پایان نامه با واژه های کلیدی تلفن همراه، کسب و کار، ارزش افزوده، خدمات ارزش افزوده

دانلود پایان نامه ارشد

صورت شخصی پیاده سازی شوند و براساس تقاضا در مدت بسیار کم به بازار دست یابندو مؤثر واقع شوند.(کلارک بیل ، 2014)

10-2-خدمات همراه:
خدمات و فناوري هاي مرتبط با دولت الکترونيکي به سرعت در حال پيشرفت در سطح جهان است . هدف از گسترش فعاليت هاي مرتبط با دولت الکترونيکي به کار گيري مبتکرانه ترين شکل هاي فناوري اطلاعات به خصوص برنامه هاي کاربردي تحت وب در جهت بهبود فعاليت هاي اصلي و اساسي دولت ها است. از طرفي ، با گسترش فناوري هاي همراه و بي سيم جهت گيري نويني در دولت الکترونيکي ايجاد شده که با دولت همراه شناخته مي شود.( کوشکو ، کوسکو:2003)63
در واقع ، امروزه کشورهاي پيشرفته ، در حال گذار از دولت الکترونيکي به دولت همراه هستند و در ساير کشورها به کارگيري خدمات همراه هنوز در مراحل اوليه آن است . به واقع ، گذار از دولت الکترونيکي به دولت همراه نياز مند پژوهش درباره فرآيند يکپارچه سازي ميان آن دو ونيز بررسي تمامي عوامل اثرگذار بر اين فرآيند بوده و شامل زيرساخت هاي فني و اطلاعاتي ، ضريب نفوذ تلفن همراه و عوامل اجتماعي ، سياسي و امنيتي است(محامدپور،1389،ص113).
خدمات همراه در حقيقت محتوايي هستند که فراهم کنندگان آن ، کاربران دستگاه هاي همراه را به مشارکت به بهره گيري از آن تشويق مي کند. اين خدمات به ظاهر نامرئي بوده و در صورت حساب کاربران مشخص نمي شوند . زماني که مشتري محصولي را از طريق دستگاه بي سيم خود سفارش مي دهد، تعدادي از فعاليت ها بايد انجام پذيرد تا دستيابي به محصول تحقق پيدا کند ، زيرا خدمات همراه در مقايسه با دسترسي به اينترنت از طريق کابل ، ويژگي هاي خاص خود را دارد.
به اين ترتيب شرکت هايي قادر به بقا هستند که مدل کسب و کار مناسب تري را نسبت به رقبا انتخاب نموده و برخورداري از مدل کسب و کار مناسب را از رموز برتري در رقابت خود بدانند. طبق نتايج يک پژوهش انجام گرفته در اين زمينه ، تصميم گيري براي اکتساب فناوري همراه و تغيير مدل کسب و کار ناشي از ورود اين فناوري نوين ساده نبوده ورفتار پوياي سيستم کسب و کار همراه با پويايي رفتارو واکنش ساير بازيگران حوزه مورد مطالعه ، مانند مشتريان ، رقبا ، تأمين کنندگان را مي طلبد.
امروزه کاربران دستگاه هاي تلفن همراه در بيشتر کشورها ، نسبت به کاربران اينترنت افزايش يافته است که به بيان ديگر مي توان به افزايش نفوذ تلفن همراه نسبت به ضريب نفوذ اينترنت اشاره کرد. نمود. به عقيده کريستوفرسن و همکاران ، به کارگيري اين فناوري ها باعث همکاري بيشترو ايجاد سازمان هاي پاسخگوتر و خدمات گراتر مي شوند.با اين رويکرد ، فناوري ارتباطات و اطلاعات علاوه بر نحوه عملکرد دولت ، در ارتباطات آن با ديگر سازمان ها ، گروه هاي اجتماعي و افراد تغييرات اساسي ايجاد مي کند. اين فناوري ها در ارتباطات دولت به بروز فرصت هاي زيادي منجرشده و با مهندسي مجدد دولت ، کارايي و اثربخشي آن افزايش مييابد. از طرفي به دليل توسعه سريع فناوري هاي همراه از قبيل تلفن هاي همراه ، دستيار هاي ديجيتالي هوشمند و شبکه هاي بي سيم ، بحث مدل هاي کسب و کار همراه در دولت ها مطرح شده است .
همچنين با گسترش اين فناوري ها ، مسير جديدي براي ارائه خدمات دولتي به شهروندان ايجاد شده که اثربخش تر و ارزان تر است(محامدپور،1389،ص114).
1-10-2- نسل های شبکه تلفن همراه
نسل۱ (۱G): کوتاه شده براي عبارت «نسل اول فناوري تلفن بيسيم» مي‌باشد. اينها استانداردهاي تلفن همراه آنالوگ است که در سال ۱۹۸۰ مطرح شد و تا هنگام جايگزيني با تلفن‌هاي ديجيتال نسل۲ ادامه داشت. تفاوت اصلي بين دو سيستم تلفن همراه، نسل۱ و نسل۲ اينست که شبکه‌هاي نسل۱ از سيگنال‌هاي راديويي آنالوگ استفاده مي‌کردند در حالي که شبکه‌هاي نسل۲ از سيگنال‌هاي راديويي ديجيتال. ) اسيف ، 2004).
جي‌اس‌ام64 يا سامانه ي جهاني ارتباطات همراه :جي‌اس‌ام در اصل کوتاه‌شده ي عبارت فرانسوي (گروه ويژه ي تلفن همراه)65 است. تفاوت جي اس ام با تکنولوژي‌هاي پيش از آن در سيگنالينگ و کانال‌هاي صداي ديجيتال است و به همين دليل از آن به عنوان نسل دوم سيستم‌هاي تلفن همراه (۲G) ياد مي‌شود. همچنين جي اس ام براي اولين بار يک جايگزين ارزان (براي حامل شبکه) براي تماس‌هاي تلفني ارائه کرد، سرويس پيام کوتاه66، که امروزه در ساير استانداردهاي تلفن همراه نيز پشتيباني مي‌شود.( اسيف ، 2004)
نسل سوم شبکه تلفن همراه يا ۳ جي : روشي براي انتقال اطلاعات در تلفن‌هاي همراه و سيستم‌هاي بدون سيم مي‌باشد. نسل جديد شبکه موبايل با رويکرد مولتي مديا مي‌باشد. ۳ جي برخلاف جي‌اس‌ام که نسلي براي انتقال صدا و اطلاعات بود، اين نسل جديد سرعت بالا براي انتقال چندرسانه‌اي را فراهم مي‌سازد. در نسل سوم همه چيز در قالب اطلاعات رقومي (ديجيتال) منتقل مي‌شود. با سرعت نسبتاً بالايي که در تلفن‌هاي نسل سوم پيش بيني شده‌است، امکاناتي از قبيل تلفن‌هاي تصويري بي سيم، با کيفيت مناسب مقدور خواهد بود. (آميت67 ،2010)
نسل چهارم:شبكه نسل چهارم بايد كاملا مبتني بر پروتكل اينترنت68 باشد.كاربر بايد هنگام تحرك بالا (در ماشين و قطارهاي تندرو) حداقل به اينترنتي با سرعت 100 مگابيت بر ثانيه دسترسي داشته باشد و هنگام تحرك پايين(هنگام پياده روي و در منزل) به سرعتي معادل يك گيگابيت بر ثانبه دسترسي داشته باشد. (آميت ، 2010)

11-2-تاريخچه شرکت ايرانسل:
وزارت ارتباطات و فن آوري اطلاعات در راستاي اجراي برنامه سوم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي کشور و درجهت تحقق ماده 124 برنامه مذکور و با هدف توسعه ارتباطات و مخابرات از طريق خصوصي سازي ودر جهت ترويج رقابت ، تضمين رقابت سالم ، افزايش کيفيت خدمات و حمايت از مصرف کنندگان ، اقدام به برگزاري مزايده اپراتوري دوم تلفن همراه کشور نمود که شرکت خدمات ارتباطي ايرانسل پس از برنده شدن در مزايده و پرداخت 300 ميليون يورو به عنوان حق ليسانس در ششم آذرماه 1384 موفق به دريافت پروانه شبکه خدمات ارتباطات سيار ( جي اس ام ) گرديد.اين مجوز در سطح ملي و براي پوشش جغرافيايي کل کشور اعطا شده است .شرکت ايرانسل توانست در مدت زمان کوتاهي پس از دريافت مجوز ، مراحل راه اندازي و توسعه شبکه را به انجام رسانده و ششم شهريور ماه 1385 ( نه ماه پس از دريافت پروانه ) بهره برداري آزمايشي از شبکه را آغاز نمايد.شبکه ايرانسل در 29 مهرماه 1385 به صورت رسمي در شهرهاي تهران ، تبريزومشهد با ارائه سيم کارت هاي دائمي افتتاح شد.همچنين ايرانسل در 12 بهمن 1385 توزيع و فروش سيم کارت هاي اعتباري خود را شروع کرد و در همان مقطع زماني براي اولين بار در کشور سرويس اينترنت همراه را ارائه نمود.
1-11-2-شبکه توزيع ، فروش و خدمات پس از فروش ايرانسل:
ايرانسل با افزايش روزافزون نقاط توزيع و فروش خود ، امکان دسترسي مشترکان به امکانات و خدمات ايرانسل و خريد شارژ را از طريق يک ميليون و 400 هزار نقطه دسترسي فراهم نموده است که از رشد سالانه ترکيبي 180 درصدي در سه سال اخير برخوردار بوده است ودر اين ميان فروش الکترونيکي معادل 64 در صد از کل فروش پين هاي ايرانسل را به خود اختصاص داده که يکي از رکوردهاي بين المللي مختص به ايرانسل مي باشد . از جمله موفقيت هاي ايرانسل ، راه اندازي پروژه دسترسي و استفاده ازخدمات بانکي کشور مي باشد که در حال حاضر 20 بانک با ارائه مجموعه خدمات خودپرداز ، اينترنت، پايانه فروشگاهي ، وب کيوسک ، تلفن همراه ، بانکداري همراه و شارژ مستقيم درزمينه ارائه خدمات بانکداري همراه با ايرانسل همکاري مي کنند. همچنين در حال حاضر 18 توزيع کننده اصلي ، 9060 عامليت فروش و خدمات بعد از فروش رسمي و کد دار، يک ميليون و 180 هزار پايانه فروشگاهي ، 18 هزار و پانصد خود پرداز و بيش از 200 هزار فروشنده سيم کارت و کارت شارژ با ايرانسل همکاري دارند.
2-11-2-اهداف راهبردي ايرانسل:
• توسعه زيرساخت هاي ارتباطات ديجيتال در راستاي تحقق تجربه زندگي ديجيتال
• پيشرو در تکنولوژي و مشتري مداري
• توسعه زيرساخت هاي پايدار و پيشرفته مبتني بر فناوري هاي نوين شبکه تلفن همراه در سطح کشور
• توسعه بستر ارتباطي بي سيم مبتني بر فناوري وايمکس
• ارائه مناسب ترين خدمات با به به صرفه ترين قيمت و تمرکز زدايي در خدمت رساني
• افزايش کيفيت شبکه به صورت مستمر، جهت دار و هوشمند
• گسترش و افزايش ظرفيت شبکه و به روز رساني
• حرکت به سمت اپراتور پيشرو و نوآور در سطح منطقه
• حداکثر استفاده از توان داخلي و ايفاي نقش مولد در ارتقاي دانش و تکنولوژي کشور
• ايجاد زير ساخت هاي مناسب و مورد نياز براي پياده سازي انواع خدمات داده همراه
• فراهم ساختن بستر مديريت خدمات به وسيله مشتري
• توانمندسازي نيروي انساني با به روز کردن دانش کارکنان در راستاي ارائه خدمات کيفي به مشتريان متناسب با پيشرفت هاي تکنولوژي روز دنيا.
دستاوردهاي کلان شرکت ايرانسل:
• تحقق اهداف بلند مدت سوم و چهارم کشور
• تحقق خصوصي سازي و ايجاد بستر مناسب براي سرمايه گذاري خارجي بيشتر
• تحقق سياست هاي دولت و مجلس محترم در خصوص تثبيت و کاهش قيمت ها
• افزايش و تحقق ضريب نفوذ تلفن همراه فراتر از برنامه
• نوآوري ، تحرک ونشاط در بازارتلفن همراه کشور
• ايجاد اشتغال مستقيم و غير مستقيم چهل هزار نفري در کشور
• کاهش تصدي گري دولت و افزايش درآمدهاي آن
• جذب سرمايه گذاري خارجي و اطمينان سرمايه گذاران خارجي از سرمايه گذاري در کشور
• استفاده از توان شرکت هاي داخلي در زمينه هاي توليد و تأمين تجهيزات ، خدمات فني و مهندسي ، مديريتي ، بازرگاني ، مالي.
• حرکت در جهت تحقق دولت الکترونيک و کاهش سفرهاي درون شهري و جلوگيري از اتلاف انرژي .
• انعطاف در تعرفه براي هماهنگي با نياز مشتري و ارائه ي تعرفه بدون هزينه جابه جايي و شارژ بدون تاريخ مصرف
• ايجاد نخستين پورتال ، عرضه محصولات الکنرونيکي ويژه ي تلفن همراه به عنوان اولين تجربه تجارت همراه در کشور.
• ايجاد اولين مرکز تماس مشترکين در ايران و مراکز تماس منطقه اي با گويش هاي محلي.
• توسعه همکاري با بانک ها در راستاي توسعه خدمات بانکداري همراه.
• راه اندازي نزديک به سه ميليون نقطه فروش در سراسر کشور.
• افزايش تعداد مرکز خدمات مشترکين در ايران
• برقراري رومينگ بين الملل براي سيم کارت هاي اعتباري و فراهم سازي امکان رومينگ بين الملل ديتا
3-11-2-محصولات و خدمات تلفن همراه شرکت ايرانسل:
1-3-11-2-سيم کارت ها:
سيم کارت دوقلو: ايرانسل اين امکان را فراهم نموده است که سيم کارت اصلي و هديه را در يک بسته و به صورت همزمان ( با نام سيم کارت دوقلو ) ، مشتريان دريافت نمايند.
ميکروسيم: نسل پيشرفته سيم کارت هاي ايرانسل که براي ابزارها و گوشي ها ي هوشمند طراحي شده است.
نانوسيم: اين نوع سيم کارت ، 40 درصد کوچکتر از ميکروسيم بوده و داراي ابعاد 12،3 ميلي متر ( طول ) در 8،8 ميلي متر ( عرض) و با ضخامت 0،67 ميلي متر است و براي جديد ترين و پيشرفته ترين گوشي ها و ابزارهاي هوشمند موجود تا به حال طراحي شده است .
2-3-11-2-انواع خدمات ارزش افزوده:
در حالت کلي ، دو طبقه بندي کلي را مي توان براي خدمات ارزش افزوده قائل شد، دسته اول ، خدمات ارزش افزوده اي هستند که قائم به ذات نبوده و قابليت جديدي را به خدمات فعلي اضافه مي کنند مثل سرويس کنترل کننده مديريت مکالمه69 که هدف آن امکان مديريت خدمات مکالمه ي صوتي کاربر است ،به قسمتي که کاربر بتواند پاسخگويييک مکالمه را به شرايط خاص زماني و مکاني وابسته نمايد ، بدين معني که در زمان هاي خاص و مکان هاي خاص ، دسته بندي مخصوصي از مکالمات به مقصد وي ارسال شود ( مثلا در ايام تعطيل يا سفر خارج از کشور ، اولويت هايي را براي مکالمات قابل دريافت و پاسخ قائل شده و فقط دسته ي خاصي از اين مکالمات قابل رسيدن به وي باشد ) .
دسته دوم خدمات ارزش افزوده ، خدماتي هستند که قائم به ذات بوده و بدون وابستگي به يک سرويس پايه ديگر ( مثلا صحبت ) قابل ارائه باشد . براي مثال ، اگر چه اسمس جزء خدمات پيام رساني است ولي استقلال آن

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی بانکداری همراه، تلفن همراه، پذیرش فناوری، بانکداری اینترنتی Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی تلفن همراه، ارزش افزوده، خدمات ارزش افزوده، استفاده از تلفن همراه