين ميان چيست؟www.sumiran.ir
امروزه اكثريت ساكنان كره زمين ساكن شهرها هستند و زندگي مشتركي دارند اما ساكنان شهرهاي امروزي تحت تاثير عناصر و فضاهاي بصري شهرشان قرار مي‌گيرند و به مرور شكل شهرهاي خود را پيدا مي‌كنند. قطعا فردي كه در پاريس زندگي مي‌كند با فرد مشابهي كه در تهران ساكن است، تفاوت‌هاي اساسي دارد زيرا اين انسان‌ها در فضاي شهري قرار گرفته‌اند و در اين دوره تحت تاثير مناسبات‌، عناصر و نشانه‌هاي شهري خود هستند. آثار هنري نيز اختصاصا براي اين كار درست شده‌اند و تاثيرات سمبليك دارند. امروز برج ميلاد فضايي است كه به مرور در تهران سمبليزه مي‌شود و ما در آينده، شهر تهران را به واسطه برج ميلاد مي‌شناسيم. خود شهر هم مي‌تواند سمبليزه شود مثل واقعه‌اي كه دربرج‌هاي دوقلوي نيويورك اتفاق افتاد و اين شهر را به نام آن رويداد ثبت كرد. امروزه نمي‌توانيم از دست عناصر بصري فرار كنيم، زيرا آنها ناخودآگاه روي ذهن ما تاثير مي‌گذارند. در شهر به قدري مسائل بصري وجود دارد كه به ما فرصت نمي‌دهد به همه چيز توجه داشته باشيم. ارتباط ما ارادي و يا غيرارادي است. در حالت ارادي تصميم مي‌گيريم كه به تئاتر‌، سينما و يا نمايشگاه برويم و آنها نيز ناخودآگاه تاثيرات خود را بر روي ما مي‌گذارند. ولي ‌ ما دائما در شهر حضور داريم و همه تصاوير از مقابل چشمانمان مي‌گذرد پس در اين ميان اتفاقات روي ما تاثير مي‌گذارد و اين تاثيرات غير ارادي خيلي وسيع‌تر از تصاوير ارادي است، زيرا ما به صورت ناخواسته در برابر اين عناصر قرار مي‌گيريم و آنها گريزناپذير هستند.
اگر از عناصر بصري به سمت شهروندان برگرديم باز هم با دو نوع عنصر مواجه مي‌شويم. يك دسته عناصري هستند كه مستقيما ساخته شده‌اند تا ديد مردم را نشانه بگيرند و بصيرت آنها را دگرگون كنند. ولي دسته دوم نشانه‌هايي هستند كه به نيت تاثير مستقيم ساخته نشده‌اند اما گاه تاثير آنها بيشتر از يك اثر هنري است، زيرا فضا و مكان به قدري به آنها داده مي‌شود كه شهروند نمي‌تواند آن تصوير را فراموش كند. اين فضا و مناسبات به قدري در اطراف ما زياد است كه شايد آثار هنري در اين ميان بيشتر جنبه فاتنزي پيدا كند، لذا بايد به اين نكته فكر كنيم كه چطور مي‌توانيم در چنين فضايي نظر كودكي را به سمت يك اثر هنري به عنوان يك اثر تاثيرگذار جذب كنيم؟
آثار شهري كارهاي نوآورانه‌اي هستند كه ارتباطي ميان فضا‌، نور ‌،ماده و … برقرار مي‌كنند.
http://tandismag.ir

2-6-1- عناصر يا فضاهاي مياني :

در سطح يک شهر، فضاهاي گوناگوني مي توان يافت؛ از فضاهاي خصوصي و خانوادگي تا فضاهاي عمومي و متعلق به همه اهالي يک شهر. در عين حال آن فضايي که همه شهروندان به آن احساس تعلق خاطر دارند و با آن در ارتباطند، فضاهاي عمومي يک شهر هستند.فضاهاي عمومي شهرها به جاي آنکه با فضاي خصوصي وصميمي ارتباط داشته باشند تقريبا در همه جا و در همه زمان ها به عنوان مکان هايي خارج از مرزهاي فردي يا گروه هاي کوچک قرار مي گيرند، به طوري که بين فضاهاي خصوصي واسط هستند و براي انواعي از اهداف نمادين و واقعي به کار گرفته مي شوند. بنابراين از ديدگاه تشريحي، فضاهاي عمومي فضاهاي قابل دسترس و چند منظوره هستند که از قلمروهاي انحصاري خانوار و فرد قابل تمايزند. از ديدگاه هنجاري اين فضاها اگر توسط مسئولين دولتي ايجاد و مديريت شوند عمومي تلقي مي شوند، به طوري که کل مردم را مخاطب قرار داده و به روي همه باز بوده و توسط همه اعضاي جامعه مورد استفاده قرار مي گيرند. ( مدني پور، 1387 ، 264)
فضاهاي عمومي شهري، مکان هاي ملموسي هستند که فعالانه بر زندگي ما اثر مي گذارند. اين فضاها، واجد ويژگي هايي مانند سرزندگي، تحرک، تحول مداوم، پيوستگي و گسستگي است.
مهم تر اين که همه گروه هاي اجتماعي مي توانند در اين فضاها حضوريابند. www.omidvarian.blogfa.com
شهر، تنها شامل بناها نيست، بلكه فضاي بين ساختمانها، كوچه، ميدان، فضاي سبز،‌ عناصر پركننده، كاربريها و حضور و همراهي مردم است كه موجوديت شهر را مي‌سازد و به آن بها مي‌دهد.
مردم فعاليتهاي خود را در قالب 3 پهنه : زندگي، كار، تفريح، در فضاهاي عمومي انجام مي‌دهند.
چهره شهر مانند موزه و نگارخانه‌اي است كه هر روز نمايشگاه آثار متنوع مردم و منظر تاريخ و فرهنگ تمدن بشري است. فضاي شهر، محيط زندگي شهروند را تشكيل مي‌دهد. بنابراين مديران، طراحان و افراد متخصص مي‌بايستي محيط را بگونه‌اي تجهيز كنند كه شرايط زندگي و زيست محيطي آن از “سطحي عالي” برخوردار باشد.
امروزه شهرها مانند شركتها با هم به رقابت مي‌پردازند : تلاش براي زيباتر شدن، كارآمد بودن و ارائه هويتي با ارزش، چرا كه در اينصورت قادر خواهند بود توجه جهاني، جذب گردشگر و بازار سرمايه و استعداد را بخود اختصاص دهند. به همين دليل رشد و توسعه “كيفيت زندگي شهري” و نگاه “انسان مدارانه” مورد توجه قرار گرفته است. كيفيت، مفهومي چند وجهي است كه از طريق “واقعيت فيزيكي موجود” مانند “زيبايي محيط و اجزاي آن” و “پاسخگويي به نياز انسانها”، درذهن و روان آدمي شكل ميگيرد و تبديل به تجربهاي مطلوب و خوشايند ميگردد. “كيفيت فضاي شهري” يعني “تركيب بندي فضاهاي باز و بسته”، بگونه‌اي كه از نظر “عملكرد و زيبايي” ، رضايت بخش باشد. در يك قرن اخير با رشد روز افزون شهر نشيني و با توجه به پيامدهايي كه صنعت و نوگرايي در زندگي شهري به همراه داشته است، شاهد از بين رفتن بسياري از فضاهاي ارزشمند شهري و شكل گيري شتاب زده و نسنجيده فضاهاي عمومي كنوني در شهرها و در پي آن حضور پديده حومه نشيني بوده ايم .
فضاهاي شهري امروزي فقط به مسير عبور و مرور تبديل شده اند و كمتر در ابعاد اجتماعي پاسخگو به نيازهاي انسان امروزي اند و در اين ميان فضاهايي كه مكان آسايش عمومي باشند و باعث ارضاي خاطر انسان شوند، حذف شده اند.
در حال حاضر رانندگي به سرگرمي اصلي مردم تبديل شده است و پياده روي يك هنر فراموش شده است در حاليكه در گذشته اي نه چندان دور پياده روي يك اصل بود كه بر مبناي آن معماران و طراحان اصيل به ساخت و ساز محيط و فضاهاي دسترسي در فضاي باز شهري مي پرداختند .
مشكل اساسي فضاهاي شهري امروز اينست كه در عرصه‌هاي وسيع و پيچيده به آساني نمي‌توان با محيط شهر “روابط حسي مطلوب و دلپذير” برقرار نمود.
هنوز در بسياري از فضاهاي شهري، روابط و نيازهاي انساني توجه نشده است. براي “حضور و استفاده مردم از فضاهاي عمومي”، امكانات مفيد و با كيفيت، بسيار محدود و ناچيز است.
بنابراين قبل از هرگونه مداخله در سطوح كلان شهري، بايستي اهداف شكل‌گيري و جايگاه پروژه‌هاي شهري تعريف شود و شاخصه‌هاي بصري اداراك محيط و كيفيت فضايي مورد بازشناسي قرار گيرد.
واقعيتي كه تاكنون بدرستي درك نشده است كه در تجهيز فضاهاي عمومي و ارتقاي كيفيت محيط، هيچ اقدام مؤثر و هوشمندانه‌اي صورت نميگيرد مگر اينكه بر مبناي شناخت واقعيت باشد.‌
شعار زيباي “شهر ما خانه ما” هنگامي عينيت مي‏يابد كه شهروند تاثيرات آنرا در محيط مشاهده نمايد و يا به عبارت ديگر روابطي آشكار در عملكرد سازمان ها و مديران شهري با زندگي شهروندان نمود پيدا كند.اين امر با بهبود وضعيت كيفي و كمي پروژه‏هاي انجام شده در سطح شهر و نيز جلب مشاركت مردم در زمينه حفظ، نگهداري و مراقبت از اموال عمومي شهري صورت مي ‏پذيرد.

2-6-2- شهرنشيني و شهرسازي ايران:

شروع تحولات در روند شهرنشيني و شهرسازي ايران را شايد بتوان از دوره مشروطيت دانست. البته پيش از آن نيز در زمان قاجار و يا حتي صفويه شاهد تاثيرپذيري و الگوبرداري هستيم، بطور مثال ساخت حصار هشت گوش تهران بتقليد از حصار پاريس و يا خيابان كشي ها در تهران زمان قاجار. در معماري شهري قديم ايران ، ميدان مركزي بعنوان كانون محله ها بشمار مي آمد ، اما فعاليتهاي اجتماعي در طول كوچه ها نيز ادامه مي يافت. براي مثال، زنها از خانه هاي مجاور گرد هم جمع ميشدند و روي سكوهاي جلوي هشتي شان مي نشستند. اين در حالي بود كه بخشي از كارهاي روزمره خود مانند بافندگي و دوزندگي را نيز انجام ميدادند. اين سكوها جزو اولين نشيمن هاي شهري بشمار مي آمد كه بدليل اسفاده مكرر سالمندان به آن “پيرنشين” هم ميگفتند.
معماري گذشته ما سرشار از ظرافت ها و ريزه کاري هايي است که هزاران ايده و خلاقيت را در خود نهفته دارد . تزئينات و کاشيکاري هاي داخلي با تناسبات و رنگ بندي خاص خويش در کنار کالبد دروني، فضايي رمزگون را تداعي ميکند و هم اکنون نيز ارزش فضايي خويش را حفظ کرده است .
از ديرباز، اصالت زيبايي شناسي، فلسفه هنر و طراحي ايران زمين، در نمونه آثار معماري، صنايع دستي، و طراحي باغ و بوستان وجود داشته و بچشم ميخورد. بر همين اساس، دكتر محمد پيرنيا، نتايج مطالعاتي خود را درباره

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی آداب و رسوم، روشنفکران Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی قرن نوزدهم، ساختار شهر، حمل و نقل، عزت نفس