پایان نامه با واژه های کلیدی امام صادق

دانلود پایان نامه ارشد

. البيان عن خيرة الرحمن فى إيمان أبي‏طالب و آباء النبي، ابوالحسن على بن بلال بن ابى معاويه
مهلّبى ازدى.15
14 . إيمان أبي‏طالب، احمد بن قاسم. 16
15 . إيمان أبي‏طالب، ابوالحسين احمد بن محمّد بن احمد بن طرفان كندى جرجانى، متوفى (450 ه‍).17
16 . الحجة على الذاهب إلى تكفير أبي‏طالب، ابوعلى شمس الدين سيد فخار بن معد موسوى، متوفى (630 ه‍)، كه اخيراً چاپ شده است.
17 – إيمان أبي‏طالب،ابوالفضائل احمد بن طاووس حسنى، متوفى (673 ه‍)، كه آن را در بناء المقالة العلوية ذكر كرده است.
18 . منية الطالب فى إيمان أبي‏طالب سيد حسين طباطبايى يزدى حائرى، متوفى (1306 ه‍)، كه به طبع رسيده است.
19 . بغية الطالب فى إيمان أبي‏طالب، مفتى شريف سيد محمّد عباس تسترى هندى، متوفى (1306 ه‍).
20. مقصد الطالب فى إيمان آباء النبى و عمّه أبي‏طالب ،شمس العلماء ميرزا محمّد حسين گرگانى، كه طبع شده است.
21 . القول الواجب فى إيمان أبي‏طالب، شيخ محمّد على بن ميرزا جعفر على فصيح هندى،.18
22 . إيمان أبي‏طالب و أحواله و أشعاره ،ميرزا محسن فرزند علامه ميرزا محمّد تبريزى،.19
23 – شيخ الأبطح او أبوطالب، سيد محمّد على آل شرف الدين عاملى، كه در بغداد طبع شده است.
24 – الشهاب الثاقب لرجم مكفّر أبي‏طالب ،شيخ ميرزا نجم الدين فرزند ميرزا محمّد طهرانى،.20
25 – مواهب الواهب فى فضائل أبي‏طالب ،شيخ جعفر بن محمّد نقدى، ، كه در نجف اشرف به طبع رسيده است.
26 – ايمان أبي‏طالب، ابومحمّد سهل بن احمد بن عبدالله ديباچى.21
27 – أبوطالب مؤمن قريش ،عبدالله خنيزى حجازى، كه اخيراً به طبع رسيده است، و وهابيان او را به جهت اين كتاب زندانى نموده و حكم اعدام او را صادر كردند.22
ابن ابى‏الحدید، مورخ و دانشمند معروف اهل سنت، در ضمن شرح فداکارى‏هاى حضرت ابوطالب، می ‏گوید: «یک نفر از علماى شیعه درباره ایمان ابوطالب کتابى نوشت و نزد من آورد که من تقریضى بر آن بنویسم ، من به جاى تقریض این اشعار را که شماره آنها به هفت بیت می ‏رسد، در پشت کتابش نوشتم، که مضمون بخشى از آنها چنین است:
« هرگاه ابوطالب و فرزندش على(ع) نبودند، هرگز اسلام قد راست نمی ‏کرد؛ پدر در مکه از آن حمایت کرد و فرزند در یثرب (مدینه)، جانش را نثار کرد.» 23 او در راه حفظ پیامبر(ص) لحظه‏اى از پا ننشست و سه سال دربه‏درى و زندگى در کوه‏ها و درّه‏ها را بر ریاست و سیادت مکّه ترجیح داد.
او راضى بود تمام فرزندانش کشته شوند؛ ولى پیامبر(ص) زنده بماند.
 در هنگام مرگ به فرزندان خود گفت: من محمد را به شما توصیه می ‏کنم؛ زیرا او امین قریش و راستگوى عرب، و حائز تمام کمالات است؛ آئینى آورد که دل‏ها بدان ایمان آورد.
حجت‏الاسلام والمسمین محمدمهدی صباحی رییس “مؤسسه تحقیقاتی حضرت ابوطالب(ع)” در گفتگو با خبرنگار ابنا گفته است :
«تا جایی که ما رصد کرده‏ایم در 300 منبع از کتاب‏های تاریخی شیعه و سنی، از فدارکاری‏ها و ایثارگری‏های ابوطالب سخن گفته شده است؛ چه راجع به شعب ابوطالب؛ چه راجع به وفات ایشان و حضرت خدیجه که حضرت رسول الله(ص) آن سال را عام الحزن نامید؛ و چه در دعوتی که بنا به آیه‏ی “و انذر عشیرتک الاقربین” صورت گرفت و جناب ابوطالب با قاطعیت از پیامبر دفاع کرد و با تعابیری تند ابولهب را مورد عتاب قرار داد و ساکتش کرد»24.
29 – .مرحوم علامه امینی در کتاب گرانسنگ الغدیر در رابطه با پیشینه بحث ایمان ابوطالب چنین می‏فرماید: 25
«گروهی از برجستگان فرقۀ ما به گستردگی سخن رانده اند همچون شیخ مجلسی در بحارالانوار و استاد و پیشرو برجستۀ ما ابوالحسن شریف فتونی در نگارش کلان وارزنده اش ضیاء العالمین ( که نسخۀ آن نزد ماست ) که در این زمینه بهترین نگاشته هاست. همانگونه که آنچه سید برزنجی نگارش داده و سید احمد زینی دحلان آن را مختصر کرده بهترین کتابی است که در این باره به خامۀ بزرگان اهل سنت نوشته شده و کسان دیگری هم نگارش های جداگانه ای در این باره پرداخته اند همچون:
1- ابو القاسم سعدبن عبدالله اشعری قمی ( م 299 یا 301 ) که او راست کتاب فضل ابوطالب و عبدالمطلب و عبدالله پدر پیامبر.
2- ابوعلی کوفی احمد بن محمد بن عمار(م346 ) و چنانچه در فهرست شیخ و رجال نجاشی او راست کتاب ایمان ابی طالب.
3- ابو محمد سهل بن احمد بن عبدالله دیباجی که تلعکبری در سال 370 از وی حدیث شنیده و به گفتۀ نجاشی در فهرست خود او راست کتاب الایمان ابی طالب.
4- ابونعیم علی بن حمزۀ بصری تمیمی لغوی ( م 375 ) او راست. کتاب ایمان ابی طالب که نسخۀ آن نزد استاد ما میرزا محمد تهرانی در سامرا هست و حافظ ابن حجر در اصابة پاره ای از بخش های آن را در سرگذشت ابوطالب آورده و نگارندۀ آن را به رافضی گری متهم کرده است.
5- ابو سعید محمد بن احمد بن حسین خزاعی نیشابوری نیای مادری مفسر بزرگ شیخ ابوالفتوح خزاعی او راست کتاب منی الطالب فی ایمان ابی طالب که شیخ منتخب الدین به گفتۀ خودش در فهرست خویش آن کتاب را از نوادۀ وی شیخ ابوالفتوح و او از پدرش و اواز ابو سعید روایت کرده است.
6- ابوالحسن علی بن هلال بن ابی معاویه مهلبی ازدی او راست کتاب البیان عن خیرة الرحمن دربارۀ ایمان ابوطالب و پدران پیامبر صلـّی اللهُ عَلـَيهِ وَ آلِهِ وَ سَلـَّم که آن را شیخ در فهرست خود و نجاشی به وی نسبت داده اند.
7- احمد بن قاسم او راست کتاب ایمان ابی طالب که نجاشی بنابر آنچه در فهرست خود می نویسد: نسخه ای از آن را که به خط حسین بن عبدالله غضایری بوده ، دیده است.
8- ابوالحسین احمد بن محمد بن احمد بن طرخان کندی جرجانی ( م450 ) که نجاشی در فهرست خود کتاب او را به نام ایمان ابی طالب یاد کرده است.
9- شیخ ابو عبدالله مفید محمد بن محمد بن نعمان (م 413 ) نیز بنابر آنچه در فهرست نجاشی آمده کتابی در اثبات ایمان ابی طالب دارد.
10- ابو علی شمس الدین سید فخار بن معد موسوی (م630 ) او راست کتاب الحجة علی الذاهب إلی تکفیر ابی طالب که علامۀ سید محمد صادق بحر العلوم با این گفته ها تقریظی بر آن سروده:
– ای فخار ترا مژده باد به پاداش هایی که آفریدگار در روز رستخیز به تو خواهد بخشید.
– با دلیل روشن و با نگارش درخشان خود الحجة بزرگ مکه و پدر شیر خدا را هم از تهمت بت پرستی پاک نمودی.
– و هم از نسبت مردود کفر که داعیان شر به او بسته اند.
– و چگونه سخنانشان راست باشد با آنکه اسلام به یاری او بر پای ایستاد و با برتری های او سرافرازی یافت.
– سوگند به دوستی ابوالحسن علی که اگر او نبود کیش ما درخشندگی نمی یافت.
– پس، از سوی خداوند بر او خشنودی باد و بر دشمنانش آتشی برافروخته.
11- ابولفضائل احمد بن طالوس حسنی ( م673 ) . او راست کتاب ایمان ابی طالب که در کتاب دیگر خود بناء المقالة العلویة لنقض الرسالة العثمانیة آن را یاد کرده که آن نیز کتابی است در امامت که در رد رسالۀ ابو عثمان جاحظ پرداخته است.
12- سید حسین طباطبایی یزدی حائری معروف به واعظ (م1307) او راست: کتاب منیة الطالب فی ایمان ابی طالب که فارسی است و چاپ شده است
13- مفتی شریف سید محمد عباس تستری هندی ( م 1306) او راست، کتاب بغیة الطالب فی ایمان ابی طالب و او یکی از غدیریه سرایان هم است که ان شاء الله تعالی زندگی نامه اش را ضمن شعرای سدۀ چهاردهم می آوریم.
14- شمس العلماء میرزا محمد حسین گرگانی او راست کتاب مقصد الطالب فی ایمان آباء النبی و عمه ابی طالب که فارسی است و در سال 1311 در بمبئی چاپ شد.
15-شیخ محمد علی بن میرزا جعفر علی فصیح هندی مقیم مکۀ معظمه او راست کتاب القول الواجب فی ایمان ابی طالب.
16- شیخ ما حاج میرزا محسن بن میرزا محمد تبریزی.
17- سید محمد علی آل شریف الدین عاملی او راست کتاب شیخ الابطح یا ابوطالب که به سال 1349 در 96 صفحه در بغداد چاپ شد که هر چه سخن بایسته بوده در آن گرداورده و ناگفته ای بر جای ننهاده.
18- شیخ میرزا نجم الدین پسر استاد ما میرزا محمد تهرانی او راست کتاب الشهاب الثاقب لرجم مکفر ابی طالب.
19- شیخ جعفر بن حاج محمد نقدی، او راست کتاب مواهب الواهب فی فضائل ابی طالب که به سال 1341 در 154 ص در نجف اشرف چاپ شده و در آن سوده های بسیار و نکته های نغز و کم مانند توان یافت».
لازم به ذکر است که اخیرا فیلم هائی پیرامون حضرت ابوطالب ساخته شده است که عبارت است از
و همچنین سایت های اینترنتی که در مورد ابوطالب بحث های فراوان و مبسوطی را مطرح کرده اند که برخی از آنها عبارتند از :
http://www.hawzah.net/fa/news/newsview/
http://zeinabsara.blogfa.com/post-
http://www.hawzah.net/fa/article/articleview/
http://www.abootalib.org/?pg=view&id
http://www.eteghadat.com/forum/topic-t3232.html
http://www.sibtayn.com/fa/index.php?option=com_content&view=category&id

7 – واژگان
از آنجائی که بحث پیرامون ایمان ابوطالب است لازم است که واژه ایمان و اسلام تبیین شود تا دقیقا موضوع مورد اختلاف مشخص شود بر همین اساس مطالب زیر مطرح می شود :

8 – ایمان
هر جا سخن از عمل صالح در میان است، ایمان نیز در کنارش طرح می ‏شود و در واقع عمل صالح،
آیینه ایمان و باورهاى درونى انسان می ‏باشد «و من یأته مؤمناً قد عمل الصالحات»26 کسى که از‏دریچه ایمان به حریم خدا وارد می ‏شود، به تحقیق آن کس عمل صالح و شایسته انجام می ‏دهد.
ایمان در لغت ، ضدکفر و به معناى تصدیق، نقطه مقابل تکذیب است 27اما در اصطلاح ، مطابق با سخن امام صادق(ع) «ایمان، اقرار نمودن به زبان، اعتقاد قلبى وعمل نمودن با اعضا و جوارح است»28.
 ایمان، طرح درونى است و اعمال مؤمن، بر مبناى این طرح بنا می ‏شود و شکل شایسته و مطلوب به خود می گیرد.
 قرآن می فرماید :
«کل یعمل على شاکلته»29 پس، از دیدگاه قرآن، چهره واقعى اشخاص را در سیماى اعمال و آیینه ایمان آنها باید جستجو کرد و بر این اساس درباره آنها به داورى نشست.
بنابراین شخص مؤمن باید این سه رکن اساسی ایمان را داشته باشد و اگر هر یک از این سه رکن نباشد، یا ایمان نیست و یا ناقص خواهد بود.
از میان این سه رکن ، دو رکن آن (اقرار به زبان و عمل با جوارح و اعضا) به ظاهر و یکی از آنها (اعتقاد قلبی ) به دل و باطن مربوط است، و اگرچه پی بردن به دو رکن اول (اقرار به زبان و عمل باجوارح) ممکن است، ولی پنهان ساختن آن نیز از نگاه و منظر دیگران غالباً کار دشواري نیست ، اما پی بردن به رکن سوم ایمان (اعتقاد قلبی ) در حالت عادي و براي افراد معمولی نه تنها کاري دشوار، بلکه غیر ممکن است، از این رو بسیار گفته می شود که افرادي غیرمعتقد خود را معتقد جلوه می دهند.
به عبارت دیگر می توان گفت :
مؤمن را از آن جهت مؤمن گويند كه خدا و رسول را تصديق مي‌كند و در عرف متكلمان، ايمان اعتقاد به قلب و تصديق به زبان است؛ مگر در صورت تقيه كه تصديق به زبان لازم نيست، بلكه خلاف آن جايز بوده و حتى در برخى موارد تصديق زبانى به آنچه كه در قلب است، حرام مي‌باشد؛
آن‌جا كه خوف بر نفس باشد.
شناخت ايمان هركس دو راه دارد:
يكى آن‌كه: انسان از نزديك مشاهده كند كه او خدا و رسول را تصديق و به تمام معارف اقرار و به احكام اسلام عمل مي‌كند, كه در اين صورت احكام ايمان بر او جارى شده و از گروه كافران خارج مي‌ گردد و ديگر اين‌ كه: معصومان خبر از ايمان شخصى دهند؛ همان‌ گونه كه پيامبر اكرم(ص) خبر ايمان كسى داده است، او را جزو مؤمنان مي‌دانيم، كه از آن‌ جمله حضرت ابوطالب(ع)، پدر اميرالمؤمنين، علي(ع) است.
در فرهنگ قرآن، ايمان وعمل صالح توأمان مطرح است. هرجا سخن از عمل صالح در ميان است، ايمان نيز در كنارش طرح مي شود و در واقع عمل صالح، آيينة ايمان و باورهاي دروني انسان مي‏باشد «وَ مَنْ يَأتِهِ مُؤْمِناً قَدْ عَمِلَ الصالِحاتِ» 30 كسي كه از دريچة ايمان به حريم خدا وارد مي شود، محققاً آن كس عمل صالح و شايسته انجام مي‌دهد. ايمان، طرح دروني است واعمال مؤمن، بر مبناي اين طرح بنا مي شود و شكل شايسته و مطلوب به خود مي گيرد. «كُلُّ يَعْمَلُ عَلَي شَاكِلَتِه» 31 پس از ديدگاه قرآن، چهرة واقعي اشخاص را در سيماي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی علمای شیعه، منابع تاریخی، منابع اسلامی، تاریخ زندگانی Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی امام صادق، پیامبر اسلام(ص)، رسول خدا (ص)، ظاهر و باطن