پایان نامه با واژه های کلیدی حمل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

متفاوت) است. بر همين اساس، ايجاد سازگاري و هماهنگي بصري بين اجزا مبلمان شهري با ساير المان‌هاي شهري، جهت تشديد و تکميل زيبايي فضاي شهري امري اجتناب‌ناپذير است. چنانچه اين امر از چشم مسئولان و طراحان مخفي بماند، با آشفتگي بصري شديدي در سيماي شهر مواجه خواهيم شد.
مفهوم خلق جذابيت تنها به رعايت هماهنگي ظاهري بين تجهيزات شهري خلاصه نمي شود، بلکه محصولات مبلمان شهري نيز بايد خود به ويژگي‌هايي که ايجاد‌کننده لذت بصري باشد، نيز مزين شوند. مي توان با استفاده از اصول علمي«زيبايي‌شناختي»33 و رعايت معيارهاي بومي و فرهنگي (مانند مبحث روانشناسي رنگها) به اين زيبايي دست يافت. (مسدد ، هاشمي ، 1389، ص 72 -73)
در تاريخ نگاري ايران، تاريخچه مدون و جداگانه اي از انواع مبلمان شهري و سير تکاملي آن به چشم نمي‌خورد و سوابق موجود به صورت پراکنده از ميان مدارک تاريخي کشور به دست آمده است. از آنجا که قدمت تمدن هاي باستاني در ايران بسيار بيشتر از اکثر نقاط دنيا و به ويژه تمدن هاي اروپايي که امروزه در زمينه عناصر و مبلمان شهري پيشرو هستند مي باشد، تظاهر حالات ابتدايي بعضي از عناصر و مبلمان شهري مانند انواع آبنماها در زمان هخامنشي در ايران، لوح هاي سنگي، تنديس هاي سنگي از پادشاهان و … که نمايانگر قدمت طولاني مبلمان شهري در ايران است را مي توان به اين تمدن نسبت داد. در دوران بعد از اسلام نيز هر زمان که حکومت مقتدري بر سرکار بوده تجلي اقتدار آن در شکوه شهرها به نمايش درآمده است. به عنوان مثال در معماري صفويه، همواره خانه هاي ايراني داراي الگوي سکوي خصوصي در کوچه و خيابان بودند که عابران پياده نيز از آن استفاده مي کردند. نحوه زنده شدن معابر با اين سکوها تنظيم مي شد. بعضي از اين عناصر هم ريشه در باورهاي مذهبي مردم -نظير سقاخانه ها که در تمام نقاط شهر ديده مي شدند- داشته است. بعد از انقراض حکومت صفويان، دولت مرکزي قدرتمندي بر ايران حکومت نکرد و کشور از اين زمان به بعد به خصوص در زمان قاجاريه دچار آشفتگي شديد در زمينه هاي مختلف هم چنين مسايل و عناصر شهري گرديد به طوري که فرصتي براي تعبيه عناصر و مبلمان شهري فراهم نشد. www.zibasazi.tehran.ir

2-11-2- جايابي بهينه مبلمان شهري:

تعيين مناسب مکان هاي نصب و استقرار باعث مي شود تا مبلمان هاي شهري بهتر مورد استفاده قرار گرفته و موجبات آلودگي محيطي را به همراه نداشته باشد. در مبحث جانمايي بهينه، براي هر کدام از عناصر، موارد خاصي مطرح است که در نگاهي عمومي مي توان نکاتي چون نرخ تردد و ازدحام مردم، مقدار دفعات استفاده، عوامل جوي، رفتار و عادات استفاده کنندگان، رؤيت مبلمان، ابعاد و اندازه مبلمان، محدوديت فضا، امکانات نصب تجهيزات جنبي (کانال فاضلاب، سيستم روشنايي، تهويه مطبوع و …)، رعايت نکات بهداشتي و غيره را نام برد.(مسدد ، هاشمي ، 1389، ص 72 -73)
مکان گزيني مناسب براي مجسمه در فضاهاي شهري، يکي از اصلي‌ترين ويژگي‌ها پس از ايده‌پردازي و ساخت يک مجسمه است. بنابراين به همان نسبت که ساخت يک اثر داراي اهميت است، جايگاه قرارگيري و انتخاب فضاي مناسب براي نصب مجسمه نيز از اعتباري دوچندان برخوردار است. به همين خاطر است که در طراحي شهري حضور و تأثيري در خور توجه دارد.نکته دوم براي نصب يک اثر در فضاي شهر، دليل انتخاب يک حجم براي آن محيط شهري است؛ اينکه آيا آن مکان نيازي به چنان اثري دارد يا نه فقط به دليل داشتن يک مکان در فضاي شهر است كه مجسمه‌اي براي آن مكان طراحي مي‌کنيم.اگر به آثار نصب شده در فضاهاي شهري ديگر کشورها توجه کنيم، خواهيم ديد چه آن آثاري که براي يک مکان خاص طراحي مي‌شوند و چه آثاري که هنرمندان آنها را تهيه مي‌کنند، همه در مکان‌هايي نصب شده‌اند که گويا بهترين مکان‌ها براي اجراي آن آثار حجمي بوده‌اند، به‌گونه‌اي که هويت خاصي به آن فضاها داده و آن مکان‌ها را براي شهروندان معنا بخشيده‌اند.در کشور ما مجسمه‌هاي شهري معمولاً به چند دسته تقسيم مي‌شوند:
1. يادمان‌هايي که به مناسبت‌هاي خاص و به صورت مونمان يا حجم‌هاي معماگونه در ابعاد بسيار بزرگ ساخته مي‌شوند. اين نوع مجسمه‌ها لزوماً با طراحي ميدان و فضاهاي اطراف آن همراه است، مانند ميدان آزادي يا برج ايفل.
2. مجسمه‌هايي مانند فيگور، نيم تنه مشاهير، قهرمانان جنگ، هنرمندان و …كه درصد بالايي از اين نوع مجسمه‌هاي شهري از طريق سفارش‌هاي دولتي و تعدادي نيز از طريق بخش خصوصي براي مکان خاصي که به نام آن شخص بنا شده است، طراحي و ساخته مي‌شوند.
3. مجسمه هايي که با نگاه خلاقانه و ابعاد انساني در مکان‌هايي عمومي‌تر از قبيل بوستان‌ها يا فرهنگسراها به صورت کاملاً آزاد طراحي مي‌شوند. اين گونه حجم‌ها با هدف آرام بخشي به فضاي شهري، تأثيرگذاري مفهومي و يا فعال‌سازي ذهن مخاطب ساخته مي‌شوند و در ابعاد بوستان‌ها طراحي شده و در محيطي مناسب قرار مي‌گيرند.
4. در نهايت آثار هنري فاخر و با ارزش شهري؛ اينها آثاري هستند که هنرمند آنها را بدون در نظر گرفتن نهاد سفارش دهنده و يا محيطي که قرار است اثر در آن قرار گيرد، ايده پردازي، طراحي و اجرا کرده است. البته اين‌گونه آثار به دليل ارزش هنريي که دارند مي‌بايست بعد از ساخت، جانمايي شده و در مکاني مناسب قرار گيرند. www.zibasazi.tehran.ir
2-11-3- روابط نظام‌مند در بين عناصر مبلمان شهري:

بسياري اوقات عناصر مبلمان شهري در ارتباط با هم قرار مي گيرند. آنها يکديگر را تکميل مي کنند و بر کارايي يکديگر تأثير مي گذارند. آنچه بايد بدان توجه داشت، ادغام مبلمان هاي شهري از لحاظ همخواني عملکرد است. ترکيب عناصر مبلمان شهري محاسن زيادي از جمله دستيابي به يک ساختار واحد با تسهيلات مختلف رفاهي، صرفه‌جويي در فضا، صرفه‌جويي در هزينه ساخت و مونتاژ، پرهيز از ازدحام بصري در محيط، ايجاد يکپارچگي در فرم و غيره را به همراه دارد. از رايج ترين پيوندها ميان مبلمان هاي شهري مي‌توان از به‌کار‌گيري تابلوي تبليغاتي در پيکره سرپناه و سايبان، اتصال گلجاي يا سطل زباله به پايه و تيرهاي برق و روشنايي، نصب نيمکت به گلجاي، يکپارچه‌کردن نرده‌ها با تيرهاي برق و روشنايي، تلفيق آبخوري و روشويي، تجهيز سر پناه ايستگاه اتوبوس به تابلوهاي اطلاعات و راهنمايي نام برد. (مسدد ، هاشمي ، 1389، ص 72 -73)
کارکردگرايي در هنرهاي شهريشرط لازم براي تبديل نهاد خدماتي به نهاد اجتماعي چيزي نمي تواند باشد جز بالا رفتن از نردبان مهارت هاي اجتماعي براي نيل به يک “ارتباط” منسجم، هدفمند، معنادار و پايا. نهادي مي تواند اجتماعي باشد که اساساً به مهارت برقراري ارتباط موثر با مخاطبان و مراجعان  خود دست يازيده و براي توقعات آنان پاسخي مقبول داشته باشد. يکي از موثرترين مهارت هاي ارتباطي فهم نيازهاي شهروندي است. نيازهاي که امروز از حد نظافت محله، حمل و نقل عمومي، بازيافت و … فراتر رفته است. امروزه “هنر” به عنوان يکي از مطالبات خاص اما عمومي درآمده و اکثر ساکنين کلانشهرها تحقق هنرهاي شهري را به عنوان يکي از ده اولويت مهم درخواست هاي خود بر مي شمارند. در اين ميان، مهمتر از تحقق و اجرايي شدن اقسام هنرهاي شهري، توجه پارامتر ” کارکرد” است.
حضرت مولانا مي فرمايد: هيچ نقاشي نگارد زين نق بي اميد نفع، بهر عين نقش؟ هيچ کاسه گر کند کاسه تمام بهر عين کوزه ني، بر بوي آب؟
هيچ خطاطي نويسد خط به فن بهر عين خط نه بهر خواندن؟
مثنوي معنوي-دفتر چهارم
مولوي در ابيات فوق چه حکيمانه به اين مهم اشاره کرده است: “کدام نقاش، نقاشي را صرفاً براي “نقاشي” مي کشد؟ کدام تصويرگر حجمي مي سازد براي حجم؟ و کدام خطاط، بي هدف مي نگارد؟” اگر بناست که به “نهادي اجتماعي” نائل شويم قطعاً توجه به “کارکرد اجتماعي” هنرهاي شهري يکي از مهمترين اين امر است. “کارکرد” در هنرهاي شهري چيزي نيست جز لحاظ داشتن فرهنگ، ادبيات، رسوم، تاريخ، ايده آل ها، ارزش ها، هنجارها، دين و مذهب، درخواست هاي عمومي، فهم عمومي اجتماع، ايدئولوژي و جهان بيني در اجتماعي که قصد داريم در آن اتفاق هنري را رقم بزنيم و توجه به اين امر قدري مهجور واقع شده است.چه بسيار نقاشي ديواري ها، آثار حجمي، خطاطي هاي محيطي و فضاسازي هاي هنري که در شهرهاي امروز ايران ما به نمايش گذارده مي شوند، فارغ از آنکه نيم نگاهي به کارکرد آنها بين مردم داشته باشيم. با ديدن کدام اثر حجمي احساس غرور و ابهت ايراني بودن به شما دست داده است؟ خيره شدن به کدام نقاشي ديواري حس پويائي، تلاش، زندگي يا معنويت و آرامش را به کاسه درونتان سرريز کرده است؟ کدام اثر خطاطي محيطي را دوست داريد به نحوي که اگر فرداي ان روز آن را بردارند يا پاک کنند افسوس بخوريد؟ تا بحال شده که براي ديدن يک اثر هنر شهري که در تهران وجود دارد، دلتنگ شويد؟ پاسخ اين سوالات مي تواند جرقه اي در ذهن “متوليان هنرهاي شهري” ايجاد کند که، پيش و بيش از آنکه به فکر ايجاد و جا نمايي هرگونه داثر هنري در شهر باشند شايسته است از خود اين سوال را بپرسند که مردم با ديدن آن چه احساسي خواهند يافت و چه دريافتي از آن دارند؟ امروز و با نمايان شدن تازه به تازه هنرهاي نو ظهور، جايگاه اين انديشه والاتر رفته است که مردم چيزي را مي خواهند، مي پسندند و دوست مي دارند که با آن خاطره جمعي دارند و خاطره جمعي حاصل نمي آيد مگر با حساس شدن شاخک احساس يا تمايل به معنويت، آرامش، لذت يا شادماني آنها.
با همه اينها، شهر يک اثر هنري بزرگ است که آفرينندگاني به وسعت خود و به تعداد جمعيتش دارد. شايد بتوان گفت «هدف غايي يک شهر ايجاد محيطي خلاق و پرورنده براي مردمي است که در آن زندگي مي کنند». چنين محيطي با گوناگوني بسيار، آزادي انتخاب به افراد مي دهد و زمينه خلاقيت را فراهم مي آورد. فضاي شهر حداکثر ارتباط را با مردم و زيستگاه پيرامونشان برقرار مي سازد و تنها يک وسيله براي در اختيار گذاردن تمام اين ها دردست دارد; امکانات مناسب شهري.
www.zibasazi.tehran.ir/

2-11-4- تبليغات:

اگر تبليغ به معني«ترويج پيام از طريق وسايل تبليغاتي» تعريف شود. به دو صورت مي توان تبليغات را با تجهيزات شهري مرتبط دانست :
ساماندهي وضعيت تجهيزات شهري، خود مي‌تواند گوياي حس «شهروندگرايي» از سوي مسئولان باشد. زيبايي شهر يکي از دغدغه هاي اساسي براي شهرداري ها و مديران شهري است چرا که ارتقاي کيفي فرهنگ شهرنشيني را به همراه خواهد داشت. نظارت بر اجرا، نصب، نگهداري و تعمير از سوي واحدهاي اجرايي مختلف، باعث ارتباط هر چه بيشتر مردم با فضاي شهر شده، رهگذران را ترغيب مي کند تا به زيبايي شهر احترام گذارند.
تبليغات از منابع مهم تأمين‌کننده نيازهاي مالي محسوب مي شود. از آنجايي که تجهيزات شهري و تبليغات، معمولا ًهر دو از طريق چشم قابل ادراکند، بنابراين مي توانند به خدمت يکديگر در آيند.

2-11-5- مواد و مصالح:

عناصر مبلمان شهري، از سرمايه ‌هاي شهروندان محسوب مي شود. بنابراين انتظار مي رود تا در طول عمر مفيدشان عملکرد قابل قبولي داشته باشند. انتخاب بهينه مواد و مصالح تشکيل‌دهنده عناصر مبلمان شهري ارتباط اساسي با ارائه عملکرد درست آنها دارد. امروزه طراحان با طيف وسيعي از مواد طبيعي و مصنوعي مواجه‌اند (انواع چوب ها و الياف گياهي، پارچه ها، سنگ ها، بتن ها، سفال، فلزات مختلف، رزين ديرگداز، پلاستيک، شيشه) که بنا بر معيارهاي متفاوتي (القائات رواني و فيزيکي، طول عمر، شرايط اقليمي منطقه، بهره‌گيري از مواد بومي، ميزان تخريب‌گرايي (سرقت، آتش‌سوزي و …)، حفظ محيط زيست (استفاده از مواد بازيافتي موجود و يا استفاده از مواد قابل بازيافت)، انعطاف‌پذيري در روش‌هاي ساخت و

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی روم باستان Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی قرن نوزدهم، آموزش هنر