پایان نامه با واژه های کلیدی روابط اجتماعی، بازاریابی، شبکه های اجتماعی، کاربران اینترنتی

دانلود پایان نامه ارشد

ت در گروه‌هاي مختلف، فراهم کرده و این امر باعث اقبال کاربران اینترنتی به شبکه‌هاي اجتماعی شده‌است. فضاي مجازي بسته به ساخت‌هاي اجتماعی شکل می‌یابد و رشد فناوري، همگرایی رسانه‌اي و مسائل مربوط به آن، در شرایط اجتماعی گوناگون بروندادهاي متفاوتی داشته‌است (رحمان‌زاده، 1389).

اینترنت و فناوری وب.27
همچنان که الگوهاي ارتباطی به طور روزافزونی از مرزهاي ملی فراتر می‌رود، آمار اتصال به اینترنت وکاربران آن به طور تصاعدي در حال رشد است. انتشار پرشتاب اینترنت، ماهواره و فناوري‌هاي دیجیتالی، ارتباط همزمان میان بخش‌هاي وسیعی از جهان را ممکن ساخته‌است. درنتیجه بسیاري از کنترل‌هاي ملی اطلاعات بی‌اثر شده‌اند. امروزه نقش رسانه‌ها و میزان نفوذ آن‌ها در ساخت سیاسی جوامع بر کسی پوشیده نیست. نقش عمده رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانه‌ها تا این حد مورد توجه قرار گیرد (رحمان‌زاده، 1389).
همان‌طور که اعضای جامعه روز‌به‌روز بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌شوند، جهان در حال تبدیل شدن به دهکده جهانی است که مک لوهان8(1962) آن را ترسیم کرد. در مفهوم دهکده جهانی، جهان به عنوان یک دهکده کوچک دیده می‌شود که ساکنان آن از طریق ابزارهای الکترونیک به یکدیگر متصل شده و ارتباط برقرار می‌کنند (رکتام و فرپو،2011). در ابتدا “وب.19” دنیاي اطلاعات را در فواصل زمانی سال‌هاي 1990 تا 2000 متحول ساخت و با ایجاد دسترسی همگانی به اطلاعات مختلف بدون هیچگونه محدودیت، انقلابی شگرف در زمینه دسترسی به اطلاعات و پیشرفت علم ایجاد کرد (رحمان‌زاده، 1389). پست الکترونیک10، پروتکل انتقال فایل و اتاق‌های گفتگو11 از جمله فناوری‌های وب.1 بودند (اولریچ و همکاران،2008). در سال 2004، یک دهه بعد از آن‌که شبکه جهانی اینترنت یک واسطه شناخته شده و قابل دسترس برای عموم مردم بود، تعریف اینترنت به طور کامل تغییر کرد. مشارکت کامل کاربر با به وجود آمدن مفهوم وب.2 ایجاد شده و تعریف ارتباطات برخط12، اگر چه به وسیله یک تغییر بنیادی در پیشرفت حوزه فناوری آورده نشده بود، تغییر پیدا کرد. همچنین اگر وب در دهه 1990 بیشتر یک واسطه انتشاری بود، در دهه 2000 به یک واسطه ارتباطی تبدیل شد (منوویچ، 2009).
اصطلاح وب.2 معانی متفاوتی را در بر می‌گیرد که شامل تأکید زیاد بر محتوای ایجاد شده توسط کاربر، به اشتراک‌گذاری داده، تلاش مشترک با بکارگیری نرم‌افزارهای اجتماعی متفاوت، راه‌های جدید تعامل با نرم‌افزارهای بر پایه وب و استفاده از فضای وب به عنوان پایگاهی13 برای ساخت، هدف‌گذاری و استفاده از محتوا می‌باشد (اندرسون، 2007). وب.2 و وب‌سایت‌هاي دوسویه و شبکه‌هاي اجتماعی مجازي دنیاي ارتباطات را چنان دگرگون ساخته‌اند که کاربران این بار ضمن دریافت پیام، خود شخصاً به خوراك‌دهی سایت‌ها و وبلاگ‌ها می‌پردازند. در مجموع این ارتباطات دو طرفه در وب.2 سبب ایجاد شبکه‌های اجتماعی در تمام زمینه‌های زندگی بشر شده و به نوعی تمام روابط اجتماعی جامعه بشری را تحت تأثیر خود قرار داده‌است (رحمانزاده، 1389). هنگامی که وب.2 پایه و اساس ایدئولوژی و فناوری را نشان می‌دهد، محتوای تولید شده توسط کاربر را می‌توان به عنوان مجموع تمام راه‌هایی که مردم برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، دید (کاپلان و هائنلین،2010).
طبق گفته سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه14 در سال 2007، محتوای تولید شده توسط کاربر باید سه ویژگی اولیه داشته‌باشد تا این عنوان را به خود بگیرد: اول، یا در یک وب‌سایت با دسترسی عمومی و یا یک شبکه اجتماعی که برای گروه منتخبی از مردم قابل دسترسی است، قرار داده شود؛ دوم، باید مقدار مشخصی تلاش خلاقانه در آن دیده شود؛ و سوم، باید خارج از روال و شیوه‌های حرفه‌ای مرسوم ایجاد شده باشد.
با در نظر گرفتن موارد فوق، پست الکترونیک، فضاهای گفتگو، مطالب کپی شده در سایت‌ها و وبلاگ‌ها و تمام محتواهایی که با هدف بازار تبلیغاتی ایجاد شده‌اند از این دسته‌بندی حذف می‌شوند (کاپلان و هائنلین،2010).
به طور کلی، وب.2 یک پایگاه داده است که هرچه مردم بیشتر با آن در تعامل باشند، محتوای آن غنی‌تر می‌شود و از نرم‌افزارهایی تشکیل شده که هرچه بیشتر استفاده شوند باهوش‌تر می‌شوند، بازاریابی آنها به وسیله تجربه و تعریف‌های کاربران آن‌هاست و این نرم‌افزارها برای شکل دادن یک پایگاه محاسباتی وسیع‌تر با یکدیگر در ارتباط و تعاملند (موسر، 2006). به هر حال، به هر دلیلی که مردم از این خدمات در زندگی خود استفاده می‌کنند، وب.2 و فناوری‌های شبکه‌های اجتماعی، نشانگر نیروی غیرقابل انکاری هستند که قدرت ارتباط انسان‌ها را تقویت می‌کند و روابط اجتماعی با دیگران را به شکل‌های مختلف تشویق می‌کند. این فناوری توجه زیادی در زمینه‌های مختلف به خود جلب کرده‌است. اگرچه اجزای این فناوری هنوز در بسیاری از حوزه‌ها جوان است، واضح است روند فراگیر شدن آن تا جایی که نیاز مردم به اجتماعی شدن و برقراری ارتباط وجود دارد، ادامه خواهد یافت (راکتام و فرپو، 2011).
رسانه‌های اجتماعی15
رسانه‌‌های اجتماعی یکی از مهمترین بخش‌های وب.2 می‌باشد که در دنیای همیشه در حال تغییر ما، به یک بخش اجتناب ناپذیر هم در بُعد شخصی و هم حرفه‌ای تبدیل شده‌اند (ملو، 2011).
رسانه‌های اجتماعی نرم افزارهایی هستند که بین اعضا تعامل ایجاد و آن را سازماندهی می‌کنند. توانایی رسانه‌‌اجتماعی در ایجاد همکاری، آن را از فناوری‌های دیگر متمایز می‌کند (مینوچا و پتر، 2012).
عقیلی و جعفری(1392) رسانه‌های اجتماعی را گروهی از انواع جدید رسانه‌های برخط تعریف می‌کنند که همه یا تعدادی از ویژگی‌های زیر را دارند:
1- امکان مشارکت: رسانه‌های اجتماعی ارسال بازخورد از سوی مخاطب را تسهیل کرده و آن‌ها را تشویق می‌کنند.
2- باز بودن: اغلب رسانه‌های اجتماعی برای مشارکت اعضا و دریافت بازخور باز هستند. امکان رای دادن، درج نظر16 و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در آن‌ها وجود دارد و به ندرت مانعی برای تولید و دسترسی به محتوا در این رسانه‌ها وجود دارد.
3- ارتباط دو سویه: در رسانه‌های سنتی ارتباط یک طرفه بود اما در رسانه‌های اجتماعی فضایی برای گفتگوی دوطرفه وجود دارد.
4- شکل‌گیری اجتماعات برخط: این اجتماعات می‌توانند حول علایق مشترکی مانند عکاسی، تیم ورزشی، برنامه تلویزیونی یا تحقیقات علمی شکل گرفته‌باشد.
5- توانایی برقراری ارتباط: اغلب شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش و برقراری پیوند با دیگر سایت‌ها و منابع هستند.
از این دیدگاه رسانه‌های اجتماعی را می‌توان به هفت گروه شامل شبکه‌های اجتماعی17، وبلاگ‌ها18، ویکی‌ها19، پادکست‌ها20، اتاق‌های گفتگو، اجتماعات محتوایی21 و میکرو‌‌وبلاگ‌ها22 تقسیم کرد. علاوه بر این برخی منابع دنیاهای مجازی23 را نیز گونه‌ای از رسانه‌های اجتماعی می‌دانند که در سال‌های آینده گسترش بیشتری خواهند داشت.
شبکه‌های اجتماعی برخط نرم‌افزارهایی هستند که به کاربران خود امکان اتصال از طریق ساخت پروفایل‌های24 شخصی، دعوت دوستان و همکاران و فرستادن پیام به یکدیگر را می‌دهند (کاپلان و هائنلین، 2010). وبلاگ‌ها روزنامه‌های برخطی هستند که با محتوای جدید کاربران به‌روز می‌شوند. وبلاگ‌ها می‌توانند در انواع مختلفی از قبیل خاطرات شخصی و شرح زندگی نویسنده تا تمام اطلاعات مربوط به یک موضوع خاص در یک مکان خاص ظاهر شوند. ویکی‌ها سایت‌هایی هستند که به کاربران اجازه اضافه کردن و ویرایش محتوا می‌دهند و محتوای تولیدشده در آن‌ها حاصل مشارکت اعضاست. پادکست‌ها فایل‌های صوتی تصویری هستند که با قابلیت مشترک‌شدن در اینترنت قرار داده شده‌اند. فروم‌ها که از دوران پیش از تولد مفهوم رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کردند فضایی برای گفتگو در موضوعات مختلف محسوب می‌شوند. اجتماعات محتوایی امکان مدیریت و به اشتراک‌گذاری نوع خاصی از محتوا از قبیل عکس، فایل‌های ویدئویی، متن یا لینک را فراهم می‌کنند. میکروبلاگ‌ها که تلفیقی از شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های کوچک هستند با محتواهای کوتاه کاربران به روز می‌شوند (ساعی و نظری مقدم،1392).
دنیاهای اجتماعی مجازی به کاربران خود اجازه می‌دهند تا یک زندگی مجازی مانند زندگی حقیقی داشته باشند و به شکل‌های مختلف در فضاهای سه‌بعدی ظاهر شوند. در این جوامع قوانین خاصی برای تعاملات افراد وضع نشده‌است و همین باعث شده افراد رفتاری بسیار شبیه به رفتار خود در دنیای واقعی از خود نشان دهند. مهمترین مثال دنیاهای اجتماعی مجازی برنامه زندگی دوم25 است که توسط یک کمپانی در سان‌فرانسیسکو ایجاد شده‌است. علاوه بر این، در این برنامه امکان ایجاد محتوا (مانند طراحی لوازم مجازی و…) و فروش آن به دیگران در ازای پول مجازی امکان‌پذیر است. این دنیاهای مجازی موقعیت‌های بسیار مناسب تبلیغاتی، بازاریابی، ارتباطی، تحقیقاتی و … برای شرکت‌ها ایجاد می‌کنند (کاپلان و هائنلین، 2010).
در شکل 2-1 فناوری‌های اصلی که با رسانه‌اجتماعی ارتباط ‌دارند نشان داده‌شده‌است.

شکل 2-1- فناوری‌های مرتبط با رسانه‌های اجتماعی (منبع: فریرا، 2009)
یکی از رایج‌ترین مزایای رسانه‌های اجتماعی توانایی آن‌ها در تسهیل‌سازی همکاری و ارتباطات میان همکاران، بالاخص به طور بین‌المللی است (کولینز و هاید، 2010). در جریان تحقیقات جاری قرارگرفتن نیز یکی دیگر از مزایای رایج مرتبط با بکارگیری رسانه‌های اجتماعی است (گروزد، استیو و ویلک، 2012). این کار نه‌تنها آن‌ها را نسبت به مسائل و تحقیقات زمینه کاری خود مطلع می‌کند، بلکه آشنایی آن‌ها با محققان هم‌رشته خود را بیشتر می‌کند. همچنین رسانه‌های اجتماعی فضایی برای گفتگوهای غیررسمی ایجاد می‌کند، روابط بین‌فردی را بهبود می‌بخشد و نیز روابط جدیدی براساس علایق مشابه و حوزه تحقیقی ایجاد می‌نماید (گروزد، ولمن و تاختیو،2011). یکی دیگر از مزایای ذکر شده برای رسانه‌های اجتماعی توانایی آن‌ها در آسان‌سازی انتشار اطلاعات است. به عنوان مثال، بلاگ‌ها به وسیله بسیاری از محققین به منظور انتشار اطلاعات تخصصی خود یا اطلاعات عمومی استفاده می‌شوند (بوک ووا و همکاران،2010).
اگرچه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در مجامع علمی مزایای زیادی دارد، محدودیت‌ها و نگرانی‌هایی هم در این زمینه به وجود آمده‌است. یکی از مهمترین موانع استفاده از رسانه‌های اجتماعی در تحقیقات، کمبود زمان برای آن است. همچنین مشکلات حق تکثیر26 نیز به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی برای محققان وجود دارد (رولندز و همکاران، 2011).
اگرچه فناوری‌های برخط در حال کسب محبوبیت و اهمیت بیشتری هستند، این روند همیشه به مؤسسات و سازمان‌ها انتقال پیدا نمی‌کند. به عنوان مثال بسیاری از دانشگاه‌ها در حال حاضر از نرم‌افزارها و سیستم‌های ارتباطی استفاده می‌کنند که در مؤسسات و ارگان‌ها قابل استفاده نیست و کمبود ابزارهای خلاقانه برای تسهیل جستجو وجود دارد. به همین دلیل دانشگاهیان و کارکنان تحقیقاتی ممکن است از استفاده از رسانه‌های اجتماعی جدید که ممکن است به کارشان کمک کند منصرف شوند. بسیاری از محققان ادعا کرده‌اند که انتشار برخط همانند حضور در مجامع برخط به وسیله مؤسسه محلی‌شان حمایت نمی‌شود. در بعضی نمونه‌ها، اقدامات شدیدی مانند اخراج فرد توسط مؤسسه برای جلوگیری از استفاده کارکنانشان از رسانه‌های اجتماعی صورت گرفته‌است. این نمونه‌ها عقبگرد زیادی در بکارگیری رسانه‌های اجتماعی توسط محققین ایجاد می‌کنند (کولینز و هاید، 2010).
نتایج تحقیقات تا به امروز نشان می‌دهد با وجود محدودیت در بکارگیری رسانه‌های اجتماعی، محققین در حال استفاده از طیف وسیعی از این رسانه‌ها در زندگی حرفه‌ای خود هستند.
شبکه های اجتماعی مجازی
یکی از شیوه‌های برقراری ارتباط بین افراد که خود دچار تحول عمیقی شده‌است ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی تار و پود روابط اجتماعی هستند که فرد را به دیگران و سایر گروه‌ها ارتباط می‌دهند. اصطلاح شبکه‌های اجتماعي نخستین بار توسط بارنز27 در سال ١٩۵۴ مطرح گردید و از

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی هیأت علمی، اعضای هیأت علمی، شبکه اجتماعی، دانشگاه تهران Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی شبکه اجتماعی، تلفن همراه، سرمایه اجتماعی، سلامت روانی