پایان نامه با واژه های کلیدی ارزیابی عملکرد، آموزش عالی، عملکرد آموزشی، ارزشیابی عملکرد

دانلود پایان نامه ارشد

2012).
يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي زوترو توجه خاص سازندگان اين برنامه به نيازهاي كاربران براي انجام پژوهش‌هاي علمي است. هم‌اكنون زوترو به صورت رقيبي قدرتمند براي نرم‌افزارهاي مديريت منابع علمي و از جمله اندنوت ظاهر شده و در مدت كوتاهي توانسته‌است بسياري از استادان، پژوهشگران، دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشي را به خود جلب كند.
این شبکه‌اجتماعی که به صورت یک افزونه در مرورگر استفاده می‌شود امکان جمع‌آوری، مدیریت و ارجاع‌ دادن منابع تحقیقاتی را به کاربران می‌دهد. کارکردن با این سایت ساده است و همیشه و در هر مکان دردسترس و قابل استفاده‌است. زوترو به کاربران اجازه پیوست‌کردن پی دی اف، گذاشتن یادداشت و عکس در کنار ارجاعات و ساخت فهرست کتاب68 را در پروژه‌های مختلف ‌می‌دهد.
تاکنون دانشگاه‌ها و سازمان‌های زیادی زوترو را به کارکنان خود پیشنهاد داده و حتی برای آن‌ها کارگاه‌های آموزشی برای استفاده از این سایت گذاشته‌اند. زوترو برای دانشجویان مقاطع مختلف، اعضای هیأت‌علمی و اساتید دانشگاه‌ها و دیگر محققین و هرکسی که از دنیای اینترنت در امر پژوهش استفاده می‌کند کاربرد دارد.
از مزایای این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره‌کرد: (سایت لایب گایدز69)
به روز رسانی خودکار برای تطابق داشتن با جدیدترین روش‌های کتابشناسی و منابع برخط.
مناسب بودن برای انتقال منابع غیرسنتی مانند ویکی‌ها و وب‌سایت‌ها
امکان فهرست‌بندی فایل‌های پی‌دی‌اف و جستجوی متن مقالات در مجموعه شخصی کاربر
امکان ذخیره‌کردن فایل‌های تصویری و سایت‌های آرشیو شده
امکان افزودن یادداشت، شبرنگ کردن و حاشیه‌نویسی صفحات وب یا دیگر موارد کتابشناسی
امکان ادغام با میکروسافت ورد70، اوپن آفیس71 و نئو آفیس72
هماهنگی با گوگل اسکولار در ذخیره اطلاعات کتابشناختی
امکان دسترسی به کتابخانه شخصی در هر مکان
دسترسی رایگان
سایت یو لایک 73
یکی از این سرویسهای محبوب نشانهگذاری اجتماعی74 با تمرکز بر مسائل علمی سایت سایت یو لایک است. هدف نشانهگذاری اجتماعی ذخیره، سازمان‌دهی، جستجو و مدیریت نشانک‌ها یا علاقه‌مندی‌ها75 است (ویکی‌پدیا76، 2009). که شکلی از مدیریت لینک‌ با عطر و طعم‌ شبکه‌های اجتماعی و یا رویکردی باز و بدون ساختار برای برچسب‌زدن بر لینک‌های منابع است (بوک ووا و همکاران،2010).
نشانهگذاری اجتماعی در مسائلی مانند ذخیرهسازی، سازمان‌دهی، به اشتراک‌گذاری و پیدا کردن مقالات و کتابهای علمی منتشرشده به ارائه خدمات میپردازد که شرایطی را برای واردکردن مراجع ازجمله تمام جزئیات کتابشناختی از یک صفحه وب (مثلاً آمازون) از طریق دکمه مرورگر در یک کتابخانه برخط شخصی فراهم میکند. مانند ابزارهای نشانهگذاری اجتماعی مرسوم می‌توان مراجع خود را با برچسب‌هایی سازمان‌دهی کرده و مراجع افراد دیگر که برچسب‌گذاری شده‌اند را نیز مشاهده کرد. علاوه بر این می‌توان از اینکه چه شخص دیگری دارای یک مرجع خاص در کتابخانه است اطلاع پیدا کرده و گروه‌هایی با افراد دیگر ساخت تا مرجعهای علمی خود و مقالات را با آنها به اشتراک گذاشت.
خدمات مربوط به مقالات علمی مانند وب‌سایت سایت یو لایک بیشتر در پشتیبانی از بازیابی، مطالعه و نوشتن توانایی دارند. در مورد بازیابی، خصوصیات مشابهی به پایگاه‌داده‌های ادبیات وجود دارد. در زمان مطالعهی یک مقاله می‌توان یادداشت‌برداری کرده و به مرجع مورد نظر امتیاز داده و آن را با دیگران به اشتراک گذاشت. پشتیبانی نوشتاری به ترتیب می‌تواند به صورت‌های زیر تقسیم‌بندی شود (1) ضبط خودکار داده‌های کتابشناختی و ارائه آن در یک فرمت استاندارد و (2) استفاده از یک پایگاه داده‌ به اشتراک گذاشته‌شده (جمع‌آوری‌شده در یک گروه) به وسیله نوشتن یک مطلب مشترک با دیگران (بوک ووا و همکاران،2010).

ریسرچر آیدی77
وب‌سایت ریسرچر آیدی یک شبکه‌اجتماعی پژوهشی است که در سال 2008 آغاز به کار کرد و محققین با عضویت در آن می‌توانند درخواست داشتن یک شناسه کاربری78 پژوهشی برای خود بدهند تا مشکل شباهت اسامی محققین و حرف اول نام آن‌ها یا اشتباه در ذکر ژورنال تخصصی برطرف شود. در صفحه اصلی این سایت آمده است: ریسرچر آیدی راه‌حلی برای مشکل ناشناس بودن نویسنده در جامعه تحقیقات علمی ارائه می‌دهد. در این سایت کاربران اطلاعات خود را در پروفایلی ذخیره کرده و می‌توانند با بارگذاری فایل و جستجوی اطلاعات از طریق سرویس‌های جستجوی وب اف ساینس79 و وب اف نولج80 و نیز استفاده از خدمات ارجاع‌دهی این سایت از آن استفاده کرده، تعداد دفعات ارجاعات خود، شاخص اچ81 و همکاران بالقوه خود را شناسایی کنند. این سایت با سایت اندنوت به صورت ادغامی فعالیت می‌کند82. این سایت به طور ویژه‌ برای رشته‌های علوم انسانی کاربرد دارد و می‌تواند محققین این رشته‌ها را با یکدیگر آشنا کند. از دیگر امکانات این سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
به روز رسانی پروفایل کتابشناختی در هر زمان
ساخت یک لیست “انتشارات من” از طریق بارگذاری انتشارات
مدیریت لیست انتشارات با نرم افزار اندنوت
کنترل عمومی یا خصوصی بودن پروفایل مانند اکثر شبکه‌های اجتماعی
امکان جستجوی همکاران، مرور لیست انتشارات آن‌ها و مطالعه روش‌های تحقیق دیگر کاربران در سراسر جهان

مایکروسافت آکادمیک ریسرچ83
وب‌سایت جستجوی علمی مایکروسافت یک موتور جستجوی عمومی رایگان برای مقالات و ادبیات علمی است که توسط مایکروسافت با هدف کمک به محققان در امر پژوهش، داده‌کاوی84، ارتباط نهادها و تجسم داده‌ها ساخته‌شده‌است (مایکروسافت آکادمیک ریسرچ، 2014). پایگاه‌داده این سایت شامل اطلاعات کتابشناسی برای مقالات چاپ‌شده در ژورنال‌ها، کنفرانس‌ها و ارجاعات آن‌هاست. در فوریه 2014 بیش از 39 میلیون انتشارات و 19 میلیون نویسنده در این سایت به ثبت رسیده‌است85.
در چند سال گذشته این سایت در حال رقابت با گوگل‌اسکولار بود تا به برترین موتور جستجوی علمی رایگان تبدیل شود. تعداد کاربران و مقالات ثبت شده در آن تأییدکننده این مطلب بود. حتی بعضی امکانات آن در مقایسه با سایت گوگل‌اسکولار برتری‌هایی داشت. اما این اتفاق هرگز نیفتاد (ون نوردن، 2014). با توجه به بررسی‌های سایت آرکسیو86، این سایت از سال 2013 به روز نشده و تعداد مقالات فهرست‌شده در آن از سال 2011 به میزان چشمگیری کاهش پیداکرده‌است. دیگر محققین نیز متوجه این مسأله شده‌اند، این موضوع را می‌توان از شکایات نوشته ‌شده در بخش پیام‌های سایت متوجه ‌شد که تنها پاسخ داده‌شده به آن‌ها این بوده‌است که “در حال‌حاضر سازمان در حال کار برای ایجاد محتوای جدید است” (ون نوردن، 2014). زودتر گزارش‌داده نشدن این کاهش به نویسندگان نشان می‌دهد که این سرویس مورد بی‌توجهی افراد علمی و دانشگاهی و کتابشناسان بوده‌است (سایت آرکسیو،2014).
با درنظرگرفتن مشکلات ذکرشده به نظر می‌رسد این سایت در جستجوی مقالات علمی ضعیف عمل کرده و ازسوی محققین و دانشجویانی که از سایت گوگل اسکولار برای به‌روز نگه‌داشتن پروفایل خود و بررسی ارجاعات استفاده می‌کنند، مورد بی‌توجهی واقع شده است (اردونا-مالیا، 2014).
جمع بندی
وب‌سایت‌های ذکرشده هرکدام مزایای منحصربه‌فردی برای محققین ایجاد می‌کنند. اگرچه انتقادات زیادی در باره این سایت‌ها وجود دارد اما باید به خاطرداشت نسل جدیدی از فارغ‌التحصیلان در حال ورود به مجامع علمی و دانشگاهی هستند که فعالیت‌های برخط و مهارت‌های زیادی در هدایت و اتصال به شبکه های‌اجتماعی رایج دنیا داشته و ارتباط برقرارکردن در دنیای مجازی برایشان امری عادی است. بنابراین چرا این نسل جدید محققان از این مهارت خود در امر تحقیق و پژوهش، به ویژه در دنیای رقابتی علمی امروز استفاده نکنند؟ به همین علت نمی‌توان نقش این سایت ها را نادیده گرفت (کولار،2012).

بخش دوم:
عملکرد

مقدمه
ارتقای کیفیت عملکرد دانشگاه‌ها در گرو گروه‌های آموزشی توانمند و شایسته است. از این رو ارزیابی عملکرد گروه‌های آموزشی یکی از مسئولیت‌های مهم مدیران و مسئولان دانشگاهی برای توسعه حرفه‌ای و حفظ ارتقای آموزش عالی است. مدیران و اعضای گروه‌های آموزشی با ارزیابی عملکرد به نقاط قوت و ضعف خود پی می‌برند و با ریشه‌یابی آن، اقدامات اصلاحی به منظور بهبود عملکرد خود انجام می‌دهند. علاوه بر این ارزیابی عملکرد در کاهش هزینه‌ها، ارتقای کیفیت و جلب رضایت ذی نفعان مؤثر است (عزتی، 1391). بدیهی است که این امر در دانشگاه‌ها که مرکز تفکر و اندیشه، خلاقیت و نوآوری و نیز متولی پاسخگویی به نیازهای جامعه در جهت تولید، ترویج و توسعه دانش و فناوری هستند، از اهمیت خاصی برخوردار است و مدیران مؤسسات آموزشی برای دستیابی به عملکرد مطلوب و بهره برداری از همه منابع و امکانات موجود لازم است ضمن به کارگیری مدیریت صحیح منابع، به ارزیابی عملکرد گروه‌ها و واحدهای آموزشی نیز بپردازند.
تعریف عملکرد و ویژگی‌های آن
عملكرد معاني زيادي دارد. مانند نتيجه كار، ميزان كار و حاصل محصول (دهخدا، 1379). عملکرد نتیجه عمل، حاصل کار یا همان کارکرد است (صدری افشار،1381). عملکرد به رفتار قابل مشاهده اشاره می‌کند و تفاوت آن با رفتار در آن است که رفتار به هرگونه عمل شخص گفته می‌شود درحالی‌که عملکرد به نتیجه عمل فرد اشاره می‌کند که در ارزشیابی از میزان یادگیری او مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد فرد از عواملی چون انگیزش و هیجان، شرایط محیطی، خستگی و بیماری متأثر می‌شود، سپس با توجه به این عوامل، عملکرد فرد ممکن است شاخص به نسبت درستی از یادگیری او باشد یا اینکه نتواند آن را به خوبی نشان دهد (سیف، 1387).
درواقع عملکرد رفتاری است که دو ویژگی دارد. نخست قابل اندازه‌گیری است، یعنی رفتارهایی که می‌توانند به صورت کلمات مشخص شوند. ارزش این رفتارها براساس میزان مشارکت آن‌ها برای تکمیل اهداف فردی، واحدی یا سازمانی متفاوت است. دوم، چند بعدی است، یعنی رفتارهای گوناگونی وجود دارند که توان پیش‌برنده تا ممانعت با اهداف سازمانی را دارند. بنابراین درک عملکرد مستلزم در‌نظرگرفتن تعداد زیادی از انواع رفتارهای گوناگون است. می‌توان گفت عملکرد اعمالی است که فرد در شغل خود انجام می‌دهد (پازارگادی و همکاران،1387).
بایرز و روا87 (2008) بیان می کنند عملکرد به درجه انجام وظایفی که شغل یک کارمند را تکمیل می‌کند اشاره دارد. نو و دیگران(2008) عملکرد را ناشی از ویژگی‌های شخصی، مهارت‌ها و نظیر آن می‌دانند. این ویژگی‌ها از طریق رفتار کارکنان به نتایج عینی تبدیل می‌شود. در واقع کارکنان تنها در صورتی که دانش، مهارت‌ها و توانایی‌ها و سایر ویژگی‌های ضروری برای انجام یک شغل را داشته‌باشند می‌توانند رفتارشان را نشان ‌دهند.
دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مأموریت‌های مختلفی را برعهده ‌دارند. اگرچه اين مأموريت‌ها ممكن است از جامعه‌اي به جامعه ديگر يا از دانشگاهي به دانشگاه ديگر متفاوت باشد، اما غالب صاحبنظران سه مأموریت اصلی را شامل آموزش، پژوهش و خدمات برای دانشگاه‌ها مورد تأکید قرار داده‌اند (کارلسون، 2007).
ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌های کشور ما بر اساس سه محور آموزش، پژوهش و فعالیت‌های عملی- اجرایی، به نوعی حاکی از پذیرش طبقه‌بندی فوق از مأموریت‌های دانشگاه در آموزش عالی کشور است (معروفی، 1390).
محمدی(1389) نیز عملکرد را در سه بُعد به این شرح مورد بررسی قرار داده‌است : بُعد اول عملکرد آموزشی که شامل مجموعه فرآیند تدریس شامل فعالیت‌هاي پیش از تدریس، حین تدریس و پس از تدریس (ارزشیابی پایان دوره) است. بُعد دوم عملکرد پژوهشی که مطابق تعریف، هرگونه فعالیتی که به تولید علم یا کشف روابط بین پدیده‌ها بینجامد یا راه این فرآیند را تسهیل نماید؛ عملکرد پژوهشی می‌نامند. بُعد سوم عملکرد اجرایی- خدماتی، که شامل هرگونه فعالیت دانشگاهی به غیر از تدریس و پژوهش مانند خدمات مشاوره‌اي و خدماتی همراه با پست سازمانی می‌باشد.
عملکرد آموزشی
از میان

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی موتورهای جستجو، پایگاه اطلاعات، پروژه‌های تحقیقاتی، سیستم اطلاعاتی Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی ارزشیابی عملکرد، ارزیابی عملکرد، هیأت علمی، عملکرد آموزشی