پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابر پیاده، عابرین پیاده، میزان استفاده، حمل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

عابرین پیاده در کشور فنلاند
(کورش هاکوئی دانشگاه علوم پزشکی تهران)–علی مرادی ، دانشگاه علوم پزشکی همدان
به منظور بررسی Risto و Veli مطالعه ای در فنلاند توسط کارائی مدل های لجستيک در تجزيه و تحليل رفتار عابرين پياده ورانندگان انجام شد. اين مطالعه نشان داد، مد لهای لجستيک درتجزيه و تحليل رفتار عابرين به خوبی عمل می کنند و لازم است درمطالعات، بيشتر به کار برده شوند. اين روش يک تکنيک مفيد جهت تشخيص موقعيت ها و محل های مخاطره آميز در مناطق مختلف بوده و يک روش مناسب جهت تعيين اندازه های مربوط به ايمنی ومطالعات ملی جهت ارتقاي مقررات و قوانين ترافيکی است. همچنین این مطالعه نشان داد بسیاری از متغیر های توضیحی از جمله فاصله از پیاده رو ،اندازه شهر ، تعداد عابرینی که به طور همزمان از عرض خیابان عبور می کنند ، سرعت وسیله نقلیه و اندازه اتومبیل در عملکرد عابرین نقش مهمی ایفا می کنند .
5-2- موقعیت جغرافیایی حوزه مورد مطالعه شهرستان دماوند
در ابتدا با موقعیت شهر دماوند و وضعیت و جمعیت ان اشنا بعد به مطالعه تصادفات ان می پردازیم .
1-5-2- موقعیت جغرافیایی ، فرهنگی ، اقتصادی شهرستان دماوند
شهرستان دماوند در منتطقه ای به وسعت تقریبی 2060کیلومتر مربع گسترده شده ،که از طرف شمال به استان مازندران ، از مشرق به شهرستان فیرروز کوه و از جنوب به ورامین و گرمسار و از غرب به لواسانات ،شمیران و تهران محدود است . از نظر موقعیت جغرافیایی در 52درجه و4دقیقه طول شرقی و 35 درجه و 42 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است . این شهرستان جزء استان تهران است که در قسمت شمالی از قله های البرز به ارتفاع 3500متر شروع شده است . مرکز این شهرستان ، شهر دماوند با مساحتی در حدود 60کیلومتر مربع که در 60 کیلومتری شرق تهران بین ارتفاعات البرز محصور شده است . و ارتفاع متوسط آن از سطح دریا 2300متر می باشد .این شهر بعلت وجود ارتفاعات ،دارای منابع زیر زمینی آب و چشمه های متعدد می باشد . و همین موقعیت موجب سلامت کامل هوا و طراوت فوق العاده آن شده است . و به یک منطقه خوش نشین و گردش گر تبدیل شده است . (علمداری ، 1379 : 16 )
شهرستان دماوند به چند منطقه شهری و روستایی تقسیم شده است :مناطق شهری دماوند عبارتند از : شهرهای دماوند ، رودهن ، کیلان ، ابسرد ، ابعلی مناطق روستایی عبارتند از : 1- بخش مرکزی 2- بخش رودهن دین اکثر مردم دماوند اسلام و مذهب انها شیعه است . سابقا در این شهر عده ای از پیروان دین یهود زندگی می کردند که در حال حاضر مهاجرت کرده اند . مردم این شهرستان از اعتقادات مذهبی بالایی برخوردار هستند . و مراجع دینی زیادی در این شهر سکونت داشته اند . زبان مردم این شهر از لهجه های قدیمی فارسی است که از گروه زبانهای شمال غربی ایران است .دماوند شهری است کشاورزی و به علت داشتن نهرها ، رودها ،چشمه ها و هوای معتدل ، دارای باغها و کشتزار های متعدد و فروان است . بخش مهمی از اقتصاد این شهر را صدور محصولات درختی تامین می کند . ( علمداری ، 1379 : 16و17)
2-5-2- تعداد جمعیت و وسایل نقلیه شهرستان دماوند
جمعیت شهرستان دماوند در حال حاضربا احتساب جمعیت شناور ( جمعیت دانشجویی ،جمعیت کارگری و مهاجرین ،اتباع بیگانه) قریب به 150000نفر می باشد . که هر کدام از شهرهای تابعه به تفکیک دارای جمعیت ذیل می باشند : شهر دماوند 37315 نفر ، شهر رودهن 21477 نفر ، شهر ابسرد 9202 نفر ،شهر کیلان2981 نفر ، شهر ابعلی2522نفر وجمعیت روستایی 27192 نفر و مابقی جمعیت بصورت شناوراست .درحال حاضر قریب به 20000 دستگاه خودروی شخصی و تعداد 4000 وسایل نقلیه عمومی و قریب 6000 دستگاه موتور سیکلت در شهرستان دماوند تردد دارند . اما با توجه به ترددوسایل نقلیه عبوری از محورهای مواصلاتی شهرستان دماوند به شهرهای شمالی کشور در روز های عادی قریب به 3000 دستگاه تردد دارند که این امار در ایام تعطیل چند برابر می شود. (آمار سازمان حمل ونقل دماوند ، پلیس راهور : 1393)
3-5-2- محور های مواصلاتی شهرستان دماوند : الف- جاده بین المللی هراز یکی از چهار محور ارتباطی شهر تهران به شمال ایران است. فقط در ایام نوروز نزدیک به ۴ میلیون نفر، یعنی حدود ۳۰٪ از مسافران نوروزی استان مازندران، از طریق این جاده وارد استان می‌شوند. استقبال تردد کنندگان از این جاده باعث شده‌است تا در برخی از روزهای سال، ترافیک های کیلومتری در این جاده شکل بگیرد .جاده هراز از داخل شهر رودهن عبور نموده و ازمرکز این شهرکه بیشترین محل کسب وکار وتجا رت مردم است عبور می نماید . تردد عابرین در این مسیر بسیار زیاد بوده واکثر ترددها بصورت عبور از عرض خیابان انجام می گیرد . فقدان کمر بندی باعث شده وسایل نقلیه سنگین از داخل شهر عبور نمایند که در خیلی از تصادفات برخورد با عابرین بوده و حوادث ناگواری به وقوع می پیوندد .
ب- جاده ترانزیتی فیروزکوه یکی از محورهای ارتباطی شمال کشور بشمار میرود این جاده بصورت بزرگراه است واز داخل شهر گیلاوند عبور می نماید . با توجه به چهار خطه بودن ان مردم بواسطه تردد روان ترجیح میدهند از این محور استفاده نمایند .از این رو از حجم تردد بسار بالایی بر خوردار است . شیب تند این جاده قبل از ورود به شهر وفقدان کمر بندی وتردد وسایل نقلیه سنگین و وجود کسب وکار در طرفین این خیابان و عبور عابرین پیاده در شکل گیری تصادفات عابرین نقش اساسی دارنند . علاوه بر این در سایر معابر شهر دماوند بعلت وجود باغات ومناطق خوش اب وهوا خصوصا در ایام تعطیل تردد وسایل نقلیه نیز زیاد است که همین امر در وقوع تصادفات عابرین پیاده بی تاثیر نخواهدبود .
ت-جاده دماوند به ورامین و سمنان :این جاده نیز یکی از محور های پر تردد است که به محور اصلی تهران –سمنان و شرق کشور متصل مگردد و به دلیل وجود معادن گچ و شن وماسه تردد وسایل نقلیه سنگین در این محور زیاد است . بعلت کوهستانی بودن این محور و عرض کم راه ،تصادفات بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است . (علمداری ، ابراهیم ،1379 : 17)
4-5-2- وضعیت معابر شهری دماوند (حوزه مورد مطالعه ) :
بي ترديد نقش معابر و مبلمان شهري در رفاه شهروندان و رضايت آنان از زندگي در يک جامعه شهري بسيار مهم و تأثيرگذار است و نگاه به نيازهاي آينده در زمان طراحي معابر و مبلمان شهري مورد توجه قرا ر مي‌گرفت. عدم آگاهي و عدم توجه به آينده در زمان طراحي و برنامه ريزي، ريشه اصلي مشکلات کنوني مبلمان شهري در دماوند است. يکي از دلايل مشکلات فعلي شهر دماوند فقدان نگرش راهبردي و توسعه محور در گذشته به هنگام طراحي معابر و مبلمان شهري بوده است و پرداختن به اينکه دلايل اين غفلت از آينده چه بوده شايد به برون رفت از شرايط موجود کمک کند.
مشکلات معبر و مبلمان شهر از يکسو معلول «عدم آگاهي» و به تبع آن عدم توجه به آينده در زمان طراحي و برنامه ريزي بوده، زيرا در گذشته کساني متولي طراحي بوده‌اند که علم و آگاهي شان نسبت به ” شهرسازي” و الزامات آن در حدزمان خویش بوده و اين امر امروزه خود را به صورت مشکلات متعدد نشان مي‌دهد.با توجه به کوچک بودن وجمعیت کم شهر وتعدادوسایل نقلیه از سوي ديگر ناکافي بودن اعتبارات و منابع مالي اختصاص يافته به بخش مبلمان شهري از ديگر دلايل بي توجهي به اين مقوله و دشواري‌هاي کنوني شهرمي‌باشد. بنابراين بايد امروز به اين مسئله توجه بيشتري مبذول گردد. در حال حاضر دو محور ترانزیتی شمال کشور از شهرستان دماوند می گذرد که از عرض کم برخوردار هستند و آن هم به دلیل اینکه در زمان طراحی شمار وسایل نقلیه و جمعیت بسیار کمتراز حال بوده و شایددر ان زمان جوابگو بوده است . اما اکنون این دو خیابان و سایر معابر اصلی فاقد ظرفیت لازم هستند و هر روزه دارای ترافیک سنگین وبه به دنبال آن حوادث ترافیکی الخصوص تصادفات عابرین پیاده را دارنند .همچنین با توجه به شرایط جوی مناسب وخوش اب وهوا بودن منطقه مسئولین شهری اینده نگری نکرده و خواستار بافت قدیمی بوده اند .اما اکنون این خیابانها نه تنها ترافیک را تسهیل نمی کند بلکه مشکلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده ا ست که نیاز است توجه ویژه ای به معابر سطح شهرستان گردد. عدم توجه مسئولین ذیربط به معابر شهرستان دماوند وتوسعه معابر مردم را در اینده با چالش بزرگی مواجه خواهدساخت .
6-2- تسهیلات پیاده
عابران پیاده جزء لاینفک سیستم های حمل و نقل شهری می باشد. طرح های مناسب برای عابران  پیاده نه تنها شامل احداث  تسهیلات جدید بلکه شامل اصلاح تسهیلات موجود عابرین نیز می شود. زیرا در صورتی که دسترسی های عابران پیاده افزایش یافته و شرایط مناسب تری برای آنها فراهم  شود ، طبعاً تعداد بیشتری از عابران از سیستم های موجود استفادهخواهند کرد . نتایج تحقیقات نشان می دهد ، در صورتی که طراحی، حفظ و نگهداری تسهیلات عابران پیاده مناسب باشد،شهروندان تمایل بیشتری به پیاده روی نشان می دهند و در نتیجه تعداد سفرهای پیاده افزایش می یابد. (صفارزاده،حسن پور :1386،135)
عابران پیاده طالب تسهیلاتی  هستند که ایمن ، و جذاب و مناسب بوده و به سهولت مورد استفاده قرار گیرد . در صورتی که طراحی تسهیلات عابر پیاده اصولی و صحیح باشد دوام آن بیشتر و حفظ و نگهداری آن آسان تر خواهد بود . برعکس اگر تسهیلات عابران پیاده دارای طرح ضعیفی باشد و عابران پیاده ، هنگام استفاده از آن احساس نا امنی و عدم آسایش کنند.میزان استفاده از این گونه تسهیلات کاهش خواهد یافت. تسهیلات ناکارآمد ، با طراحی ضعیف و عدم جذابیت در واقع هدر دادن پول و سرمایه های ملی هر جامعه ای به شمار می رود. هنگام طراحی پروژه های دولتی و خصوصی ، تسهیلات عابر پیاده بایستی مورد توجه قرار گیرد و نیازهای عابران پیاده به عنوان بخشی از طرح اصلی در نظر گرفته شود. (حسن پور ، زنگنه : 1391،17)

تصویر شماره 1
توجه به تسهیلات عابر پیاده در طرح ها و پروژه های بزرگ عمرانی و شهرسازی باعث بوجود آمدن “طرح جامع تردد عابران پیاده “به عنوان بخشی از پروژه اولیه می شود. بدین ترتیب از ابتدای امر مسائل و مشکلات مربوط به حمل و نقل ، ایمنی و سطح سرویس دهی رفع شده و مشکلات مربوط به عابران پیاده به عنوان یک مسئله قابل حل تبدیل می شود.

تصویرشماره 2
بنابراین در طراحی تسهیلات عابر پیاده عواملی نظیر ویژگیها و مشخصات محل ،تراکم کاربری زمین در منطقه ، مبدا و مقصد سفرها، میزان استفاده عابران از تسهیلات و هم چنین تعیین میزان افزایش استفاده از تسهیلات عابر پیاده در صورت اصلاح و بهبود اینگونه تسهیلات بایستی مدنظر قرار گیرد. در برخی موارد،درمورد ضرورت احداث تسهیلات عابر پیاده تصمیمات غیر کارشناسی گرفته می شود و به علت تعداد کم عابرین ، احداث و بهبود این گونه تسهیلات در پایین ترین رده اولویت قرار می گیرد . اما بایستی توجه داشت که ایجاد تغییرات مربوط به کاربری زمین و تسهیلات عابر پیاده و یا اصلاح آنها ، تقریبا همیشه باعث افزایش سفرهای پیاده می شود . بنابراین همانگونه که در بندهای پیش نیز ذکر شد،توجه به ایجاد تسهیلات استاندارد و مناسب به عنوان راهکار موثری برای افزایش ایمنی عابران محسوب می شود . در این میان ، گذرگاه های عرضی عابران به عنوان مهم ترین نوع تسهیلات از اهمیت بسزایی برخوردار است.اهمیت طرح های مناسب برای عابرین پیاده شامل احداث تسهیلات موجود عابرین می گردد زیرا در صورتی که دسترسی های عابرین پیاده افزایش یابد شرایط مناسب تری برای انان فراهم می شود و اگر که طراحی و ارائه تسهیلات عابر پیاده ضعیف باشد عابرین پیاده هنگام استفاده از آن احساس نا امنی و عدم اسایش می نمایند و لذا میزان استفاده ی آنان از این گونه تسهیلات کاهش خواهد یافت . )باقری ، ذاکری: 1389،136)
پياده‌راه‌ها به عنوان بخشي از فضاهاي شهري، عرصه اي را براي وقوع رويدادهاي اجتماعي، سياسي، ايجاد خاطره و بيان احساسات جمعي بوجود مي آورند. حضور و حرکت پياده در فضاهاي شهري، امروزه با وارد شدن اتومبيل کمرنگ شده و احياي آن از اين نظر حائز اهميت ميباشد

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابرین پیاده، علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، عابر پیاده Next Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابرین پیاده، راهنمایی و رانندگی، عابر پیاده، شرق مدیترانه