پایان نامه ارشد رایگان درمورد زنجیره تامین، ذخیره احتیاطی، شبیه سازی

دانلود پایان نامه ارشد

شود.و قانون کنترلی برای نرخ تولید کنده و نرخ توزیع کننده مورد استفاده قرار می گیرد.نرخ تولید با کاهش موجودی خام کاهش می یابد و با موجودی قابل استفاده افزایش می یابد. موجودی توزیع کننده با موجودی قابل استفاده افزایش می یابد و با موجودی توزیع کننده کاهش می یابد.موجودی توزیع کننده با تقاضا کاهش پیدا می کند.

شکل2-13 : نمودار علی حلقوی در ساختار زنجیره تامین مدل مورد مطالعه

2-19-2-3- مقاله سوم : شبیه سازی دینامیکی استراتژی های برای مدیریت شکاف تقاضا در انتشار محصول نو [29]
در این مقاله به بررسی کاریرد رویکرد سیستم داینامیک در کنترل و بهبود زنجیره تامین به منظور توسعه محصول جدید می باشد. در هنگام معرفی یک محصول جدید این زنجیره تامین است که هزینه ها را باید کنترل کند از جمله هزینه و ظرفیت موجودی.که با درآمدهای ناشی از مدیریت تقاضای محصول در طول چرخه زندگی محصول در ارتباط است. با این حال، در مرحله اولیه پس از خریداران قبلی خرید، ممکن است شکاف تقاضا برای یک دوره و پس از یک افزایش ناگهانی به وجود آید. پس ازایجاد شکاف، دو تصمیم مهم باید ساخت : اول اندازه ظرفیت، و دوم سطح همکاری است. . قصد این مقاله این است که نشان می دهد که انتخاب سطح اثر همکاری قابل توجهی در مدیریت شکاف در مسیر تقاضا می باشد.

فرضیات اولیه
زنجیره تامین شرکت ها با تکنولوژی بالا در شکل زیر آمده است برای شبیه سازی چرخه نیازمند به داشتن اطلاعات واقعی و کامل است که با توجه به فناوری کامپیوتر و اینترنت امکان پذیر است. زمان این چرخه را کوتاه فرض می کنیم و آنرا 2 سال (100 هفته) در نظر می گیریم و فرض می کنیم تقاضا ثابت و کم است و در طول دوره شکاف تقاضا نیز وجود دارد. تقاضای محصول در مراحل بالا افزایش می یابدتا به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد که سرعت کاهش بیشتر می باشد تا سر انجام محصول از رده خارج شود. برنامه ریزی از محصولات چرخه عمر کوتاه بسیار دشوار است، زیرا نرخ رشد تقاضا و کاهش سریع است. هم چنین برنامه ریزی زمانی که یک کالا به پایان چرخه عمر خود رسیده است نیز مشکل است زیرا پیش بینی تقاضا در کل زنجیره با مشکلات متعددی رو به رو است در اینجا به طور خلاصه 4 مدل مفهومی بحث می شود.

شکل2-14: مدل مدیریت زنجیره تامین سنتی
در زنجیره تامین سنتی هر سطح یک نهاد مستقل است بدین گونه که (با توجه به شکل بالا ) تامین کننده مواد خام را به تولید کننده می دهد و تولید کننده با عملیات فنی آنرا به محصول تبدیل می کند و در حجم بزرگ به توزیع کننده می فرستد و توزیع کننده در حجم های کوچکتر به خرده فروش و سپس به دست مصرف کننده نهایی می رسد. پس از آن خرده فروش اطلاعاتی از جمله ذخیره احتیاطی، اندازه سفارش و محل سفارش را به توزیع کننده و توزیع کننده به تولید کننده و در نهایت به تامین کننده مواد خام می دهند.با این حال با توجه به اینکه وقتی یک محصول جدید با تکنولوژی بالا ساخته می شود نیاز به جریان و ظرفیت فوق العاده ای برای تولید است که با افزایش تقاضا، شکاف ایجاد نشود. درنتیجه دارای هزینه بالا است و منابع زیادی در طول زنجیره تلف خواهد شد. بنابراین سیاستگذاران زنجیره تامین به دنبال مدل های جدیدی به منظور کاهش هزینه ها و یکپارچگی کل زنجیره می باشد.
مدل سیستم دینامیکی
در اینجا ما فرض کنیم که تامین مواد اولیه دارای ظرفیت کافی می باشد و در زنجیره شامل سه سطح خرده فروشان، توزیع کننده و تولیدکننده است.
حلقه علی و معلولی مدل زنجیره تامین سنتی
در این روش هر یک از نهادها میزان سفارش را از پایین دست می گیرد و میزان ذخیره احتیاطی خود را تنطیم می کند و فقط بر این اساس میزان تقاضا را پیش بینی می کند و تنها خرده فروشانند که میزان واقعی تقاضا مشتریان روبه رو است و عملکرد وابسته به اندازه دقیق مقدار بالا دست است و در شکل زیر حلقه علی و معلولی آن نشان داده شده است.

شکل 2-15 :حلقه علی حلقوی مدل متداول زنجیره تامین

حلقه علی و معلولی مدل VMI
یک نوع استراتژی می باشد که مشتری نهایی را به توزیع کننده و خرده فروش وصل می کند و در این روش حداقل هزینه سرمایه گذاری نیاز است و تصمیماتشان در راستای جلب رضایت مشتری و مقدار بهینه نگهداری ذخیره احتیاطی است.

نمودار 2-16 حلقه علی و معلولی مدل VMI
حلقه علی و معلولی مدل JMI
در این روش تقاضای مشتری نهایی به طور مستقیم، مقدار موجودی مورد نیاز را تنظیم می کند و براساس آن مقدار موجودی مورد نیاز در آینده را پیش بینی می کنیم و توزیع کننده و تولیدکننده با یکدیگر مقدار موجودی مورد نیاز را مدیریت می کنند و این یک ریسک است.شکل زیر حلقه علی و معلولی آنرا به طور کامل توصیف می کند. در این استراتژی هزینه حمل کاهش می یابد هم چنین زمان تاخیر در تحویل به حداقل ممکن می رسد. سرانجام در این روش در زنجیره تامین دارای قدرت تشخیص ضعیفی می باشد و حداقل مقدار ذخیره و زمان تحویل سفارش را داریم.

نمودار 2-17 :حلقه علی و معلولی مدل JMI

فصل سوم
روش پژوهش

.

3-1 مقدمه
اطلاعات مورد استفاده شده در تدوین پایان نامه ، داده های واقعی مربوط به مقطع یک سال تولید ، توزیع و فروش یک محصول منتخب در زنجیره تامین شرکت فراورده های لبنی کاله و پخش سراسری گروه محصولات کاله ( بانی چاو ) است که از پایگاه های داده تولید ، فروش و توزیع این شرکت که به صورت روزانه ذخیره می شوند ، استخراج شده است. از این داده ها جهت استخراج رفتار واقعی متغییر ها و نیز تست مدل و نتایج شبیه سازی استفاده شده است.

شرکت تامین کننده کاله با نام پل ، تولید کننده با نام کاله ( گروه صنعتی بزرگ سولیکو ) و پخش و توزیع ( شرکت فراورده های پخش بانی چاو ) در حال حاضر در تمام کشور به صورت فعال در حال خدمت رسانی می باشد.
3-1-1 درباره کاله ( گروه صنعتی سولیکو)
شركت فرآورده‌هاي لبني كاله، از شركت‌هاي زيرمجموعه گروه معظم سوليكو مي‌باشد كه در سال 1370 تاسيس گرديد. در طي ساليان گذشته اين شركت از ابعاد گوناگون ظرفيت توليد، كيفيت و تنوع محصولات، شبكه توزيع سراسري و صادرات گسترش بسيار زيادي پيدا كرده است. به گونه‌اي كه در حال حاضر به عنوان يكي از دو شركت رهبر بازار فراورده‌هاي لبني در كل كشور محسوب مي‌گردد.
در شركت كاله هم‌اكنون سه واحد كسب و كار پنير، محصولات پاستوريزه و فرادما وجود دارد كه هريك از اين واحدها با نوآوري خود، با كيفيت‌ترين و متنوع‌ترين محصولات را در حجم توليد بالا به بازار عرضه مي‌نمايند. تمامي خطوط توليدكارخانه به نحوي انعطاف‌پذير طراحي شده‌اند كه مواد اوليه ورودي‌هاي مختلف وارد خط توليد شده و محصولات متنوع خارج گردند. به طوري كه تنها از طريق يك خط توليد گاه بيش از 20 محصول توليد مي‌شود. محصولات لبني شركت كاله در حال حاضر بيش از 160 عدد مي‌باشد كه در برنامه‌هاي توسعه در آينده نزديك تا دوبرابر افزايش خواهد يافت. اين تعداد محصول در صنعت لبني كشور يك رقم بي‌نظير به حساب مي‌آيد. همچنين بسياري از محصولات در صنعت لبني كشور مانند پنير آمل، ماست ميوه‌اي و ماست هم‌زده (سون) توسط كاله براي اولين بار ارائه شده است.
تمامي فرآورده‌هاي لبني كاله در رديف با كيفيت‌ترين و سالم‌ترين محصولت لبني كشور به شمار مي‌آيند. زيرا شير لازم جهت توليد محصولات از دامداران معتبر كشور و با كنترل كيفيت بالا خريداري مي‌شود. هم‌چنين به منظور توليد محصولات متنوع و مطابق با ذائقه هم‌وطنان، واحد تحقيق و توسعه كاله متشكل از خبره‌ترين متخصصين حوزه صنايع غذايي در كشور ايجاد شده است. اين واحد در تعامل با شركت‌هاي معتبر آلماني و هلندي تمامي تلاش خود را جهت ارائه محصولات درجه يك و مطابق با استانداردهاي جهاني به كار بسته است. كيفيت بي‌مانند محصولات كاله سبب شده است كه بخش عمده‌اي از توليدات اين شركت به خارج از ايران صادر شده و اين شركت در طي ساليان گذشته به صورت مستمر به عنوان صادر كننده نمونه صنايع غذايي انتخاب شده است.
وسعت كارخانه لبني كاله 14 هكتار است كه از بزرگترين كارخانه‌ها در صنايع كل كشور محسوب مي‌گردد. از طرفي، كاله توانسته است با جذب شير روزانه بيش از 1000 تن به عنوان يكي از قطب‌هاي اصلي جذب شير در كشور مطرح شود. به علاوه شركت كاله به عنوان اولين كارخانه لبني كه توزيع سراسري فرآورده‌هاي لبني را در دستور كار خود قرار داده است. هم‌اكنون با استفاده از پخش مويرگي و با بيش از 24 شعبه محصولات خود را از آذربايجان تا هرمزگان توسط شرکت پخش سراسرس بانی چاو توزيع مي‌نمايد.
روزانه بيش از 4000 نفر در بخش‌هاي گوناگون شركت در فعاليت هستند تا بيش از 650 تن انواع فرآورده‌هاي لبني را به دست مصرف‌كننده نهايي برسانند.

3-2 مدل سازی داینامیک زنجیره تامین شرکت فراورده های لبنی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد زنجیره تامین، دینامیکی، مدل سازی Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی بيابان، زايي، کوير