پایان نامه ارشد رایگان درمورد اقیانوس هند، عربستان سعودی، سپتامبر 2001

دانلود پایان نامه ارشد

مهم ترین هواپیماربایی و آمار تلفات انسانی ناشی از آن را در فاصله ی سال های 1930 تا 1981 نشان می دهد. (فلاح، 1387، ص12)

آمار هواپیماربایی در جهان از سال 1930 تا 1981

آمار تلفات انساني ناشي از هواپيما ربائي از سال 1930 تا 1981

حال در ادامه به مهم ترین هواپیماربایی های ارتکاب یافته اشاره می کنیم:
ـ اولین هواپیماربایی از کوبا به آمریکا در سال 1958
ـ هواپیماربایی از آمریکا به کوبا در سال 1960
ـ هواپیماربایی عرب-اسرائیل در سال 1968
اتفاق افتاد که طی آن سه نفر از اعضای OPFLP1 یک هواپیمای E1 A1 به رم را ربودند،با منحرف کردن آن به الجزیره ، مذاکرات بیش از چهل روز به طول انجامید. هواپیماربایان و گروگان گیران هر دو آزاد گشتند. این اولین و تنها هواپیماربایی موفق پرواز E1 A1 می باشد.

1970: در بخشی از هواپیماربایی های میدان داسان2 اعضای جبهه آزادی بخش فلسطین سعی نمودند که همزمان 4 هواپیما را بربایند. آن ها موفق به ربودن 3 هواپیما و اجبار آن به پرواز به سمت صحرای اردن شدند،جایی که آن ها پس از آزاد کردن اغلب گروگان ها هواپیما را منفجر کردند. گروگان های باقی مانده در برابر آزادی 7 زندانی فلسطینی آزاد گشتند. چهارمین حمله E1 A1 توسط دو نفر از جمله لیلا خلید(خالد) به وسیله ی گاردهای نظامی خنثی شد.
، پرواز شماره 305 خطوط هوایی شمال غرب خاوری را دزدیدند و مبلغ D.B.cooper1971:
دویست هزار دلار بابت خرید آزادسازی مسافران هواپیما دریافت کرد. این شخص از عقب بوئینگ 727 با چتر نجات فرار کرد و هرگز پیدا نشد. 1976: هواپیماربایی پرواز 193فرانسه که توسط فلسطینی ها انجام شد در فرودگاه انتبه در اوگاندا با عملیات انتبه به پایان رسید؛ کماندوهای اسرائیلی به ساختمانی که هواپیماربایان و گروگان ها در آن بودند حمله بردند.

1. جبهه آزادی بخش فلسطین
2. Dawson,s Field
3. Entebbe airport

آنان کلیه فلسطینی های رباینده را کشته و 105 گروگان را که بیشترشان اسرائیلی بودند آزاد ساختند؛ 3 مسافر و یک کماندو نیز کشته شدند.هواپیماربایان فلسطینی یک خط هوایی لوفت هانزا1 در طول پروازش از Palm deMallorca به فرانکفورت در موگاریشو پایان یافت. هنگامی که کماندوهای آلمانی به هواپیما حمله بردند 3 نفر از هواپیمارباها کشته شدند و 86 گروگان نجات یافتند. ارتش قرمز آلمان در این خصوص مورد سوءظن قرارگرفت خلبان کشته شد. 1978: دو فر چریک عرب هواپیمایی را در قبرس به اختیار گرفتند. کماندوهای مصری بدون پیش بینی قبلی جهت تلاش برای پس گرفتن هواپیما وارد عمل شدند، نظامیان قبرس اصرار ورزیدند و 15 مصری در طول یک نبرد 45 دقیقه ای کشته شدند.
1979: دو نفر از آلمان شرقی هواپیمایی را جهت بردن به آلمان غربی ربودند. 1981: یک جت خط هوایی ملی پاکستان ربوده و به کابل برده شد و یک نفر مسافر پیش از آن که هواپیما به سمت دمشق2 پرواز کند،کشته شدند. گروگان ها بالاخره پس از 13 روز وقتی دولت پاکستان با آزادی 50 زندانی سیاسی موافقت کرد آزاد گشتند. 1983: حادثه هواپیماربایی تی بی لیسی3 .1984: هواپیماربایان لبنانی یک پرواز مسیر هوایی کویت را به سمت تهران منحرف کردند هواپیما توسط نیروهای امنیتی ایرانی گرفته شد.
1985: هواپیماربایان لبنانی پرواز TWA847 را از آتن به سمت بیروت با 153نفر سرنشین،تغییر دادند. این ماجرا پس از آن که اسرائیل 31 زندانی لبنانی را آزاد کرد پایان یافت. 1985: فلسطینی ها مسیر پرواز 648 مصر را به سمت مالتا 4تغییر دادند. به طور کلی 60 نفر کشته شدند بیشتر کشته شدگان هنگامی که کماندوهای مصری به هواپیما حمله بردند به قتل رسیدند. 1986: هنگامی که نیروهای امنیتی پاکستان به پرواز شماره 73 پان امریکن در کراچی حمله بردند،پس از 16 ساعت محاصره 22 نفر کشته شدند این هواپیما 400نفر مسافر و خدمه را حمل می کرد.

1.Lufthansa
2.Dumaskus
3.Tibilisi
4. Malta

1990:هواپیماربایان یک هواپیمای جمهوری خلق چین را محاصره کردند که پس از مدتی هنگام تلاش برای فرود آمدن در کانتن1 منفجر شد و 128 نفر کشته شدند. 1994: چهار تروریست مسلمان GIA هواپیمای پرواز شماره 8969 خط هوایی فرانسه را محاصره نمودند. این هواپیما به مارسیل پرواز کرد جایی که کماندوهای فرانسویGIGN 2 ( یکی از بهترین واحدهای عملیاتی تروریسم است که از سال تاسیس آن در 1974 تا 1985 در بیش از 650 عملیات تروریستی مداخله کرده و بیش از 500نفر گروگان را آزاد و عملیات های تروریستی بی شماری را متوقف ساخته اند. کماندوهای این واحد از سراسر جهان می باشند ) به آن یورش بردند و ربایندگان را به قتل رسانیدند.170نفر مسافر نجات یافتند.
1996: هواپیمای پرواز 961 خط هوایی اتیوپی در اقیانوس هند،نزدیک ساحلی در جزایر کومورس3 سقوط کرد،بعد از آن که ربایندگان مانع فرود هواپیما و سوختگیری آن شدند125 مسافر آن کشته شدند و 50 مسافر نجات یافتند. این تنها سومین حادثه ای که در آن هواپیمای جت به عمد داخل آب سقوط داده می شود و مسافرانی نجات می یابند. 1999:هواپیما پرواز شماره 61 خطوط هوایی ژاپن توسط فقط یک نفر ربوده شد. او پیش از مقهور شدن خلبان را کشت. 1999 تا 2000: نظامیان کشمیری پرواز شماره 814 خطوط هوایی هند را ربودند و مسیر آن را به سمت قندهار تغیر دادند . پس از یک هفته ، هند موافقت کرد که سه زندانی نظامی کشمیری را در ازای گروگانها آزاد کند و در نتیجه یک گروگان کشته شد و جسد وی به عنوان اخطار به بیرون پرتاب شد.

1. Canton
2. groupe d` intervention gendarmerie national
3. Comoros

2001 : هواپیماربایی 11 سپتامبر
یک سال بعد از حوادث 11 سپتامبر ، ایکائو پیش بینی کرد که میزان رفت و آمدهای مسافران هوایی جهان در سال 2003 از سال 2000 بیشتر خواهد شد. 10 سپتامبر 2002 در مونترال ، یک سال بعد از تراژدی 11 سپتامبر 2001 در ایالت متحده آمریکا ، طرح کلی رفت و آمد مسافران خطوط هوایی جهان همچنان با پیروی از کاهش سریع آن در سال 2001، با رشد صفر در صد برای سال 2002 ثابت ماند . پیش بینی شد که در سال 2003 این عبور و مرور در نتیجه کشش کلی اقتصاد جهانی به حال نخستین خود برگردد. ضمنا تشخیص داده شد که ( بخش رسیدگی مراقبت از ایمنی ) در ایکائو شایستگی در یافت 9001 را داراست این یک عنصر کمکی قوی در این سازمان برای تمامی تلاشها جهت افزایش ایمنی هوایی جهانی است. (بهارلو، 1383 ص 50)

حال به بخشی از انهدام و حملات هوایی به هواپیماها نیز می پردازیم:
اولین حادثه ی انهدام هواپیما در تاریخ 7 می سال 1949، هنگامی رخ داد که یک هواپیمای خطوط هوایی فیلیپین، در جریان یک عملیات برنامه ریزی شده سقوط نمود. در این حادثه یک بمب ساعتی که توسط یک زن و مرد اجیر شده به قصد کشتن یکی از مسافرین در هواپیما جاسازی شده بود، منفجر شد. دومین حادثه انهدام هواپیما در تاریخ 9 سپتامبر 1949، زمانی که یک هواپیمای 3- DC خطوط هوایی کانادا در فاصله ی 40 مایلی منطقه ی کبک در حال پرواز بود، به وقوع پیوست.

بعد از این تاریخ از سال های 1971 تا 1991، به تناوب، هواپیماهای کشوری مورد انهدام واقع شده اند.
بیشترین تعداد انهدام هواپیما 31 مورد بوده که در سال 1977 اتفاق افتاده است. از طرف دیگر حمله به فرودگاه های غیرنظامی و هم چنین سایر تاسیسات مشابه، در تاریخ هوانوردی جهان، تا کنون باعث تلفات،

جراحات و خسارات زیادی شده است. قبل از 28 دسامبر سال 1968، فرودگاه بین المللی بیروت، به وسیله ی نیروهای رژیم اشغالگر قدس مورد حمله قرار گرفت. در فاصله ی سال های 1985 تا 1998، موارد متعددی از حمله به تاسیسات فرودگاه ها و هواپیماها اتفاق افتاد که عبارتند از:
2 دسامبر 1984: یک هواپیمای ایرباس خطوط هوایی کویت که با 161 سرنشین راهی کراچی بود، توسط چهار نفر فلسطینی در فرودگاه تهران ربوده شد. این راهزنان هوایی خواستار آزادی 17 زندانی در کویت بودند، نیروهای ایرانی توانستند پس از شش روز هواپیما را به تصرف درآورند و گروگان ها را آزاد کنند. 14 ژوئن 1985: بوئینگ 727 TWA که با 153 نفر مسافر به سوی رم در پرواز بود، به بیروت برده می شود. پس از 17 روز یعنی در 30 ژوئن، با دخالت دولت سوریه، تمام مسافران آزاد می شوند.

23 نوامبر 1985: سه هواپیماربا، یک بوئینگ 737 شرکت هواپیمایی مصر را که با 97 سرنشین راهی قاهره بود، در فرودگاه مالت می ربایند. آنان خواهان حرکت به سوی لیبی یا تونس بودند. دو مسافر از پنجره هواپیما بیرون انداخته می شوند. پس از 22 ساعت مذاکره یکی از واحدهای خبره مصر، عملیات خود را آغاز می کند و هواپیمارباها مغلوب می شوند.25دسامبر 1986: یک بوئینگ 737 خطوط هوایی عراق با 91 مسافر توسط یک کماندو ربوده شد. هواپیما که در حال پرواز از بغداد به عمان بوددرفرودگاهی در عربستان سعودی فرود آمد و در آن جا منفجر شد که در نتیجه 62 نفر جان خود را از دست دادند.

20 آوریل 1988: بوئینگ 737 خطوط هوایی کویت با 11 سرنشین در مشهد (ایران) ربوده می شود. این ماجرا که 16 روز به طول می انجامد، سرانجام در الجزایر با ناکامی هواپیماربایان به پایان می رسد. 24 دسامبر 1994: چهار نفر الجزایری، هدایت یک ایرباس 300- A را در فرودگاه الجزایر به دست می گیرند. روز 26 دسامبر، ایرباس از الجزیره بر می خیزد و در مارسی فرود می آید نیروهای ضربت ژاندارمری فرانسه، با حمله به داخل هواپیما، مسافران را آزاد می کنند. در این عملیات چهار هواپیماربا کشته می شوند. 21 ژوئن 1995: یکی از اعضای فرقه ی آئوم، یک بوئینگ 747 ژاپنی را، با 365 سرنشین، در فرودگاه هاکودات (شمال ژاپن) به تصرف در می آورد. او خواهان آزادی شوکوآساهارا، رهبر فرقه ی آئوم است، 16ساعت بعد، حمله ی نیروهای ژاپنی آغاز می شود و تمامی مسافرین بی هیچ آسیبی آزاد می شوند. 26 اوت 1996: یک ایرباس 310- A شرکت هواپیمایی سودان که با 199 مسافر از خارطوم به سوی عمان در پرواز بود، توسط 7 هواپیماربای عراقی ربوده می شود و به فرودگاه استانستر، (در شمال لندن) برده می شود. آنان پس از 20 ساعت و بدون هیچ خشونتی تسلیم می شوند. 23 نوامبر 1996: هواپیماربایان اتیوپیایی، یک بوئینگ خطوط هوایی اتیوپی در مسیر آدیس آبابا، به نایرویی و آبیجان را بر فراز کنیا می ربایند. این هواپیما، به علت کمبود سوخت در اقیانوس هند سقوط می کند. 24 مه 1998: سه پاکستانی مسلح یک هواپیمای فوکر خطوط داخلی پاکستان را با 29 مسافر، می ربایند تا مخالفت خود را با آزمایش های هسته ای پاکستان در ایالت بلوچستان ابراز کنند. روز 25 مه، هواپیماربایان در شهر حیدرآباد در 160 کیلومتری کراچی دستگیر می شوند.

12 آورین 1999: چهار چریک ارتش آزادی بخش کلمبیا، خلبان یک فوکر 50 شرکت هواپیمایی آوانسای کلمبیا را وادار می کنند که در باند مخفیانه ای در شمال کشور فرود آید. آنان 26 مسافر و خدمه را به جنگل سیمیتی می برند. 24 دسامبر 1999: چهار هواپیماربای مسلح، کنترل یک ایرباس شرکت هواپیمایی هند را با 192 سرنشین که ازکاتماندو (نپال) راهی دهلی نو بود، به دست گرفتند، طی این حادثه 4 نفر جان خود را از دست می دهند. (http://www.khabaronline.ir )

2-2-1- هواپیماربایی در ایران

اولین هواپیماربایی از ایران در تاریخ 31/3/1349 به وقوع پیوست. در این روز سه نفر ایرانی، یک هواپیمای جت مسافربری هواپیمایی ملی ایران را با تهدید مسلحانه ربوده و آن را به عراق بردند و دولت عراق به آن ها پناهندگی سیاسی داد. شهریورماه 49: دومین هواپیماربایی از ایران انجام گرفت و یک فروند هواپیمای مسافربری هواپیمایی ملی ایران توسط سه ایرانی به کشور عراق برده شد و سه هواپیماربا از دولت عراق پناهندگی سیاسی گرفتند.

دی ماه 49: سومین هواپیمای مسافربری ایران توسط 6 نفر ربوده و به عراق برده شد، هواپیماربایان در عراق تحت تعقیب قرار گرفته و برای محاکمه به ایران منتقل شدند. اسفند ماه 1353:سه تبعه عراقی یک بوئینگ 737 موصل بغداد را ربودند .به دلیل ممانعت از

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد قوانین داخلی، قوانین داخل، حقوق داخلی Next Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد حمل و نقل هوایی، جنگ جهانی دوم، دولت ایران