پایان نامه ارشد رایگان درمورد دفاع مشروع، امام صادق، امر به معروف

دانلود پایان نامه ارشد

واين قتل تازماني كه به آن اذن داده شده شرعي است وعمدنيست.381
درنظرگرفتن قصاص،ديه وكفاره كه براي جلوگيري ازهدرشدن خون مسلمانان است بايدبه گونه اي باشدكه مانع جهاد مسلمانان نشود.يك روش آن پرداخت ديه وكفاره ازبيت المال است تامسلمين باخاطر آسوده تري جهادكنندوبركفارپيروزشوندتاموجب حفظ خون وسايراهداف مسلمين مانندحفظ قلمروآنان شود.
2)حفظ حرمت خون مسلمان درروايات تترس:
1-2)حفظ حرمت خون مسلمان بااصول پسنديده جنگ دراسلام:
روايات به صورت كلي به اصول جنگ اشاره كرده است واصل را عدم ريختن خون مي داند وموارد جوازآن را به اضطرار منوط كرده است.
دردين اسلام براي جنگيدن بادشمن اصولي وجودداردمانندممنوعيت مثله كردن،نكشتن بچه ها،زنان وپيرمردهاي ازكارافتاده.اين اصول مربوط به جنگ باكفار است كه خون بچه ها،زنان وپيرمردهاي ازكارافتاده رامحترم مي شمرد.پس هرگاه دشمن به مسلمين تتّرس كندخون مسلمين قطعا محترم است وتنهادرصورت ضرورت اسيران مسلماني كه سپرواقع شده اندكشته مي شوندوباشرايطي ديه ياكفاره به آنان تعلق مي گيرد.اما هنگام ضرورت كه زنان وبچه هاي كفاركشته مي شوندديه وكفاره ندارند.
ابوحمزه ثمالي از امام صادق (ع)نقل مي كندكه فرمود:” كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَرَادَ أَنْ يَبْعَثَ سَرِيَّةً دَعَاهُمْ- فَأَجْلَسَهُمْ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ يَقُولُ سِيرُوا بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ- وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ- لَا تَغُلُّوا وَ لَا تُمَثِّلُوا وَ لَا تَغْدِرُوا- وَ لَا تَقْتُلُوا شَيْخاً فَانِياً وَ لَا صَبِيّاً وَ لَا امْرَأَةً- وَ لَا تَقْطَعُوا شَجَراً إِلَّا أَنْ تُضْطَرُّوا إِلَيْهَا- وَ أَيُّمَا رَجُلٍ مِنْ أَدْنَى الْمُسْلِمِينَ أَوْ أَفْضَلِهِمْ- نَظَرَ إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ فَهُوَ جَارٌ حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ- فَإِنْ تَبِعَكُمْ فَأَخُوكُمْ فِي الدِّينِ- وَ إِنْ أَبَى فَأَبْلِغُوهُ مَأْمَنَهُ وَ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ.”382پيامبرخدا(ص)هنگامي كه تصميم به اعزام سريه اي مي گرفت افرادرا فرامي خواندودربرابر خودمي نشاندومي فرمود:بانام خداوبااستعانت ازخداودرراه خدابه راه وروش رسول خدا(ص)حركت كنيد.ازحدودالهي تجاوزننماييد،كسي رامثله نكنيد.خيانت وپيمان شكني نكنيد.پيرفرتوت وازكارافتاده،كودك وزن رانكشيدودرختي راقطع ننماييدمگراينكه اضطرارداشته باشيدوهرفردي ازافرادمسلمان چه بلندمرتبه باشديامقام پايين داشته باشد،درصورتي كه به يكي ازمشركان امان دهد،امان وي محترم است تااوبيايدوكلام خدارابشنود،پس اگراسلام آورد،اوبرادرديني شماست واگرنپذيرفت،راه درامان ماندنش يعني جزيه را به اوابلاغ كنيد(واورابه مأمنش بازگردانيد)وازخداكمك بگيريد.
دين اسلام همان طوركه قائل به حرمت خون مسلمين است وازآن حمايت مي كند،خون دشمن مسلمين وكفاررادرصورت پذيرش اسلام محترم مي داند.وبه آنان اين فرصت رامي دهد تاتحت حمايت اسلام درآيند.
هدف نهايي اسلام قتل وخونريزي نيست،بلكه راههاي گوناگون براي جلوگيري ازكشتاردشمن درجنگ قرارداده است.383اما درمواردي به ضرورت حتي ممكن است مسلماناني كه موردتترس واقع شده اندكشته شوندتاسپاه مسلمين به دشمن دست يابندوباغلبه برآنان خون مسلمين درامان بماند.
2-2)جنگ باكفاربالغ براي حفظ خون مسلمانان:
ازاصول جنگيدن،مبازره بانظاميان وافرادي است كه بالغ شده اند.جنگيدن با كودكان،زنان وپيرمردهاي بي دفاع منع شده است.وحرمت خون آنهامحفوظ است به ويژه زماني كه كفارآنها راسپر دفاعي خودقرار مي دهند.چون اينان اكثرادربوجودآمدن جنگ نقشي ايفا نمي كنندواغلب ازمجروحان وكشته شدگان جنگ هاهستند وبي گناه وبي تقصير محسوب مي شوند. امام علي (ع)به نقل از رسول خدا(ص)فرمودند:” لَا تَقْتُلُوا فِي الْحَرْبِ إِلَّا مَنْ جَرَتْ عَلَيْهِ‌ الْمَوَاسِي: وَ تَقَدَّمَ عَنِ الدَّعَائِمِ، قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي وَصِيَّتِهِ: وَ لَا تَقْتُلُوا وَلِيداً وَ لَا شَيْخاً كَبِيراً وَ لَا امْرَأَةً‌.”:درجنگ كسي رانكشيدمگر كسي راكه تيغ سلماني براوكشيده باشد.دردعائم درگفتار رسول خدا(ص)در وصيت ايشان آمده است كه فرمودند:نوزاد ،پيرمرد كهنسال وزنان رانكشيد.
كسي كه تيغ سلماني براوكشيده شده كنايه ازافرادي است كه بالغ شده اندومسلمين حق مبارزه وكشتن آنهارادارند.امااگربچه ها،زنان وپيرمردهاي ازكارافتاده راسپردفاعي خودقراردهندومسلمين چاره اي جزكشتن آنها نداشته باشندتابه كفاردست يابند،حرمت خون آنها هم ازبين مي رود.تاخون مسلمين محفوظ بماند. درواقع بامشخص شدن بالغين حكم آنان جنگيدن وكشته شدن است بر خلاف نابالغين وكودكان كه از جنگيدن وكشتن آنهامنع وجود دارد وتنها درضرورت مانند منوط بودن پيروزي مسلمين هنگام تترس كشته مي شوند.
3-2)تقدّم اهميت غلبه بردشمن، برحرمت خون مسلمانان:
حفظ جان مسلمان هاازسفارشات مؤكد اسلام است اما اگرحفظ نظام اسلامي وغلبه بردشمن متضمن فداشدن مسلمانان باشد بايد مسلمانان جان خودرافداكنند.384بافداشدن مسلمين وحفظ نظام اسلامي خونهاي بيشتري ازمسلمين محفوظ مي ماند.امااگرحفظ جان مسلمان رامقدم بر حفظ نظام اسلامي بدانيم هرچندكه درابتداجان مسلمان حفظ مي شودامانظام اسلامي كه احكام شريعت درآن اجرامي شودنابود مي شودويكي ازآن احكام كه احترام خون مسلمان است جايي براي استقرارندارد چون ديگر نظام اسلامي وجودنداردتا احكام آن اجراشود ودشمنان اسلام برنظام اسلامي مسلط شده اند وبه احكام آن عمل نمي كنند ودرصدداهداف خود مانندكشتن مسلمانان هستندتا با تعدي به جان وبه تبع آن مال وسرزمين مسلمانان ،جامعه جهاني راسراسر ازقدرت غيرمسلمانان كنند.حفص بن غياث درباره شهري ازشهرهاي جنگي از امام صادق (ع)نقل كرده است:” هَلْ يَجُوزُ أَنْ يُرْسَلَ عَلَيْهَا الْمَاءُ أَوْ تُحْرَقَ بِالنَّارِ- أَوْ تُرْمَى بِالْمَنْجَنِيقِ حَتَّى يُقْتَلُوا وَ مِنْهُمُ النِّسَاءُ- وَ الصِّبْيَانُ وَ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ وَ الْأُسَارَى مِنَ الْمُسْلِمِينَ- وَ التُّجَّارِ فَقَالَ يُفْعَلُ ذَلِكَ بِهِمْ وَ لَا يُمْسَكُ عَنْهُمْ لِهَؤُلَاءِ- وَ لَا دِيَةَ عَلَيْهِمْ لِلْمُسْلِمِينَ وَ لَا كَفَّارَةَ الْحَدِيثَ.” 385 آياجايز است به آن جاآب رهاشود و(مردم مشرك ومحارب آن به زير آب برده شوند؟)ياآن جاآتش زده شوديابامنجنيق خراب شودتامردم آنجاكشته شوند درحالي كه درآن شهرزنان،اطفال وپيرمردان واسيران وتجارمسلمانان هستند ؟امام(ع)فرمودند: اين كارراانجام دهيد،زيرابه خاطروجودآنان درشهر،نمي توان دست از(كافرمحارب)برداشت وهيچ ديه وكفاره اي هم به عهده مسلمانان نمي آيد.
عدم ديه وكفاره براي اسيران مسلمان درشرايطي است كه حفظ نظام اسلامي مهم تراست.ومجاهدين مسلمان راباخاطر آسوده تري براي حفظ نظام به جهادمي گمارد.تادرميانه راه براي ديه وكفاره اسيران مسلمان ازادامه جهادمنصرف نشوندوخون مسلمين ونظام اسلامي حفظ شود.
بخش دوم: حرمت نداشتن خون مسلمان دردفاع مشروع:
يكي ديگر ازمواردي كه خون مسلمان حرمت ندارد وبي حرمتي به آن جايز است زماني است كه مسلماني به مسلمان ديگرحمله كندوجان،مال وناموسش رادرخطر نابودي قراردهد.درچنين موقعيتي كه به جان،مال وناموس مسلمان حمله مي شودمسلمان حق دفاع ازآنها رادارد. وچون خون مهاجم حرمت نداردهرگاه منجر به كشته شدن اوشود،مدافع محكوم به قصاص يا پرداخت ديه نمي شود.
دفاع ازجان،مال وناموس به اندازه اي كه انسان بتواندازخوددفاع كند،واجب است وتسليم دربرابر مهاجم جايز نيست چون دفع ضررعقلاواجب است.386و هرگاه اتلافي برمتجاوزواقع شوديعني زماني كه دفع متجاوزبرتجاوزمتوقف باشد، دراين حالت مدافع درحال دفاع مشروع است وفرقي نمي كندكه تلف برجان يامال باشدومدافع كسي باشد كه براوتعدي واقع شده وياشخص ديگر باشد.387
دفاع درلغت”دفعت عنه كذاوكذادفعا ومدفعا ،أي:منعت”388دفاع درلغت به معني منع است.و”الإزالة بقوة،من كلامهم :إدفع الشرولوإصبعا.”389وازبين بردن با قدرت وقوت است،سيبويه گفته است حتي اگرشده شررا باانگشت دفع كن.دفاع مشروع در اصطلاح مربوط به شخصي است كه مورد تعدي وحمله قرار گرفته ودر راه دفاع موجب خسارت به شخص مهاجم مي شود.390
1)اقسام دفاع: دفاع بااقسامي كه داردهركدام به نوعي باجان وخون مسلمانان درارتباط است.دردفاع ازجان،مال وناموس درصورت پافشاري مهاجم،مدافع مجبوربه كشتن وهدركردن خون مهاجم مي شود.دردفاع اجتماعي درصورتي كه آمربه معروف نتواندمنكررا دفع كندومحيط اجتماع راازمنكرپاك سازددرصورت تكرار آن مانندزناكارخونش را مي ريزد.دردفاع ازكيان اسلام درصورت تسلط يافتن كفاربرمسلمين ،كفاربه راحتي خون مسلمين رامي ريزندومسلمانان براي جلوگيري ازآن بايددفاع كنندحتي درصورت وجودشرايط مناسب براي غلبه ، مسلمانان مي توانندكفاررابه قتل برسانندتاخون خودشان محفوظ بماند. اما اينكه كدام يك ازاقسام دفاع به حرمت خون مسلمان ارتباط نزديكتري داردبعدازتوضيح هريك خواهيم گفت.
انواع دفاع شامل 1-1) دفاع فردي(دفاع شرعي خاص) :دفاع از جان ومال وناموس وعرض خود وديگران391:زماني كه شخصي قصد خون،مال يا حريم شخصي راداردبراوواجب است كه ازخود دفاع كند.392اين درصورتي است كه دفاع كننده گمان به هلاكت خودنداشته باشد كه دفاع ازجان وحريم بر حسب قدرت وتوان واجب مي شودامادرصورت عجز از دفاع ،ودرصورت امكان واجب است فراركند. اما دفاع ازمال واجب نيست ،مگر اينكه نياز شديد به آن داشته باشد. دفاع از غير جان ،مال وناموس درصورت قدرت ،ضرورت وگمان به سالم ماندن مدافع،جايز است.393دفاع از ناموس جايي است كه مردي همسرش رادرحال زنا با مرد اجنبي ببيند پس براوقتل آن دونفرجايزاست وگناهي نيست وشارع به آن اجازه داده است و فرقي نمي كند كه فعل مردي كه همسرش را درحال زنا مشاهده كرده است موجب رجم شود يا جلد ،هردو حرباشند يا عبد ،يا يكي عبد وديگري حرباشد،زوج به اودخول كرده باشد يا دخول نكرده باشدوهمسر دائم يا موقت زوج باشد.394
2-1) دفاع اجتماعي :دفاع شرعي عام كه امر به معروف ونهي ازمنكر ناميده مي شود.همه مسلمانان وظيفه دارند امربه معروف ونهي ازمنكر كنندومحيط جامعه ي خود را از ناپاكي ها وآلودگي ها پاك سازند ويك محيط صالح ومستعد براي تربيت انسان ها به وجود بياورند پس مسلمانان به اين وسيله از محيط وجامعه ي خود دفاع مي كنند ودراين راه اگر مرتكب به ظاهرجرم هم بشوند ،قابل تعقيب ومجازات نخواهدبود. 395 ودراجراي مجازات مصونيت دارد.
3-1)دفاع ازكيان اسلام همان جهاديا دفاع ازاسلام است. 396دفاع ازكيان اسلام سه قسمت دارد :الف)دفاع از دين ومتصدي اسلام:فقط درصورت تعرض كفار به اساس اسلام واصل آن است كه موجب خطر نابودي اسلام يا تعرض به خون مسلمانان كه موجب هدررفتن خون مسلمين نزد كفارمي شود،به آبروي مسلمين تعرض مي شودو اموالشان غارت مي شودوازطريق نشرمذاهب فاسد وعقائدباطل مانند عقيده ي شرك والحاد به خدا هر چند كه تحت عنوان آزادي بيان وعقيده باشد،نظام اسلامي رابه انحطاط مي كشاند. ب)دفاع از وطن وكيان سياسي اسلام: به مجردتسلط كفار برسرزمينهاي اسلامي اگرچه منجر به استيلاء آنان به محذورات براي نابودي اسلام ياهتك حرمت خون مسلمان وعرض ومال آنها نشود،بايدازاسلام دفاع كرد.شرع انور قصدداشته كه اكثرسكونتگاه هاي مسلمين دردست مسلمانان باشدنه اينكه به دست كفارباشدوتنها اسم دار الاسلام بر آن نهاده شده باشد ودارالكفر هم نباشد. اين دستور اسلام ممكن است ازجهات سياسي باشد كه دراحكام شرع آن رالحاظ نموده است. ج)دفاع ازعزت اسلام ومسلمين :اين دفاع به سبب تسلط كفار برمسلمين واجب است .چه تسلط عقيده اي وفرهنگي باشدكه ترس از به حق بودن اسلام بركفارمي رودودرصددنابودي آن برمي آيند چه تسلط نظامي باشد كه ترس خون يا عرض ومال مسلمين مي رود ياتسلط اداري باشد كه اداره ي امورسرزمين هاي اسلامي باشد، يا تسلط سياسي برمسلمانان باشدومسلمانان را در مواردي كه به آنان نياز دارند به كار وادارند ياتسلط اقتصادي باشدوكفار با توانايي خود به نابودي ثروت مسلمانان اقدام كنند وگرسنگي وفقر رابين آنان

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد مصالح مرسله، قتل عمد، امام صادق Next Entries منبع پایان نامه ارشد درمورد دفاع مشروع، قتل عمد، قانون مجازات