پایان نامه با واژه های کلیدی رسول خدا (ص)، روابط زناشویی، فقهای حنفیه، زمان پیامبر

دانلود پایان نامه ارشد

مسائل ديگر آن مثل غسل و امثال آن، رعايت بهداشت ظاهري مثل مسواک زدن، خوشبو بودن و امثال آن، آگاهي از نکات بهداشتي آميزش و رعايت آن، آگاهي ضمني از اختلال هاي جنسي که در صورت وقوع، سريعا براي معالجه اقدام کنند و صدها نکته ريز و درشت که براي فراگيري آن لازم است به کتاب هاي مفيدي که در اين زمينه تأليف شده مراجعه کرد.
نکته اي که در اينجا لازم است يادآوري کنيم اين است که رسيدن زن و شوهر به اوج لذت جنسي (ارگاسم) يکي از علائم انجام شدن موفقيت آميز آميزش جنسي است. اما با تأسف بايد بگوييم بسياري از همسران به دلايل مختلف که مهمترين آن عدم آگاهي است، از انجام رضايت بخش اين عمل ناتوانند.
بنابراین لازم است که مرد پیش از هم‌بستری، شهوت زن را تحریک کند، به هر وسیله‌ای که وی تحریک می‌شود از قبیل لمس کردن، بغل کردن، بوسیدن و ملاعبه و معاشقه که قبل از نزدیکی لازم است انجام شود. جابربن عبدالله می‌گوید:(نهى النبي(ص) عن المواقعة قبل الملاعبة)352 پیامبر (ص) از مجامعت پیش از ملاعبت، نهی فرموده است. در حدیث دیگرآن حضرت می فرماید:( إذا جامع أحدكم أهله فلا يعجلها حتى تقضي حاجتها)353 هرگاه مردي بخواهد با زنش همبستر شود نبايد در انجام اين كار شتاب و عجله كند. همچنین در حدیث دیگر می‌فرماید:( لا یقعن أحدکم على امرأته کما تقع البهیمة ، ولیکن بینهما رسول ” قیل: وما الرسول یا رسول الله ؟ قال ” القبلة والکلام)354 نباید یکی از شما همچون چهارپایان با همسرش نزدیکی نکند، بلکه قبل از نزدیکی لازم است بینشان واسطه‌ای باشد، گفتند: واسطه چیست؟ فرمود: بوسه و صحبت. بنابراین احادیث می‌توان استدلال نمود که شوهر باید در هنگام عمل جنسی از همراهی و سازگاری زن و با هم رسیدن به اوج لذّت و انزال اطمینان حاصل کند.
امام محمد غزالی در کتاب «احیاءالعلوم» می‌گوید: «هرگاه نیاز مرد برآورده شد نباید زنش را رها کند، بلکه باید صبر کند تا او نیز به لذّت جنسی برسد. چه بسا که زن از جهت رسیدن به لذّت و اوج هیجان جنسی مقداری تأخیر داشته باشد. پس اگر در حالتی که زن در هیجان جنسی است او را رها کند موجب ناراحتی و آزار او می‌گردد و اختلاف طبع هر دو در رسیدن به مرحلة انزال موجب نفرت زن می‌شود، در حالیکه اگر انزال همزمان باشد برای هر دو لذت‌بخش است».355

3-1-5 حق عزل
اسلام ‌کثرت نسل و ازدياد آن را مورد تشويق قرار داده است زيرا ازدياد جمعيت‌، در ميان ملتها و اقوام‌، مظهر و نشانه نيرو و قدرت مي‌باشد . با اين حال در شرايط و احوال ويژه‌اي‌، اسلا‌م محدود کردن نسل و جلوگيري از حاملگي را منع نکرده است‌. یکی از قديمى‌ترين راه جلوگیری از بارداری عزل می باشد. امام نووی می‌گوید:(العزل هو أن يجامع فإذا قارب الانزال نزع وأنزل خارج الفرج وهو مكروه عندنا في كل حال وكل امرأة سواء رضيت أم لا لأنه طريق إلى قطع النسل)356 «عزل» به معنی کنار کشیدن از عمل زناشویی قبل از انزال است و از نظر ما در هر شرایطی، چه با رضایت یا عدم رضایت همسر، انجام پذیرد، کراهت دارد ، زیرا منجر به عدم آفرینش فرزند می‌شود. معنای عزل مشخص است و نیازی به توضیح ندارد. حال به بررسی اقوال فقهای عامه در این مساله اشاره می کنیم که آیا جایز هست یانه و دلیل بر جایز بودن یا نبودن چیست.
3-1-6-1 اقوال فقهای عامه در عزل
فقهای چهار گانه اهل سنت، عزل را جایز می‌دانند و می‌گویند کراهت تنزیهی دارد و پرهیز از آن بهتر است. فقهای حنفیه می گویند: عزل جایز است ولى از آنجا که یکى از حقوق زن داشتن فرزند است مبادرت به انجام این کار بدون رضایت زن، عملى مکروه می باشد. علاءالدین کاسانی می گوید:( ويكره للزوج أن يعزل عن امرأته الحرة بغير رضاها؛ لأن الوطء عن إنزال سبب لحصول الولد، ولها في الولد حق، وبالعزل يفوت الولد، … وإن كان العزل برضاها لا يكره)357 عزل کردن از زن حره بدون رضایتش کراهت دارد، زیرا انزال و وطی وسیله ایست برای فرزند دار شدن و زن در فرزند داشتن حقی دارد که با عزل زوج این حق از بین می رود ولی اگر عزل با رضایت زوجه باشد ، کراهت ندارد. بنابراین از نظر حنفیه جواز عزل مشروط به رضای همسر می باشد و الا مکروه خواهد بود.
حنابله هم به اتفاق جواز عزل را مشروط به رضایت همسر دانسته اند. ابن قدامه حنبلی می گوید:( و لايعزل عن زوجته الحرة الا باذنها)358 در حره عزل نکنید مگر با رضایت او. البته فقهای متاخر حنابله عزل بدون رضایت زوجه را جایز نمی دانند. لذا در کشاف القناع آمده:( ويحرم العزل عن الحرة إلا بإذنها لما روي عن عمر قال نهى رسول الله (ص)أن يعزل عن الحرة إلا بإذنها رواه أحمد وابن ماجه)359 حرام است عزل از حره مگر با رضایت او ، چون روایت شده است از عمر که رسول خدا(ص) نهی می کرد از عزل کردن زن حره مگر با رضایت او . بنابراین جواز عزل از نظر حنابله مشروط به رضایت همسر است.
شافعیه هم حکم به جواز داده اند، اما این کار را مکروه می دانند. شیرازی در المهذب می گوید:( ويكره العزل لما روت جذامة بنت وهب قالت حضرت رسول الله صلى الله عليه وسلم فسألوه عن العزل فقال ذلك الواأد الخفي « وإذا الموؤودة سئلت» . فإن كان ذلك في وطء أمته لم يحرم … وإن كانت حرة فإن كان بإذنها جاز )360 عزل کردن کراهت دارد به دلیل روایت جذامه بنت و هب که گوید: با جمعی در محضر رسول‌الله(ص) بودیم و دربارة جلوگیری از بارداری از آن حضرت سؤال کردند، فرمودند: این عمل، نوعی زنده به گور کردن خفی است و این آیه را قرائت کرد: « وإذا الموؤودة سئلت» . پس اگر این عمل را به کنیز انجام دهد حرام نیست… اگراین عمل را با حره انجام دهد با رضایت او جایز است. امام محمد غزالی از فقهای بزرگ شافعیه عزل نکردن را جزء آداب مباشرت میداند و می گوید: (ومن الآداب ان لایعزل )361 از آداب مباشرت آن است که عزل نکند. البته ایشان عزل کردن را به طور مطلق مباح می‌داند و می‌گوید کراهت تحریمی و تنزیهی ندارد، بلکه خود داری ازآن بهتر است دلیل او بر مباح بودن عزل به طور مطلق: نهی از چیزی باید با ادله نصّ یا قیاس بر نصّ صورت گیرد در حالی که نصّ یا اصلی که بر آن قیاص شود، وجود ندارد.362بنابراین غزالى فى نفسه با عمل عزل مخالفتى نکرده است و انگیزه فرد را براى این کار در نوع حکم شرعى که بر آن مترتب مى‏شود، دخالت داده و نیتهایى که باعث عزل باشد را پنج چیز بر شمرده است.363
فقهای مالکیه نیز رضایت زوجه را در عزل شرط می دانند. امام مالک می گوید:( لا يعزل الرجل المرأة الحرة إلا بأذنها ولا بأس أن يعزل عن أمته بغير إذنها)364 با توجه به کلام مالک اذن زوجه شرط است ولی در کنیز رضایت شرط نیست. همچنین ابن جزی از فقهای مالکیه می گوید:«لا يجوز العزل عن زوجته الحرة الا باذنها»365جایز نیست عزل از حره مگر به رضایت او.
از بین عامه فقط ظاهریه عزل را حرام دانسته اند. ابن حزم اندلسى پيشواى مذهب ظاهرى می گوید:( ولا يحل العزل عن حرة ولا عن أمة)366 ابن حزم دلیلی که آورده همان حدیثی است که شیرازی در المهذب آورده بود وما نقل کردیم . ابن حزم می گوید: اين حديث پيامبر اسلام(ص) كه در آن عزل «الواد الخفى» خوانده شده ناسخ احاديث قبلى است. این نکته قابل تذکر است که ابن حجر عسقلانی در فتح البارى شرح صحيح بخارى قول ابن حزم را رد مى‏كند و مى‏گويد رأى ابن حزم مردود است.او براى رد ديدگاه ابن حزم به دو حديث استناد كرده است، يكى آنچه ترمذى و نسايى روايت كرده‏اند و صحت آن از طريق يحيى بن كثير ثابت شده است و حديث دوم كه نسايى آن را از طريق ديگر از محمد بن عمرو و ابى سلمه و ابن هريره روايت کرده است.367
همانطور که ملاحظه شد، فقهاى مذاهب چهارگانه اهل سنت همگى عزل را همراه با رضايت همسر مباح می دانند به غیر از ابن حزم ظاهری که حرام می داند.
3-2-6-2 ادله فقهای عامه در جواز عزل
فقهای عامه در ادله جواز عزل استدلال به احادیثی کرده اند که از نظر آنها این احادیث صحیح است و بر جواز مطلق عزل دلالت می‌کنند. به چند روایت در این مساله اکتفا می کنیم.
– روایت بخاری ، مسلم ، ترمذی و ابن ماجه : (عن جابر رضى اللّه‏ عنه قال: كنا نعزل على عهد رسول اللّه‏ و القرآن ينزل)368 ما در زمان پیامبر(ص) عمل عزل را انجام می دادیم در حالی که قرآن نازل شد. یعنی پیامبر(ص) از اين عمل مااطلاع داشت و اگر ممنوع بود، قرآن آن را منع مي‌کرد. این حدیث را غالب كتب روائي و فقهي اهل سنت نقل كرده اند و جمهور فقها با استناد به آن بر اباحه عزل فتوي داده اند. امام محمد غزالي آن را مورد اتفاق دانسته است.369 علامه شوكاني آن را متفق عليه دانسته است.370
– اسامه ابن زيد نقل مي كند: ان رجلا جاء الي رسول الله(ص) فقال اني اعزل عن امراتي فقال له رسول الله (ص) لم تفعل ذلك؟ فقال الرجل اشفق علي ولدها او علي اولادها فقال رسول الله(ص) لو كان ذلك ضاراً ضرّ فارس والروم371 مردي نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت اي پيامبر من عزل مي كنم از همسرم، حضرت فرمودند: چرا اين كار را مي كني؟ آن مرد جواب داد از بچه يا بچه هايش مي ترسم، حضرت فرمودند:اگر اين كار مضر بود زيانش به فارس و روم مي رسيد. اين حديث اولاً بر رواج عزل در آن زمان در بين ديگر ملتها و اطلاع پیامبر(ص) از آن تصريح دارد و ثانياً عمل جلوگيري از افزايش مواليد در خانواده را از بيم تأمين مادي يا عدم توانايي تربيت شايسته جايز مي شمارد.
– (عن جابر أن رجلا أتي رسول الله (ص) فقال إن لي جارية هي خادمنا وسانيتنا وأنا أطوف عليها وأنا أكره أن تحمل فقال اعزل عنها إن شئت فإنه سيأتيها ما قدر لها فلبث الرجل ثم أتاه فقال إن الجارية قد حبلت فقال قد أخبرتك أنه سيأتيها ما قدر لها)372 از جابر روایت است که فردی بحضور رسول الله (ص) آمد و گفت: من کنیزی دارم که خدمت ما را انجام داده و نخلستان ما را آب می‌دهد و من با او مقاربت و نزدیکی می‌کنم و دوست ندارم که حامله گردد، حضرت فرمودند: «اگر می‌خواهی از او عزل کن ولی آنچه برای او مقدر باشد همان خواهد شد»، چند وقت بعد آن فرد آمد و گفت که کنیز حامله شده پیامبر(ص) به او فرمود: گفتم که آنچه برای او مقدر باشد همان خواهد شد.. در این حدیث هم حضرت نهی نفرمودند بنابراین می توان استدلال به جواز عزل نمود.
علاوه بر این احادیث ابن القيم جوزى در زادالمعاد نام ده نفر از اصحاب را ذكر كرده‏اند كه بر جواز عزل فتوا داده‏اند وی می گوید:( و قد رويت الرخصة فيه عن عشرة من الصحابه على و سعد ابن ابى و قاص و ابى ايوب و زيد ابن ثابت و جابر و ابن عباس و الحسن بن على و حباب بن الارت و ابى سعيد الخدرى و ابن مسعود رضى اللّه‏ عنهم)373 این ده نفر جواز رخصت عمل عزل را نقل نموده اند.
3-2 حقوق جنسی زوجه
دین مبین اسلام پاسخ دادن به غریزه جنسی را جزء حقوق و و ظایف هر یک از زوجین می داند، همانطور که برای زوج حقوق و وظایفی را اسلام مشخص کرده ، برای زن نیز مسلّماً حقوقی را در نظر گرفته که وی موظف است آن را بشناسد و رعایت کند. در این بخش به مهمترین حقوق جنسی زن که فقهای عامه متذکر شده اند، اشاره می شود.
3-2-1 حق مواقعه
يكي از حقوق جنسی زوجه حق مواقعه است. اسلام همانطور که به قوای شهوانی مرد و ارضای او توجه داشته از طرفی هم حقّ غریزی و فطری زن را در ارتباط با استمتاع و لذت جویی زن به فراموشی نسپرده است. بر این مبنا این حق زن است که شوهرش نیاز جنسی او را برآورده کند، تا برای ارضای این تمایل دچار اعمال نامشروع نگردد. قبلا هم گذشت وجود رابطه جنسی یکی از حقوق متقابل زوجین‏ است. همانطور که زن می‏بایست نسبت به انجام این رابطه‏ تمکین نماید، مرد نیز نمی‏تواند از این‏ رابطه سرباز زند و بنابر نظر فقهای عامه اگر مرد عذری نداشته باشد در هر چهار ماه یک مرتبه واجب است که با همسرش مجامعت کند. همچنین در صورتی که عدم وجود رابطه موجب حرج و دشواری یا به گناه افتادن همسر باشد، می‏بایست در کمتر از این مدت‏ نیز روابط زناشویی را برقرار نماید.
3-2-1-1 ادله حق مواقعه
مواقعه و مباشرت یکی از اهداف زناشویی است. پس اقدام به عمل زناشویی از نظر شرعی و اخلاقی در راستای حفظ حرمت و عفت همسر در حد توان بر مرد لازم

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی حق استمتاع، پیامبر (ص)، روابط جنسی Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی تعدد زوجات، پیامبر (ص)، رسول خدا (ص)