پایان نامه با موضوع آلودگی هوا، قانون اساسی، نظم عمومی، مدارس راهنمایی

دانلود پایان نامه ارشد

کردن آتش در معابر ، سوزاندن لاستیک عملیات قیر کاری و نظایر آن 2- کاهش فعالیت بیماران قلبی و ریوی و مبتلا به آسم ، به خصوص در فضای باز 3- عدم خروج غیر ضروری از منزل4- استفاده از ماسک استاندارد 5- استفاده از مواد غذایی مناسب (برای این شرایط)6- استفاده بهینه در مصرف سوخت و وسایل حرارتی (آبگرمکن ،بخاری و … و کاهش درجه حرارت در فضای مسکونی ، تجاری و اداری7-کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و استفاده از وسایل همگانی و هم پیمایی 8- تنظیم موتورخودرو 9_ دقت در هنگام سوختگیری در جایگاه ها و جلوگیری از سرریز شدن بنزین و سایر سوخت ها ، 10- توصیه به ادارات و ارگان ها ، در اسرع وقت و از طریق دورنگار و سایر شیوه های ممکن اطلاع رسانی از جمله :
– به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و خبر گزاری جمهوری اسلامی در خصوص انتقال سریع پیام ها و اطلاعیه های کمیته نظارت و هماهنگی ، توصیه و جلب همکاری و مشارکت عمومی .
– به وزارت آموزش و پرورش مبنی بر آماده سازی و اطلاع رسانی به دانش آموزان و انجام اقدامات پیشگیرانه نظیر کاهش حضور دانش آموزان در فضای باز ، کاهش فعالیت های بدنی و …
– به ادارات راهنمایی و رانندگی و امور حمل و نقل نواحی انتظامی مبنی بر کنترل دقیق تردد خوردروهای فاقد برگ معاینه (برچسب ) و خودروها و موتور سیکلت هایی که آلایندگی قابل رویت دارند . همچنین کنترل دقیق تر محدوده طرح ترافیک در تهران و شهرهایی که دارای محدوده مصوب ترافیک خواهند شد .
– به سایر ادارات ، ارگان ها و سازمان های دولتی ، نظامی و نهادهای انقلاب اسلامی راجع به استفاده کمتر از خودروهای دولتی از طریق کاهش مأموریتهای غیر ضروری و ترغیب هم پیمایی و تأکید بر انجام معانیه ی فنی خودروها .
– به شهرداری ها راجع به انعکاس اخبار ترافیکی از طریق مراکز کنترل ترافیک و همکاری با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و انتشار آگهی برای اطلاع همگان از محدوده ها و ساعات ممنوعه تردد ، خودداری از سوزاندن برگ درختان و جلوگیری از سوزاندن زباله و جلوگیری از فعالیت هایی که در معابر موجب افزایش آلودگی گردد …
در وضعیت اضطرار نیز علاوه بر توصیه هایی که در وضعیت هشدار صورت می پذیرد اقدامات عملی زیر متناسب با شرایط هر شهر، توسط نهادها و سازمان های ذیربط انجام خواهد شد که شامل اعمال محدودیت های نوعی و زمانی و مکانی نظیر « ساعات ممنوعه تردد » ممنوعیت حرکت خودروهای تک سرنشین تردد نوبتی خودروها جلوگیری از تردد وسایل نقلیه آلاینده » تعطیلی موقت مراکز آلاینده تغییر ساعات و مواردی از این قبیل به شرح ذیل می شود . 1- ممنوعیت حرکت سواری های تک سرنشین در هریک از محدوده ها . 2- تردد نوبتی ( زوج و فرد یا دیگر روش ها ) خوروها دارای مجوز تردد در محدوده ها . 3- تردد نوبتی ( زوج و فرد و یا دیگر روش ها ) کلیه خودروها در یکی از محدوده ها . 4- جلوگیری از تردد کلیه سواری ها و موتور سیکلت های با آلایندگی قابل رویت به استثنای گشت های انتظامی ، گشت اتوبوس رانی و تاکسی رانی ، تاکسی ها ، موسسات ، تاکسی سرویس ، خودروهای فوریت های پزشکی و پزشکان ، جانبازان وبیماران خاص خودروهای امداد ( آتش نشانی ، امداد آب ، برق ، ایست و مخابرات ) و خودروهای حمل زباله شهرداری ها از محدودیتهای اعمال شده در این شرایط مستثنی می باشند . 5- عدم صدور مجوز روزانه ورود به محدوده 6- استقرار مراکز سیار بهداشتی در چهار راه ها و مراکز شلوغ و آلوده تر و ادارات و سازمانهای خدماتی 7- استفاده از ماسک استاندارد توسط پرسنل خدمات (راهنمایی و رانندگی ، شهرداری و غیره ) 8- تعطیلی مهدکودک ها ( از طریق ادارات بهزیستی ) 9- تعطیلی مراکز پیش دبستانی ، دبستان و مدارس راهنمایی . 10- تعطیلی ادارات ، ارگان ها و سازمان های دولتی ، نظامی و نهادهای انقلاب اسلامی . 11 – تأخیر دو ساعته در شروع یا پایان کار مراکز اداری . 12- تشویق اولیاء دانش آموزان ( مشغول به تحصیل در مراکز پیش دبستانی ، دبستان ها و مدارس راهنمایی ) و کودکانی که به مهد کودک می روند ، به گرفتن مرخصی و همکاری مدیران با کارکنان در این زمینه . 13 – تعطیلی موقت کارخانه ها و مراکز آلوده کننده شهر . 14 – تطبیق ساعات کار اتوبوس رانی با ساعات کار اداری و مراکز آموزشی . 15- به کارگیری حداکثر توان ناوگان اتوبوس رانی شهری در جابه جایی مسافر .
اقدامات در وضعیت بحران : در وضعیت بحران آلودگی هوا ، علاوه بر توصیه هایی که در وضعیت هشدار صورت می پذیرد ، اقدامات وضعیت اضطرار به شرح زیر تشدید خواهد شد که نمایانگر وضعیت کاملاً اضطراری و استثنایی می باشد و شامل موارد ذیل می شود : 1- ممنوعیت کامل ترددخودروهای دارای پلاک شخصی به استثناء خودروهای گاز سوز ، در بزرگترین محدوده ترافیکی مصوب 2- تعطیلی کلیه مراکز آموزشی 3- تعطیلی موقت کلیه مراکز اداری ( به استثاناء مراکزی که در روزهای تعطیلی نیز لازم است به فعالیت خود ادامه دهند ) با این حال لازم است ، نهادها و سازمان هایی که به مردم خدمات ارائه می کنند ، ترتیبی اتخاذ کنند که این تعطیلی کمترین مشکلات را برای مراجعان ایجاد کند .
انجام اقدامات در هر یک از سه وضعیت فوق پس از تصمیم گیری در کمیته نظارت و هماهنگی به مورد اجرا گذارده می شود »74.
همانطور که از بررسی شرایط و وضعیت هاو اقدامات مذکور به خوبی بر می آید یکی از مهم ترین اقدامات و مسئولیت های دولت جمهوری اسلامی ایران همچون سایر دولت های مسئولیت پذیر تعیین تکلیف درخصوص وضعیت های خاص آلودگی هوامی باشد . وضعیت هایی که هر یک از شرایط ، مبانی و واکنش های آلودگی هوا ؛ بسیار طولانی و متناسب باوضعیت های خاص آلودگی هوا نباشد . به نظر می رسد توجه به وضعیت های خاص آلودگی هوا اقدامات فوری را می طلبد و به نوعی بایستی در شرایط اضطراری و بحرانی ؛ اقدامات عاجل و فوری صورت گیرد ؛ و حتی الامکان تشریفات رسیدگی را کوتاه نمود . اما با این وجود یکی از ویژگی های مثبت اقدامات مذکور ؛ تعیین تکلیف بسیاری از جزئیات و شرایط بد آب و هوایی و در نظر گرفتن اقدامات خاص قانونی در این خصوص می باشد .
همان طور که قبلاً نیز متذکر شدیم ایجاد محدودیت های فوق الذکر به منظور کاهش آلودگی هوا موقتی ضروری و با شکل گیری شرایط خاص می باشد و از این رو اقدامی دائمی نمی باشد . « اصل آزادی برای افراد جامعه از محورهای اصلی قانون اساسی به شمار می آید و حفظ آن ،ضرورت جامعه وتکلیف دولت و افراد مردم است این آزادی در حدود نظم و امنیت که توسط دولت تأمین می گردد در قانون اساسی به نحو شایسته ای پیش بینی می شود.اعمال قدرت دولت و آزادی افراد همراه با یک ملازمه منطقی موجب ثبات و پایداری کشور و امنیت خاطر خواهد بود. بر عکس عدم رعایت این تلازم وضع ناخوشایند و بی ثباتی را به دنبال خواهد داشت زیرا اعمال بلامنازع قدرت بدون وجود آزادی موجب استبداد و آزادی بدون نظم موجب هرج و مرج در جامعه است و لذا قانون اساسی نسبت به حفظ هر دو اصل اصرار دارد .
اصل نهم قانون اساسی کشور ما به نحوی یا این دو اصل مناسبت دارد و در بیان تفکیک ناپذیری استقلال و آزادی ، ضمن اعلام اینکه حفظ آنها وظیفه ی دولت وآحاد ملت است مقرر می دارد : هیچ فردی یا گروه و یا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادی به استقلال ایران کمترین خدشه ای وارد کند و هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند . ملاحظه می شود تأکید برآزادی در قانون اساسی آنچنان است که حتی قانونگذار حق ندارد آزادیهای مشروع را که حق فطری و خدادادی است از افراد سلب نماید . بنابراین اعمال قدرت دولت ، تنها در محدوده ی مراتب آزادی مشروع مردمی قابل توجیه است …
آزادی های شرعی و قانونی حق مستمر و پایدار افراد جامعه است . تضمین این حق در شرایط عادی امری معقول به نظر می رسد . اما شرایط عادی همیشه امر ثابت و مسلمی نیست زیرا برخی از عوامل ایذایی نظیر جنگ و بحران حالتی را به وجود می آورد که کشور و جامعه در شرایط کاملا استثنایی قرار می گیرد ، به ترتیبی که اجرای آن اصول ، همانند زمان عادی ، عملی و حتی عقلایی نیست . بنابراین اداره ی امور ، در این حالت استثنایی قواعد خاص خود را می طلبد … »75.
یکی دیگر از ضمانت اجراهای اداری و انتظامی در حوزه ی مبارزه با آلودگی هوا و مسئولیت و تکلیف دولت در این خصوص ؛ جلوگیری از تردد وسیله نقلیه آلوده کننده می باشد . مطابق ماده 4 قانون نحوه ی جلوگیری از آلودگی هوا استفاده از وسایل نقلیه ی موتوری که بیش از حد مجاز مقرر دود و آلوده کننده های دیگر وارد هوای آزاد نمایند ممنوع است . برابر ماده 5 قانون مذکور هر وسیله نقلیه موتوری که بکار گرفته می شود باید دارای گواهینامه مخصوص مبنی بر رعایت حد مجاز خروجی آلوده کننده های هوا باشد و دارندگان وسایل نقلیه موتوری مکلفند همه ساله وسایل نقلیه خود را در مراکز مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست که توسط شهرداری ها ایجاد می گردد تحت آزمایش و معاینه قرار داده و گوهینامه رعایت حد مجاز آلودگی دریافت نمایند در غیر این صورت از تردد چنین وسیله نقلیه ای جلوگیری می شود .
یکی دیگر از ضمانت اجراهای اداری و انتظامی اخطاریه اداری می باشد . « وضع آیین نامه برای حفظ نظم عمومی کافی نیست بلکه باید مقررات را به دقت اجرا که به همین جهت معمولاً اجرای مقررات به صدور اخطار های اداری منجر می شود ، اخطار اداری دستور و تصمیم اداری معینی است که از طرف مقامات صلاحیت دار اداری در اجرای مقررات درباره شخص یا اشخاص معینی اتخاذ و صادر می گردد .
اخطارهای اداری ممکن است متضمن امری مانند دستور رفع موادآلوده از محلی ؛ دستور تخریب ساختمانی که در حال خرابی است و خطر ایجاد کرده ؛ دستور متوقف شده ، دستور جلوگیری از سیل و یا اطفای حریق و … باشد . گاهی نیز اخطار اداری به منع و نهی مربوط می شود ؛ مانند منع عبور از محل ممنوع ؛ قدغن کردن سیگار کشیدن در سینما ؛ منع پارک در نقطه ی معین ؛ منع تظاهرات در خیابان ، منع نمایش فیلم غیر اخلاقی و گاهی متضمن اجازه ای است ؛ مانند اعطای جواز عبور و یا توقف به اخطارهای فوق که ممکن است از طرف مقامات اداری درباره اشخاص معینی صادر گردد بیشتر مبتنی بر مقرراتی است که قبلا ً ازطرف مقامات صلاحیتدار دراین خصوص وضع گردیده است و هدف از اخطار در حقیقت دعوت اشخاص به رعایت مقررات مذکور است ؛ پرسشی که در اینجا مطرح می شود و باید به آن پاسخ داد این است که آیا مقامات پلیس می توانند درباره اموری که قانون و یا مقرراتی درباره آن وجود ندارد تصمیم بگیرند یا نه ؟ به عبارت دیگر اخطارهای اداری حتماً باید مستند و متکی به قوانین و مقررات قبلی باشد و یا این امر لزومی ندارد..
برخی مؤلفین حقوق اداری معتقدند که از نظر رعایت اصل حاکمیت قانون و برای جلوگیری از ارتکاب اعمال غیرقانونی در موارد معینی اخطارهای اداری حتماً باید متکی به قوانین و مقررات باشد که قبلاً در همان مورد وضع گردیده است و معتقدند که اخطارهایی که متکی و مستند به قانون و یا مقررات نباشد ، غیر قانونی و باطل است .
مقامات اداری طبق رویه ی قضایی محاکم فرانسه ، حق دارند استثنائاً چنانچه مقتضیات نظم عمومی ایجاب کند ، در شرایط زیر ، اخطارهایی را که مبتنی به قانون و یا مقررات قبلی نباشد ، درباره ی اشخاص صادر کنند :
1- وقتی قانونگذار وجود مقررات قبلی را در مورد صدور چنین اخطارهایی رسماً لازم ندانسته باشد .
2- وقتی صدور چنین اخطارهایی در صلاحیت مقامات اداری بوده و به منظور تأمین نظم عمومی صادر شده باشد .
3- زمانی که موقعیت و اوضاع و احوال ، به نحو استثنایی صدور آنها را ایجاب کند . بنابراین اخطار هایی که از طرف مقامات اداری در باره اشخاص صادر می شود ، باید متکی به قانون و مقررات قبلی بوده ، ناقض آنها نباشد ، در غیر اینصورت افراد حق دارند برای ابطال آنها از طریق دیوان عدالت اداری اقدام و خسارات ناشی از آنها را مطالبه کنند »76 .
در حوزه موضوع مورد پژوهش ،سازمان ها و نهادهای متولی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه با موضوع راهنمایی و رانندگی، اجتماعی و فرهنگی، ساختار قدرت، قدرت سیاسی Next Entries پایان نامه با موضوع آلودگی هوا، محیط زیست، جزای نقدی، حفاظت محیط زیست