پایان نامه با موضوع شبکه های اجتماعی، شبکه اجتماعی، شبکه های اجتماعی مجازی

دانلود پایان نامه ارشد

ا مهيا خواهد كرد كه ظرفيت‏هاي افراد را افزايش خواهد داد.
7-2-2- کارکرد‏های منفی شبكه‏هاي اجتماعي
تأثیرات منفیِ رفتاری:
هر شبکه اجتماعی فرهنگ ارتباطاتی خاص خود را دارد، یعنی منش و گفتار مخصوص و منحصر به فردي را برای خود برگزیده است. البته می‌توان شبکه‏هایی را یافت که فرهنگ ارتباطاتی تقلیدی برای خود برگزیده‏اند. فرد با عضویت در هر شبکه‏اجتماعی درگیر نوع خاصی از فرهنگ ارتباطاتی می‌شود که شامل: برخورد، تکيه‏کلام، اصطلاحات مخصوص، رفتار، تیپ شخصیتی و ظاهری و… است. بدون تردید، میزان تأثیرپذیری فرد از این محیط، صفر مطلق نخواهد بود. پس هر شبکه اجتماعی، هویت مطلوب خود را ترویج می‌کند.
مثلاً در سایت‏هایی مثل فیس‏بوک و فرندفید و تويیتر، کاربر در کنار اینکه عضو جامعه بزرگ پايگاه مورد نظر است، در گروه و شبکه‏های اجتماعی کوچک‌تری نیز عضو می‏شود. هر کدام از این گروه ‏ها وابستگی خاص خود را دارند و به تبع، فرهنگ ارتباطاتی مخصوص. پس فرد در تأثیرپذیری از فرهنگ ارتباطاتی این گروه‏ها بر خود لازم می‏بیند که هویت ارتباطاتی خود، يعني سبک و هویت کنش‏های کلی خويش در ارتباط با دیگران را تغییر دهد؛ هر چند این تغییر هویت موقت و محدود به زمان و مکان خاصی باشد؛ ولی بدون تردید در هویت واقعی فرد بی‌تأثیر نخواهد بود (سلطانپور، 1389: 4).
انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع:
جامعه مجازی، هیچ وقت جایگزین جامعه واقعی نخواهد گردید؛ بلکه به عنوان تسهیل کننده تجارب اجتماعی عمل خواهدكرد. تسهیلات ارتباطی به ما امکان می‌دهد تا در سطح جهانی و از راه دور به شیوه‌ای جدید با اجتماعاتی كه منافع مشتركی داریم، بپیوندیم. در نتیجه، با پیوستن به این «اجتماعات از راه دور»  قادر خواهیم بود تا در دنیای واقعی نیز روابط اجتماعی بهتری  با همسایگان، همکاران و سایر شهروندان جامعه واقعی برقرار سازیم.
فرهنگ زدايي:
شبکه های اجتماعی با استفاده از فناوري‌هاي پيشرفته خود قادرند در تمام عرصه‌هاي ملي، منطقه‌اي و جهاني تجلي يابند.

مقاومت در برابر ارزشهاي اخلاقي و فرهنگي:

استفاده نا‌به جا از برخي شبکه های اجتماعی؛ چون فیس بوک باعث مي‌شود بسياري از اقشار جامعه بويژه نسل جوان در برابر ارزشهاي اخلاقي و فرهنگي جامعه خود مقاومت کنند و خواهان نابودي و تخريب اين گونه ارزشها شوند (حسنی، 1383، 250).
5- نقض حریم خصوصی افراد:
معمولاً شبکه‏های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می‏دهند تا آنها بتوانند تصاویر و ویدئوهای خويش را در صفحه شخصی خود قرار دهند. همین طور، کاربران می‏توانند اطلاعات شخصی خود را نیز در اين شبكه‌ها قرار دهند.
در اغلب شبکه‏های اجتماعی، برای حفظ حریم خصوصی افراد راه کارهایی ارائه شده است؛ برای مثال، دسترسی به تصاویر و اطلاعات را با توجه به درخواست کاربر محدود می‏نمایند و یا اجازه مشاهده پروفایل کاربر را به هر کسی نمی‏دهند؛ ولی این راه ها کافی نیستند. مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل‏های تقلبی در شبکه‏های اجتماعی و عدم امکان کنترل آنها به دلیل حجم بالای این هرزنامه‌ها، باعث مي‌شود كه افرادی با پروفایل‌های تقلبی به شبکه‏های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریم‌های خصوصی افراد مورد نظر، تصاویر و اطلاعات آنها را به سرقت برده و شروع به پخش تصاویر در اینترنت كنند(سلطانپور،1389: 5).
8-2-2- کارکردهای مثبت شبكه‏هاي اجتماعي
امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ‏های مختلف
امروزه شبکه‏هاي اجتماعي، مهد تمدن‏ها و فرهنگ‏هاي مختلف بشري است. وجود زبان‏هاي مختلف در رسانه‏هاي اجتماعي، امکان حضور تمام افراد جامعه را فراهم مي‏کند که مي‏توانند فرهنگ حاکم بر جامعه خود را به معرض ديد عموم بگذارند. اينکه يک جوان بتواند با امثال خود در کشورهاي ديگر جهان ارتباط برقرار كند، باعث مي‌شود تا اين رسانه‏ها به مکاني تبديل شوند که وي بتواند فرهنگ‏ها و آداب و رسوم کشور خود را به ديگران معرفي کند و به اشتراک بگذارد. همچنين در اين شبکه‏ها ايده‌هاي جديد جهت گسترش جامعه، معرفي شده و مورد بحث قرار ‌مي‏گيرند. سازمان‌ها نيز مي‌توانند فرهنگ و ديدگاه خود را در معرض ديد تمام جوامع قرار دهند.
شکل‏گیری و تقویت خرد جمعی
يکي از شاخصه‏هاي مهم شبکه‏هاي اجتماعی مجازي، پديدار شدن خرد جمعي است. خرد جمعي به جريان سيال و پوياي قوه تفکر و ذهن کاربران حاضر در چنين محيط‏هايي اطلاق مي‏شود که به مثابه يک پردازشگر عظيم، اطلاعات را پردازش و پايش مي‏کند. همانند دنياي ابر رايانه‏ها که قدرت پردازشي آنها، از ترکيب چندين پردازشگر منفرد حاصل مي‏شود، نيروي تفکر و ذهن کاربران شبکه‏اجتماعی، به مدد تعاملات اجتماعي اينترنتي و بهره گيري از ابزارهاي اينترنتي با يکديگر ترکيب و همراه مي‏شوند و نيرويي عظيم با قدرت پردازشي بالا پديد مي‏آورند(سلطان‏پور،1389: 5).

ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان
شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، موجب گسترده‌تر شدن دامنه ارتباطات ما شده‌ است. ما می‌توانیم آشنایانی را که مدت بسیاری است از آنها خبر نداریم یا از آن‌ها بسیار دور هستیم، در فضای مجازی پیدا کنیم و معاشرتمان را با آنان از سربگیریم. دوستانی را که زمان درازی ‌است ندیده‌ایم، بار دیگر می‌بینیم و در مجموعه‌ای گسترده‌تر، به دوستی‌مان ادامه می‌دهیم. می‌توانیم از کتاب‌ها، فیلم‌ها، سلایق و عقاید یکدیگر استفاده کنیم و آن‏ها را با سایر دوستانمان به اشتراک بگذاریم؛ آن‌ هم با چند کلیک. در حالی که این کارها، پیش‌تر بسیار وقت‌گیر بودند و نیاز به حوصله فراوانی داشتند و همه اینها در نهایت، به رشد فکری و تکامل دسته‌جمعی کاربران کمک می‏کند.
تبلیغ و توسعه ارزش‏های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی
گرچه به علت غلبه ابعاد دیگر شبکه‏های اجتماعی، بعد ارزشی آن کمتر مورد توجه قرارگرفته است، اما به ‌جرأت می‏توان گفت که یکی از قابلیت‏های مهم شبکه‏های اجتماعی که تاکنون مورد غفلت واقع شده ، فراهم‏کردن فضایی بین المللی جهت تبلیغ و اشاعه ارزش‏های دینی، اعتقادی، انسانی و اخلاقی است. بسیاری از کاربران شبکه‏های اجتماعی افرادی هستند که در صورت تبلیغ صحیح ارزش‏های اخلاقی و انسانی، از آن استقبال کرده و تحت تأثیر قرار خواهندگرفت (سلطان‏پور،1389: 5).
9-2-2- انگیزه های مخاطبان برای پیوستن به شبکه های اجتماعی
مسئله اصلی در مطالعه شبکه های اجتماعی مجازی عبارت از تحلیل انگیزه هایی است که افراد را به پیوستن به آنها سوق می دهد تبادل اطلاعات مهمترین عامل در موفقیت این گونه شبکه ها می باشد. امکان تبادل اطلاعات در شبکه های اجتماعی مجازی، اجازه شکل گیری مباحث و گفتگوهای راجع به مسائل و مشکلات متفات را می دهد. در حقیقت، شبکه های مذکور بهتر از تشکیلات سنتی، محیطی پویاتر را در راستای ایجاد ابتکار و تبادل اطلاعات فراهم می سازند(ماه پیشانیان، 136:1389).
جنبه اجتماعی دومین انگیزه در این زمینه می باشد، در واقع اعضای شبکه نه تنها بر محتوا، بلکه بر ترویج جنبه های اجتماعی تاکید دارند. مردم به پیوند با دیگران نیاز دارند، زیرا گروه ها منبعی از اطلاعات را در اختیار آنها گذاشته وکمکی به کسب اهداف و ایجاد یک هویت اجتماعی در آنها است(همان:137).
بنابراین، تبادل اطلاعات و تماس اجتماعی از مهمترین انگیزه های مردم در پیوستن به شبکه های اجتماعی مجازی می باشد. با این حال، برخی از پژوهشگران بر این نظرند که دلایل دیگری نیز وجود دارد که یکی از آنها دوست یابی است. در این رابطه فرم ها، مباحث و گروه های چت می توانند تبادل اطلاعات شخصی را تسهیل نمایند. همچنین تمایل برای تداوم و توسعه این دوستی ها اعضا را به تشویق به رجوع مکرر به این جامعه مجازی می سازد.
آخرین انگیزه نیز سرگرمی است. به طور کلی، بسیاری از مباحث مطرح شده در رسانه های سنتی بیانگر آن است که اینترنت شکل جدیدی از سرگرمی شبیه تماشای تلویزیون می باشد(همان:138).
10-2-2- انواع شبکه های اجتماعی
فیس بوک: (Facebook.com) فیس بوک بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۷۵۰ میلیون نفر کاربر (تا قبل از ۶ جولای ۲۰۱۱) است. این وب سایت در فوريه ۲۰۰۴ تاسیس شد. چیزی که باعث شده تا فیس بوک به اوج شهرت امروزی خود برسد این است که کاربران می‏توانند دوست پیدا کنند، پیغام روان کنند، عکس و ویدیوهایشان را با دوستان به اشتراک بگذارند، پروفایل‏های شخصی‏شان را به روز رسانی کنند و … . تمام این کارها به سادگی و سهولت عجیبی قابل اجراست و استفاده از فیس بوک را ساده و همه‏گیر کرده است.

یوتیوب: (Youtube.com) این وب سایت برای اشتراک‏گذاری ویدیوهای کاربران ساخته شد. ایده آن زمانی بوجود آمد که جاوید کریم در مهمانی شام دوست و همکارش استیو چن نتوانست شرکت کند. در یوتیوب کاربران به سادگی می‏توانند ویدیو آپلودکنند، نگاه نمایند، با دیگران شریک بسازند و حتی با استفاده از نرم افزارهای ثالث (third party applications) این ویدیو هارا دانلود نمایند. محصولات شرکت ‏خود را برای تبلیغات به اشتراک بگذارید، نمونه کارهایتان را آپلود نمائید و مشتری جذب کنید اما اکثر ویدیو های یوتیوب شخصی هستند و این عامل اصلی موفقیت یوتیوب در شش سال گذشته بوده است.

مای اسپیس:
از جمله معروف‌ترين و محبوب ترين شبکه‌هاي اجتماعي در دنياست عضويت در اين سايت امکانات گسترده‌اي را در اختيار کاربران قرار مي‌دهد. به عنوان نمونه سرويس موسيقي My Space از جمله بخش‌هاي پرطرفدار اين شبکه اجتماعي محسوب مي شود که تعداد زيادي موسيقي دان و گروه موسيقي در آن عضو هستند و کاربران گسترده سايت از آن استفاده مي‌کنند

4- توییتر: (Twitter.com) توییتر یک شبکه اجتماعی و یک سرویس میکرو وبلاگ نویسی است که به کاربرانش اجازه می‏دهد تا پست‏های کوتاه و پیام‏های شخصی کاربران دیگر را بخوانند. برای این کار شما باید کاربران دیگر را دنبال و یا به اصطلاح فالو کنید. از دیگر خوبی‏های توییتر، به روز بودن فوری آن است. شما می‏توانید از آخرین اخبار و تحولات دنیا (در هر زمینه‏ای که باشد) درسريع‏ترين وقت ممکن) آگاه شوید.

5 – لینکد این: (Linkedin.com)
شبکه اجتماعی مطرح دنیای مجازی است. این شبکه اجتماعی به کاربرانش در مدیریت و برقراری ارتباطات آنلاین حرفه‌ای و تجاری کمک می‌کند.

11-2-2- شبکه اجتماعی فيس بوک
فيس بوک يك شبکه اجتماعي مجازی است که از سوي سازنده جوان خود “مارك زاکربرگ” در چهارم فوريه سال ٢٠٠٤ راه اندازي شد. او اين سايت را يك وب سايت اجتماعي مخصوص دانشجويان دانشگاه هاروارد معرفی کرد؛ اما سايت او فراتر از محدوده دانشگاه و دانشجويان، خيلي سريع مورد توجه قرار گرفت چنان که در کوتاه مدت، ميليو نها نفر به عضويت آن در آمدند و يك شبكه اجتماعي بسيار گسترده، وسيع و با نفوذ را بنيان نهادند. پس از موفقيت چشمگير اوليه، زاکربرگ تصميم گرفت کارش را گسترش دهد. بنابراين، او در اين راه از هم اتاقي خود، “داستين موسكوويتز” کمك گرفت. آن دو ابتدا سايت را براي دانشگاه هاي استنفورد و کلمبيا راه اندازي کردند. سپس چندين دانشگاه ديگر در ايالت بوستون را نيز به اين سايت مجهز آردند. تا آغاز تابستان همان سال، فيس بوك از سوي هزاران نفر در بيش از چهل و پنج دانشگاه استفاده مي شد(عاملی به نقل از رزمارین،2006). نام وبگاه برگرفته از کتابچه ای است که در آمریکا در ابتدای هرسال دانشگاهی از سوی دانشکده به دانشجویان داده می شود تا دانشجویان یکدیگر را بهتر بشناسند.
بر اساس آخرین آمار ارائه شده فیس بوک بیش از یک میلیارد عضو دارد و اکنون به ۴٠ زبان از جمله فارسی، قابل دسترس است (منوريان، ١٣٨٨).
طراحی و جستجوی آسان در فیس بوک، امکان دسترسی آسان به برنامه ها و فعالیت های اصلی وبگاه را برای کاربران فراهم می آورد. بخش های نظیر: پروفایل، دوستان، شبکه ها و صندوق پستی، صفحه های اصلی هستند که کاربران در فیس بوک از آنها استفاده می کنند و جایگاه خاصی در بالای صفحه پروفایل

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با موضوع شبکه های اجتماعی، رسانه های اجتماعی، شبکه اجتماعی Next Entries پایان نامه با موضوع شبکه اجتماعی، هویت دینی، روش پیمایش