پایان نامه با واژه های کلیدی حق استمتاع، روابط جنسی، قرآن کریم، پیامبر (ص)

دانلود پایان نامه ارشد

مختصر به این ادله اشاره میگردد.
3-1-3-1-1 قرآن
– آیه شریفه:« نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُم وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُم‏».316 زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند پس هر زمان كه بخواهيد، مى‏توانيد با آنها آميزش كنيد. و (سعى نمائيد از اين فرصت بهره گرفته، با پرورش فرزندان صالح) اثر نيكى براى خود، از پيش بفرستيد. فخر رازی می گوید: (أي وقت شئتم من أوقات الحل: يعني إذا لم تكن أجنبية، أو محرمة، أو صائمة، أو حائضا)317، جمله «أَنَّى شِئْتُمْ » یعنی در هر وقت که خواستید از اوقات حل(یعنی وقتی اجنبی، محرم یا صائم یا حائض نباشد) می توانید به سراغ همسرتان بروید. همچنین سیوطی ذیل این آیه در تفسیرش می گوید: رسول خدا(ص) فرمود:(ائْتِهَا عَلَي كُلِّ حَالٍ إذَا كَانَ فِي الْفَرْجِ)318 به هر كيفيّت و به هر صورتي ميخواهي ميتواني با ايشان در آميزي، مشروط به آنكه در خصوص فرج باشد(نه در دبر). به این ترتیب این آیه به مرد اجازه استمتاع کامل داده است.
3-1-3-1-2 روایت
– قول النبي(ص): «كل ما يلهو به الرجل المسلم باطل إلا رميه بقوسه ، و تأديبه فرسه ،و ملاعبته اهله»319پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: هر لهوی برای مسلمان باطل است مگر در سه مورد: 1. تیراندازی 2. تربیت و رام کردن اسب 3. ملاعبت و بازی با همسرش این سه امر درست هستند. پرواضح است که ملاعبت همراه با استمتاع است، بنابراین حق استمتاع از این حدیث اثبات می شود.
– قول النبي(ص):« في بضع أحدكم صدقة»320 پیامبر (ص) می فرماید: همبستری با زن نوعی صدقه دادن است. لذا اصحاب سوال کردند چنانچه یکی از ما شهوت خودرا بر آورده بسازد در آن اجر و ثواب هست. حضرت فرمود:« أرأيتم لو وضعها في حرام أكان عليه وزر ؟ قالوا : بلى قال : فكذلك إذا وضعها في حلال كان له أجر»321 آیا اگرقضای شهوت خودرا در حرام می نهادید وزر و گناهی بر شما نبود؟ اصحاب گفتند بله، حضرت فرمود: همینطور است اگر آن را در حلال بنهد دارای ثواب خواهد بود.
اسلام پاسخ دادن به غریزه جنسی را جزء حقوق و و ظایف هر یک از زوجین می داند و قوانین شریعت تا آن اندازه به روابط جنسی میان زوجین اهمیت قائل شده است که آن را عبادت و تقرّب جستن به پروردگار به شمار آورده است. بر این مبنا بهترین دلیل برای حق استمتاع همین است که نه تنها استمتاع زوجین از همدیگر مباح است، بلکه نوعی عبادت هم محسوب می شود.
3-1-3-2 استمتاع حرام
استمتاع به نحو آمیزش با زنی که در حال حیض و نفاس‌ باشد، حرام است322. حنفی ها قائل به حرام بودن استمتاع از زن حائض بین ناف و زانو می باشند323، مالک و شافعی آن را جایز نمی دانند.324 همچنین به اتفاق علمای عامه در حال احرام هر نوع استمتاع و مباشرت حرام است.325 چنانچه زن روزه واجب گرفته باشد نمی تواند با همسرش مباشرت کند326 و اگر در اعتکاف باشد، بنابر اجماع فقهاء عامه مباشرت حرام است واعتکاف باطل میشود .327 همچنین اگر مردی همسرش را لعان یا ظهار یا ایلاء کند نمی تواند از او استمتاع کند.328 همچنین استمتاع به صورت نزدیکی از پشت بنابر فتوای فقهای اهل سنّت حرام است.329 همچنین عده ای از علمای اهل سنّت افشای رابطه جنسی که بین زن وشوهر گذشته است را حرام می داند.330
3-1-4 حق مباشرت
قبلاً اشاره شد که دین مبین اسلام تا آن اندازه به روابط جنسی میان زوجین اهمیت قائل شده است که آن را عبادت می داند. بنابر مقتضای فطرت و عادت مرد طالب رابطه جنسی است و زن پیوسته مطلوب این موضوع ، زیرا علاقه و اشتیاق مرد به این موضوع بیشتر و صبر او در برابر مهار آن کمتر است. بنابراین بر زن واجب است که هر گاه شوهرش به او پیشنهاد همخوابی بدهد ، خواهش اورا پاسخ دهد ، مگر این‌که موانعی مانند: عذر شرعی یا بیماری وجود داشته باشد. قرآن کریم هم سفارش به نکاح و ازدواج میکند و می فرماید:(وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ)331 مردان و زنان بى‏همسر خود را همسر دهيد، همچنين غلامان و كنيزان صالح و درستكارتان را اگر فقير و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى‏نياز مى‏سازد خداوند گشايش‏دهنده و آگاه است. ابن کثیر در تفسیرش ذیل این آیه می گوید:(هذا أمر بالتزويج وقد ذهب طائفة من العلماء إلى وجوبه على كل من قدر عليه)332 اين آيه به ازدواج كردن دستور مي‌دهد، به همين دليل تعدادي از علما بر اين نظرند كه ازدواج واجب است بر هر فردي كه توان آن را داشته باشد. از طرفی نخستین منظور و مقصود از ازدواج، تولید نسل و تکثیر آن می باشد و این اصل است، که نکاح برای این وضع شده است.333 بنابراین مباشرت و نزدیکی حق زوجین است، و وظیفه ایست که به عهده هر یک از زوجین گذاشته شده و موظفند با قواعد و آداب مخصوص ، عمل زناشویی را انجام دهند.
3-1-4-1 ادله حق مباشرت
شکی در شرعی بودن مباشرت با همسر نیست تا آنجایی که عده ای از علمای عامّه آن را واجب می دانند. ابن قدامه می گوید: (الوطء واجب على الرجل إذا لم يكن له عذر)334 آمیزش با همسر بر مرد واجب است، اگر عذری نداشته باشد. ابن‌حزم گوید: (وفرض على الرجل أن يجامع امرأته التي هي زوجته وأدنى ذلك مرة في كل طهر إن قدر على ذلك وإلا فهو عاص لله تعالى)335 بر مرد فرض است در صورت توانایی حداقل یک مرتبه در هر دورة پاکی با همسرش آمیزش کند وگرنه مرتکب عصیان خدا می‌شود. ابن جزی می گوید:(الجماع واجب على الرجل للمرأة إذا انتفى العذر)336 بر مرد اقدام به آمیزش با همسرش واجب است هرگاه عذر قابل قبول نداشته باشد. حال به ادله ای از قرآن کریم و سنّت نبوی به صورت مختصر اشاره می گردد.
3-1-4-1-1 قرآن
– آیه شریفه:« وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ * إِلاَّ عَلى‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومينَ»337 و آنها كه دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى)حفظ مى‏كنند و تنها آميزش جنسى با همسران و كنيزانشان دارند، كه در بهره‏گيرى از آنان ملامت نمى‏شوند. این آیه صریحا حكم مباشرت و زناشوئى با زوجه و كنيزانى كه مالك تصرف در آنان ميباشد را اعلام میکند و می فرماید: مومنین کسانی هستند كه دامان خود را (از آلوده‏شدن به بى‏عفتى) حفظ مى‏كنند مگر در صورتی که با کسی ازدواج کرده و یا ملک یمینی در اختیار داشته باشند.338 بنابراین مباشرت با زن و کنیز حق زوج است.
– آیه شریفه:« نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُم »339 زنان شما، محل بذرافشانى شما هستند پس هر زمان كه بخواهيد، مى‏توانيد با آنها آميزش كنيد. زمخشری می گوید: (أنّ المأتى الذي أمركم اللَّه به هو مكان الحرث… و دلالة على أنّ الغرض الأصيل في الإتيان هو طلب النسل لا قضاء الشهوة. فلا تأتوهنّ إلا من المأتى الذي يتعلق به هذا الغرض)340 یعنی جایگاهی که خداوند فرمان داده که آمیزش در آن رواست، همان جایگاه کشت است و دلالت می کند بر اینکه هدف اصلی در آمیزش جنسی تولید نسل است، نه قضاء شهوت. پس از آنجا با زنان آمیزش کنید که برای همین هدف مقرّر شده است. فخر رازی می گوید: جمله «أَنَّى شِئْتُمْ » یعنی در هر وقت که خواستید (غیر از عذر شرعی) می توانید به سراغ همسرتان بروید.341 سیوطی می گوید: رسول خدا(ص) فرمود: به هر كيفيّت ميتواني با ايشان در آميزي، مشروط به آنكه در خصوص فرج باشد(نه در دبر).342 با توجه به نص این آیه، روشن است که به مرد اجازه مباشرت را داده است تا هر زمانیکه خواست به سراغ همسر خود برود.
– آیه شریفه: «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِكُمْ هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏ »343آميزش جنسى با همسرانتان، در شبِ روزهايى كه روزه مى‏گيريد، حلال است. آنها لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد). زمخشری در کشّاف می گوید:(رفث) کنایه از جماع است که با زنان انجام میگیرد و در اینجا مجامعت با لفظ رفث به کار رفته که به معنای زشتی عمل آنهاست که قبل از مباح شدن انجام داده اند.344 چون در شبهای ماه رمضان آمیزش با زنان ممنوع بود و کسانیکه مرتکب این عمل شده اند در واقع در حق خویش خیانت کرده اند و کار زشتی را مرتکب شده اند. امّا بعد از این آیه مباشرت با زنان در شبهای ماه رمضان حلال شد و در ادامه این آیه خداون متعال می فرماید:« فَالْآنَ بَاشِرُوهُن»345 اكنون با آنها آميزش كنيد . با توجه به این آیه شریفه می توان جواز آمیزش در غیر شبهای رمضان را نیز استفاده نمود.
3-1-4-1-2 سنّت
– قال رسول الله (ص): (يا عبد الله ألم أخبر أنك تصوم النهار وتقوم الليل قلت بلى يا رسول الله قال فلا تفعل صم وأفطر وقم ونم فإن لجسدك عليك حقا وإن لعينك عليك حقا وإن لزوجك عليك حقا)346 از عبدالله بن عمر روایت شده که رسول خدا(ص) فرمود: «عبدالله شنیده‌ام همه روزها را روزه و بسیاری از اوقات شب را به نماز شب می‌پردازی؟ گفتم: بله صحیح است یا رسول الله (ص)،حضرت فرمود:این کار را مکن! گاهی برخی از روزها را روزه بگیر و برخی از روزها را از گرفتن روزه خودداری کن! و برخی از شب‌ها را نماز بخوان و شب‌هایی دیگر را استراحت کن. زیرا جسم و چشمان و همسرت هر کدام حق و حقوقی برعهده تو دارند و حق هر یک را به خوبی ادا کن». رسول خدا(ص) از این طریق خواستند که توجه مسلمانان را به مسئولیت خود در برابر تأمین نیازهای طبیعی خود و همسر جلب نمایند. ابن حجر عسقلانی در شرح حدیث می گوید:( لا ينبغي له أن يجهد بنفسه في العبادة حتى يضعف عن القيام بحقها من جماع)347 سزاوار نیست بر مرد که نفس خودش را توسط عبادت به زحمت بیندازد و نتواند حق همسرش را ازجمله آمیزش ادا کند.
– قال رسول الله(ص): (إذا الرجل دعا زوجته لحاجته فلتأته وإن كانت على التنور)348 «هرگاه مرد همسرش را براي نيازش فرا خواند، بايد نزد او برود اگرچه بر تنور(مشغول پخت و پز) باشد. این حدیث نیز حق مباشرت زوج را می رساند و بر زوجه واجب است که به خواسته شوهر جواب دهد.
– عبدالله بن عمر روايت کرده است‌که پيامبر (ص) فرمود: (حق الزوج على زوجته ألا تمنعه نفسها، ولو كان على ظهر قتب وأن لا تصوم يوما واحدا إلا بإذنه، إلا لفريضة، فإن فعلت أثمت، ولم يتقبل منها)349 حق زوج بر همسرش آنست‌ که زن خود را دراختيار شوهر بگذارد حتي اگر برروي زين اسب باشد و نبايد روزه مستحبي بگيرد مگربا اجازه او مگر روزه فريضه‌که درآن نيازي به اجازه او ندارد. اگر زن بدون اجازه او روزه سنت را بگيردگناه کار مي‌گردد و از وي پذيرفته نمي‌شود. در روایات دیگر نیز آمده که زن بدون اجازه شوهر نباید روزه مستحبی بگیرد. شوکانی در نيل الأوطار می گوید: علّت این امر آن است که زوج حق استمتاع و مباشرت دارد و بر زوجه هم واجب است که فوراً پاسخ دهد و روزه گرفتن مانع از این استمتاع و مباشرت است.350
– قال رسول الله(ص):(تزوّجوا الودود الولود فإني مكاثر بكم الأمم)351 ‌با زنان مهربان و بچه‌‌زا ازدواج‌کنید ، زیرا در روز قیامت من باکثرت و فراوانی شما، مباهات می‌کنم . اين حدیث تشویق به ازدواج و تولید نسل نموده است. پرواضح است که يكي از ثمرات بزرگ ازدواج، بقاي نسل بشريت است كه مطابق هدف آفرينش است واین از راه ازدواج و تکثیر نسل امکان پذیر است.
3-1-4-2 مقدمات مباشرت
طبق آموزه هاي اسلامي زن و مرد مي توانند هر گونه لذتي را از هم ببرند و حلال است. اما براي اينكه كانون خانواده دچار برخي از مشكلات كه از نارضايتي جنسي يكي از همسران بوجود مي آيد نشود بهتر است كه در اين مساله به نكاتي توجه گردد. گرچه اصل وجود غريزه جنسي غريزي و فطري است. کيفيت همبستر شدن با همسر و انجام رفتار جنسي غريزي نيست به همين دليل ضروري است برای زوجین که دانستني هاي لازم براي اين کار را ياد بگيرند. اين دانستني ها شامل: مقدمات همبستر شدن، شناخت نيازهاي عاطفي يکديگر در هنگام آميزش و رعايت آن، شناخت راه هاي مختلف همبستر شدن، آگاهي از راه هاي جلوگيري از بارداري، آگاهي از احکام شرعي آن اعم از زمان و مکان آميزش و

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی حق استمتاع، پیامبر (ص)، روابط جنسی Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی تعدد زوجات، پیامبر (ص)، رسول خدا (ص)