
جو
0.30
5.13
تأیید
13
انگیزه ی لذت گرایی
تمایل به جست و جو
0.26
4.36
تأیید
14
تمایل به جست و جو
تمایل به خرید
0.18
2.87
تأیید
15
انگیزهی سودمندی گرایی
تمایل به خرید
0.31
5.31
تأیید
16
انگیزه لذت گرایی
تمایل به خرید
0.22
3.84
تأیید
جدول 4- 23. محاسبه اثرات مستقيم178 وغير مستقيم و اثرات کل متغيرهاي مستقل و وابسته
متغير مستقل(از)
متغير وابسته(به)
اثر مستقيم
اثر غير مستقيم
اثر کل
صرفه جویی در هزینه
انگیزه سودمندی گرایی
0.27
–
0.27
تمایل به جست و جو
–
0.081
0.081
تمایل به خرید
–
صرفه جویی -سودمندی گرایی-تمایل به خرید 0.0837
صرفه جویی- سودمندی گرایی- تمایل به جست و جو-تمایل به خرید
01/0458
جمع اثرغیرمستقیم
0.09828
0.09828
راحتی
انگیزه سودمندی گرایی
0.26
–
0.26
تمایل به جست و جو
–
0.078
0.078
تمایل به خرید
راحتی -سودمندی گرایی-تمایل به خرید 0.0806
راحتی- سودمندی گرایی- تمایل به جست و جو-تمایل به خرید
01/0404
جمع اثرغیرمستقیم
0.09464
0.09464
انتخاب
انگیزه سودمندی گرایی
0.27
–
0.27
تمایل به جست و جو
–
0.081
0.081
تمایل به خرید
–
انتخاب -سودمندی گرایی-تمایل به خرید 0.0837
انتخاب- سودمندی گرایی- تمایل به جست و جو-تمایل به خرید
01/0458
جمع اثرغیرمستقیم
0.09828
0.09828
دسترسی به اطلاعات
انگیزه سودمندی گرایی
0.36
–
0.36
تمایل به جست و جو
–
0.108
0.108
تمایل به خرید
–
دسترسی -سودمندی گرایی-تمایل به خرید 0.1116
دسترسی- سودمندی گرایی- تمایل به جست و جو-تمایل به خرید
01/0944
جمع اثرغیرمستقیم
0.13104
0.13104
ماجراجویی
انگیزه لذت گرایی
0.36
–
0.36
تمایل به جست و جو
–
0.0936
0.0936
تمایل به خرید
–
ماجراجویی –لذت گرایی-تمایل به خرید 0.0792
ماجراجویی –لذت گرایی – تمایل به جست و جو-تمایل به خرید
01/06848
جمع اثرغیرمستقیم
0.096048
0.096048
تسلط بر موقعیت
انگیزه لذت گرایی
0.41
–
0.41
تمایل به جست و جو
–
0.1066
0.1066
تمایل به خرید
–
تسلط –لذت گرایی-تمایل به خرید 0.0902
تسلط –لذت گرایی – تمایل به جست و جو-تمایل به خرید
01/09188
جمع اثرغیرمستقیم
0.109388
0.109388
انگیزه سودمندی گرایی
تمایل به جست و جو
0.30
–
0.30
تمایل به خرید
0.31
05/04
0.364
انگیزه لذت گرایی
تمایل به جست و جو
0.26
–
0.26
تمایل به خرید
0.22
0.0468
0.2668
تمایل به جست و جو
تمایل به خرید
0.18
–
0.18
بر اساس جدول (4-23) در بين متغيرها، متغير انگیزه سودمند گرایی داراي بالاترين اثر کل(364/0) بر روي متغير تمایل به خريد است. از طرفي بالاترين اثرهاي غير مستقيم مربوط به متغيرهاي مستقل دسترسی به اطلاعات، و تسلط بر موقعیت بر روي متغير تمایل به خريد به ترتيب با ضرايب اثر 1304/0 و 109388/0 مي باشند.
4-6. آزمون فرضیه ها
فرضيه فرعی شماره 1: بین صرفه جویی در هزینه با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0): بین صرفه جویی در هزینه با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1): بین صرفه جویی در هزینه با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-24. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
0.195
سطح معناداري
00.00
نتایج به دست آمده در جدول (4-25) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر مثبت است. یعنی با بالا رفتن نمره ی فرد در نگرش به صرفه جویی میزان نمره در متغیر سود مندگرایی افزایش می یابد و بالعکس.همچنین میزان این همبستگی معنادار است چون در میزان ضریب همبستگی 195/0 سطح معناداری مشاهده شده (0.000) کوچکتر از 01/0 است. بنابراین فرضیه ی ما مبنی بر معناداری بین دو متغیر با میزان اطمینان 99/0 و میزان احتمال خطای 01/0 تأیید می شود.یعنی فرض صفر رد می شود و فرض مخالف تأیید می شود.
فرضيه فرعی شماره 2: بین راحتی با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0) : بین راحتی با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1) : بین راحتی با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-25. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
0.144
سطح معناداري
0.007
نتایج به دست آمده در جدول (4-26) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر مثبت است. یعنی با بالا رفتن نمره ی فرد در متغیر راحتی میزان نمره در متغیر سودمندی گرایی افزایش می یابد و بالعکس.همچنین میزان این همبستگی معنادار است چون در میزان ضریب همبستگی 0.144 سطح معناداری مشاهده شده (0.007) کوچکتر از 01/0 است. بنابراین فرضیه ی ما مبنی بر معناداری بین دو متغیر با میزان اطمینان 99/0 و میزان احتمال خطای 01/0 تأیید می شود.یعنی فرض صفر رد می شود و فرض مخالف تأیید می شود.
فرضيه فرعی شماره 3: بین انتخاب با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0) : بین انتخاب با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1): بین انتخاب با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4- 26. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
0.114
سطح معناداري
0.033
نتایج به دست آمده در جدول (4-27) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر مثبت است. یعنی با بالا رفتن نمره ی فرد در متغیر انتخاب میزان نمره در متغیر سودمندی گرایی افزایش می یابد و بالعکس پس میزان این همبستگی معنادار است چون در میزان ضریب همبستگی 0.114 سطح معناداری مشاهده شده (0.033) کوچکتر از 05/0 است.
بنابراین فرضیهی مبنی بر معناداری بین دو متغیر با میزان اطمینان 95/0و میزان احتمال خطای 05/0 تأیید می شود. یعنی فرض صفر رد و فرض مخالف تأیید می شود
فرضيه فرعی شماره 4: بین دسترسی به اطلاعات با روی انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0): بین دسترسی به اطلاعات با روی انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1): بین دسترسی به اطلاعات با روی انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-27. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
0.122
سطح معناداري
0.023
نتایج به دست آمده در جدول (4-28) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر مثبت است. یعنی با بالا رفتن نمره ی فرد در دسترسی به اطلاعات؛ میزان نمره در متغیر سودمند گرایی افزایش می یابد و بالعکس.همچنین میزان این همبستگی معنادار است چون در میزان ضریب همبستگی 0.122 سطح معناداری مشاهده شده (0.023)کوچکتر از 0.023 صدم است. بنابراین فرضیه ی ما مبنی بر معناداری بین دو متغیر با میزان اطمینان 95/0 و میزان احتمال خطای 0/05 تأیید می شود. یعنی فرض صفر رد و فرض مخالف تأیید می شود
فرضيه فرعی شماره 5: بین اجتماعی نبودن با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0): بین اجتماعی نبودن با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1): بین اجتماعی نبودن با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-28. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
0.101-
سطح معناداري
0.078
نتایج به دست آمده در جدول (4-29) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر منفی است..ولی میزان این همبستگی معنادارنیست چون در میزان ضریب همبستگی 101/0 سطح معناداری مشاهده شده (0.078) بزرگتر از 05/0 است. بنابراین فرضیه ی مبنی بر معناداری بین دو متغیر رد می شود.یعنی فرض مخالف رد و فرض صفرتأیید می شود
فرضيه فرعی شماره 6: بین سفارشی بودن محصول و خدمت با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0): بین سفارشی بودن محصول و خدمت با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1): بین سفارشی بودن محصول و خدمت با انگیزه سودمندیگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-29. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
05/08
سطح معناداري
0.281
نتایج به دست آمده در جدول (4-30) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر بسیار ناچیز است.. و میزان این همبستگی معنادار نیست چون در این میزان ضریب همبستگی سطح معناداری مشاهده شده(0.281) بزرگتر از 05/0 است. بنابراین فرضیهی مبنی بر معناداری بین دو متغیر رد می شود. یعنی فرض صفر تأیید و فرض مخالف رد می شود
فرضيه فرعی شماره 7: بین ماجراجویی با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0): بین ماجراجویی با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد
فرض مخالف صفر (H1): بین ماجراجویی با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-30. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
0.237
سطح معناداري
0.000
نتایج به دست آمده در جدول (4-31) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر مثبت است. یعنی با بالا رفتن نمره ی فرد در نگرش به ماجراجویی میزان نمره فرد در متغیر لذت گرایی افزایش می یابد و بالعکس.همچنین میزان این همبستگی معنادار است چون در میزان ضریب همبستگی 0.237 سطح معناداری مشاهده شده (0.000)کوچکتر از 01/0 است. بنابراین فرضیه ی مبنی بر معناداری بین دو متغیر با میزان اطمینان 99/0 و میزان احتمال خطای 01/0 تأیید می شود. یعنی فرض صفر رد و فرض مخالف تأیید می شود
فرضيه فرعی شماره 8: بین اجتماعی بودن با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0): بین اجتماعی بودن با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1): بین اجتماعی بودن با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-31. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
05/04
سطح معناداري
0.311
نتایج به دست آمده در جدول (4-32) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر بسیار ناچیز است. و میزان این همبستگی معنادار نیست چون در این میزان ضریب همبستگی سطح معناداری مشاهده شده (0.311) بزرگتر از 05/0 است. بنابراین فرضیهی مبنی بر معناداری بین دو متغیر رد می شود. یعنی فرض صفر تأیید و فرض مخالف رد می شود
فرضيه فرعی شماره 9: بین ایده با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0): بین ایده با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1): بین ایده با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-32. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
0.098
سطح معناداري
0.130
نتایج به دست آمده در جدول (4-33) نشان می دهد که همبستگی بین دو متغیر مثبت است..همچنین میزان این همبستگی معنادار نیست چون در این میزان ضریب همبستگی سطح معناداری مشاهده شده (0.130) بزرگتر از 05/0 صدم است. بنابراین فرضیهی مبنی بر معناداری بین دو متغیر رد می شود. یعنی فرض صفر تأیید و فرض مخالف رد می شود
فرضيه فرعی شماره 10: بین ارزش با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
فرض صفر (H0): بین ارزش با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود ندارد.
فرض مخالف صفر (H1): بین ارزش با انگیزه لذتگرایی خرید اینترنتی رابطه وجود دارد.
جدول 4-33. همبستگي براي آزمودني ها در دو متغير
همبستگي پيرسون
آماره
ميزان ضريب همبستگي
05/00
سطح معناداري
0.349
نتایج
