پایان نامه با واژه های کلیدی موتورهای جستجو، پایگاه اطلاعات، پروژه‌های تحقیقاتی، سیستم اطلاعاتی

دانلود پایان نامه ارشد

پروفایل تخصصی خود با سایر محققان به اشتراک بگذارند (گیگلیا، 2011).
محقق می تواند لیست انتشارات خود را از طریق ابزار تطبیق نویسنده، که به پایگاه‌های ‌داده بزرگی متصل می‌شود، دسترسی به مدیریت فهرست (شامل مدیریت منابع، اندنوت62، بایب‌تکس63 و…) یا وارد کردن اطلاعات انتشارات به طور دستی وارد سایت کند (اچ پون، 2013). در این سایت محققان تشویق می‌شوند که نه تنها نتایج موفقیت‌آمیز خود، بلکه نتایج آزمایشات شکست‌خورده را (که در بخش جداگانه اما قابل جستجویی ذخیره می‌شوند) بارگذاری کنند (اوانز، 2013). علت این کار آن است که این نتایج می‌توانند حتی ارزش بیشتری از نتایج تحقیقات موفق داشته‌باشند. این ویژگی شاید مهم‌ترین تفاوت این سایت با سایت‌های مشابه باشد.
سایت ریسرچ‌گیت با تحلیل پایگاه‌اطلاعاتی انتشارات به هر محقق یک امتیاز می‌دهد و ضرایب حوزه فرد را محاسبه می‌کند. همچنین محقق می‌تواند سایر محققان یا موضوعات یا طرح سلسله مراتبی موضوعی خاص را دنبال کند. انجمن‌های گفتگو نیز به صورت سوال و جواب‌های با محوریت پژوهشی در دسترس می‌باشند (اچ پون، 2013).
از دیگر قابلیت‌های این شبکه، عضویت محققان در گروه‌های تخصصی و ایجاد گروه‌های موضوعی جدید است. جستجوی مشاغل تحقیقاتی و کنفرانس در زمینه‌کاری محقق، از دیگر امکانات این شبکه‌اجتماعی می‌باشد. همچنین ریسرچ‌گیت اجازه جستجو در هفت بانک اطلاعاتی بزرگ علمی و دریافت مقالات کامل از این طریق را مهیا می‌کند (بتولی2،1392). یک بخش جستجوی چکیده مشابه نیز در سایت وجود دارد که نویسندگان می‌توانند یک کپی از چکیده مقاله مورد علاقه خود بفرستند تا سایت برای چکیده‌های مشابه جستجو کند. مؤسس سایت می‌گوید، هرچه بیشتر توانایی‌ها و علایق خود را به سایت معرفی کنید، نمودارهای سایت بیشتر به شما سؤالات و مقالات مرتبط که ممکن است به آن‌ها علاقه نشان دهید معرفی می‌کنند (سایت ریسرچ گیت).
معایب سایت ریسرچ‌گیت: (اوانز، 2013)
سایت ریسرچ‌گیت حدود 5 میلیون کاربر دارد اما مشخص نیست چه تعداد از آن‌ها فعال هستند و به طور منظم به‌روز می‌شوند.
بسیاری از پروفایل‌ها فقط تعداد کمی مطلب منتشر کرده‌اند که به نظر می‌رسد مدتی است به روز نشده‌اند.
درصد بالایی از اعضای سایت افراد دارای مدرک تحصیلات تکمیلی و دانشجویان هستند.
بعضی افراد از دریافت پست الکترونیک ناخواسته شکایت کرده‌اند. که حذف آن از طریق تنظیمات ممکن است.
بسیاری از انتشارات که از طریق ریسرچ‌گیت قابل دسترسی‌اند به طور غیرقانونی از لحاظ حریم‌ دسترسی ‌آزاد بارگذاری شده‌اند.
گوگل‌اسکولار
در سال 2004 یک مهندس هندی بخش گوگل‌اسکولار را به قابلیت‌های گوگل اضافه‌ کرد تا امکان جستجوی اختصاصی در بین مقالات علمی فراهم ‌شود. در کنار یک اکانت جی‌میل، گوگل به هرکاربر یک پروفایل گوگل‌اسکولار می‌دهد. دربخش معرفی این سایت نوشته ‌شده‌است “گوگل‌اسکولار می‌تواند به جهانی‌شدن تحقیقات شما کمک‌کند.” علاوه بر آشکارکردن فعالیت‌های ‌تحقیقاتی، قرارگرفتن در لیست گوگل‌اسکولار در شناسانده‌ شدن محقق در موتورهای جستجویی که از گوگل استفاده ‌می‌کنند نقش دارد. این‌کار رتبه نویسنده تحقیق در موتورهای‌جستجو را بالاتر می‌برد.
در سایت گوگل‌اسکولار نوشته‌ شده‌است که گوگل‌اسکولار یک روش ساده را برای جستجوی کلی ادبیات علمی و فرهنگی فراهم می‌کند و می‌توان دربسیاری از رشته‌ها و منابع مختلف ازجمله مقالات، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌ها از ناشران‌دانشگاهی، انجمن‌های حرفه‌ای، دانشگاه‌ها و دیگر سازمان‌های ‌علمی و فرهنگی جستجو کرد. ویژگی اصلی این پروفایل، هوشمندی و استفاده از اطلاعات بخش عمومی برای تهیه لیست مقالات به همراه تعداد ارجاعات هرکدام است. هرکدام از مقالات جدید کاربران به صورت خودکار به این لیست اضافه خواهدشد (آردا، 2012).
زمانی‌که یک پروفایل در گوگل‌اسکولار ساخته شود، این سایت یک لیست از مقالات، چکیده، کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و دیگر منابع مانند اجتماعات ‌حرفه‌ای و دانشگاه‌ها (از پایگاه اطلاعاتی خود) به کاربر نشان می‌دهد تا اطمینان پیدا کند وی نویسنده کدام‌یک از آن‌هاست. این سایت مقالات افراد را ذخیره نمی‌کند اما کاربران می‌توانند در صورت دسترسی آزاد آن مقالات به آن‌ها دسترسی داشته ‌باشند (اچ پون، 2013).
معمولاً محقق می‌تواند حداقل چند مقاله با دسترسی ‌باز در زمینه موردنظر خود بیابد. دیگر ویژگی مهم این سایت ایجاد دسترسی به اسناد و مطالب دیجیتالی به صورت کتابخانه‌ای می‌باشد. همچنین گوگل اسکولار امکان دسترسی به لینک‌های مقالاتی را فراهم می‌کند که از مقاله جستجوشده توسط کاربر استفاده‌کرده و آن را نقل‌قول کرده‌اند. همچنین مقالات مرتبط با مقاله یافته‌شده را به کاربر معرفی می‌کند.
لینکدین
لینکدین از شبکه‌های اجتماعي مطرح دنیاي مجازي است که به کاربرانش در مدیریت و برقراري ارتباطات برخط حرفه‌اي و تجاري کمک مي‌نماید. وظیفه اصلي شبکه ‌اجتماعي لینکدین طراحي سایت با هدف اصلي کسب درآمد و توسعة فعالیت‌های تجاري است (می فیلد،2011).
این سایت یکی از پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی بین دانشگاهیان می‌باشد (دیوک و جردن، 2011). که خود را “بزرگترین شبکه تخصصی دنیا در اینترنت” می‌داند (سایت لینکدین، 2011).
طبق آمار موجود در سایت الکسا وب‌سایت لینکدین در رتبه‌بندی جهانی سایت‌ها یازدهمین سایت پر بازدید است. این سایت تخصصی در سال 2003 شروع به کار کرد و یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی از لحاظ تعداد کاربران است. درحال حاضر این سایت 300 میلیون کاربر از 200 کشور در سرتاسر دنیا دارد(سایت لینکدین). در این سایت پیشنهادات متفاوتی از قبیل “افرادی که ممکن است بشناسید” و “شغل‌هایی که ممکن است علاقه داشته‌ باشید” به کاربران داده می‌شود. این‌کار به گسترده‌کردن حوزه ارتباطات افراد و خروج از شبکه کوچک فردی خود کمک می‌کند. در این سایت می‌توان لیستی از مهارت‌ها و تخصص‌های خود قرارداد تا دیگران شناخت بهتری از کاربر پیداکنند و حتی به فرد پیشنهاد کاری داده شود. عضویت در این سایت رایگان است اما می‌توان با پرداخت مبلغی به دسترسی‌هایی مانند فیلترهای جستجوی جدید و توانایی دیدن بازدیدکنندگان پروفایل و ذخیره‌کردن فایل‌ها در بخش ساماندهی پروفایل دست‌یافت. یکی از امکانات دیگر این سایت جستجو از طریق مهارت‌های مشترک است. داشتن امکانات جستجوی شغل نیز از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شبکه ‌اجتماعی است. این سایت یک پشتیبان شغلی بسیار مناسب است که می‌توان با قراردادن رزومه خود از مزایای آن استفاده کرد (اچ پون، 2013).
کریستینا جارامیلو64 کارشناس رسانه بیان می‌کند: “لینکدین بهترین سرویس شبکه ‌اجتماعی براساس روابط ‌تجاری برای حرفه‌ای‌هایی است که به دنبال انجام کسب‌وکار هستند.” مشخصات کاربر راهی برای شروع یک گفتگوی عمیقتر از طریق پست الکترونیک، تلفن و یا در جلسات حضوری است. مشخصات کاربر باید کوتاه، خلاصه، اما دقیق باشد تا وی را درزمینه کاری‌‌اش از بقیه جداکند. بروزرسانی پروفایل در لینکدین کمک می‌کند تا مشخصات فرد در بالای لیست‌های جستجوهای برخط قرار بگیرد و به‌راحتی به کاربرانی که به‌دنبال فردی با تخصصی خاص هستند کمک می‌کند تا وی را بیابند. همچنین لینکدین یک مشاور مجازی رایگان را به سایت اضافه کرده‌است که به اعضای فعلی که دارای پروفایل‌های ناقص هستند، مشاوره میدهد (پرگرین،2012). گروه‌ها در لینکدین بیشتر نقش آموزشی دارند. گروه‌ها کاربران را قادر به باخبرشدن از مباحث و مسائل مهم تخصصی در هر دو سطح جهانی و منطقه‌ای میکند. افراد می‌توانند گروه‌های علاقه‌مندی خود را با جستجوی کلمه کلیدی به‌سادگی پیداکنند. لینکدین همچنین به مدیران گروه‌ها گزینههایی از زیرگروه پیشنهاد میکند. یک زیرگروه، گروه متمرکزتری در زیرمجموعه گروه است که اعضای یک‌گروه برای فضای تبادل‌نظر در مورد موضوعات خاص در حوزه موضوع گروه تشکیل می‌دهند. هر گروه می‌تواند شامل 20 زیرگروه باشد.
مندلی 65
سایت مندلی یک سرویس اینترنتی است که امکانات شبکه‌های اجتماعی دیگر را دارد و نیز به عنوان ابزار مدیریت منابع و رفرنس‌ها از طریق دانلود از سایت مندلی قابل استفاده‌است (گیگلیا،2011). در صفحه امکانات این سایت نوشته‌است: “یک شبکه‌اجتماعی علمی رایگان برای مدیریت مراجع که می‌تواند به شما در سازماندهی پژوهش، همکاری با دیگر افراد برخط، و کشف جدیدترین تحقیقات کمک کند.” شعار این سایت “زمان تغییر روش تحقیقاتمان رسیده است” می‌باشد.(سایت مندلی).
می‌توان از طریق ابزار این سایت، ارجاعات را به/از ابزارهای مشابه با فرمت‌های مختلف منتقل‌کرد و مهم‌تر از آن، آن‌ها را با هم منطبق نمود. یک ویژگی قابل‌توجه این سایت استخراج خودکار ارجاعات از فایل‌های پی دی اف66 است. قطعاً هرکس تعداد زیادی مقاله با این فرمت دارد و مندلی این امکان را می‌دهد تا آن‌ها را به صورت یک پایگاه‌داده فهرست‌وار بدون واردکردن دستی داده و تنها با کشیدن و رها کردن فایل به صفحه مندلی منتقل‌کرد. این سایت ارجاعات را از نتایج جستجوی بیش از 50 پایگاه‌داده مشهور و پرکاربرد یا به طور مستقیم از صفحه‌اینترنتی استخراج می‌کند. این سیستم اطلاعاتی لیست‌های منابع را به بیش از 1000 نوع مختلف تهیه می‌کند. همچنین مندلی اجازه فهرست‌کردن داده‌ها و دسته‌بندی از طریق لغات‌کلیدی و اجازه مطالعه، یادداشت‌نویسی و به اشتراک‌گذاری فایل‌های پی دی اف را می‌دهد. این سایت همچنین یک شبکه‌اجتماعی قدرتمند است که به کاربران اجازه ساخت پروفایل شخصی در حیطه تخصص خود را می‌دهد تا بتوانند توسط دیگران جستجو شده و پیدا شوند. با ثبت‌نام رایگان در این سایت، کاربران اولویت‌های خود را مشخص می‌کنند و فهرستی از علاقمندی‌های خود به ثبت می‌رسانند و سپس یک شبکه شخصی از مخاطبان تحقیقاتی خود در تحقیقات جاری یا آینده برای همکاری ثبت می‌کنند. هدف چنین شبکه‌ای یافتن بهترین متخصصان در هر زمینه و فهمیدن این است که هرکسی چه تحقیقی در حال حاضر انجام می‌دهد و از کار همکاران خود مطلع باشد. در بخش مقالات که به صورت موضوعی دسته‌بندی شده‌است، یک آرشیو وجود دارد که هر فرد می‌تواند کارهای خود را با توجه به قانون حق تکثیر ناشر خود در آن آپلود کند.
گروه در این سایت می‌تواند به دو صورت عمومی یا خصوصی باشد. گروه‌ها اجازه تعیین وظایف و بحث درباره پروژه‌های تحقیقاتی را می‌دهند. برای داشتن یک بینش بلادرنگ درخصوص روند تحقیقات، سایت مندلی مقاله‌های مرتبط با موضوع تحقیقات کاربران را به آن‌ها معرفی می‌کند. همچنین آن‌ها می‌توانند داده‌های آماری درباره داغ‌ترین مقالات، نویسندگان، موضوعات و ژورنال‌ها در رشته تحقیقاتی خود بدست ‌آورند. سایت مندلی داده‌های تحت‌تأثیر تحقیقات شخصی افراد را نیز منتشر می‌کند: هرکاربر می‌تواند درباره خوانندگان انتشارات خود، کشور آن‌ها، موقعیت علمی آن‌ها و رشته آن‌ها به‌صورت بلادرنگ اطلاعات کسب کند. به عنوان بخشی از تاریخ تحقیقات هر فرد، سیستم به افراد اجازه می‌دهد روند تغییر علایق خود در طول زمان را مشاهده کنند و به صورت داده‌های تصویری در باره نویسندگان و ژورنال‌هایی که از آن‌ها مطالعه داشته اند، آن‌ها را آگاه کند (گیگلیا،2011).

زوترو67
زوترو یک شبکه‌اجتماعی برای ارجاع‌دهی مستندات توسط پژوهشگران می‌باشد. این سایت طبق گفته خود با عنوان “ابزاری رایگان و ساده برای کمک به شما در جمع آوری، سازماندهی، نقل‌قول و به اشتراک‌گذاری منابع تحقیقاتی” معرفی شده‌است. (سایت زوترو) این سایت شناخته شده دارای اجتماع قابل‌توجهی از محققان است که در سال 2006 شروع به فعالیت کرد. این سایت میزبان گروه‌هایی‌ است که به کاربران اجازه می‌دهند به یکدیگر متصل‌شده و با دیگر محققین و اساتید دانشگاه‌ها همکاری کنند و به اکتشاف کارهای دیگران بپردازند و شامل رشته‌های وسیعی است که از طریق آن‌ها کاربران میتوانند به‌روز مانده و به جستجوی افراد مرتبط بپردازد. عضویت در این سایت رایگان است و می‌توان آن را با دانلودکردن در اختیار داشت (کولار،

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی اتحادیه اروپا، امنیت اطلاعات، تولید علم، میزان استفاده Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی ارزیابی عملکرد، آموزش عالی، عملکرد آموزشی، ارزشیابی عملکرد