
analysis. Asia Pacific Journal of Education, 22, 95-105.
– Johnson. D. W., & Johnson, R. T. (1989). Cooperation and competition, (2nd ed). Minnesota: Interaction.
– Jordan. Don W. (1997). Social skilling through cooperative learning. Education Reserch volume 39 Number 1 spring 1997.
– Joyce, B. & M. Weil (2004); Modeles of Teaching: Hemel Hempstead: Allyn & Bacon.
– Krol, K., Janssen, J., Veenman, S., & Van der Linden, J. (2004). Effects of a cooperative learning program on the eleborations of students working in dyads. Educational Research and Evaluation, 10, 205-237.
– Lambiotte, J. G., Dansereau, D. F., O’Donnell, A. M. Young, M. D., Skagges, L. P., & Hall, R. H. (1988). Effects of cooperative script manipulations on initia learning and transfer. Cognition and Instruction, 5, 103-121.
– Ley, K., R. Hodges and D. Young. (1995). Partner Testing. Researh and Teaching in Developmental Education, 12, 23-30.
– Many, MA. & Many, WA. (1975). The relationship between self-esteem and anxiety in grades four through eight, educational and Psychological Measurement; 35, 1017-21.
– Mealy, D. L., & Host, T. R. (1992). Coping with Test Anxiety. College Teaching, 40 (4), 147-150.
– Muir, S. and D. Tracy. (1999). Collaboratie Essay testing. College Teaching, 47, 33-36.
– Pelmer, Guinevere, Rachel Peters and Rebecca Streetman. (2003). Cooperative learning.
– Pirrell, Kathleen. (1994). Imporving student social skills through cooperative learning and the second stp violence- prevention curriculum.
– Prins. P. J., & Hanewald, G. J. (1997). Self – statements of test – anxious children: thought listing and questionnaire approaches. Journal Consulf Clin Psychol; 65 (3), 440-7.
– Rau, W. and B. Heyl. (1990). Humanizing the College Classroom: Collaborative Learning and Social Organization Among Students. Teaching Socielogy, 18, 141-155.
– Rober, S. (2007). The essential elements of cooperative learning in classromm. ERIC Digest. Education Bloomington IN.
– Salomon, G., & Globerson, T. (1989). When teams do not function the way the ought to International Journal of Educational Reserch, 13, 89-99.
– Sapon-Shevin, M. (2004) Introduction. In: E. G. Cohen, C. M. Brody & M. Sapon – Shevin (Eds) Teaching Cooperative Learning: The Challenge for teacher Education (pp 1-10). Albany, NY State: University of New York Press.
– Sernau, S. (1995). Using a Collaborative Problem – Solving Approach in Teaching Social Stratification. Teaching Sociology, 23, 364-373.
– Shafer, Ingrid. (2001). Team teaching, university of science and arts of oklahana web – edition.
– Slavin, R. E. (1995); Cooperative Learning: Theory, Research and Practiece; 2nd ed. Massachusett: Allyn & bacon.
– Slavin, Robert, E (1991), educational psychology, 252-254.
– Slavin, Robert, E (1995). Researen on cooperative learning and achievement what we know, what we need to know center for research on the adncation of student in Jhns Hopkins univerwity.
– Thurston, Allen, et al. (2010). Cooperative Learning in Science: Follow-up from Primary to High School. International Journal of Science Education, 32 (4), 501-522.
– Webb, N., & Farivar, S. (1999). Developing productive group interation in middle school mathematics. In A. O. Donnell, & A. King (Eds.), Cognitive perspectives on peer learning (pp. 117-150). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
– Webb, N., & Mastergeorge, A. (2003). Promoting effective helping in peer-directed groups. International Journal of Education Research, 39, 73-97.
– Wilson, V. (1998, Novmber, 4-6). A Study of Reduction of Anxiety in Graduate Students in and Introductory Educational Research Course. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid- South Educational Reserch Association, New Orleans, LA.
ضمائم و پیوست ها
الف) پرسشنامه و طرح درس و سوالات آزمون علوم تجربی
پرسشنامه مهارتهای اجتماعی
این پژوهش به دنبال پاسخ به …………….. میباشد. امید است با همکاری و مساعدت شما، این امر مهم حاصل گردد. لذا از شما تقاضا میشود با قبول زحمت و صرف وقت خود صادقانه به سوالات جواب بدهید. لازم به ذکر است که اطلاعات پرسشنامه فقط در جهت اهداف تحقیق استفاده خواهد شد و نیازی به ذکر نام نیست. قبل از همکاری صمیمانه شما تشکر مینمایم.
اطلاعات شما روی نتیجه پژوهش موثر خواهد بود، پس لطفا با دقت و بدون جهت گیری به سوالات پاسخ دهید.
سن
18-14
24-19
30-25
30 به بالا
میزان تحصیلات
دیپلم و پایین تر
فوق دیپلم
لیسانس
کارشناسی ارشد و بالاتر
جنسیت
زن
مرد
وضعیت تأهل
مجرد
متأهل
ایمیل
برای اطلاع از نتایج تحقیق (اختیاری) @ .com
ردیف
عبارات
هرگز
بهندرت
برخی
اغلب
همیشه
1
2
3
4
5
1
من هنگام صحبت با دیگران به آنها نگاه میکنم.
2
من به دوستی که رنج دیده باشد، کمک میکنم.
3
من دوستی را که غمگین است دلداری میدهم.
4
وقتی که فرد دیگری کارش خوب باشد، من احساس خوشحالی میکنم.
5
من به دیگران میگویم که چقدر خوب هستند.
6
من به سراغ دیگران میروم و سر صحبت را با آنها باز میکنم.
7
وقتی کسی کاری برایم انجام بدهد، من خوشحال میشوم و از او تشکر میکنم.
8
من دوستانم را دلداری میدهم.
9
وقتی که دیگران صحبت میکنند من به آنها نگاه میکنم.
10
من چیزهایی را که دارم با دیگران قسمت میکنم.
11
من از اشیای دیگران طوری مراقبت میکنم که انگار مال خودم هستند.
12
من از اطرافیان میپرسم که آیا کمک میخواهند.
13
من از کمک کردن به دیگران خوشحال میشوم.
14
من به هنگام صحبت کردن با دیگران، از آنها سوال هم میپرسم.
15
من وقتی کسی را اذیت میکنم، بعدا متأسف میشوم.
16
من به کسانی که با من خوب هستند، خوبی میکنم.
17
من از اطرفیان احوال پرسی کرده و جویای کار آنها و مسائلی از این قبیل میشوم.
18
من از لطیفههای دیگران و داستانهای خنده آور آنها، خنده ام میگیرد.
19
من هنگامی که یک نفر صحبت میکند وسط صحت او میپرم و صحبتش را قطع میکنم.
20
به چیزهایی که متعلق به من نیست، بدون اجازه دست میزنم یا آنها را برمی دارم.
21
من وقتی که فرد دیگری کارش خوب باشد، احساس خشم یا حسادت میکنم.
22
من زیر قولم میزنم.
23
من برای به دست آوردن چیزهایی که میخواهم، دروغ میگویم.
24
من دیگران را مسخره میکنم.
25
من از خودم صداهایی در میآورم که دیگران را ناراحت میکند (مثل آروغ زدن، بینی را بالا کشیدن)
26
من با صدای خیلی بلند حرف میزنم.
27
من به دیگران حسودی میکنم.
28
من آنقدر نزد اطرافیانم میمانم و وقت آنها را میگیرم که از آمدنم خسته شوند.
29
من بیش از حد موضوعی را توضیح میدهم.
30
من دیگران را تهدید میکنم و مثل آدمهای قلدر با آنها رفتار میکنم.
31
من به آسانی عصبانی میشوم.
32
من مثل رئیسها رفتار میکنم (یعنی برای انجام کارها به جای خواهش، به دیگران دستور میدهم).
33
من اغلب اوقات نق میزنم یا شکایت میکنم.
34
من وقتی عصبانی هستم به دیگران سیلی میزنم یا با آنها کتک کاری میکنم.
35
من به بچههای دیگر چشم غره میروم.
36
من بر دیگران خرده میگیرم تا آنها را عصبانی کنم.
37
من عمدا دیگران را آزرده میکنم و سعی میکنم ناراحتشان کنم.
38
من یک دنده و لجباز هستم.
39
من احساساتم را نشان میدهم (یعنی اگر از کسی عصبانی باشم یا خوشم بیاید به او میگویم).
40
من زیاد دعوا و مرافعه میکنم.
41
من آنقدر سر به سر دیگران میگذارم که آزرده شوند.
42
من همیشه دوست دارم در هر کاری نفر اول باشم.
43
من فکر میکنم که همه چیز را میدانم.
44
من طور رفتار میکنم که انگار بهتر از دیگران هستم.
45
من سعی میکنم که از همه بهتر باشم.
46
من دوست دارم رئیس باشم.
47
به نظر من برنده شدن یعنی همه چیز
48
من دوستان زیادی دارم.
49
من دوست دارم تنها باشم.
50
من میترسم با دیگران صحبت کنم.
51
من میدانم که چطور دوست پیدا کنم.
52
من فکر میکنم که اطرافیان به من نیش و کنایه میزنند، در حالی که چنین نمی کنند.
53
من غالبا دوستانم را میبینم.
54
من به تنهایی بازی میکنم.
55
من احساس تنهایی میکنم.
56
من در بازی با بچههای دیگر شرکت میکنم.
نمونه طرح درس
نام درس: علوم پایه هفتم دوره اول متوسطه
موضوع: پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی
زمان: 10 جلسه یک ساعت و ربع
مخاطب: دانشآموزان دوره اول متوسطه آموزشگاه خدیجه کبری
تعداد دانشآموزان: 52 نفر
تعداد اعضای گروه: 5 گروه 3 تا 6 نفره
پیش نیازها: علم و کنجکاوی، آشنایی اولیه با آب، آشنایی با ماده، جرم، جسم، وزن، طول، حجم، چگالی، زمان
اهداف:
1- آشنایی گروهها با آب و ماده، جرم، جسم و …
2- آشنایی با اندازه گیری و ابزارهای آن
3- یادگیری مطالبی درباره جرم، جسم، ماده، چگالی، زمان و …
مراحل انجام کار
سلام و احوال پرسی و حضور و غیاب
یادآوری پیش نیازها
– موضوع مورد تدریس
– سازماندهی گروهها و آماده شدن
– یادآوری نکات مورد نیاز، اصول و …
اجرای کار گروهی
– خواستن گزارش از نمایندگان گروهها
– نتیجه گیری از بحث
– تعیین تکلیف برای گروهها در قالب طرح سوال یا عنوان پژوهش
جدول زمان تدریس
جدول زمانی تدریس برای اجرای روش یادگیری مشارکتی جیگ ساو
زمان تدریس
موضوع تدریس
صفحات کتاب
دوره آموزش
یکشنبه 13/2/94
علم و کنجکاوی
5-2
یک جلسه یک ساعت و ربع
چهارشنبه 16/2/94
اندازه گیری
7-6
یک جلسه یک ساعت و ربع
یکشنبه 20/2/94
جسم
14-8
یک جلسه یک ساعت و ربع
چهارشنبه 23/2/94
جرم
20-15
یک جلسه یک ساعت و ربع
یکشنبه 27/2/94
حجم
25-21
یک جلسه یک ساعت و ربع
چهارشنبه 30/2/94
ماده
30-26
یک جلسه یک ساعت و ربع
یکشنبه 3/3/94
طول
33-31
یک جلسه یک ساعت و ربع
چهارشنبه 6/2/94
وزن
37-34
یک جلسه یک ساعت و ربع
یکشنبه 10/3/94
چگالی
40-38
یک جلسه یک ساعت و ربع
شنبه 16/3/94
زمان
43-41
یک جلسه یک ساعت و ربع
به نام خدا
نام و نام خانوادگی:
امتحان: علوم
تاریخ امتحان:
وقت امتحان:
1-علم چیست؟
الف)علم به کارگیری حواس پنجگانه برای شناسایی چیزهای اطراف ما
ب)علم کارهایی که در آزمایشگاه انجام میشود
ج)علم روش برای حل مسائل زندگی ماست
د)هیچکدام
2-موادی که در آب حل میشوند عبارتند از:
الف)نفت ب)آهن ج)نمک د)هیچکدام
3-موادی که در آب حل نمی شوند عبارتند از:
الف)اتانل ب)جوهر نمک ج)برادههای آهن
