پایان نامه با موضوع شيطان، ابليس، آياتي

دانلود پایان نامه ارشد

بر انسان.
2- اين نوع از مخلوقات از جنس آتش خلق شده اند همچنانکه نوع بشر از جنس خاک خلق شدهاند، “وَخَلَقَ الْجَانَّ مِن مَّارِجٍ مِّن نَّارٍ”457؛ و جن را از تشعشعي از آتش خلق کرد همچنين آيه بالا بر اين مطلب دلالت دارد.
3- اين نوع از مخلوقات مانند انسان زندگي و مرگ دارند.458 مانند آياتي که به ابليس از جمله اجنه است تا وقت معلوم مهلت داده.459
4- اجنه مانند انسان، توالد و تناسل دارند “فِيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ”460؛ در آن باغها دلبراني فرو هشته نگاهند که دست هيچ انس و جني پيش از ايشان به آنها نرسيده است.
اين آيه به وضوح دلالت دارد بر اين که جن هم آميزش دارد. در جاي ديگر هم براي اجنه فرزند و ذريه عنوان شده است.461
5- اين نوع مانند بشر داراي شعور و اراده است و علاوه بر اين کارهايي سريع و اعمالي شاقه را ميتوانند انجام دهند که از نوع بشر ساخته نيست، مثل آيات مربوط به داستان حضرت سليمان و اينکه اجنه مسخر آن جناب بودند.462
6- جن هم مانند انس مومن و کافر دارند، بعضي صالح و بعضي فاسدند.463
7ـ اختيار و تکليف جن: آيات قرآن دلالت دارند بر اينکه جن مانند انسان مکلف و مختار است و هدف از آفرينش او عبادت خداوند تبارک و تعالي است. چنانچه در قرآن آمده “و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون”464؛ و جن و انس را نيافريدم جز براي آنکه مرا بپرستند. و آيه 130 سوره مبارکه انعام که مبعوث شدن پيامبراني را براي آنها عنوان فرموده است.
تمامي اين مطالبي که در مورد جن بيان کرديم عينا در مورد ابليس هم هست به خاطر ادلهاي که قبلا در مورد جن بودن ابليس آورديم. ابليس نيز مانند همه انس و جن موجودي است مختار و سر دوراهي قرار گرفت و چون راه باطل و انحراف از حق را پذيرفت و همواره در اين مسير تلاش ميکند سرانجامش به دوزخ و عذاب الهي است.
آيت الله جوادي آملي در ذيل آيه “وَ اِذ قُلنا لِلمَلائِکَةُ اسجُدوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا اِلّا اِبليس اَبي وَ استَکبِرُوا کانَ مِنَ الکافِرين”465 ميفرمايد: گر چه کفر ابليس مستور بود و با آزمون سجده مشهور شد، ولي هرگز فطري او نبود يعني او فطرتا بينش الحادي و گرايش کفر و زندقه نداشت؛ زيرا هيچ موجود مکلفي که در قيامت مسئول عقايد، اخلاق، فقه و حقوق است بدون بينش توحيدي آفريده نميشود. چون آية اخذ ميثاق بر ربوبيّت خداوند و عبوديت شخص در خصوص بني آدم مطرح است ولي تعليل آن عام است و شامل غير انسان مانند جن و از جمله ابليس ميشود. زيرا اگر موجود مختار و مکلفي فطرتاً از ربوبيّت خدا غافل و از عبوديّت خويش در ساحت الهي ناآگاه باشد ممکن است در معاد احتجاج کند و بگويد: ما از اين توحيد غافل بوديم. مي توان گفت از تعبير “ابي و استکبر” چنين بر ميآيد که کبر فطري و ذاتي او نبود و او خود را به سمت کبر فرا ميخواند زيرا حرف “سين” و “تاء” چنين پيامي را به همراه دارد.466 يک دسته از آياتي که بر اختيار شيطان دلالت دارد آياتي است که از عذاب شيطان و بعضي اجنه در روز قيامت خبر ميدهد.467 و سرانجام خدا اين موجود ملعون و سرکش را به خاطر طغيانش و گمراه نمودن انسانها به عذاب الهي ميرساند.
“لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكَ وَمِمَّن تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ”468؛ هر آينه جهنم را از تو و از هر کس از آنان که از تو پيروي کند از همگيشان خواهيم انباشت.
از جمله آياتي که بر اختيار و تکليف جنيان دلالت دارد، آيهاي است که مبعوث شدن پيامبراني را براي آنها عنوان فرموده است: “يا معشر الجن و الانس الم ياتکم رسل منهم يقصون عليکم آياتي و ينذرونکم لقاء يومکم هذا”469؛ اي گروه انس و جن، آيا از ميان شما فرستادگاني براي شما نيامدند که آيات مرا بر شما بخوانند و از ديدار اين روزتان به شما هشدار دهند؟
و همچنين مخاطب الهي واقع شدن در دستور سجده براي حضرت آدم به روشني اين مطلب را اثبات مينمايد که: شيطان داراي درک و شعور و اختيار در اجراي فرمان خداوند است.470 علاوه بر آن سرزنش و توبيخ خداوند نسبت به ابليس پس از سرباز زدن از سجده تاکيدي بر مطلب فوق است.471
خدا شيطان را، شيطان نيافريد به اين دليل که سالها همنشين فرشتگان و بر فطرت پاک بود ولي بعد از آزادي خود سوء استفاده کرد و بناي طغيان و سرکشي گذارد، پس او در آغاز پاک آفريده شد و انحرافش بر اثر خواست خودش بود.472
3ـ2ـ4ـ4. فلسفه وجود شيطان
در قرآن فلسفه وجودي شيطان و تسلطش بر انسان اين گونه بيان شده: “وَمَا كَانَ لَهُ عَلَيْهِم مِّن سُلْطَانٍ إِلَّا لِنَعْلَمَ مَن يُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْهَا فِي شَكٍّ وَرَبُّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ”473؛ و شيطان را بر آنان تسلطي نبود جز آنکه کسي را که به آخرت ايمان دارد از کسي که درباره آن در ترديد است باز شناسيم و پروردگار تو بر هر چيزي نگاهبان است.
کار شيطان مثل افراد بد است. همچنانکه افراد بد با حرفهايشان فرد ديگر را به سوي کارهاي بد سوق ميدهند، شيطان نيز در ذهن و خيالات افراد رخنه و تصرف نموده و کار بد را براي آنها زيبا جلوه ميدهد و به سوي آن ميکشاند. بنابراين طبق صريح آيه شريفه، سرّ وجودي شيطان براي تميز و جدا کردن افراد صالح و مومن به آخرت و افراد غير مومن به آن خواهد بود. قرآن از زبان شيطان در روز قيامت نقل ميکند که: “وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم…”474؛ و چون کار از کار گذشت شيطان ميگويد: در حقيقت خدا به

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با موضوع وجود خداوند، عالم مجردات Next Entries پایان نامه با موضوع خلیج فارس، آلاینده ها، محیط زیست