
نیمهتجربی است که طی آن تأثیر روش یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هفتم مورد آزمون قرار میگیرد.
جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه هفتم شهرستان جم در سال تحصیلی
94-1393 میباشد که تعداد کل دانشآموزان دختر پایه هفتم 324 نفر میباشد.
شیوه نمونه گیری، در دسترس میباشد بدین صورت که از آموزشگاه خدیجه کبری دو کلاس انتخاب شدند که یکی از این کلاس ها با 28 دانشآموز به عنوان گروه آزمایش و دیگری با 24 دانشآموز به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.
توزیع حجم نمونه آماری بر اساس گروه
جدول 1-3 توزیع حجم نمونه آماری بر اساس گروه
گروه
فراوانی
درصد
کنترل
24
2/46
آزمایش
28
8/53
کل
52
100
توزیع حجم نمونه آماری بر اساس وضعیت تاهل
جدول 2-3 توزیع حجم نمونه آماری بر اساس وضعیت تاهل
وضعیت تاهل
فراوانی
درصد
مجرد
44
6/84
متاهل
8
4/15
کل
52
100
ابزار و روشهای جمع آوری داده ها
پرسشنامه مهارتهای اجتماعی
پرسشنامه توسط جمیز ماتسون (1976) در سال طراحی شد و توسط یوسفی و مهدخیر در سال (1381) ترجمه گردید و این پرسشنامه دارای 56 سوال میباشد و هدف آن سنجش مهارتهای اجتماعی از ابعاد مختلف (مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی، اطمینان زیاد به خود داشتن، رابطه با همسالان) است که در جدول (1-3) مؤلفههای پرسشنامه بیان شده است.
جدول 3-3 مؤلفههای پرسشنامه مهارتهای اجتماعی
بعد
سوالات مربوطه
مهارتهای اجتماعی مناسب
18-1
رفتارهای غیراجتماعی
29-19
پرخاشگری و رفتارهای تکانشی
41-30
برتری طلبی، اطمینان زیاد به خود داشتن
47-42
رابطه با همسالان
56-48
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت کامل مخالف؛ مخالف، 2؛ نظری ندارم، 3؛ موافق، 4؛ کاملا موافق، 5) نمره گذاری میشود.
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه
بر اساس این روش از تحلیل، نمرههای به دست آمده را جمع کرده و بر اساس جدول زیر قضاوت میکنیم.
جدول 4-3 تحلیل بر اساس میزان نمره
حد پایین نمرات
حد متوسط نمرات
حد بالای نمرات
56
168
208
در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 56 تا 112 باشد میزان مهارتهای اجتماعی در این جامعه ضعیف میباشد.
در صورتی که نمرات پرسشنامه بین 112 تا 168 باشد میزان مهارتهای اجتماعی در سطح متوسطی میباشد.
در صورتی که نمرات پرسشنامه بالای 168 باشد میزان مهارتهای اجتماعی بسیار خوب میباشد.
روایی و پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
در پژوهش یوسفی و همکاران (1381) روایی سازه این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت و پنج عامل به دست آمد و همچین پایایی پرسشنامه آن با استفاده از روش اندازه گیری آلفای کرونباخ میباشد.
جدول 5-3 آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون
بعد
آلفای کرونباخ
مهارتهای اجتماعی مناسب
81/0
رفتارهای غیراجتماعی
80/
پرخاشگری و رفتارهای تکانشی
73/0
برتری طلبی، اطمینان زیاد به خود داشتن
34/0
رابطه با همسالان
87/0
کل
86/0
و
نام متغیر
میزان آلفای کرونباخ
مهارتهای اجتماعی
86/0
آزمون پیشرفت تحصیلی
برای سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از آزمون محقق ساخته استفاده گردید که این آزمون از فصل یک و دو کتاب علوم پایه هفتم با موضوعات (تجربه و تفکر و اندازه گیری) بر اساس نظرات تعدادی از دبیران با تجربهی رشتهی علوم برگزار گردید و از دانشآموزان به عمل آمد گفتنی است که آزمون فوق مشتمل بر 20 سوال تستی بوده است. این آزمون قبل و بعد از اجرای روش یادگیری مشارکتی اجرا و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سنجیده شد.
سایر ابزارها
محتوای آموزش معلم؛ شامل راهنمایی، تشکیل گروه ها، سازماندهی و اجرای روش یادگیری مشارکتی، علاوه بر کتاب آشنایی یادگیری از طریق نوشته الیس و لن، ترجمه شده به وسیله رستگار و ملکان همراه با جدیدترین نوشته ها و مقالات در اختیار معلم قرار داده شده است.
روش اجرای تحقیق
در این تحقیق بعد از مشخص شدن گروه آزمایش و گروه کنترل ابتدا آزمون پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی در دو کلاس هفتم به اجرا درآمد و داده ها جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفتند، لازم به ذکر است که بر روی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت اما بر روی گروه آزمایش به مدت 10 جلسه و هر جلسه 75 دقیقهای در هفته دو جلسه مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص گردید که هر دو کلاس بین آزمودنی ها از لحاظ مهارتهای اجتماعی و پیشرفت تحصیلی در درس علوم تفاوت معناداری وجود ندارد.
سپس، یک هفته بعد از اجرای پیش آزمون، اجرای روش یادگیری مشارکتی در گروه آزمایش آغاز شد. در ابتدا به همراه معلم با دانشآموزان گروه آزمایش جلسهای را پیرامون مهارتهای اجتماعی و اهمیت آنها در تحصیل و در زندگی برگزار و این جلسه اول با بحث و ارائه آموزشهای لازم درباره مهارتهای اجتماعی پایه، فواید گروه و همکاری و … خاتمه یافت. با همکاری معلم گروه آزمایش بر حسب برخورداری از مهارتهای اجتماعی و تا حدودی دخالت دادن رتبه علمی به گروههای پنج نفره متشکل از یک فرد قوی، سه فرد متوسط و یک فرد ضعیف، تقسیم و با تهیه یک فرد درس نمونه با تأکید بر روی جیگ ساو و در قالب گروههای مشارکتی از جلسه دوم اجرای این رویکرد رسمیت یافت.
در روش جیگ ساو که برای تدریس درسهای علوم و تاریخ مفید میباشد، میتوان دانشآموزان را گروههای 2 تا 6 نفره جایگزین و تقسیم کرد. در این متد درس یا موضوع تدریس را معمولا به بخشهای تقسیم مینمایم یا هر بخش را یک گروه مورد مطالعه و بررسی قرار میدهیم و سپس اعضای گروههای فرعی که موضوعی مشترک را انتخاب نموده اند تیمهای تخصصی تشکیل میدهند و به یادگیری پیرامون بحث میپردازند و گزارش آن ها به سایر اعضاء گروه اولیه ارائه مینمایند و در نهایت به یک جمع بندی و نتیجه گیری با همکاری معلم مبادرت میشود.
درس علوم گروه آزمایش در برنامه هفتگی در دو روز 75 دقیقه به خود اختصاص داده بود. این آموزش به مدت 6 هفته و حدود 10 جلسه به طول انجامید.
در تمام این مدت سعی و تلاش محقق بر آن بوده است که اصول، ضرورت ها، مشخصه ها و ویژگیهای روش تدریس جیگ ساو در گروههای آزمایش به اجرا در آید. در گروههای گواه نیز دانشآموزان به شیوه سنتی یعنی روش سخنرانی مشغول به یادگیری بودند. مشارکت و نظارت محقق در طول این 6 هفته به صورت مطلوب انجام گرفت و از همکاری مدیر و معاونان از مدرسه در امر نظارت استفاده گردید.
وظایف اصلی معلم در این فرایند علاوه بر این طرح درس برای هر جلسه، راهنمایی و هدایت گروهها، تدارک امکانات لازم تا حد امکان، ارزیابی و نظارت بر کارگروه ها و ارائه بازخوردهای لازم و … بود.
انگیزه و اشتیاق محقق حاضر و سایر کارکنان همواره باعث اطمینان خاطر محقق در اجرای مطلوب رویکرد بود. نهایتا پس از 6 هفته از هر 4 گروه پسآزمون پیشرفت تحصیلی مهارتهای اجتماعی به عمل آمد.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
اطلاعات و دادههای حاصل از این تحقیق از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از روشهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس، آزمون برابری واریانسها) استفاده شد.
ملاحظات اخلاقی
– دور نگه داشتن اطلاعات دانشآموزان از دیگر اعضای مورد پژوهش؛
– خودداری از طرح سوالهای غیرضروری؛
– وادار نساختن دانشآموزان به یادداشت کردن نام خود؛
– صداقت و امانت داری در استفاده از منابع مد نظر پژوهشگر بوده است و تلاش گردید تا حق نویسندگان و صاحبان اثر محفوظ بماند.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافتهها
در این فصل دادههای بدست آمده دردو قسمت دادههای توصیفی و تحلیلهای استنباطی ارائه میگردد. در قسمت آمار استنباطی به آزمودن فرضیات با استفاده از روشهای آماری مناسب پرداخته شده است.
دادههای توصیفی
– بررسی توصیفی نمرات درس علوم دو گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پس آزمون
جدول 1-4 میانگین و انحراف استاندارد نمرات درس علوم دو گروه گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پس آزمون
گروه
گروه
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
آزمایش
پیش آزمون
28
21/13
78/3
پس آزمون
28
28/15
98/2
کنترل
پیش آزمون
24
33/12
55/3
پس آزمون
24
45/13
14/2
– بررسی توصیفی نمرات مهارتهای اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پس آزمون
جدول 2-4 میانگین و انحراف استاندارد نمرات مهارتهای اجتماعی دو گروه گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پس آزمون
گروه
گروه
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
آزمایش
پیش آزمون
28
28/150
97/17
پس آزمون
28
35/179
86/15
کنترل
پیش آزمون
24
41/155
13/21
پس آزمون
24
66/152
06/22
– بررسی توصیفی نمرات ابعاد مهارتهای اجتماعی دو گروه آزمایش و کنترل در پیشآزمون و پس آزمون
جدول 3-4 میانگین و انحراف استاندارد نمرات ابعاد مهارتهای اجتماعی دو گروه گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پس آزمون
متغیر
گروه
گروه
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد
مهارت اجتماعی مناسب
آزمایش
پیش آزمون
28
82/58
80/3
پس آزمون
28
32/86
03/3
کنترل
پیش آزمون
24
75/58
45/7
پس آزمون
24
16/58
84/7
رفتار غیر اجتماعی
آزمایش
پیش آزمون
28
28/23
17/5
پس آزمون
28
17/19
94/3
کنترل
پیش آزمون
24
91/23
43/3
پس آزمون
24
33/23
06/4
پرخاشگری و رفتار تکانشی
آزمایش
پیش آزمون
28
60/23
58/4
پس آزمون
28
14/23
58/4
کنترل
پیش آزمون
24
20/25
21/4
پس آزمون
24
95/23
23/5
برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود
آزمایش
پیش آزمون
28
89/20
15/5
پس آزمون
28
10/22
23/6
کنترل
پیش آزمون
24
79/22
10/5
پس آزمون
24
37/22
38/5
رابطه با همسالان
آزمایش
پیش آزمون
28
67/23
34/5
پس آزمون
28
60/28
09/5
کنترل
پیش آزمون
24
75/24
11/5
پس آزمون
24
83/24
33/5
یافتههای استنباطی
فرضیه اول: روش یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد.
در ابتدا جهت آزمودن این فرضیه قصد استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس را داشتیم و لذا میبایست قبل از آن به پیش فرضهای استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس پرداخت.
بررسی پیش فرضهای تحلیل کوواریانس:
1- پیش فرض اول، همگونی واریانس نمرات گروهها:
برای این کار از آزمون لون استفاده شده است که نتیجه آن در جدول زیر مشاهده میشود.
جدول4-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پیشرفت تحصیلی
منبع
آزمون لون
آماره
درجه آزادی1
درجه آزادی2
سطح معناداری
پس آزمون
862/0
1
50
358/0
همانگونه که در جدول فوق مشاهده مي شود مقدار آماره F در پسآزمون برابر با 862/0 با درجات آزادي 1و 50 در سطح 358/0 معنادار گردیده (05/0
منبع تغییرمجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
سطح معناداری
گروه
59/6
1
59/6
88/3
055/0
پیش آزمون
14/227
1
14/227
69/133
001/0
گروه* پیش آزمون
84/15
1
84/15
32/9
004/0
خطا
55/81
48
69/1
—–
——
کل تعدیل شده
82/389
51
——
—–
——
همانگونه که در ردیف سوم جدول فوق مشاهده میشود مقدار آماره F برابر با 69/133 كه با درجات آزادي 1و 51 در سطح 001/0 معنادار گردیده (05/0p<) بنابر اين نتيجه مي گيريم که پیش فرض همگنی شیب خط رگسیون در پیشآزمون و پسآزمون رعایت نشده و نا گزیر از آزمون تی گروههای مستقل جهت آزمودن فرضیه استفاده میکنیم.
جدول 6-4 مقایسه میزان پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون
گروه
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
33/12
55/3
86/0-
50
394/0
آزمایش
28
21/13
78/3
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 86/0 که با درجه آزادی 50 در سطح 394/0 معنادار گردیده، (05/0
گروهتعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
45/13
14/2
49/2-
50
01/0
آزمایش
28
28/15
98/2
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 49/2 که با درج آزادی 50 در سطح 01/0 معنادرا گردیده، (05/0p<) بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم در پسآزمون تفاوت معنادار بین گروهها وجود دارد بدین معنا که روش یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد و پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل میباشد.
فرضیه دوم: روش یادگیری مشارکتی بر مهارت اجتماعی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد.
در ابتدا جهت آزمودن این فرضیه قصد استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس را داشتیم و لذا میبایست قبل از آن به پیش فرضهای استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس پرداخت.
بررسی پیش فرضهای تحلیل کوواریانس:
1- پیش فرض اول، همگونی واریانس نمرات گروهها:
برای این کار از آزمون لون استفاده شده است که نتیجه آن در جدول زیر مشاهده میشود.
جدول8-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون مهارت اجتماعی
منبع
آزمون لون
آماره
درجه آزادی1
درجه آزادی2
سطح معناداری
پس آزمون
826/30
1
50
001/0
همانگونه که در جدول فوق مشاهده ميشود مقدار آماره F در پسآزمون برابر با 826/30 با درجات آزادي 1و 50 در سطح 001/0 معنادار گردیده (05/0p<) بنابر اين نتيجه مي گيريم که واريانس گروهها از تجانس برخوردار نیست و شرایط استقپفاده از آزمون تحلیل کوواریانس وجود ندارد و نا گزیر از آزمون تی گروههای مستقل جهت آزمودن فرضیه استفاده میکنیم.
جدول 9-4 مقایسه میزان مهارت اجتماعی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون
گروه
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
416/155
13/21
946/0
50
349/0
آزمایش
28
285/150
97/17
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 946/0 که با درجه آزادی 50 در سطح 349/0 معنادار گردیده، (05/0
گروهتعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
66/152
04/22
05/5-
50
001/0
آزمایش
28
35/179
86/15
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 05/5 که با درجه آزادی 50 در سطح 001/0 معنادرا گردیده، (05/0p<) بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان مهارت اجتماعی در پسآزمون تفاوت معنادار بین گروهها وجود دارد بدین معنا که روش یادگیری مشارکتی بر مهارت اجتماعی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد و مهارت اجتماعی گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل میباشد.
فرضیه سوم: روش یادگیری مشارکتی بر مهارت اجتماعی مناسب دانشآموزان تاثیر معنادار دارد.
در ابتدا جهت آزمودن این فرضیه قصد استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس را داشتیم و لذا میبایست قبل از آن به پیش فرضهای استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس پرداخت.
بررسی پیش فرضهای تحلیل کوواریانس:
1- پیش فرض اول، همگونی واریانس نمرات گروهها:
برای این کار از آزمون لون استفاده شده است که نتیجه آن در جدول زیر مشاهده میشود.
جدول11-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون مهارت اجتماعی مناسب
منبع
آزمون لون
آماره
درجه آزادی1
درجه آزادی2
سطح معناداری
پس آزمون
186/5
1
50
027/0
همانگونه که در جدول فوق مشاهده مي شود مقدار آماره F در پسآزمون برابر با 186/5 با درجات آزادي 1و 50 در سطح 027/0 معنادار گردیده (05/0p<) بنابر اين نتيجه مي گيريم که واريانس گروه ها از تجانس برخوردار نیست و شرایط استقپفاده از آزمون تحلیل کوواریانس وجود ندارد و نا گزیر از آزمون تی گروههای مستقل جهت آزمودن فرضیه استفاده میکنیم.
جدول 12-4 مقایسه میزان مهارت اجتماعی مناسب گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون
گروه
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
75/58
45/7
04/0-
50
965/0
آزمایش
28
82/58
80/3
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 04/0 که با درج آزادی 50 در سطح 965/0 معنادرا گردیده، (05/0
گروهتعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
16/58
84/7
54/17-
50
001/0
آزمایش
28
32/86
03/3
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 54/17 که با درجه آزادی 50 در سطح 001/0 معنادرا گردیده، (05/0p<) بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان مهارت اجتماعی مناسب در پسآزمون تفاوت معنادار بین گروهها وجود دارد بدین معنا که روش یادگیری مشارکتی بر مهارت اجتماعی مناسب دانشآموزان تاثیر معنادار دارد و مهارت اجتماعی مناسب گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل میباشد.
فرضیه چهارم: روش یادگیری مشارکتی بر میزان رفتارهای غیر اجتماعی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد.
در ابتدا جهت آزمودن این فرضیه قصد استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس را داشتیم و لذا میبایست قبل از آن به پیش فرضهای استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس پرداخت.
بررسی پیش فرضهای تحلیل کوواریانس:
1- پیش فرض اول، همگونی واریانس نمرات گروهها:
برای این کار از آزمون لون استفاده شده است که نتیجه آن در جدول زیر مشاهده میشود.
جدول14-4 بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون رفتارهای غیر اجتماعی
منبع
آزمون لون
آماره
درجه آزادی1
درجه آزادی2
سطح معناداری
پس آزمون
70/5
1
50
021/0
همانگونه که در جدول فوق مشاهده مي شود مقدار آماره F در پسآزمون برابر با 70/5 با درجات آزادي 1و 50 در سطح 021/0 معنادار گردیده (05/0p<) بنابر اين نتيجه مي گيريم که واريانس گروه ها از تجانس برخوردار نیست و شرایط استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس وجود ندارد و نا گزیر از آزمون تی گروههای مستقل جهت آزمودن فرضیه استفاده میکنیم.
جدول 15-4 مقایسه میزان رفتارهای غیر اجتماعی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون
گروه
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
91/23
43/3
508/0
50
613/0
آزمایش
28
28/23
17/5
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 508/0 که با درجه آزادی 50 در سطح 613/0 معنادرا گردیده، (05/0
گروهتعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
33/23
06/4
73/3
50
001/0
آزمایش
28
17/19
94/3
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 73/3 که با درجه آزادی 50 در سطح 001/0 معنادار گردیده، (05/0p<) بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان رفتارهای غیر اجتماعی در پسآزمون تفاوت معنادار بین گروهها وجود دارد بدین معنا که روش یادگیری مشارکتی بر میزان رفتارهای غیراجتماعی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد و میزان رفتارهای غیر اجتماعی گروه آزمایش کمتر از گروه کنترل میباشد.
فرضیه پنجم: روش یادگیری مشارکتی بر میزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد.
در ابتدا جهت آزمودن این فرضیه قصد استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس را داشتیم و لذا میبایست قبل از آن به پیش فرضهای استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس پرداخت.
بررسی پیش فرضهای تحلیل کوواریانس:
1- پیش فرض اول، همگونی واریانس نمرات گروهها:
برای این کار از آزمون لون استفاده شده است که نتیجه آن در جدول زیر مشاهده میشود.
جدول17-4بررسی برابری واریانس نمرات گروهها در پسآزمون پرخاشگری و رفتارهای تکانشی
منبع
آزمون لون
آماره
درجه آزادی1
درجه آزادی2
سطح معناداری
پس آزمون
93/8
1
50
004/0
همانگونه که در جدول فوق مشاهده مي شود مقدار آماره F در پسآزمون برابر با 93/8 با درجات آزادي 1و 50 در سطح 004/0 معنادار گردیده (05/0p<) بنابر اين نتيجه مي گيريم که واريانس گروه ها از تجانس برخوردار نیست و شرایط استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس وجود ندارد و نا گزیر از آزمون تی گروههای مستقل جهت آزمودن فرضیه استفاده میکنیم.
جدول 18-4 مقایسه میزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون
گروه
تعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
20/25
21/4
304/1
50
198/0
آزمایش
28
60/23
58/4
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 304/1 که با درجه آزادی 50 در سطح 198/0 معنادرا گردیده، (05/0
گروهتعداد
میانگین
انحراف معیار
مقدار تی
درجه ازادی
سطح معناداری
کنترل
24
95/23
23/5
599/0
50
552/0
آزمایش
28
14/23
58/4
همانگونه که در جدول فوق مشاهده میشود مقدار تی برابر با 599/0 که با درجه آزادی 50 در سطح 552/0 معنادار گردیده، (05/0p>) بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان پرخاشگری و رفتارهای تکانشی در پسآزمون تفاوت معنادار بین گروهها وجود ندارد بدین معنا که روش یادگیری مشارکتی بر میزان رفتارهای غیراجتماعی دانشآموزان تاثیر معنادار ندارد و این فرضیه پژوهشی رد میشود.
فرضیه ششم: روش یادگیری مشارکتی بر میزان برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن دانشآموزان تاثیر معنادار دارد.
در ابتدا جهت آزمودن این فرضیه قصد استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس را داشتیم و لذا
