پایان نامه ارشد رایگان درمورد شرایط صحت، فضایل اخلاقی، عدالت اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

شود.
امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید:« انسان باید هنگام انجام کارهای حلال و حرام به یاد خدا باشد(مجلسی – بحارالانوار : 200)
2- نماز وسیله زدوده شدن گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است، زیرا در صورت توجه وحضور قلب در نماز انسان به خداوند نزدیک می شود و در نتیجه گناهان و آلودگی ها از میان می رود و زنگارهای شرک و ظلم و سیاهی از صفحه دل انسان رخت بر می بندد«پیامبر(ص) نماز را به رودی زلال تشبیه میکند که انسان با شستن بدن خویش در آن از آلودگی ها پاکیزه می گردد و نماز نیز انسان را از حصار گناهان و پلیدیهای باطنی رها سازد»(وسایل الشیعه: ص 7)
3- نماز سدی در برابر گناهان آینده است چرا که روح تقوا و پرهیزکاری را در دل انسان پرورش می دهد و نهال ایمان را به درختی تنومند مبدل می سازد و بی شک تقوا و پرهیزکاری از یک سو و سلاح قدرتمند ایمان از سوی دیگر سدی نیرومند در برابر گناهان است و اگر نماز با تمام شرایط برپا شود روح ایمان و تقوا در انسان رشد می کند و درنتیجه هر چه می گذرد از گناهان انسان کاسته می شود چنانکه قرآن می فرماید: هر آینه نماز انسان را از زشتی و آلودگی باز میدارد.(ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر) سوره ی عنکبوت آیه ی 45)
4- نماز پرده های غفلت و سستی را از برابر گناهان دیدگان انسان می زداید چرا که در طول تاریخ آنچه انسانها را از حرکت در مسیر صحیح بازداشته است غوطه ور شدن در لذایذ زودگذر مادی و گرفتاری در انبوه غل و زنجیرهای ناشی از پیروی هوای نفس بوده است و بی تردید برپا داشتن نماز در پنج نوبت موجب می شود که انسان خدا را فراموش نکند و در نتیجه لذایذ موقتی و فریب های اهل دنیا نتواند وی را از یاد خدا و در نتیجه پیروی از دستورات او باز دارد نماز همواره هدف از خلقت انسان را یادآور می شود و به جایگاه وی در نظام عالم آفرینش و وظیفه خطیر او به عنوان جانشین خدا در زمین اشاره می کند.
5- نماز خودبینی و غرور انسان را در هم می کشند؛ چرا که در نماز آدمی در برابر عظمت بی انتهای خداوند با حالتی مملو از ضعف و ناتوانی می ایستد و سپس سر به خاک می ساید و خود را ذره ای ناچیز در برابر عظمت بی انتهای خداوند می شمارد و در نتیجه کبر و غرور که عامل هلاکت و تباهی انسان است، به یک باره فرو می ریزد و انسان در می یابد که موجودی ناتوان و درمانده که دربرابر کوچک ترین ناملایمات سر به شکوه و فغان می گذارد و عصاره وجودش از گل آفریده شده است سزاوار غرور و خودپسندی نیست علی(ع) نیز پیرامون وجودی نماز می فرماید:«فرض الله الایمان تطهیرا من الشرک الصلوه تنزیها عن الکبر» خداوند ایمان را برای پاکسازی انسانها از شرک واجب کرده است و نماز را برای دوری از آنان از تکبر.
6- نماز وسیله پرورش فضایل اخلاقی و تکامل معنوی انسان است هنگامی که انسان به نماز می ایستد گویی در اقلیم دیگری گام می نهد. سرزمین متفاوت و دور از مادیات، انسان در نماز پرواز می کند و آسمانها را در می نوردد و حصارها را می شکند و با فرشتگان هم راز و هم صدا می شود، بنابراین نماز عملی است که تکامل معنوی انسان را به دنبال دارد و انسان را قادر می سازد که در سایه تعالیم والای آن صفات و فضایل پاک اخلاقی را در ضمیر خویش پرورش دهد و دارای صفاتی شود که مورد رضایت است حضرت علی(ع) در مورد رابطه نماز و تکامل معنوی انسان می فرماید :
« الصّلواه قربان کل تقی» نماز وسیله تقرب هر پرهیزکاری با خداست.
7- نماز به سایر اعمال انسان ارزش می بخشد چرا که نماز روح اخلاص را در انسان زنده می کند نماز مجموعه ای است از نیت خالص و گفتار نیکو و حرکات خشوعی که تکرار آن در شبانه روز بذر اخلاص و توجه به رضایت خداوند را در نهاد انسان باور می سازد و همچنین در روایات بسیاری نماز به عنوان اولین عملی که در قیامت مورد بازخواست قرار میگیرد، مطرح شده است.
8- نماز عدالت اجتماعی و رعایت حقوق دیگران در جامعه را به دنبال دارد چرا که دردین مبین اسلام مقدمات نماز مانند مکان و لباس نمازگزار و آب وضو و غسل او باید از هر جهت بدون اشکال باشد و نمازگزار نمی تواند در لباسی که به زور از دیگری گرفته یا در مکانی که از آن دیگران است بدون رضایت صاحبان آنها نماز بگزارد و با توجه به این اصل کسی که آلوده به غصب حقوق دیگران باشد و نیازمندیهای خود را از اموال دیگران تهیه کرده باشد با آن اموال نمی تواند به نماز بایستد و هنگامی نماز چنین شخصی مورد قبول واقع خواهد شد که تمامی اموال نامشروع را از مال خود خارج کرده و با رعایت مو به موی شرایط صحت نماز، نماز را به پا دارد.
9- نماز علاوه بر شرایط صحت، شرایط قبول را نیز لازم دارد. بنابراین هر نمازی که از نظر ظاهر صحیح است ممکن است در واقع مورد قبول خداوند نباشد. چرا که عوامل بسیاری موجب عدم قبولی نماز در درگاه خداوند می شود و اثر آن را از بین می برد در بسیاری از احادیث موانع قبول نماز ذکر شده است چنانکه پیامبر(ص) می فرماید: نماز شرابخوار تا چهل روز قبول نمی شود مگر اینکه توبه کند و همچنین بنا به روایات «کسی که زکات نمی پردازند نمازش قبول نخواهد شد» بنابراین بر پا داشتن نماز، انسان را از بدیها و گناهان بسیاری باز می دارد و علاوه بر آن که انسان را بسوی قله بلند سعادت پیش می برد، در سازندگی اجتماع نیز نقش مؤثری دارد.
10- نماز روح انضباط و پاکیزگی و طهارت ظاهری را در انسان تقویت می کند چنانکه می دانیم هر یک از نمازهای واجب، زمان مخصوص به خود را دارد انسان موظف است که نماز را در زمان مشخصی به جا آورد و تأخیر و یا تقدیم در اقامه آن موجب بطلان یا کیفر الهی می شود. بی شک این برنامه دقیق و منظم، روح نظم و انضباط را در انسان پرورش می دهد و در نتیجه دیگر اعمال انسان نیز در سایه نظم و انضباط همواره با موفقیت و کامیابی همراه است یکی دیگر از شرایط نماز پاکی و طهارت است و آدمی برای انجام این فریضه الهی ناگزیر باید خویشتن را پاک و پاکیزه گرداند و با ظاهری آراسته به نماز بایستد و اگر انسان به مستحبات خویش عمل کند و با لباسی زیبا و بوی خوش و پیکری به دور از هرگونه آلودگی و نجاست به نماز بایستد، براستی به عنوان مظهر یک انسان وارسته متجلی می شود. آثاری که ذکر شد، تنها پیرامون اهل نماز بود
(محمدی- 1381: 30-22)
صفات نمازگزاران
هنگامی که انسان روح و روان خویشتن را در جویبار زلال نماز شستشو می دهد، رفته رفته بسیاری از صفات پسندیده در وجود وی شکوفا می شود و از موجودی ناچیز انسانی والا و وارسته پدید می آید. چرا که نماز به گفته قرآن «انسان را از زشتی و پلیدی باز می دارد و به سوی اعمال و رفتار شایسته دعوت می کند» انسانی که نماز می گذارد آگاه است که هنگامی نمازش در درگاه خداوند پذیرفته خواهد شد که دیگر اعمال وی نیز پسندیده باشد و زمانی که در برابر خدا سخن می گوید باید با اعمال نیک خویش سخنش را به اثبات برساند؛ تا بدین وسیله بتدریج زمینه برای ترک گناهان و استقبال از اعمال نیک برای انسان آماده شود.
قرآن مجید در لابه لای آیات خود بسیاری از ویژگیهای نماز گزاران واقعی را یادآور شده است. با توجه به این آیات شایسته است که در راستای بدست آوردن این صفات زیبا بکوشیم: خداوند در سوره معارج ابتدا بعضی از صفات ناپسند انسان را بر می شمارد:«ان الانسان خلق هلوعاً» انسان بسیار آزمند و ناشکیبا آفریده شده است.«اذا مسّه الشرّ جزوعاً» و چون زیانی به او می رسد بسی بی تابی می کند«و اذا مسّه الخیر منوعاً» و چون مال و ثروت به او روی می آورد بسیار بخل ورزیده و منع احسان می کند. پس از آن خداوند این ویژگی ها را برای انسان ذکر می کند نمازگزاران را استثنا کرده می فرماید:«الّا . . .المصلّین» مگر نمازگزاران سپس قرآن ویژگی های نمازگزاران را این گونه بیان میکند «والّذین هم علی صلواتهم دائمون» نماز گزاران کسانی اند که برنمازشان مداومت دارند«والّذین فی اموالهم حق معلوم للسّائل و المحروم» و کسانی که در اموالشان حق معینی را برای بینوایان و محرومان قرار می دهند. « والّذین یصدّقون بیوم الدّین» و کسانی که روز جزا و پاداش را تصدیق می کنند «والّذین هم من عذاب ربّهم مشفقون انّ عذاب ربّهم غیرمأمونٍ» و کسانی که از عذاب پروردگارشان ترسانند، زیرا از عذاب خدا هیچ کس ایمن نیست.«والّذین هم لفروجهم حافظون» کسانی که دامان خود را از شهوترانی(نامشروع) پاک نگه می دارند.«والّذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون» و کسانی که امانتها و عهد و پیمان های خود را مراعات می کنند.(محمدی- 1381 : 31)
فرضیه 3 قرآن اسوه هایی برای عبرت گرفتن و هدایت انسان ها دارد.
«صراط الّذین أنعمت علیهم غیرالمغضوب علیهم ولا الضّالّین»
«خداوندا ! ما را به راه کسانی که آن ها را مشعول نعمت خود ساختی،(هدایت کن) نه غضب شدگان و نه گمراهان!» (سوره ی حمد- آیه 7)
این آیه راه مستقیم را، راه کسانی معرفی می کندکه مورد نعمت الهی واقع شده اند و عبارتند از: انبیاء صدیقین، شهدا و صالحین. توجه به راه این بزرگواران و آرزوی پیمودن آن و تلقین این آرزو به خود، ما را از خطر کجروی و قرار گرفتن در خطوط انحرافی باز می دارد. بعد از این درخواست، از خداوند تقاضا دارد که او را در مسیر غضب شدگان و گمراهان قرار ندهد. زیرا بنی اسرائیل نیز به گفته قرآن، مورد نعمت قرار گرفتند، ولی در اثر ناسپاسی و لجاجت گرفتار غضب شدند.
قرآن، مردم را به 3 دسته تقسیم می نماید: کسانی که مورد نعمت هدایت قرار گرفته و ثابت قدم ماندند، غضب شدگان و گمراهان.
مراد از نعمت در (انعمت علیهم)، نعمت هدایت است. زیرا در آیه ی قبل سخن از هدایت بود. علاوه بر آن که نعمت های مادی را کفار و منحرفین دیگران نیز دارند.هدایت شدگان نیز مورد خطرند و باید دائماً از خدا بخواهیم که مسیر، به غضب و گمراهی کشیده نشود.
انسان در تربیت نیازمند الگو می باشد. انبیاء شهدا، صدیقین و صالحان، نمونه های زیبای انسانیت اند(صراط الّذین انعمت علیهم) (قرائتی- 1384: 34)
برای خود الگو پیدا کنید
من و شما از این نظر که خطاکار هستیم و تلاش داریم تا در زندگی به تکامل برسیم، بی نیاز از انتخاب الگو و سمبل نیستیم. در برگزیدن الگو، تفاوتی نمی کند که پیروی کننده انسان عادی باشد، یا اهل علم و عمل و اخلاق، همگی نیازمند به انتخاب الگو هستند. گاهی شخص پیروی کننده، خود دارای صفات نیک است.
گذشت تاریخ ثابت کرده است که انتخاب الگو و اسوه ، در بنای شخصیت انسان و پیشرفت تمدن، نقش به سزایی داشته که نباید آن را نادیده گرفت.
برای این که خود را در مسیر حکمت قرار دهیم، پیامبران، امامان(ع) نیکان، راست گویان و شهیدان، بهترین و سزاوارترین الگوها هستند. آیا نباید آنان را الگوی خود قرار دهیم؟
خداوند متعال می فرماید: «ولقد کان لکم فی رسول الله أسوه حسنه»
در پیامبر خدا برای شما الگوی خوب است.(سوره ی احزاب. آیه ی 21)
به عنوان یک قاعده ی کلی: متواضع باشید و بنگرید به افرادی که در اطراف شما هستند و هر کدام متصف به صفت نیک بود که شما بدان نیازمندید، او را الگوی خود قرار بدهید. در این صورت نه تنها ضرر نمی بینید، بلکه موفق هم می شوید. سعی کنید برای دیگران نیز الگو باشد. زمانی که الگوهایی برای خود انتخاب کردید و از شخصیت، علم و اخلاق آثار اقتباس کردید، تلاش کنید تا برای دیگران نیز چراغ راه باشید. بدانید که مردم از کسانی که به ریش آنها می خندند و تنها ظاهر آراسته ای دارند، پیروی نمی کنند، بلکه از افرادی که در گفتار و کردار، در ظاهر و باطن و در نهان و آشکار، دارای اخلاص هستند، پیروی می کنند. هر گاه شخصی را دیدید که در بعضی از مسائل اخلاقی، رفتاری و در کارها، شما را الگو قرار داده است، او را از این مسأله آگاه نکنید، زیرا مهم این است که الگوی دیگری باشید وهرگاه او را از این قضیه باخبر ساختید، احساسات او را جریحه دار کرده و در نتیجه وی انکار می کند که از شما تقلید می کند و چه بسا از الگو قرار دادن صرف نظر

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درمورد الگوریتم ژنتیک، سلسله مراتب، مدل ریاضی Next Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد اهداف تربیتی، امام سجاد (ع)، اهداف تربیت