پایان نامه با واژه های کلیدی مطالعه تطبیقی، روش شناسی، حضرت محمد (ص)، تحصیلات تکمیلی

دانلود پایان نامه ارشد

وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاء وَلِلّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ»
يهود و نصارى گفتند: «ما، فرزندان خدا و دوستان (خاصّ) او هستيم.» بگو: «پس چرا شما را در برابر گناهانتان مجازات مى‏کند؟! بلکه شما هم بشرى هستيد از مخلوقاتى که آفريده؛ هر کس را بخواهد (و شايسته بداند)، مى‏بخشد؛ و هر کس را بخواهد (و مستحق بداند)، مجازات مى‏کند؛ و حکومت آسمانها و زمين و آنچه در ميان آنهاست، از آن اوست؛ و بازگشت همه موجودات، به سوى اوست.»56
« وَقَالُواْ لَن يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَن كَانَ هُوداً أَوْ نَصَارَى تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»
آنها گفتند: «هيچ کس، جز يهود يا نصارى، هرگز داخل بهشت نخواهد شد.» اين آرزوى آنهاست! بگو: «اگر راست مى‏گوييد، دليل خود را (بر اين موضوع) بياوريد!»57
در همین راستا قرآن كريم برخي از اهل كتاب به ويژه قوم يهود را، به ويژگي‌هايي از قبيل دروغگويي (آل‌عمران:3 و 5878)، حيله‌گري (بقره: 65ـ6659)، دنيا طلبي (بقره: 6096) و ده‌ها صفت ناپسند ديگر از جمله تحريف‌گري وصف مي‌كند.61
13-2- قرآن و مسیحیت
مسیحیت در قرآن کریم جایگاه ویژهای دارد؛ یکی از بارزترین نمودهای این امر وجود سورهای بنام حضرت مریم سلام الله علیها ،مادر حضرت عیسی ع، میباشد. از دیگر نشانهها میتوان به روایت داستان اصحاب کهف که در میان جامعه شرکآلود دوران “دقیانوس” به مسیحیت گرویدند و نیز آیاتی که مستقیما به نقل قول از عیسی ع میپردازد، اشاره کرد.
از یک نگاه کلی قرآن در پرداخت مسیحیت به دو شیوه عمل کرده است. از یک سو مسیحیان را انسانهایی توصیف کرده که مومنان را دوست دارند:« لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُواْ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَّوَدَّةً لِّلَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ قَالُوَاْ إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لاَ يَسْتَكْبِرُونَ» بطور مسلّم، دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان را، يهود و مشرکان خواهى يافت؛ و نزديکترين دوستان به مؤمنان را کسانى مى‏يابى که مى‏گويند: «ما نصارى هستيم»؛ اين بخاطر آن است که در ميان آنها، افرادى عالم و تارک دنيا هستند؛ و آنها (در برابر حق) تکبّر نمى‏ورزند62، به پیروی از حق نزدیکند: « وَإِذَا سَمِعُواْ مَا أُنزِلَ إِلَى الرَّسُولِ تَرَى أَعْيُنَهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ مِمَّا عَرَفُواْ مِنَ الْحَقِّ يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ» و هر زمان آياتى را که بر پيامبر (اسلام) نازل شده بشنوند، چشمهاى آنها را مى‏بينى که (از شوق،) اشک مى‏ريزد، بخاطر حقيقتى که دريافته‏اند؛ آنها مى‏گويند: «پروردگارا! ايمان آورديم؛ پس ما را با گواهان (و شاهدان حق، در زمره ياران محمد) بنويس!63 و خدا نیز به ایشان پاداش شایستهای عطا خواهد نمود:« فَأَثَابَهُمُ اللّهُ بِمَا قَالُواْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاء الْمُحْسِنِينَ» خداوند بخاطر اين سخن، به آنها باغهايى از بهشت پاداش داد که از زير درختانش، نهرها جارى است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و اين است جزاى نيکوکاران!64.
اما در مقابل و در سری دیگری از آیات به نکوهش اشتباهات ایشان میپردازد. قرآن اعتقاد به الوهیت عیسی بن مریم ع و تثلیث را کفر دانسته:« لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُواْ اللّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ إِنَّهُ مَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَيهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ* لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِن لَّمْ يَنتَهُواْ عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» آنها که گفتند: «خداوند همان مسيح بن مريم است»، بيقين کافر شدند، (با اينکه خود) مسيح گفت: اى بنى اسرائيل! خداوند يگانه را، که پروردگار من و شماست، پرستش کنيد! زيرا هر کس شريکى براى خدا قرار دهد، خداوند بهشت را بر او حرام کرده است؛ و جايگاه او دوزخ است؛ و ستمکاران، يار و ياورى ندارند. * آنها که گفتند: «خداوند، يکى از سه خداست» (نيز) بيقين کافر شدند؛ معبودى جز معبود يگانه نيست؛ و اگر از آنچه مى‏گويند دست بر ندارند، عذاب دردناکى به کافران آنها (که روى اين عقيده ايستادگى کنند،) خواهد رسيد.65 مسیحیانی را که به تثلیث و الوهیت حضرت عیسی ع معتقدند را به استغفار و بازگشت بسوی خدا فرا میخواند:« أَفَلاَ يَتُوبُونَ إِلَى اللّهِ وَيَسْتَغْفِرُونَهُ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» يا به سوى خدا بازنمى‏گردند، و از او طلب آمرزش نمى‏کنند؟ (در حالى که) خداوند آمرزنده مهربان است. 66، تذکر میدهد که حضرت عیسی مانند دیگر فرستادگان خدا بشر و پیامبری بیش نیست:« مَّا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كَانَا يَأْكُلاَنِ الطَّعَامَ انظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الآيَاتِ ثُمَّ انظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ» مسيح فرزند مريم، فقط فرستاده (خدا) بود؛ پيش از وى نيز، فرستادگان ديگرى بودند، مادرش، زن بسيار راستگويى بود؛ هر دو، غذا مى‏خوردند؛ (با اين حال، چگونه دعوى الوهيّت مسيح و پرستش مريم را داريد؟!) بنگر چگونه نشانه را براى آنها آشکار مى‏سازيم! سپس بنگر چگونه از حق بازگردانده مى‏شوند! 67و در نهایت ایشان را از غلو در دین برحذر میدارد: « قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لاَ تَغْلُواْ فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعُواْ أَهْوَاء قَوْمٍ قَدْ ضَلُّواْ مِن قَبْلُ وَأَضَلُّواْ كَثِيرًا وَضَلُّواْ عَن سَوَاء السَّبِيلِ» بگو: «اى اهل کتاب! در دين خود، غلوّ (و زياده روى) نکنيد! و غير از حق نگوييد! و از هوسهاى جمعيّتى که پيشتر گمراه شدند و ديگران را گمراه کردند و از راه راست منحرف گشتند، پيروى ننماييد!»68.
13-3- قرآن و یهودیت
قرآن كريم براي تفكيك بين نژاد يهوديان و آيين يهوديت از دو اصطلاح «اليهود» و «بني اسرائيل» استفاده مي‌كند به اين صورت كه هر گاه مي‌خواهد از اولاد حضرت اسحاق نام ببرد و آنان را از جهت نژادي و قبيلگي مورد اشاره قرار دهد، از نام بني اسرائيل استفاده مي‌كند69 و هر گاه مي‌خواهد از اين افراد به عنوان پيروان يك آيين نام ببرد از اصطلاح «اليهود» بهره مي‌گيرد.70 بنابراين در قرآن مشكل اختلاط مباحث نژادي و ديني اولاد حضرت اسحاق وجود ندارد لكن به اين نكته بايد توجه كرد كه آيين يهود از دو ديدگاه مي‌تواند مورد توجه واقع شود.
ديدگاه اول اين است كه دين يهود يا ديني كه بر حضرت موسي عليه السلام نازل شده و از سوي پيامبران ديگر تشريح گرديده، ديني آسماني بود و قبل از نزول دين حضرت عيسي بر همگان واجب بود كه از آن تبعيت كنند. ديدگاه دوم به اين منظر توجه دارد كه بعد از نزول دين اسلام و تبليغ آن توسط حضرت محمد (ص) آيين يهود نمي‌توانست پاسخگوي بشر باشد و تحريف‌هاي به وجود آمده آن را بي اعتبار و بي ارزش ساخته بود. شايد بتوان ادعا كرد كه پيروان هيچ آييني به اندازه يهوديان مورد خطاب قرآن قرار نگرفته است. در قرآن كريم حدود هشت بار كلمه «اليهود»، ذكر شده است و هم‌چنين سه بار نيز از كلمه «هوداً» استفاده شده، اما پرشمارترين كلمه، نام «بني اسرائيل» مي‌باشد كه تقریبا چهل و يك بار در قرآن آمده است. اين موارد غير از اشاره‌هايي است كه قرآن نسبت به حضرت موسي، يوشع، جالوت، داود، سليمان و ساير پيامبران بني اسرائيل دارد و هم چنين غير از مواردي است كه به كتابهاي مقدس يهود و احبار و بزرگان اين قوم اشاره مي‌كند. از جمع بندي اشاره‌ها و تصريحات قرآن مي‌توان نتيجه گرفت كه خداوند به قوم بني اسرائيل دين و آييني فرستاده بود كه در آن احكام الهي بيان شده بود، ولي بني اسرائيل به همه آن عمل نكرده آن را تحريف كردند.71 اين آيين و دين تحريف شده در آيات متعددي مورد اشاره قرار گرفته و تحريفات آن بيان شده است. 
14- روش تحقیق
در این قسمت سعی بر آن است تا روش انتخابی در این تحقیق و نیز چارچوب نظری بحث مورد نظر به خوبی شرح داده شده و مراد از مقایسه و چگونگی اجرای آن در خلال پایان نامه بیان شود.
14-1- روش شناسی تحقیق
در روش شناسی باید به برخی سوالات پاسخ داده شود که عبارتند از اینکه محقق منابع را چطور یافته و چگونه به آنها دسترسی پیدا کرده است، منابع را چگونه و با چه رویکردی مطالعه نموده، چگونه محتوای مورد نظر را از منابع استخراج کرده و چگونه آنها را به عنوان پایان نامه روی کاغذ آورده است.

14-2- چگونگی دسترسی به منابع
دست یابی به تمامی منابع این نوشتار از طریق کتابخانهای بوده است. بخش اعظمی از منابع در طول انجام پروژه از نظر محقق گذشتند و در حقیقت کشف اصلی منابع در زمان تحقیق اصلی رخ داده است.
همچنین باید اشاره شود که این پژوهش اسنادی است. به این بیان که در نوشتن این تحقیق اسناد تاریخی مطالعه شده و از دل این اسناد موضوع مورد بحث کشف شده و توصیف، تبیین و نهایتا تحلیل شده است.
لازم به تذکر است که منابع مورد نیاز و استفاده شده در این نوشتار را به دو گونه میشد مورد مطالعه قرار داد؛ هم به صورت تحلیلی و هم به صورت توصیفی. اما از آنجایی که هدف این پژوهش، بررسی توصیفی صرف نبوده است و فضای نوشتار وجهه تبشیری نداشته است، تمامی منابع موجود با رویکرد تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفت.
14-3- بیان رویکرد اتخاذ شده
رویکرد نویسنده در نوشتن این تحقیق به صورت تحلیلی – مقایسهای بوده است. به بیان دیگر چهارچوب نظری این تحقیق به صورت تطبیق و مقایسه ارجاع در کتب مقدس و جایگاه آن در دو کتاب قرآن و کتاب مقدس با محوریت قرآن بوده است. دلائل و توجیهات متعددی برای چرایی انتخاب چنین موضوعی به صورت رویکردی تطبیقی وجود داشت. از جمله اینکه امروزه بر هیچ کس پوشیده نیست که بررسیهای مقایسهای از رواج و مقبولیت فراوانی برخوردارند. در تحقیقات مهم در دورههای تحصیلات تکمیلی، اخذ به رهیافت مقایسهای بسیار به چشم میخورد. اگرچه میشد این موضوع را با رهیافتی تاریخی مورد پژوهش قرار داد؛ اما رواج مطالعات تطبیقی بیش از رهیافت تاریخی است. اهمیت مطالعات تطبیقی تحلیلی به گونهای است که اساسا خود مطالعات تطبیقی به عنوان و در قالب رشته معینی ظهور کرده است.
این نوع از بررسی ابزاری برای شناخت عمیقتر و فهم کاملتر از مساله و یا پدیده است. باید دانست که هدف از این تحقیق صرفا توصیف و مقایسه و به دست آوردن تفاوتها و شباهتها نیست بلکه همانگونه که مطالعه تحلیلی به معنای دقیق آن رهیافتی است برای دستیابی به هدف معرفتی معین، چنین هدفی نیز در این تحقیق مورد نظر قرار گرفته است. میتوان گفت که تحلیل تطبیقی ابزار مطالعه تطبیقی است. البته ناگفته نماند که برداشت یکسانی از مطالعات تطبیقی وجود ندارد:
برخی، از مطالعات تطبیقی تصور یافتن اختلاف میان دو پدیده و یا مسئله را دارند. به این معنا که آنها دست به تطبیق میزنند تا نقاط افتراق را بیابند. برخی تصور برعکس داشته و استفاده مطالعات تطبیقی را یافتن نقاط اشتراک دو موضوع میدانند. برخی دو برداشت فوق را تنها مقدمه هدف اصلی میدانند. آنها مطالعه تطبیقی را ابزاری میدانند که از طریق شناخت شباهتها و تفاوتهای دو پدیدار یا دو نظریه به شناخت عمیق تر و حل مسئله معین میپردازند. در این تلقی از مطالعه تطبیقی، محقق از حصر توجه به تفاوتها و نیز محدود ماندن به شباهتها باز می‌ماند.72
محقق باید در طرح تحقیقاتی خود، به این سوال پاسخ دهد: اطلاعات خود را چگونه گردآوری و آنها را چگونه پردازش میکند. پاسخ به این سوال شامل روی آورد یا رهیافت، روش، شیوه و ابزار است. رویآورد مفهومی فراگیر دارد و به شیوه محقق در تقرب به موضوع اطلاق میشود. رویآورد یا رهیافت متعلق به مقام گردآوری

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی کتاب مقدس، بررسی تطبیقی، ادبیات تطبیقی، ادبیات تحقیق Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی کتاب مقدس، تاثیرپذیری، مکاتب تفسیری، گونه شناسی