پایان نامه با واژه های کلیدی راهبرد توسعه شهر، سازمان ملل متحد، سازمان ملل، توسعه شهر

دانلود پایان نامه ارشد

سال‌هاي طولاني دهه 60 و 70 شمسي نگرش مديراني که مجسمه‌سازي شهري را امري زايد قلمداد مي‌کردند، هنر مجسمه‌سازي کشور را با رکود و تعطيل و عدم پيشرفت مواجه کرد.کاربردهاي مجسمه‌ها در شهر از ايجاد يک فضاي فانتزي و نشاط‌انگيز به منظور تمدد اعصاب و ايجاد محيطي آرام گرفته تا خلق آثار و ايجاد فضاهاي نمادين براي يادآوري و اداي احترام به رويدادها يا افراد مهم کشور، متفاوت است. شيوه بيان اين آثار نيز مي‌تواند گويا و آسان‌فهم يا پيچيده و سخت‌ارتباط باشد و اين همه در فرآيند انديشه و تفکر شهروندان و معناي راز زندگي ازسوي آنان تاثيرگذار است. www.ecnn.ir

2 -11 – 8 – 2 – پارک هزاره :

(تصاوير صفحات213 الا217 )
در دنياي صنعتي امروز نياز ارتباط ميان انسان و طبيعت بيش از پيش احساس ميشود گسترش شهرها كه با تخريب بستر خود همراه بوده است موجب كشيده شدن طبيعت به حومه شهرها شده است . هر چندكوشيده شده است تا با ايجاد پاركها و ايجاد انواع فضاهاي سبز اين ارتباط برقرار شود. اما آنچه در اين مورد اهميت دارد اين است كه نمي توان تنها ساختن يك پارك و يا مانند آانرا به مثابه برقراري اين ارتباط دانست بلكه بايد با يك تفكر قوي، شناخت موانع و نواقص و پس زمينه هاي فكري، فرهنگي، تاريخي ارتباط ميان محيط مصنوع شهري و منظر ايجاد شده را به بهترين شكل به وجود آورد. يكي از اين نمونه هاي موفق كه نشان دهنده نقش معماري در ايجاد منظر طبيعي و يك مكان عمومي فوق العاده است پارك هزاره در شيكاگو است كه از يك پارك فراتر رفته و اكنون به يك محيط خاطره انگيز و يك اثر شاخص در بافت شهري تبديل شده است. پارك هزاره علاوه بر آنكه يكي از آثار منتخب مركز هنر، معماري، موسيقي و طراحي منظر است، يك نمونه بي نظير در ايجاد فضاي عمومي طبيعي در بافت شهري نيز است كه معروفترين معماران، طراحان و هنرمندان در قالب تيم هاي جداگانه قسمتهاي مختلف آنرا طراحي كرده اند. از اين ميان مي توان به «Jay Pritzker Pavilion» شاهكار فرانك گه ري «Crown Fountain» جمي پلانزا «Lurie Garden» طراحي تيم كاترين گوستافسون – ادولف و رابرت اسراييل- و يك اثرفوق العاده از انيش كاپور از معروفترين مجسمه سازان جهان اشاره كرد. از زمان افتتاح پارك هزاره در جولاي 2004 اين پارك تبديل به يكي از محبوب ترين مكانهاي شهر شيكاگو شده است. مکاني كه امروزه اين پارك در آن واقع است از سال 1850 تا اوايل قرن 20 ام در اختيار مركز راه آهن ايلونويز بوده است. در طرحي كه در سال 1909 دانيال برهم براي شهر شيكاگو در نظر گرفت تصميم بر آن شد تا منطقه راه آهن و تجهيزات مرتبط با آن به نوعي از منظر و ديد شهري پنهان شوند به همين دليل هم از قرار گيري يك پارک – «Grant Park» در اطراف راه آهن به عنوان قسمتي از طرح خود در نظر گرفت كه ساخت آن از سال 1917 آغاز شد. محوطه اوليه به شكل يك نوار باريك بين خيابان ميشيگان و راه آهن از خيابان راندولف تا خيابان يازدهم قرار داشت و هسته اوليه در همين زمان در گوشه خيابان ميشيگان و راندولف شكل گرفت. در سال 1977 چهار گروه شهري يك پارك به منظور اجراهاي هنري كه شامل يك كنسرت هال نيز بود را پيشنهاد كردند. اما اين طرح به خاطر عدم پشتيباني مالي و حمايت نهاد هاي دولتي اجرا نشد و در نهايت فقط به ساخت يك سالن اجراي موسيقي منجر شد. در سال 1997يك گروه به سرپرستي ماير ريچارد دالي مسئول ساخت يك مكان اجراي موسيقي جديد را بر روي شبكه هاي حركتي وسايل نقليه و محل توقف خودروها شد. در واقع پارك هزاره كنوني با همين انديشه ساخت يك پارك جديد در «rant Park» كه پاسخگوي نيازهاي شيكاگوي كنوني باشد و تغيير مسير راه آهن به يك شبكه حركتي پنهان از چشم در سال 1998 شكل گرفت. در تمام اين زمان معمار مشهور فرانك گه ري نيز در كنار تيم طراحي دالي به طور جداگانه بر روي پروژه كار مي كرد. قرار گرفتن انديشه هاي دالي و مهارت گه ري در كنار يكديگر پروژه پارك هزاره را به بهترين و توانا ترين پروژه عمومي تاريخ شيكاگو تبديل كرد. اكنون اين تلفيق از معماري، مجسمه سازي و طراحي منظر به يك پارك 24.5 اكري تبديل شده و پارك هزاره به اعتقاد سازندگانش به يك موفقيت بزرگ و شاهكار معماري براي شيكاگو تبديل شده است. اين موفقيت به اين خاطر است كه طراحان از مرحله طراحي فراتر رفته اند و با درك شرايط پروژه و واطلاع از نيازها و خواسته هاي شهر پيشرفته و كاملا ماشيني شيكاگو، ساكنان آن، پرداختن به ارتباط طبيعت، شهر، انسان و نهايتا معماري به عنوان يك عامل تعيين كننده در اين ارتباط به طرحي رسيده اند كه به عنوان يك شاخص خود نمايي مي كند. براي درك اين موضوع به جا است كه به انديشه و ايده اين سازندگان كه اثر هر كدام به تنهايي نيز بسيار با ارزش است اشاره كرد. «Crown Fountain» در ضلع جنوبر غربي اين مجموعه (خيابان ميشيگان و خيابان مونرو) دو برج 50 فوتي شيشه اي كه بر روي آنها تصاوير ساكنان شهر ويدئويي پخش مي شود و از ميان هر كدام از آنها آب، مانند يك آبشار كوچك فواره مي کشد، ديده مي شوند وبه خصوص در روزها ي گرم تابستاني جوانان و كودكان در ميان آب كم عمق روي سطح زمين به بازي مي پردازند. به اعتقاد جمي پلانزا مجسمه ساز اسپانيايي و طراح اين دو برج كه در سال 2004 تكميل شد اين اثر بازخواني طبيعت در محيط شهري است و ايده جاري شدن آب در محيط كوهستاني منجر به شكل گيري اين ساختار شده است.
«Cloud Gate» در مركز پارك هزاره يك مجسمه بيضي شكل با 33 فوت ارتفاع و 66 فوت عرض كه از شكل يك قطره جيوه الهام گرفته است قرار دارد. در رويه فلزي اين مجسمه آسمان و ساختمانهاي بلند شهر و بر قسمت پاييني آن منظري از پارك و افرادي كه در آن هستند منعكس مي شود. بازديد كنندگان پارك مي توانند در تمام اطراف و زير اين مجسمه 110 تني حركت كنند. انيش كاپور مجسمه ساز معروف بريتانيايي تصميم داشته تا آسمان شهر و ابرهايي كه در آن حركت مي كنند را به نوعي در اثر خود منعكس كند؛ علاوه بر اين فرم دروازه اي اين مجسمه اين امكان را فراهم كند تا مردم وارد آن شوند. اين اثر خواسته است تا محيط شهري شيكاگو و فضاي اطراف پارك را در محيط داخل پارك منعكس كند.
Great Lawn &Jay Pritzker Pavilionاين مركز اجراي موسيقي 95 هزار فوت مربعي يك فضاي روباز با 4000 صندلي ثابت است كه با در نظر گرفتن فضاي گسترده مقابل ان مي تواند 7000 نفرديگر را نيز در خود جاي دهد در بالاي اين محوطه سازه اي فلزي قرار گرفته كه بلندگوها بر روي آن تعبيه شده اند تا يك محيط با كيفيت صوتي فوق العاده در تمام فضا ايجاد شود
. Jay Pritzker Pavilion به محبوبترين محل اجراي موسيقي در ايالات متحده تبديل شده است. فرانك گه ري معمار صاحب سبك هدف خود را ايجاد فضايي متفاوت عنوان كرده تا مردم را به حضور در ان دعوت كند و اين احساس را در انها به وجود اورد كه خود انها نيز جزئي از اجراي موسيقي هستند به همين منظور پيشرفته ترين سيستم هاي صوتي را در خدمت طرح خود دراورده است. BP Pedestrian Bridge اين مسير پياده 925 فوتي در قسمت شرقي پارك هزاره از پشت «Great Lawn» تا انتهاي شمالي پارك به صورت يك نوار امتداد يافته است و با حركت خود ديدهاي خوبي را براي عابريني كه بر روي آن حركت مي كنند ايجاد مي كند. علاوه بر اينكه گه ري از آن به عنوان تكميل كننده «Jay Pritzker Pavilion» استفاده كرده است تا كيفيت صداي بهتري را به وجود اورد و صداهاي مزاحم را به وسيله آن مهار كند شيب 5 درصدي مسير را براي معلولين نيز قابل استفاده كرده است. در پارك هزاره علاوه بر فضاهاي فوق كه كيفيتي متفاوت به آن بخشيده اند يك فضاي 16000 فوت مربعي كه در فصول سرد از آن براي پاتيناژ استفاده مي شود، مسير هاي دوچرخه سواري و محل پارك دوچرخه، يك مسير پياده مخصوص نمايشگاهها فستيوالها و كارناوالها، رستورانهاي متعدد و چندين مجموعه متفاوت از درختان وفضا سازي ها نيز ديده مي شوند. (ميرزائيان،1386 ،36 )

2-12- طراحي صنعتي و طراحي شهري:

شهر در واقع يک موزه و گالري بزرگ است که عناصر مبلمان شهري ، مجسمه هاي کاربردي آن هستند و طراحان صنعتي ، آفرينندگان اين آثار هنري محسوب مي شوند.
حضور طراحان صنعتي در عرصه طراحي شهري ، يکي از نيازها و ضرورت هاي عمده کشور است. (( طراحي مبلمان شهري)) از جمله حوزه هاي تخصصي طراحي است که در کشور خود شاهد کمبودهاي بسياري در آن مي باشيم و طراحان صنعتي قابليت هاي بسياري در انجام فعاليت هاي تخصصي در اين حوزه دارا هستند.
حضور طراحان صنعتي در عرصه طراحي شهري ، يکي از نيازها و ضرورت هاي عمده کشور است. ((طراحي مبلمان شهري)) از جمله حوزه هاي تخصصي طراحي است که در کشور خود شاهد کمبودهاي بسياري در آن مي باشيم و طراحان صنعتي قابليت هاي بسياري در انجام فعاليت هاي تخصصي در اين حوزه  دارا هستند. تبديل فضاهاي شهري به محيط هاي انساني، صميمي، دوست داشتني و مملو از تجربه هاي لذت بخش، در حوزه هاي تخصصي طراحي شهري در بعد کلان و طراحي مبلمان شهري در نگاهي جزئي تر صورت مي گيرد. طراحي هوشمندانه عناصر مبلمان شهري نقش تاثيرگذاري در توسعه زندگي شهري، زيباسازي منظر شهري و هويت بخشي به فضاها خواهد داشت و در يک نگاه کل نگرانه مي توان آن را از عوامل مهم آفرينش”شهرهاي انسان گرا” در راستاي ارتقاي کيفيت زندگي شهري به شمار آورد که از رئوس راهبرد توسعه شهري USD برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد نيز هست. به عبارت ديگر مي توان اين گونه بيان کرد که فلسفه طراحي مبلمان شهري، زيباسازي شهري نيز که در مصوبه کميته زيباسازي کلان شهرهاي کشور ارائه شده، اين مسئله تصريح شده است. بر مباني اين مصوبه، زيباسازي شهري به کليه اقدامات آگاهانه اي گفته مي شود که به ارتقاي کيفيت محيط شهري و ارتباط بيشتر شهر و شهروندان بينجامد ( مصوبه کميته زيباسازي کلان شهرهاي کشور ، اصفهان ، 1380) . در نگاهي اين چنيني به زيباسازي شهري که طراحي مبلمان شهري از اجزاي مهم آن است، شهر به مثابه يک کانون زيستي فعال و داراي شور و نشاط در نظر گرفته مي شود که در تعاملي ناگسستني با ساکنانش، براي آنها سلامت، امنيت، رفاه و جذابيت به ارمغان مي آورد. نکته مهمي که در اينجا بايد به آن اشاره نمود، اين است که زيباسازي شهري فقط به اقدامات روبنايي و سطحي محدود نمي شود و فراتر از آن مي تواند باعث اصلاح الگوهاي رفتاري ، کاهش ناهنجاري هاي اجتماعي ، توسعه تعامل  بين انسانها و ارتقاي سطح شور و نشاط اجتماعي نيز گردد. در همين راستا، بسياري از جامعه شناسان و روان شناسان عقيده دارند که زيبايي يک شهر، پاشنه آشيل امنيت آن شهر است ؛ يک شهر زيبا، محيط اجتماعي بزرگي است که انسان را به آرامش، تکامل و پويايي هدايت کرده و باعث بهبود روحيه  مردمان آن در تعاملات اجتماعي مي شود. بدون شک طرح عناصر مبلمان شهري ، به عنوان عناصر تکميل کننده فضاهاي شهري و واسطه هاي تعاملي شهري ، نقشي تاثيرگذار در تحقق راهبرد ذکر شده دارا هستند. عناصر مبلمان شهري، در واقع آرايه هاي سيما و منظر شهري هستند و جايگاه مهمي در شکل گيري هويت شهري، نظم بصري و ” خوانايي شهر” دارند. اين عناصر همچنين مي توانند تصويري هوشمند، اصيل و صميمي از يک شهر در ذهن ساکنان آن پديد آورند. ” زيبايي شناسي شهري” ، از جمله موارد مهمي است که بعضاً شاهد غفلت از آن در پروژه هاي طراحي شهري کشورمان هستيم. وجود نظم، هارموني و تناسبات طبيعي و انساني در عناصر مبلمان شهري، علاوه بر هماهنگ تر کردن اين عناصر با فضاي طبيعي شهرها، آن ها را از منظر انساني جذاب تر و پذيرفتني تر خواهد نمود. يک شهر زيبا، در واقع يک موزه و گالري بزرگ است که عناصر مبلمان شهري ، مجسمه هاي کاربردي آن هستند و طراحان ، آفرينندگان اين آثار هنري محسوب مي شوند. ماهيت چنين شهري، احساسي و پر از ايده هاي خلاق خواهد بود و انگيزه حضور مردم در فضاهاي عمومي آن دوچندان خواهد شد. آفريدن تجربه هاي لذت بخش شهري، ارمغان يک ” شهر طراحي شده” براي ساکنانش

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی قرن نوزدهم، آموزش هنر Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی نقش برجسته، توسعه شهر، آموزش هنر