پایان نامه با واژه های کلیدی اتحادیه اروپا، امنیت اطلاعات، تولید علم، میزان استفاده

دانلود پایان نامه ارشد

اجتماعی، تأثیر شخصی، دانش عمومی و مهارت‌های زندگی بازی می‌کند که برای ارتقای کلی سطح بهداشت و سلامت روانی ضروری است (برنز و همکاران، 2008). احساس “مالکیت” یک فرد جوان دربرابر فضای برخط نیز احساس قدرت و انجام کار را در آن‌ها ارتقا می‌دهد که خود احساس تعلق و وابستگی به جامعه را تقویت ‌می‌کند (ترد و ریچاردسون، 2010).
معایب استفاده از شبکه های اجتماعی
در استفاده از شبکه‌های اجتماعی ریسک‌ها و چالش‌های مختلفی وجود دارد، از آن جمله می‌توان موارد زیر را بر شمرد:
– پرکینز42(2008) اعتقاد دارد که استفاده از شبکه‌های اجتماعی برخط درصورت استفاده کارکنان در زمان کاری، بر عملکرد آن‌ها تأثیر منفی دارد. سوفوس43(2008) در یافته‌های خود بیان کرده‌است بکارگیری شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به‌شدت اعتیادآور باشد به طوری که 1 نفر از هر 7 کاربر در زمان کاری خود به شبکه‌های اجتماعی وارد می‌شود. آرال44 و همکاران(2008) نیز به خطر انجام وظایف روزانه و حضور در شبکه‌های اجتماعی به طور همزمان اشاره کرده‌اند. آن‌ها نتیجه گرفته‌اند انجام چنین کاری در ابتدا می‌تواند مزایای عملکردی داشته‌باشد اما زمانی‌که سطح انجام چند کار همزمان افزایش یابد، عملکرد در نهایت کاهش می‌یابد.
– شبکه ضد اجتماعی 45نیز به عنوان یکی از سه تهدید حوزه فناوری در سال 2008 مطرح شد. این اصطلاح به پیش‌بینی‌هایی گفته می‌شود که توسط مجرمین سایبر در تلاش برای شناسایی علایق و اطلاعات افراد در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود (کلابرن، 2008).
– آژانس اتحادیه اروپا درخصوص شبکه و امنیت اطلاعات46(2007) به تهدیدهای ناشی از نوشتن اطلاعات شخصی در پروفایل افراد در شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند، که البته می‌توان با محدود کردن مخاطبان تا حدی این تهدید را کمرنگ‌تر کرد. این اطلاعات می‌تواند برای مواردی همچون بازاریابی‌هدفدار، تبعیض قیمتی یا انتقال داده به شخص سوم از طریق فروش مجدد استفاده شود.
– از دیگر تهدیداتی که آژانس اتحادیه اروپا درخصوص شبکه و امنیت اطلاعات (2007) ذکر کرده‌است اسپم47 شبکه‌اجتماعی است که پیام‌های ناخواسته‌ای‌ست که توسط شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند. در یک بررسی در یک مرکز کتابخانه کامپیوتر برخط دریافت شد که تبلیغات و اسپم یکی از بزرگ‌ترین مسائل مربوط به حریم شخصی در میان عموم است.
– یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در خصوص کلاه‌برداری اینترنتی، مهندسی اجتماعی48 است که یک روش حمله رایج توسط هکرهاست که به منظور دسترسی به اطلاعات سیستم‌های حساس امنیتی صورت می‌گیرد. آژانس اتحادیه اروپا درخصوص شبکه و امنیت اطلاعات (2007) مهندسی اجتماعی را در اختیارگرفتن تمایل طبیعی انسان به اعتماد توسط هکرهای باهوش توصیف می‌کند.
– یکی دیگر از بزرگ‌ترین نگرانی‌های این فناوری خطر نرم‌افزارهای مخرب49 است. نرم‌افزارهای مخرب از نقاط ضعف سیستم‌های کامپیوتری سوء استفاده می‌کنند. ویروس‌ها رایج‌ترین برنامه‌های مخرب هستند که از راه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند تا خود را از آنتی‌ویروس‌ها مخفی نگه دارند. شبکه‌های اجتماعی نیازمند سپری‌کردن زمان بیشتری از کاربران و در نتیجه افزایش ریسک آلوده‌شدن می‌شود (پولکیس و همکاران، 2003). نرم‌افزارهای جاسوسی، یکی دیگر از تهدیدهای بدافزاری است که می‌تواند شامل دنبال‌کردن سایت‌های بازدیدشده و استفاده از میزبان50 کامپیوتر، کندکردن برنامه‌ها و خاموش‌کردن کامپیوتر به طور خودکار، جلوگیری از بازکردن برنامه توسط کاربر و تحت‌تأثیر قراردادن عملکرد برنامه‌ها حتی بعد از پاک‌کردن بدافزار جاسوسی باشد.
– برخی محققان در تحقیقات خود بیان می‌کنند که بحث‌های مجازی نمی‌تواند جایگزین گفتگوهای رودررو در حین کار شود و اگرچه امروز تمام آن‌ها از اشکال مختلف فناوری مانند پست‌الکترونیک، شبکه‌های‌اجتماعی، کنفرانس تلفنی یا ویدئویی و… استفاده می‌کنند، اما ارتباطات رودر‌رو برای آن‌ها اهمیت دیگری دارد (مینوچا و پتر، 2012).
با توجه به مطالب ذکر شده، کاربران این سایت‌ها باید از خطرات بالقوه در زمانی که به ابزارهای شبکه‌های اجتماعی برخط دسترسی دارند آگاه باشند. اگرچه ریسک‌ها و خطرات ذکر شده واقعی هستند و عواقب آن‌ها می‌تواند به شدت خطرناک باشد، متخصصان تأکید می‌کنند که نباید در ایجاد ترس در این موضوع زیاده‌روی کرد یا پیچیدگی‌های این چالش را دست کم گرفت.

شبکه‌های اجتماعی علمی و پژوهشی مجازی
یکی از راه‌هاي توسعه هرکشور، میزان حضور پژوهشگران آن در صحنه تولید علم و ارایه نظریه‌ها و یافته‌هاي علمی است. تولید علم، به عنوان راهی براي اشتراك پیشرفت‌هاي علمی پژوهشگران هر کشور با سایر کشورها محسوب می‌شود که این امر نه تنها بر توسعه دانش علمی آنها، بلکه بر افزایش تولیدات علمی آن‌ها در عرصه ملی و بین‌المللی می‌افزاید (اسدزاده، 1386). امروزه دانشمندان نه‌تنها برای برقراری ارتباط با یکدیگر، بلکه برای جمع‌آوری و انتشار اطلاعات علمی از وب‌سایتها استفاده میکنند (پلیدوراتو و مویل، 2009). در شکل سنتی بیشتر محققان در درجه اول کارهایشان را از طریق چاپ مقاله در مجلات، کتاب‌ها و همچنین به‌صورت سخنرانی‌ در کنفرانس‌ها ارائه میکنند. در همین راستا، میزان اثرگذاری کار محقق اغلب به‌وسیله و یا با کمک تعداد دفعات استناد به مقالات و کتب نوشته‌شده توسط آنها در دیگر نشریات علمی ارزیابی و تعیین میشود. بااین‌حال امروزه دانشمندان حتی ممکن است پژوهش خود را از طریق وب‌سایتها به روش‌های مختلف مثلاً با فهرست کردن انتشاراتشان، مهارت و یا دستاوردهایشان در وب‌سایت و یا در وب‌سایت‌های اجتماعی منتشر کنند. این‌ محبوبیت اینترنتی از این جهت که مسیرهای بیشتری برای پیدا کردن پژوهشهای مرتبط فراهم میکند، به نظر خوب می‌رسد. ازاین‌رو ارزیابی میزان استفاده محققان از وب و وب‌سایتهای اجتماعی برای انتشار پژوهشهایشان و برای اطلاع‌پیداکردن از اینکه آیا در این زمینه گروه‌های خاصی نسبت به دیگران موفق‌تر هستند یا نه مهم به نظر می‌رسد (تلوال و همکاران، 2014).
در کشورهای توسعه‌یافته محققان از مزایای این زمینه جدید برای جمع‌آوری و گسترش پژوهشهای علمی از طریق وب استفاده می‌کنند (رولندز و همکاران، 2011). ارتباط علمی محققان شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها «ازجمله کشف، جمع‌آوری، سازمان‌دهی، ارزیابی، تفسیر و حفظ منابع اطلاعات اولیه و دیگر منابع و چاپ و انتشار تحقیقات علمی» میشود (کولیر و والترز، 2008).
زرنیویس (2013) چرخه پژوهش سنتی (بسته، محقق با محقق) را با واسطه دیجیتالی مدل دسترسی باز که چشم‌انداز فعلی ارتباطات علمی جهان را شکل میدهد، مطابق شکل‌های 2-2 و 2-3 مقایسه می‌کند. هر دو بر مبنای چهارعنصر هستهای ادراک، جمع‌آوری داده‌ و تجزیه‌وتحلیل، بیان یافتهها و تعهد بنانهاده شده‌اند و هردو شامل ورودی‌های مشابه (بازنگری مقالات و کتابها، چارچوب مفهومی و غیره) و خروجی پژوهش مشابه (کتاب، مقالات مجلات و غیره) هستند. اما تفاوت کلیدی در مدل‌های جدید این است که دانشمندان را قادر به ارتباط برقرارکردن بین عناصر تحقیقاتی‌شان در طول هرمرحله از چرخه پژوهشی از طریق پایگاه‌های مختلف دیجیتالی، از فاز مفهومی به بعد میکند. آن‌ها دیگر نباید زمان زیادی صبر کنند تا هر جنبه از پروژهشان پیش از آغاز به اشتراک‌گذاری افکار، فرآیندها و یافته‌هایشان از طریق ساز وکارهای مختلف تکمیل شود. مزیت کلیدی مدل وی آن است که او به تحقیقات دانشمندان در طول چرخه، به‌جای یک‌ مسیر مستقیم، به طور چرخشی مینگرد، چراکه در این مسیر بیشتر کارهای علمی شامل استفاده از داده‌های پژوهش قبلی می‌شود. پژوهشگران بر اطلاعات خود بازنگری میکنند و خروجی جدید را بدست می‌آورند و در میان تحقیقات علمی چندین بار پیش از حرکت به‌سوی چرخه و پروژه جدید سیر میکنند. همچنین این کار دارای مزیت ارائه فعالیت‌های انتشاراتی به‌صورت زنده و پویاست که محققان را به سمت مخاطبان متعدد (دانش‌پژوهان، دانشجویان، صنعت، جامعه مدنی) در هر نقطه از چرخه هدایت می‌کند. این مفهوم به‌روز شدهی چرخه پژوهش و چرخه انتشار به ما اجازه میدهد تا به ارزیابی فعالیت‌ها از دیدگاه منحصربه‌فردی بنگریم.

شکل 2-2- چرخه ارتباطی و تحقیقاتی بسته، سنتی (منبع: زرنیویس، 2013)

شکل2-3 – چرخه ارتباطی و تحقیقاتی باز، جدید (منبع: زرنیوس، 2013)
در سال‌های اخير، شماری از شبکه‌های اجتماعی، ظهور پيدا‌کرده‌اند که امکان ساخت شبکه‌های تخصصی را در اختيار محققان قرار می‌دهند. به کمک این شبکه‌ها محققان می‌توانند در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت برای ملاقات افراد، دور هم جمع شوند و تجارب خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارند. این بدان معناست که محققان از شبکه‌های اجتماعی، برای رسيدن به اهدافی از قبيل ایجاد شبکه تخصصی خود، یادگيری در مورد همکارانِ همکاران، مکان‌یابی تجارب جهت حل مشکل و یافتن همکاران بالقوه استفاده می‌کنند (الموسا، 2011).
وب‌سایت‌هایی که به دنبال کنترل دنیای مجازی اجتماعی برای دانشگاهیان هستند، هریک به هرعضو یک پروفایل داده و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا با یکدیگر از طرق مختلف در ارتباط بوده و اطلاعات خود را درباره انتشارات خود به اشتراک بگذارند. این سایت‌ها میلیون‌ها کاربر دارند. و بنابراین احتمال دارد که آن‌ها مانند فناوری‌های قبلی اینترنت شامل گروه‌های خبری، گروه‌های مباحثه و لیست‌های پست الکترونیک بر شکل ارتباط غیررسمی محققین تأثیر بگذارند (تلوال و همکاران، 2014). در نتیجه مهم است که این شبکه‌های اجتماعی برخط را بشناسیم تا دانشگاهیان امروز به آن و فناوری‌های دیگر عادت کنند.
آریستوتل51، فیلسوف یونانی، در تئوری دانش خود تأکید می‌کند که نیاز به استفاده از نوعی سرگرمی در طول روند یادگیری وجود دارد. بنابراین این سایت‌ها ابزارهایی هستند که اگر توانایی کنترل آن‌ها را برای مطابق بودن آن‌ها با نیازهای دانش و علم داشته باشیم، می‌توانند یک تحول در حوزه یادگیری ایجاد کنند (زیدیه، 2012).
موضوع اصلی در بکارگیری ابزارهای رسانه‌های اجتماعی در موضوعات علمی، درک خدمات مختلف آن‌هاست. به عنوان مثال آشنایی اساتید با ویژگی‌های نرم‌افزارهای اجتماعی می‌تواند در برقراری ارتباط با دانشجویان، انجام کار تیمی و کمک به امر آموزش از طریق پایگاه‌های ویدئویی و… باشد. همچنین آنها می‌توانند با به اشتراک‌گذاری مراجع از طریق سیستم‌های دارای ابزار نشانه‌گذاری در رشته خود و نیز پیوستن به بحث‌های علمی از این سایت‌ها استفاده‌کنند. شبکه‌های اجتماعی منبع مساعدی از تعامل بین دانشجویان و اعضای هیأت‌علمی هستند. این سایت‌ها پایگاهی برای افراد ایجاد می‌کنند تا احساس و نظر خود را بیان کنند (روبلیر و همکاران، 2010).
بولینگر52 و همکاران (2010) در مدلی پیشرفت روش‌های وب برای آسان‌سازی فعالیت‌های محققین در سطوح مختلف را، مطابق شکل 2-4 نشان می‌دهند. در لایه اول به محققین امکان داده‌ می‌شود به مقادیر زیادی اطلاعات و دانش از منابع مختلف دسترسی داشته‌باشند. (مانند پایگاه‌های علمی و موتورهای جستجو) اما دیدگاه اجتماعی کمتری را در بر می‌گیرد. تکنیک‌های لایه دوم به محققین اجازه می‌دهد موضوعات مرتبط با تحقیق خود را به اشتراک بگذارند. مانند مقاله‌های تحقیقاتی، گزارش‌های پیشرفت، پروپوزال و … تکنیک‌های این سطح روی به اشتراک‌گذاری و تبادل موضوعات مرتبط با تحقیق تمرکز دارند. (متمرکز بر محتوا) و تعداد کمی از آن‌ها ارتباط مستقیم با محققان را شامل می‌شود. تکنیک‌های لایه سوم پایگاهی برای محققان فراهم می‌کند که اجازه می‌دهد پروفایل خود را نشان داده و با دیگر محققین که به آن علاقه نشان می‌دهند ارتباط برقرار کنند. تکنیک‌های این لایه مبتنی برکاربر هستند که در آن‌ها محققین می‌توانند به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند.

شکل 2-4- روند تکامل خدمات اینترنتی برای محققان (منبع: بولینگر و همکاران، 2010)
به طور کلی می‌توان گفت محققان از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی برای مباحثه در مسائل مرتبط با 6 موضوع استفاده می‌کنند (مینوچا و پتر،

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با واژه های کلیدی شبکه اجتماعی، تلفن همراه، سرمایه اجتماعی، سلامت روانی Next Entries پایان نامه با واژه های کلیدی موتورهای جستجو، پایگاه اطلاعات، پروژه‌های تحقیقاتی، سیستم اطلاعاتی