پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابرین پیاده، راهنمایی و رانندگی، عابر پیاده، شرق مدیترانه

دانلود پایان نامه ارشد

که باعث افزايش ارتباطات و برخوردهاي اجتماعي از يک سو و موجب احياي شهر و فضاي شهري از سوي ديگر ميباشد. شهروندان نيز پياده‌راه‌ها را بهخاطر امنيت و آرامش فضاهاي آن و برقراري تعاملات اجتماعي و گذران اوقات فراغت و عدم وجود خودرو و آلودگي دوست دارندمحدودههاي پياده بر خلاف بسياري ديگر از فضاهاي گذران اوقات فراغت داراي کارکردهاي تفريحي متنوع و گوناگوني هستند که ميتواند مردم را با هر سن و جنسي به خود جذب نمايد. (کاشانی جو 1385، 47).
7-2- مطالعات عابرین پیاده :
1-7-2- عابر پیاده چه کسی است : شخصی غیر سوار که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری حرکت می نماید ویا مبادرت به جابجایی کالسکه ،چرخ دستی ،جامه دان ، سبدهای چرخ دار و مانند آن می نماید .(روشنی :1386،29)
2-7-2-محل عبور عابرین پیاده : با توجه به قوانین موجود عابرین پیاده بایستی از محلهای تعیین شده عبور نمایند وتردد انها در غیر این محلها غیر مجاز است . عدم تردد در این مسیر ها نه تنها از ایمنی عابرین پیاده می کاهد بلکه باعث تصادفات ناگوار ی نیز می گردد . این محلها عبارتند از : پیاده رو ، گذر کاه عابر پیاده ، پلهای هوایی ، زیر گذر ها ،محل های خط کشی شده و ……………
3-7-2- مزایای پیاده روی : پياده روي از جنبه هاي مختلفي براي همه مفيد بوده و بر بدن تاثير مثبت مي گذارد که از مهمترين آنان مي توان به نکات زير اشاره کرد: – پياده روي سريع براي قلب بسيار مفيد است. چرا که قلب يک عضو ماهيچه اي است وهر چيزي که باعث شود جريان خون بيشتري در يک ماهيچه ايجاد شود، باعث قدرت بيشتر آن ماهيچه مي شود و از طرف ديگر راه رفتن به طور منظم باعث کاهش فشار خون مي گردد. – راه رفتن نه فقط باعث قوي شدن عضلات مي گردد، بلکه باعث محکم ترشدن استخوانهاي محل اتصال مي گردد. در زناني که در سنين جواني بطور مرتب ورزش کرده و ميزان کلسيم رژيم غذايي آنان مناسب است، خطر پوکي استخوان در سنين بالا حدود 30 درصد کاهش مي يابد. – تعداد بسياري از مردم با بالا رفتن سن، دچار آرتروز زانو مي شوند، راه رفتن به علت قوي ساختن عضلات اطراف مفصل، باعث کاهش درد مي شود. در اين حالت ورزش بايد يک روز در ميان انجام شود تا در اين ميان فرصتي هم براي استراحت کردن به مفاصل داده باشيم. (سایت تحلیلی عصر ایران :1387،1)
4-7-2- تکالیف قانونی عابرین پیاده :
به استناد ماده 21 آیین نامه راهنمايي و رانندگي تكاليفي را براي عابرين پياده در نظر گرفته كه عبارتنداز:
 بند1-در محل هايي كه پياده رو وجود دارد از سطح سواره عبور نكنند .
بند2-در محل هايي كه پياده رو وجود ندارد يا در صورت وجود به دلايلي قابل تردد نباشد، باید از منتهي اليه سمت چپ سواره رو وعکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور نمایند .
بند3 -براي گذشتن از عرض راه تنها از گذرگاههاي پياده ،پل های هوایی و گذر گاه های زیر زمینی مجاز عبور نمایند .
  بند4-از دویدن ،پریدن ،و ورود ناگهانی به سطح سواره رو خود داری کرده و مراقب حرکت وسایل نقلیه باشند .  
بند 5 – از حصار آزاد را ه ها نگذرند و در بزگراه ها و خیابان ها از لابلای درختان و گل بوته های حاشیه و میانه راه عبور نکنند .
بند 6- در تقاطع ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت نمایند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنند .
بند 7- از موانع و خط کشی خطوط ویژه ،سواره رو خیابان ها و میدان ها عبور نکند .
بند 8- در بزرگراه ها و خیابان های اصلی ، از خارج از گذر گا ه های تعیین شده عبور نکنند .
بند 9- در سوار ه رو خیابان برای سوار شدن به وسیله نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل نقلیه ، توقف نکنند . شايان ذكر است، اگر محل عبور داراي چراغ راهنمايي براي عابرين پياده باشد بايستي از فرامين چراغ راهنمايي اطاعت كنند. (آیین نامه راهنمایی ورانندگی ،1384: 75 )
5-7-2- حقوق عابران پیاده
هر انسانی در هر جایگاه شخصی و اجتماعی با هر سن و سال و هر نوع جنس در چرخه ترافیکی می‌تواند عابر باشد و این بدان مفهوم است که خطر بالقوه برای شخصی که در فرایند ترافیکی و رفت و آمد قرار دارد، وجود دارد. به همین منظور قانونگذاران برای ایمنی و سلامت عابران، حقوق و تکالیفی قائل شده‌اند. به جرأت هم می‌توان گفت تعداد مواد قانونی که تأکید بر حقوق عابران دارد، بیش از 5برابر مواد قانونی تکلیف عابران و ناظران است. در این میان دستگاه‌های دولتی بویژه شهرداری‌ها و رانندگان نیز وظایفی بس سنگین در قبال عابران برعهده دارند. از سوی دیگر وظایف دستگاه‌ها شرط لازم ایمنی عابران است. شرط کافی برای ایمنی عابران هم آشنایی آنان با تکالیف‌شان و عمل به آنهاست. ذکر مواد قانونی و اشاره به مفاد آن می‌تواند موجب آگاهی هر یک از گروه‌های مسئول در فرآیند ایمنی عابران باشد که برای آشنایی با برخی مفاهیم به حق و تکلیف عابران اشاره می‌شود. حقوق عابران: باستناد آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1384 (با مخفف آ.) و قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1390 (ق. ر ، قانون راهنمایی و رانندگی مراد است )- به استناد ماده 218 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، شهرداری‌ها موظفند پیاده‌روهای استاندارد، هموار و ایمن با در نظر گرفتن عبور سالخوردگان و معلولان با صندلی چرخ‌دار و یا بدون آن، در حاشیه معابر شهری ایجاد کنند. تأمین روشنایی معابر نیز در ماده 219 همین قانون اشاره شده است. متأسفانه گسترش اکثر شهرهای کشور بر بستر بافت سنتی استقرار یافته است و شهرها فاقد پیاده‌رو مناسب هستند. حال آن که همین موضوع، به لحاظ ناآگاهی متولیان و مدیران شهری درک نشده است. بنابراین ساماندهی معابر ایمن برای عابران، نیازمند زمان طولانی می‌باشد و چنانچه شهرداران با مقررات عبور و مرور آشنایی داشته باشند، در ساماندهی پیاده‌روها مؤثرتر خواهند بود . (آیین نامه راهنمایی و رانندگی ،76:1384) ماده 136 : این ماده اشعار می دارد : رعایت مقررات مر بوط به حق تقدم عبور برای همه اجباری است ، مگر در مواردی که موجب مقررات خاص با علایم ویژه راهنمایی و رانندگی خلاف این حکم داده شده باشد . (آیین نامه راهنمایی و رانندگی ،1384 :58) ماده 103 اشعار می دارد: در چراغ هایی که به عنوان چراغ راهنمای عابر پیاده مورد استفاده قرار می گیر ند . رنگ ها دارای معانی زیر است : چراغ سبز: پیادگان مجاز به عبور از عرض راه می‌باشند. چراغ قرمز: عبور پیادگان از عرض راه ممنوع است، در واقع تأکید بر رعایت حق و تکلیف توأمان عابران دارد. (آیین نامه راهنمایی و رانندگی ،1384 : 48)
8-2- مطالعه حوادث ترافیکی
1-8-2– حوادث ترافيكي:تعریف حادثه ترافیکی :حادثه عبارت است از واقعه يا رويداد برنامه ريزي نشده كه در اثر برخورد وسایل نقلیه با وسیله نقلیه و یا برخورد با عابرین پیاده و یا واژگونی وسایل نقلیه به وجود می آید . که مي تواند منجر به ايجاد آسيب شده ويا پيشرفت يا روندطبيعي يك فعاليت را مختل سازد و همواره در نتيجه عمل يا اقدام غير ايمن ويا دراثر شرايطي غير ايمن ويا تركيبي از اين دو بوقوع مي پيوندد .
2-8-2-آمار حوادث ترافیکی :
هر فردي كه در يك تصادف صدمه يا خسارت مي بيند، يا معلول و ناتوان شده و يا اينكه جان خود را از دست مي دهد. به دليل اينكه يك فرد مستقل از ديگران نيست و در شبكه اي در ارتباط با ديگران (شامل: خانواده ، دوستان وهركسي كه از اين ضايعه تأثير مي پذيرد زندگي مي كند، لذا تبعات اين حادثه فقط و فقط به شخص حادثه ديده برنمي گردد، بلكه تمام كساني كه با زندگي وي در ارتباط هستند را نيز تحت تأثير قرار مي دهد. به طور كلي ميليونها نفردر سراسر جهان، به دليل صدمات ناشي از حوادث رانندگی با مرگ، نقص عضو و يا ناتواني اعضاي خانواده خود روبرو هستند. با توجه به عدم امكان ارزش گذاري واقعي براي جان انسانها و درد و رنج حاصل از دست دادن يك خويشاوند،برآورد دقيق هزينه هاي يك تصادف، امري غيرممكن به نظر مي رسد.هزينه هاي اقتصادي تصادفات و خسارات ناشي از آن، در كشورهاي كم درآمد ۱ درصد از توليد ناخالص ملي و در كشورهاي ثروتمند و پردرآمد 1 درصد و در كشورهاي با درآمد متوسط2درصد می باشد . (مهریاری ، قربانی ، 1385: 12) سالانه 1میلیون و240هزار نفر در جهان به دلیل صد مات ناشی از تصادفات ترافیکی جان خود را از دست می دهند که از این تعداد 270هزار نفر آنها عابر پیاده هستند . همچنین مر کز اطلاعات سازمان ملل متحد در گزارش جهانی وضعیت ایمنی جاده ای 2013 حمایت از دهه اقدام آورده است : 59 درصد از کسانی که در تصادفات رانندگی کشته میشوند بین 15تا 44سال سن دارند که 77درصد آنان مرد هستند . به استناد آمار سازمان جهانی بهداشت1 در منطقه افریقا خطر مرگ به دلیل جراحت تصادف ترافیکی 1/24 در هر 100هزار نفر ، در منطقه شرق مدیترانه 3/21 در هر 100هزار نفر ودر منطقه اروپا 3/10 در هر 100هزار نفر است .
همچنین مر کز اطلاعات سازمان ملل متحد در گزارش جهانی وضعیت ایمنی جاده ای 2013 حمایت از دهه اقدام آورده است : 59 درصد از کسانی که در تصادفات رانندگی کشته میشوند بین 15تا 44سال سن دارند که 77درصد آنان مرد هستند . به استناد آمار سازمان جهانی بهداشت در منطقه افریقا خطر مرگ به دلیل جراحت تصادف ترافیکی 1/24 در هر 100هزار نفر ، در منطقه شرق مدیترانه 3/21 در هر 100هزار نفر ودر منطقه اروپا 3/10 در هر 100هزار نفر است .
1. سالانه 270 هزار نفر عابر پیاده یعنی 22درصد از مجموع تصادفات در جهان جان خود را از دست می دهند و خواستار اقدام جدی تری بر کاهش این آمار شده است . در کشور های پیشرفته عابرین پیاده
2. مسن در معرض خطر هستند در حالیکه در کشور های افریقایی است که به 38 درصد می رسد . و پایین ترین مرگ و میر عابرین پیاده مر بوط به کشور های جنوب شرق آسیا با رقم 12 درصد است .
3-8-2-آسيبهاي ناشي از حوادث ترافيكي:
1-3-8-2-پيامدهای بروز حوادث:
الف- پيامد اقتصادي :از پرداخت هزينه درمان و خسارت وسيله نقليه تا بيكاري به دليل بستري و معلوليت همگی از پیامد های اقتصادی حوادث بشمار میروند ب – پيامد رواني: ايجاد استرس كوتاه مدت تا دائمي و اختلال در بهداشت رواني خانواده به دليل تبعات جسمي و اقتصادي ج-پيامد جسماني :از آسيبهاي سطحي تا معلوليت و مرگ د- پيامد اجتماعي: از دست دادن سرپرست خانوار،افزايش زنان و كودكان بي سرپرست،افزايش جرم و جنايت

——————————————————————————————-

( آمار سازمان جهانی بهداشت2013:bijanzadmehr.blogfa.com/post/80 )1

2-3-8-2- هزينه هاي اقتصادي، اجتماعي و سلامت عمومي جامعه
محاسبه هزينه هاي تصادفات جاده اي و صدمات ناشي از آن مي تواند به كشورها در درك اين واقعيت كه سرمايه گذاري براي پيشگيري از تصادفات بهتر از هزينه كردن بعد از تصادف است كمك نمايد.جهت ارزيابي صحيح بايد كليه هزينه هاي مستقيم و غيرمستقيم مورد بررسي قرار گيرند. هزينه هاي مستقيم كه بايدمورد ملاحظه قرار گيرند، شامل اقدامات تأمين سلامت و توانبخشي است و هزينه هاي غيرمستقيم بايد ارزش خدمات،هزينه هاي خانواده و درآمد از دست رفته بازماندگان، افراد خانواده و مراقبت و پرستاري از شخص مصدوم را شامل شود .بسياري از كشورهاي ثروتمند، هزينه هاي تصادفات جاده اي را به طور ساليانه محاسبه و اعلام مي كنند كه اين هزينه ها شامل درآمد از دست رفته، هزينه هاي بازيابي سلامتي، خسارات وارد شده به دارايي ها و اموال، هزينه امور اداري ،هزينه هاي مربوط به پليس، دادگاه ها و شركتهاي بيمه و همچنين تأخيراتي كه در سفرها اتفاق مي افتد، مي باشد.هزينه هاي بازيابي سلامتي و توانبخشي، در مواردي كه جراحات وارده بسيار شديد باشد، بسيار گران و پرهزينه هستند. (مهریاری ،قربانی ، 1385 : 44 )

تصویر شماره 3

تصویر شماره 4
3-3-8-2- سن وجنس مصدومين

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابر پیاده، عابرین پیاده، میزان استفاده، حمل و نقل Next Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابرین پیاده، بیمارستان، عابر پیاده، پیاده روی