پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابرین پیاده، پلیس راهور، راهنمایی و رانندگی، حوادث رانندگی

دانلود پایان نامه ارشد

الگوي شايسته و مناسبي براي نوجوانان و جوانان باشند؛ و دوم الگوهاي سازندهاي را به آنان معرفي نماينداعمال و رفتار والدين، معلمان و مربيان زير ذرّه بين نگاه متعلمان و متربيان است وتأثيري عميق و شگرف بر جاي ميگذارد. آنها قبل از اين كه بخواهند پيام و گفتارمعلم يا مربي را بشنوند، چشم بر عمل و رفتار آنان دارند و هرچه مشاهده كنند، همان را ميپذيرند.) موگهی ،عبدالرحیم1390: 38)
2-10-5-1-15-2–آموزش از راه الگوسازي: يكي از ويژگيهاي مهم اجتماعي در دوره ا ست. در اين دوره تبعيت از قواعد و مقررات » تقليد از نمونه ها و سرمشقها « نوجواني اخلاقي و اجتماعي كه در دوره دبستان معمول است، جاي خود را به تقليد ازنمونه ها و سرمشقهاي زندگي ميدهد و شخصيت ناپايدار نوجوان بيشتر از اشخاص نمايشي بهره مند ميگردد . (شرفی ،محمد رضا، 1361 : 158)
3-10-5-1-15-2–توسعه ي همكاريهاي بين بخشي: ارتباط و تعامل سازنده نيروي انتظامي به ويژه معاونت راهنمايي و رانندگي با آموزش و پرورش ميتواند تأثير بسزايي درافزايش آگاهي دانش آموزان و خانواده هاي آنان از ترافيك و مؤلفه هاي مرتبط با آن برجاي بگذارد. به عنوان مثال اجراي طرح هميار پليس نمونهاي موفق از اين همكاري است. در حوزه ي آموزش نيز اقدامات مشترک مانند تهيۀ بسته هاي آموزشي درقالب cd ، بروشور و فيلمهاي مرتبط با ترافيك ميتواند نتيجه ي مطلوبي در پي داشته باشد. (فردوسی ،طیبه،1389: 155)
4-10-5-1-15-2—استفاده از متخصصان خارج از مدرسه: هرگز انتظار نميرود كه معلمان درهمه ي زمينه ها داراي اطلاعات و تخصص لازم باشند، اما دليلي هم وجود ندارد كه بسياري از مطالب با اهميت و ضروري به دانش آموزان آموزش داده نشود، اين امر به ويژه در مسايل مربوط به حوزه ي ترافيك صادق است. بر اين اساس گاهي اوقات ضرورت ايجاب ميكند كه از يك فرد متخصص خارج از مدرسه دعوت شود تا پيامهاو اطلاعاتي در اختيار دانش آموزان قرار دهد. اين كار غالباً بر امر آموزش و ديدگاههاي دانش آموزان اثرات مثبتي خواهد داشت. (فردوسی ،طیبه،1389: 155)
5-10-5-1-15-2– آموزش به رانندگان جدید از طریق آموزشگاه های رانندگی
از سال 1384 با راه اندازی آموزشگاه های رانندگی در کشور ، آموزش علمی و عملی رانندگان اجباری گردید . و کلیه متقاضیان گواهینامه بایستی در کلاسهای اموزشی شرکت نمایند . اموزش مقررات راهنمایی و رانندگی ، آشنایی با علائم و تجهیزات ترافیکی ، قواعد رانندگی و سایر موارد مورد نیاز رانندگان در این کلاسها آموزش داده می شود . اما با وجود این اموزشها علت افزایش حوادث رانندگی در چیست ؟ امار های ثبت شده در تصادفات شهرستان دماوند نشان می دهد تعداد 54 نفر از کسانی که در 170 فقره تصادفات عابرین نقش داشته اند دارای گواهینامه رانندگی ب-1 و جدید الصدور بوده اند . یعنی یک سوم از کل تصادفات عابرین به این رانندگان اختصاص یافته است . پس بنابراین آموزش به رانندگان جدید در حد قابل قبول نبوده و عدم توجه اینگونه رانندگان را در عدم آموزش صحیح ، متون مناسب آموزشی ، شیوه صحیح در آموزش رانندگی و مسئولیت پذیری راننده می توان جستجو کرد . لذا با این تفاسیر اهمیت آموزش رانندگان جدید بر همگان آشکار است . ( امار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1393)
6-10-5-1-15-2— بررسی وضعیت رانندگان از نظر اموزش :
ریسك پذیری رانندگان: راننده وسیله نقلیه در زمان انجام تخلف ابتدا به طور لحظه ای با در نظر گرفتن منافع حاصل از انجام تخلف، نسبت به انجام این موضوع اقدام می نماید كه فارغ از تبعات انجام تخلف مرتكب رفتاری غیرمعمول در جامعه می شود. خودنمایی: براساس آمارها 31 درصد تلفات حوادث رانندگی در سن جوانی 18 تا 29 سالگی می باشد و به این دلیل است كه اكثر رانندگان جوان برای جلب توجه در سطح جاده و معابر شهری اقدام به رانندگی غیرعادی می نمایند. این قبیل رانندگان اقدام به برخی حركات نمایشی و تخلفات رانندگی می پردازند كه هم خود و هم دیگران را در معرض خطر قرار می دهند.  بی اطلاعی راننده: گاهی رانندگانی وجود دارند كه به علت كمبود اطلاعات و ناآگاهی اقدام به انجام تخلفاتی می نمایند كه خود از عواقب آن بی اطلاع هستند. در این بحث، رسانه ها و جراید و بالا بردن سطح فرهنگ نقش بسزایی دارد.  عوامل روحی: عوامل روحی فرد را می توان به خشم و عصبانیت، استرس، هیجان، اضطراب و … نام برد به طوریكه راننده در حالت خشم و اضطراب به راحتی تمركز خود را از دست داده و مرتكب تخلف می شود. در این مورد رفتار راننده از حالت طبیعی خارج شده و دیگر برخود تسلط ندارد بنابراین تخلفی را انجام داده و مهمتر ازآن تصادفی را رقم می زند. رانندگانی که از آموزش بیشتری برخوردار هستند کمتر تخلف کرده وتصادفات انها نیز کمتر بوده است . همچنین مهارت در رانندگی انها باعث شده از وقوع خیلی از تصادفات پیش آمده جلوگیری نمایند . آموزش به رانندگان از اهمیت بالایی برخوردار است و بایستی قوانین راهنمایی و رانندگی با توجه تغییرات که به وجود می اید به انان گوشزد شود .تا در کاهش تصادفات موثر واقع شود . در شهرستان دماوند از طریق پلیس راهور آموزش به رانندگان وسایل نقلیه عمومی انجام گرفته وتاثیرنسبی در کاهش تصادفات داشته،اما با توجه به عدم استقبال حداکثری رانندگان در حد مطلوب اموزشها انجام نگرفته و همین این امر در روند تصادفات وافزایش انها نقش داشته است . در فرم کام تصادفات قریب 80درصد از رانندگان در علل اولیه لزوم آموزش عنوان گردیده است و بیست در صد باقی مانده عدم احساس مسئولیت راننده ذکر شده که نقش آموزش رانندگان به خوبی آشکار است .
6-1-15-2- بررسی وضعیت عابرین پیاده از نظر روشنایی معابر :
بنابراين ايمني عابران پياده مقوله اي است که بايستي در کنار خدمات حمل و نقل و ترافيک مورد بررسي و ارزيابي قرار گيرد. يکي از مسائلي که در جلوگيري از بروز تصادفات خودرويي با تصادفات پياده سهم به سزايي دارد تامين روشنايي معابر خواهد بود که در حال حاضر يکي از اجزاي لاينفک هر سيستم حمل و نقل است که به منظور تامين روشنايي و ديد کافي رانندگان، تاکيد ويژه اي بر طراحي، تامين نگهداري آنها  وجود دارد که وجود روشنايي مناسب در شرايط کمبود نور و به خصوص شب ها مي تواند موجبات ارتقاي ايمني مسير را فراهم آورد که نياز براي روشنايي معابر بيشتر در محيط شهري اهميت پيدا مي کند. روشنايي معابر درون شهري باعث عملکرد ايمن تر ترافيک در خيابان خواهد شد و محيط ايمني را براي رفت و آمد عابران پياده فراهم خواهد کرد. از ديگر مزاياي روشنايي معابر درون شهري مي توان به استفاده بيشتر از نواحي تجاري در هنگام شب و افزايش امنيت ترافيکي را براي کاربران راه در محدوده اين مراکز دانست و در نتيجه هدف اصلي روشنايي راه را مي توان تامين ديد مناسب براي کاربران متفاوت راه قلمداد کرد .وجود روشنايي مناسب نه تنها باعث کم شدن خطر تصادف ترافيکي مي شود بلکه شدت آن را نيز کاهش مي دهد.خیلی از معابر شهری به دلایل مختلف فاقد روشنایی لازم هستند و در شب ها از لحاظ دید برای رانندگان ایجاد مشکل می نمایند . تردد عابرین پیاده در این مکان ها و عدم رویت انها توسط رانندگان موجب تصادف شده ودر خیلی از موارد بعد از تصادف نیز قابل رویت نیستند ومورد بر خورد مجدد قرار می گیرند . آمار تصادفات دماوند نشان میدهد از مجموع تصادفات عابرین پیاده تعداد 109 فقره تصادف در روز و تعداد 61 فقره در شب بوقوع پیوسته است .یعنی حدود یک سوم این تصادفات در شب بوده و این امار بالا عدم روشنایی محل تصادف را گوشزد می کند . ( امار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1393)
2-15-2-عوامل درونی :
1-2-15-2–وضعیت عابرین پیاده 🙁 جسمانی ، رنگ لباس ، سن ، جنسیت ،تحصیلات، نوع گواهینامه ، شرایط جوی). در میان سه عامل انسان و راه و وسیله نقلیه که در رانندگی و بروز تصادفات به‌عنوان عوامل سه‌گانه ترافیک شناخته شده‌اند، انسان تنها عامل هوشمند است که می‌تواند از راه و وسیله نقلیه به هر شکلی که باشد بهره بجوید؛ اما در عین حال حدود 70درصد عوامل بروز تصادفات، عامل انسانی است. بنابراین توجه به عامل انسانی و آموزش و بازآموزی و به روز رسانی آموزش‌ها و دانستنی‌های آنها در بالا بردن سطح آگاهی و رشد فرهنگ ترافیک جامعه و رانندگان اهمیت بسیاری دارد.رانندگان وسایل نقلیه و عابرین پیاده از عوامل انسانی به شمار می روند که در تصادفات نقش اساسی دارنند . لذا مولفه های مربوط به انها بشرح ذیل مورد بررسی قرار می گیرند
2-2-15-2-بررسی وضعیت جسمانی عابرین پیاده :
شرایط فیزیکی مناسب و مطلوب ، هوش سرشار ،سرعت انتقال مناسب در مواقع خطر از ویژگی های جسمانی هر فر د است که می تواند با وجود این خصوصیات در حوادث ترافیکی قدرت عکس العمل موثر داشته وکمتر دچار صدمات گردد . اما وجود نقص جسمانی مانند بینایی ،شنوائی ، درک و شعور ، عدم هماهنگی اعضای بدن، قد ووزن مناسب، نقص دست و پا در عابرین می تواند فرد را در مقابل تصادفات ناتوان کند و قدرت جلو گیری از صدمات را از او بگیرد .در بین عابرین پیاده افرادی هستند که از توان جسمانی مناسبی برخوردار نبوده و بعلت نقص در سیستم بدن خود قادر به استفاده از بعضی از تجهیزات مانند پل های غیر مکانیزه نیستند و به ناچار از عرض خیابان استفاده می نمایند . ویا در هنگام پیاده روی از اجسام کمکی، کمک می گیرند . اینگونه افراد به دلیل ناتوانی جسمانی قدرت عکس العمل در مقابل خطرات رانندگی نداشته و اکثر ا قربانیان حوادث ترافیکی هستند . در تصادفات به وقوع پیوسته در شهرستان دماوند برابرکروکی های ترسیمی تعداد 5 مورد از تصادفات مربوط به افرادی بوده که دچار نقص جسمانی بوده و ناتوانی جسمانی انها باعث بروز حادثه گردیده است. پس می توان نتیجه گرفت وضعیت جسمانی افراد تاثیر زیادی در حوادث ترافیکی دارد .
3-2-15-2– بررسی وضعیت جسمانی رانندگان :
از مهمترین مولفه های رانندگی ، داشتن اعضای سالم است . اگرچه خیلی از افراد با وجود داشتن نقص دستها ویا پاها امکان رانندگی برای انها فراهم گردیده است . ولی به دلیل عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص جسمانی در زمان مواجه با خطر مو جبات تصادف را فراهم می نمایند . وضعیت جسمانی رانندگان از نظر جسمانی، نقص جسمانی، خصوصیات فنی ،خصوصیات اخلاقی و اختلالات بینایی ،اختلالات شنوایی ،اختلالات تنفسی ، اختلالات نورولوژیكی ( مغز و اعصاب ) ،اختلالات حركتی اندامهای فوقانی و تحتانی ، اختلالات عصبی ، عضلانی ، اختلالات قلبی و عروقی ، اختلالات ناشی از مصرف دارو و اختلالات روحی و روانی ( اعصاب و روان ) همگی از جمله عواملی هستند که قابل بررسی و در افزایش تصادفات نقش دارنند. تعدادی از تصادفات بین وسایل نقلیه و عابرین در ساعات شب به وقوع می پیوند . تاریکی محل و عدم رویت عابر زمینه ساز تصادف می گردد . و این عدم دید راننده را می توان در پوشش و رنگ لباس عابرین جستجو کرد . رنگ های تاثیر گذار در قابلیت دید به دو دسته تیره و روشن تقسیم می گردنند. لباس هایی با رنگ تیره که عابرین بر تن می نمایند کمتر قابل دیدن هستند و بیشتر در معرض خطر قرار دارنند .اما کسانی که لباس سفید بر تن دارند بوسیله باز تاب نور لباس از روشنایی کافی بر خوردار بوده و رانندگان به خوبی در نقاط تاریک آنها را رویت می نمایند . که این روش تاثیر بسیار زیادی در کاهش تصادفات عابرین پیاده دارد . در شهرستان دماوند از تعداد 170تصادف عابرین پیاده که بوقوع پیوسته برابر اطلاعات بدست آمده در کروکی های ترسیم شده تعداد 80 نفر لباس تیره و 50 نفر لباس روشن بر تن داشته و مابقی بصورت نامعلوم ثبت شده است . با توجه به افزایش پوشش رنگ لباس تیره در بین عابرین تاثیر ان به خوبی مشخص است . ( آمار تصادفات پلیس راهور دماوند ، 1391،1392)
4-2-15-2-بررسی وضعیت عابرین پیاده از نظر سن :عابرین کم سن و یاافراد با کهولت سن بالا بیشتر در معرض خطر تصادف قرار دارند . زیرا این افراد از قدرت تحرک کمتری برخوردار هستند . و یا در کودکان بعلت بازیگوشی در خیابان و توجه

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد آموزش و پرورش، عابرین پیاده، پلیس راهور، راهنمایی و رانندگی Next Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابرین پیاده، پلیس راهور، عابر پیاده، حمل و نقل