پایان نامه ارشد رایگان درمورد آموزش و پرورش، عابرین پیاده، پلیس راهور، راهنمایی و رانندگی

دانلود پایان نامه ارشد

، موانع ارتجاعی غیره همگی از جمله ابزارهای کنترل ترافیک هستند .
3-5-1-15-2-اموزش شهروندان در رابطه با اصول ایمنی عابرین
در خیلی از تصادفات به وقوع پیوسته لزوم آموزش در علل اولیه قید گردیده است . که نشان از اهمیت موضوع دارد . عابرین پیاده توجهی به ایمنی و رعایت قواعد آن ندارند که ناشی از عدم اشنایی انها با اصول ایمنی است . عابرین بایستی دربحث ایمنی نکات ذیل را مورد توجه قرار دهند :استفاده از گذر گاه های عابرین پیاده ،پل های هوایی عابرین پیاده ، استفاده از رو گذر و زیر گذر های مخصوص عابرین ، تردد در پیاده روها ، استفاده از لباس هایی با رنگ روشن در شب ،تردد در محل هایی که دید کافی برای رانندگان داشته باشد و عابرین به وضوح دیده شوند،عدم استفاده از سطح سواره رو برای تردد ، توجه کافی به چراغهای مخصوص عابرین پیاده . همگی موارد ذکر شده بالا با برنامه ریزی مناسب وآموزش لازم که توسط متخصصین امر انجام پذیرد می تواند گام موثری در کاهش تصادفات عابرین را به دنبال داشته باشد.
4-5-1-15-2-افزایش انگیزه بین عابرین در جهت استفاده از پلها و رعایت مقررات علائم و چراغها
استفاده از پل ها ودیگر تجهیزات توسط عابرین بندرت صورت می پذیرد که بعلت وجود مشکلاتی می تواند باشد . پس می توان با ایجاد راهکار مناسب وفراهم کردن زمینه لازم برای عابرین واستفاده کنندگان ایجاد انگیزه نمود . موارد ذیل می تواند به این امر کمک کند : 1-تاثیرات سختی عبور براي سنین مختلف2 – ایجاد انگیزه 3- هزینه احداث 4- زیبایی شناختی شهري 5- ایجاد احساس ایمنی 6- امنیت عبور در روز 7- امنیت عبور در شب 8- دسترسی 9-امکان اشتغال زایی 10-تاثیرات آب و هوایی 11-تامین روشنایی طبیعی ( احمدی بافنده ،باقری ، 1390 : 8)
5-5-1-15-2- آموزش به رانندگان ( وسایل نقلیه عمومی – سبک – سنگین )
اگر چه رانندگان در زمان اخذ گواهینامه، آموزش های لازم در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی را فرا گرفته اند . اما به مرور زمان این آموزش های به فراموشی سپرده میشوند . ویا قوانین جدید ابلاغ که از آن بی خبرند . و یا افرادی که به سن اخذ دریافت گواهینامه رسیده اند همگی نیازمند آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی و مهارت در رانندگی و اجرای قانون هستند . امروزه مراکز و دفاتر آموزشگاه های رانندگی در سراسر کشور دایر و به آموزش علمی وعملی رانندگان می پردازند . واز مدرسین مجرب پلیس راهور در جهت آموزش استفاده می گردد . اما نکته مهم اینجاست که چرا با وجود این همه آموزش در کاهش تصادفات تاثیر کامل نداشته است ؟به نظر میرسد به دلیل ذیل باشد 1-عدم استفاده از مدرسین مجرب اشنا به مقررات راهنمایی ورانندگی 2-کوتاه بودن زمان آموزش 3- -عدم استفاده از فن آوری های روز دنیا و تجهیزات مورد نیاز لذا در خیلی از تصادفات به وقوع پیوسته در سطح شهرستان دماوند عدم آموزش و یا لزوم آموزش رانندگان قید گردیده است .که می بایست مسئولین امر توجه ویژه ای به بحث آموزش داشته باشند که همین امر در کاهش حوادث رانندگی مثمر ثمر خواهد بود .
6-5-1-15-2-آموزش به دانش آموزان ( مهدکودک – دبستان – راهنمایی – دبیرستان ) به نظر می رسد آموزش فراگیر اولین راه حل است که به طور تدریجی در دامنه گسترده ای باید طی سالیان متمادی انجام شود و این رونداز ترافیک کم اغاز می گردد وبا رشد کودکان و یادگیری عمقی آنها نوبت به مسائل پیچیده تر می رسد . بر اساس تحقیقات انجام شده در مجامع علمی و نقطه نظرات عموم کارشناسان ترافیکی ،بهترین مقطع آموزش کودکان در دبستان و حتی پیش از دبستان می باشد که خوشبختانه این حرکت در کشور ما با شکل گیری و ابتکار پلیس با نماد همیاران پلیس ایجاد شده است که علاوه بر ارتقاء سطح آموزش کودکان موجب تغیر رفتار بزر گسالان نیز گردیده است . البته برای ایمنی کودکان نگرش بزرگسالان نیز می بایستی اصلاح شود و محدودیت های کودکان نیز بایستی به انان آموزش داده شود . در حوزه مورد مطالعه شهرستان دماوند برابر بررسیهای میدانی و اسناد ومدارک پلیس راهور، در مدارس آموزش های مقررات راهنمایی و رانندگی داده شده اما نتایج مفیدی در پی نداشته است . علت اصلی آن در عدم استفاده از مدرسین مجرب که بتواند دانش آموزان را با این قوانین اشنا نماید بوده و آموزش بصورت سطحی انجام گرفته است . از طرفی عدم استقبال مسئولین آموزش و پرورش شهرستان نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است . همچنین عدم وجود تجهیزات آموزشی مزید علت بوده است.رئوس محتواي آموزشي براي افزايش سطح آگاهي دانش آموزان در زمينه عبور از خيابان شامل مقدمه وايجاد ارتباط، بيان نكاتي درباره اهميت عبور ايمن از خيابان،نقش رفتارهاي عبور ايمن از خيابان در سلامت افراد،چگونگي عبور از خيابان هاي يك طرفه و دو طرفه، چگونگيعبور از خطوط عابرين پياده، رئوس محتواي آموزشي براي ايجاد انگيزه پيروي و اعتقادات هنجاري بهتر در دان شآموزان در زمينه عبور از خيابان شامل اهميت نقش والدين را در عبورصحيح از خيابان، اهميت نقش پليس راهنمايي و رانندگي درعبور ايمن از خيابان، رئوس محتواي آموزشي براي ايجادتوانمندي درك شده و اعتقادات كنترلي بهتر در دانش آموزان در زمينه عبور از خيابان شامل آشنايي با پل هوايي و توانايي عبور از آن، توانايي عبور از خطوط عابر پياده، مشكلات ناشي از عبور سريع و ناگهاني از خيابان. رئوس محتواي آموزشي براي ايجاد ارزشيابي پيامد و اعتقادات رفتاري در دانش آموزان در زمينه عبور ايمن از خيابان در دانش آموزان شامل عواقب وپيامد هاي ناشي از عدم عبور صحيح از خيابان، اهميت پيشگيري از تصادفات در زندگي فرد بود. ضمناً به منظورافزايش مهارت دانش آموزان جلسات پرسش و پاسخ همراه با ايفاي نقش دركلاس و تمرين عملي در سالن و حياط مدرسه پيش بيني شد. در اين جلسات دانش آموزان ازمحيط هاي خط كشي شده و ماك تهاي چراغ قرمز و عابر پيادهبه منظور تمرين عملي استفاده كردند. همچنين يك جلسه بازديد از پارك ترافيك نيز صورت گرفت. مواد آموزشي طراحي شده ( بر اساس نتايج پيش آزمون) شامل يك كتابچه آموزشي در قالب يك داستان و يك پمفلت بود. همچنين ازوسايل كمك آموزشي چون فيلم آموزشي و كارت هاي ديدآموز علايم راهنمايي و رانندگي استفاده گرديد. مدت زمان هرجلسه آموزشي با توجه به موضوعات آموزشي از 20 تا 50دقيقه متغير بود. (خسروی ،1392 : 2)
7-5-1-15-2-آموزش از طریق پارک های ترافیک
آموزش عمومی ترافيک، يکی از مناسب ترين ابزارها برای بهره برداری بهينه از شبکه ارتباطات شهری به شمار می رود به طوری که به اعتقاد بسياری از کارشناسان اگر در جامعه ای پيشرفته ترين شبکه ارتباطی، مدرن ترين وسايل نقليه و قوی ترين مقررات برای اجرای قوانين موجود باشداما افراد آن جامعه فرهنگ مكفي و لازم را جهت استفاده از اين عوامل را نداشته باشند  ترافيك نابسامان ؛ آشفته و غير قابل قبول حكم فرما خواهد شد. بديهی است با برنامه ريزی دقيق آموزش فرهنگ ترافيک مي‌توان از معضلات فوق کاسته و به کاهش تصادفات، افزايش ضريب ايمنی در عبور و مرور و ترافيکی روان دست يافت.اما در بين كليه اقشار جامعه كودكان به دليل بالا بودن ميزان آسيب پذيري از اهميت بسزايي برخوردار بوده و آموزش به آنان در سر لوحه برنامه‌ها قرار دارد.شايان ذكر است آموزش فرهنگ ترافيك به كودكان يك اقدام دو سويه است چرا كه كودكان علاوه بر فراگيري مفاهيم آموزشي،  خود در مقام يك مربي در خانواده به ايفاي نقش  مي‌پردازند.با توجه به ضرورت آموزش مفاهيم ترافيك به كودكان،  مكان‌هاي خاصي با عنوان پارك‌هاي آموزش ترافيك تعريف گرديده كه كودكان با حضور در اين مراكز در فضايي شاد و مفرح به يادگيري مطالب خواهند پرداخت. متاسفانه درحوزه مورد مطالعه تا کنون پارک ترافیک احداث نشده است.(نحوه آموزش در پارك ترافيك،1392: 4)
8-5-1-15-2- آموزش از طریق رسانه ملی و جراید :
با توجه به اهمیت آموزش و جایگاه آن در رشد و بالندگی مردم و اجرای قوانین و مقررات رانندگی واستفاده عموم مردم از رسانه ملی و جراید بصورت روزانه. به نظر میرسد از موثرترین روشهای آموزش ، آموزش از طریق صداو سیما ست . آموزش قانون و مقررات راهنمایی ورانندگی می بایستی از طریق فیلم هایی که ساخته میشود ویا در برنامه های نمایشی جذاب به وسیله تصویر به مردم انتقال یابد. ویا بطریق تیزر های انیمیشن و ساخت برنامه های متنوع در این زمینه در بهینه کردن فرهنگ ترافیک گام بردارنند . اگر چه زحمات زیادی توسط پلیس راهور در ارتقاء فرهنگ ترافیک کشیده شده و با ساخت تیزر ها و برنامه های تلویزیونی و پخش تصاویر تصادفات و برگزاری همایش های همیاران پلیس در کشور سعی نموده به وسیله آموزش در کاهش تصادفات گام بر دارد اما بصورت کامل موفق به این امر نشده است وهمکاری سازمانهای دیگر را می طلبد. (شربتیان ، 1389: 8 )
فقدان رسانه و شبکه محلی و جراید کشوری درشهرستان دماوند باعث شده این اموزش ها به صورت خاص انجام نگیرد و بصورت خیلی جزئی در هفته نامه محلی مطالبی در خصوص راهنمایی ورانندگی درج گردیده که انهم در حد بسیار پایینی از ان استفاده شده است .
9-5-1-15-2- آموزش از طریق کتب درسی
نظام تعليم و تربيت هر كشور توسط معلمان آن كشور شكل ميگيرد. به تعبير ديگرمعلمان، كارگزاران اصلي نظام آموزش و پرورش هر جامعه هستند و منشأ تحولات ودگرگونيها به شمار ميروند. با كوشش خردمندانه آنان است كه اهداف متعالي نظام آموزش و پرورش تحقق می یابد . بنابراين هر اندازه سطح دانش، بينش و توانايي معلمان بيشتر باشد، آن نظام مفيدتر و پوياتر است.حال، با توجه به گستردگي حيطه ي عملکرد و نفوذ آموزش و پرورش، اين نهاد ميتواند در راستاي ترويج رفتارهاي سالم ترافيكي، بر سه گروه، به نحو چشمگيري تأثير بگذارد:
الف( معلمان و كاركنان مدرسه؛ ب( دانش آموزان؛ ج( خانواده ها.
نقش خانواده در نهادینه کردن فرهنگ ترافیک از همان اوایل کودکی از طریق کارکردهای آموزشی و  فرهنگ سازی در پر کردن، فاصله بین شایستگی های موجود با شایستگی های مطلوب بسیار مؤثر است. آموزش ترافیک چنانچه از خردسالی و دوران کودکی در محیط خانواده آغاز شود، بایدهمراه با انضباط اجتماعی، رعایت حقوق دیگران، تقدم مصالح جمع بر فرد و … به کودک آموخته گردد،و اعضای خانواده( والدین) علاوه برگفتار، در رفتار و کردار خود نیز این مطلوبیت ها را به فرزندان باید یاد دهند، تا این آموخته ها تأثیرشگرفی در  کردار و رفتار اجتماعی آنان در بزرگسالی از جمله رعایت قوانین ترافیکی بگذارد. درواقع بخشی از  شکل گیری شخصیتی کودکانمان در زمینه آموزش های شهروندی، از جمله “رعایت فرهنگ ترافیک” جزء حوزه  فعالیت ها و کارکردهای امروزی خانواده در جامعه ایرانی  باید باشد، که این مسأله در تعامل با مسائل اجتماعی دیگر حوزه های مدیریت شهری می تواند رابطه داشته باشد. هرچه رفتار و اعمال ترافیکی اعضای خانواده به کودکانمان و دانش آموزانمان با هنجارهای قانونی نوشته شده( آئین نامه) منطبق و نزدیک تر باشد، رفتار مذکور بهنجارتر و یادگیری آن سریع تر خواهد بود.. آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان، که گاه از سوی پلیس، مدرسه و سایر گروه های اجتماعی تدارک دیده می شود، بدون هماهنگی و اتفاق نظر با خانواده، بی تأثیر خواهد بود. آموزش های مستقیم و غیر مستقیم که ترکیبی از نقش های آموزشی، کنترلی و پشتیبانی از سوی خانواده ممکن است باشد، در اجتماعی کردن کودکان به رعایت فرهنگ ترافیک بسیار اثر گذار است.در خانواده باید شرایطی فراهم کرد که کودکانمان و دانش آموزان مان در خصوص هنجارهای ترافیکی به تعمق و تفکر بپردازند؛ و اهمیت هریک از اجزای فرهنگ مذکور را در یابند، وحتی باید در شرایطی این سنین قرار گیرند که خود کار را بر عهده گیرند. (شربتیان ، 1389: 7 )
10-5-1-15-2–راه كارهاي عملي آموزش رفتارهاي سالم ترافيكي:
1-10-5-1-15-2–معرفي الگوهاي مناسب: تربيت الگويي از جمله شيوه هاي مؤثر تربيتي است.در اين شيوه به دو طريق ميتوان بر مخاطب تأثير گذاشت: اول اين كه؛ مربيان ومعلمان خود بايد

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابرین پیاده، عابر پیاده، علل مرگ ومیر، ایمنی و امنیت Next Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد عابرین پیاده، پلیس راهور، راهنمایی و رانندگی، حوادث رانندگی