پایان نامه ارشد رایگان با موضوع مقصد گردشگری، مدیریت بحران، روابط اجتماعی، انتقال اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

در خصوص برنامه های مختلف سفر و مقاصد گوناگون و سرانجام عمل خريد بسته سفر يا يك جزء آن متحمل مي شود. مشتری با حضور در دفتر خدمات مسافرتی از مشاوره ی رايگان متخصصين موضوع سفر بهره مند می شود. اين موضوع عدم اعتمادهای متعارف در سفر را به حداقل خود كاهش می دهد. گاه دفاتر خدمات مسافرتی بر حسب نحوه قراردادهای ميان آن ها و تور گردانان امكان ارائه تخفيفات كوچكی را دارند كه به هر حال به نفع مشتری است. مقاصد گردشگری خاصه در جهان سوم كه دچار محدوديت های مالی برای تبليغات هستند مي توانند از خدمات شبكه گسترده ی دفاتر خدمات مسافرتی جهانگردی در امر تبليغ و ترويج خود بهره مند شوند. عرضه ی محصولات صنعت گردشگری به مشتری نهايی از طريق كانال هاي توزيع مختلف انجام مي پذيرد. گاه يك بنگاه عرضه كننده، محصول خود را به طور مستقيم به مشتری می فروشد ( وقتی مشتری در مقصد گردشگری خود وارد هتل می شود). در برخی از موارد بنگاه عرضه كننده ی اصلی توسط شعبات رسمی خود محصول را به مشتري عرضه مي دارد (وقتی مشتری به دفتر فروش بليط هواپيمايی جمهوری اسلامی مراجعه مي كند). در موارد بسياری بنگاه عرضه كننده محصول خود را در اختيار خرده فروشان، يعنی بنگاه های خدمات مسافرتی، قرار می دهد تا آن ها اين محصول را به مشتری بفروشند (وقتی مشتری بليط هواپيمايی جمهوری اسلامی را از يك دفتر خدمات مسافرتی خريداری می كند). در برخی موارد بنگاه عرضه كننده، محصول خود را در اختيار يك تورگردان قرار می دهد و تورگردان از طريق دفاتر خدمات مسافرتی اقدام به فروش محصول در قالب يك بسته می نمايد (مشتری از يك دفتر خدمات مسافرتی بسته ی سفری را تهيه می كند كه يكی از اجزای آن بليط هواپيمايی جمهوری اسلامی است) و  سرانجام ممكن است تورگردان محصول را از عرضه كننده اصلی دريافت نموده و ضمن تركيب با ساير اجزای بسته سفر، اقدام به فروش مستقيم اين بسته سفر به مشتری بنمايد (وقتي مشتری به جاي مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتی كه عرضه كننده تور هستند به شعبه اصلی تورگردان مراجعه كنند. ( رنجبریان ، زاهدی، 1386)

2-7-5-2 طبقه بندي دفاتر خدمات مسافرتي از نظر نوع فعاليت:
جواز بند الف : دفتر خدمات مسافرتی که در زمینه ی تنظیم برنامه های مسافرتی، فروش بلیط مسافرت، ذخیره مکان و هرگنه اقدام دیگر مربوط به خدمات ترابری مسافر به طور مستقیم یا غیر مستقیم با رعایت قوانین و مقررات راه و ترابری فعالیت نمایند.
جواز بند ب : دفتر خدمات سیاحتی – جهانگردی که در زمینه ی اخذ روادید، تنظیم و انجام مسافرت گروهی داخلی و خارجی، ذخیره مکان و هرگونه ایراگردی و جهانگردی با رعایت قوانین و مقررات گردشگری و جهانگردی فعالیت می کنند.
جواز بند پ : شامل دفتر خدمات زيارتی که در زمینه ی ثبت نام، تنظیم و انجام مسافرت هایزیارتی داخل و خارج از کشور، ذخیره مکان و هرگونه جلسات زیارتی با رعایت قوانین و مقررات حج و زیارت فعالیت می کنند. ( رنجبریان ، زاهدی،1386).

2-7-5-3 ویژگی های راهنمای تور:
2-7-5-3-1 ویژگی های علمی و کاربردی
راهنمای تور می بایست دارای اطلاعات و دانش کافی از پیشینه صنعت جهانگردی، تمدن و فرهنگ ملل، معماری، مذهب، جامعه شناسی، اوضاع طبیعی و عوامل جغرافیایی، معلومات عمومی، اقتصاد، سیاست ، شناخت کافی نسبت به کشور میزبان و قوانین و مقررات مربوطه و غیره باشد. اِشراف کامل راهنمای تور به معلومات ذکرشده و داشتن اطلاعات به روز و جدید، نه تنها سهولت اجرای برنامه های بازدید جهانگردی را فراهم مسازد بلکه او را در نگاه افرادي که او راهنمایی آنها را به عهده دارد صاحب شخصیت و محبوبیت خاصی می کند.
2-7-5-3-2 ویژگی هاي تخصصی
دارا بودن دانش تخصصی زبان (دو یا چند زبانه) و آگاهی از واژه های گوناگون زبانی، مهارت های ویژه ارتباطی، دانش و روش های مرتبط با هنر راهنمایی تور، تفسیر عمیق و بیان کلی محیط و مدیریت بحران هنگام بروز حوادث غیر قابل پیش بینی و نا خوشایند (تصادف، سرقت، ناپدید شدن مسافر،… )
2-7-5-3-3 خصوصیات اخلاقی و رفتاری مطلوب
قدرت راهبري و مدیریت، وقت شناسی، رفتار صحیح همراه با متانت، ادب و تواضع، آشنایی کامل با آداب معاشرت و اصول روابط اجتماعی، داراي قدرت بیان و ظاهري آراسته، احساس مسئولیت، دقت کامل و توجه به خواسته های دیگران، رعایت بهداشت فردی و محیطی، کنترل و مدیریت بحران و تلاش وافر در جهت رفع مشکلات پیش آمده همراه با دقت و سرعت عمل و انتقال مطالب به مبادی ذیربط.
2-7-5-3-4 وظایف راهنمایان گردشگری:
ایجاد جوی دوستانه و صمیمی میان گروه مسافرین
عدم گماردن افراد غیر مسئول به عنوان جایگزین خود
حضور قبل از موعد در مکان از پیش تعیین شده (درگشت های داخلی) و در مبادی ورودی مرزی (در گشت های ورودی)
همراه داشتن اعلامیه اي قابل رؤیت و خوانا، مندرج به نام دفتر مجری و نام گروه
شمارش دقیق مسافران، کسب آگاهی از ملیت و تابعیت آنان و نیز شمارش دقیق چمدان ها
هماهنگی لازم با سرپرست خارجی گروه
اطمینان از اینکه کلیه اعضاء گروه مدارك ضروری از قبیل گذرنامه، بلیط و … را به همراه داشته باشند
تجمیع گروه در مکانی مناسب، تشکیل جلسه معارفه جهت معرفی راهنما، دستیار راهنما و اعضاء به یکدیگر، ارائه اطلاعات ضروري در خصوص مقررات و قوانین حاکم بر کشور، توضیح و تشریح نکات لازم در ارتباط با برنامه سفر
تذکر نکات ضروري،مهم و بطور مداوم مربوط به رعایت بهداشت و حفظ سلامتی، سپردن مدارك مهم (گذرنامه، بلیط، اشیاي قیمتی، وجوه نقد،…) به صندوق امانات هتل، جدا نشدن از گروه، وقت شناسی و …
ارایه توضیحات کافی در خصوص پول رایج کشور، انواع اسکناس ها، تبدیل ارز و محل انجام آن، شرایط آب و هوایی، امنیت محیطی، آداب و رسوم کشور، گردشهاي اختیاري، خرید سوغات و…
اعلام اطلاعات دقیق از لیست اعضاء گروه گردشگران به پلیس اتباع خارجی ناجا در اسرع وقت درشهرهاي مورد بازدید و اقامت
هماهنگی لازم با هتل محل اقامت، دریافت لیست اتاق ها، اعلام شرایط ویژه مسافران (درصورت وجود) به هتل ، دریافت کلید اتاق ها و تحویل به مسافران ، اعلام شرایط و امکانات هتل و …
تنظیم گزارش گشت و جمع آوري نظرات گردشگران به صورت دقیق و کامل در خلال گشت طبق محورهای ارایه شده از سوی دفتر هماهنگی مرکز و ارایه به آن دفتر
ارتباط با دفتر مجری جهت هماهنگی های لازم در صورت نیاز
عدم تردد در مناطق پر خطر از لحاظ امنیتی، اجتماعی، اخلاقی و رعایت کلیه مقررات و شئونات اسلامی درگشت هاي خارج از کشور
اقدام جهت تمدید کارت راهنما پانزده روز قبل از انقضاء آن46
2-7-5-4 تبلیغات:
تبلیغات عبارت است از معرفی و ترویج غیرحضوری یک ایده، کالا یا خدمات از طریق رسانه هایی نظیر رادیو، تلویزیون، مجلات، پوسترها، تابلوهای تبلیغاتی، اینترنت، پیام های کوتاه و پست که هزینه ی آن از طریق بانی مشخص پرداخت می گردد. آگهی های تبلیغاتی یکی از معمول ترین ابزارهایی هستند که به منظور انتقال اطلاعات، تشویق و تحریک مصرف کننده به بازارهای مورد نظر از سوی شرکتها مورد استفاده قرار می گیرند. تبلیغات شامل کلیه اقدامات مورد نیاز برای انتقال یک پیام تبلیغاتی در مورد یک محصول به گروهی خاص است. این انتقال پیام ممکن است به صورت غیر حضوری، دیداری و یا شنیداری باشد. ( رنجبریان، زاهدی،1386).
جهت سنجش این عامل در این تحقیق از: تبلیغات آژانس، زمان مناسب تورها، راهنمايي هاي كاركنان آژانس به گردشگران، كيفيت خدمات آژانس و خدمات الكترونيكي اين مؤسسات شاخص هاي هستند كه براي سنجش برنامه هاي آژانس از آن استفاده شده است.

2-7-6 عوامل فردی (Individual factors):
برای بررسی این متغییر در این تحقیق از شاخص هایی نظیر، تجربه به واسطه مسافرت هاي قبلي، تازگي داشتن مقصد براي گردشگر، نگرش مسافر به مقصد، شغل ( كسب و كار ) و اطلاعات كافي در مورد يك مقصد مسافرتي از شاخص هايي هستند كه تصميم گيري افراد را تحت تأثير قرار مي دهند و عامل فردي را مي سنجند.
درخصوص تأثير استنباط گردشگران از وجهه47 يك مقصد گردشگري بر تصميم‌ آنها به سفر به آن مقصد توافق نظري گسترده وجود دارد. استنباط گردشگر از وجهه يك مقصد گردشگري به عنوان ادراك و يا برداشت او از آن محل تعريف مي‌شود(فکِی و کرامپتون48،1991). بعضي از ديگر محققان وجهه استنباط شده را «تصويري ذهني از آن مقصد گردشگري» مي‌دانند. پس بسيار منطقي است كه فرض كنيم وجهه استنباط شده بر تصميم‌گيري گردشگران تأثير مي‌گذارد. وجهه استنباط شده، يك تعبير ذهني از واقعيتي است كه توسط گردشگر بدست آمده است و بر نگرش شناختي و همچنين بر جنبه‌هاي عاطفي يا احساسي او تأثير مي‌گذارد.
اگر بخواهيم تعريف دقيقي از وجهه استنباط شده داشته باشيم، بسيار دشوار است. زيرا اين عبارت در زمينه‌هاي مختلف روانشناسي، رفتاري، بازاريابي و جامعه‌شناسي مورد استفاده قرار گرفته است. در روانشناسي وجهه به پنداره ظاهري يا قابل رويت اشاره دارد، در حالي كه در مباحث رفتاري به جوانب كاملتري از جمله تأثيرات ايجاد شده، آگاهي، احساسات، ارزشها و باورها در خصوص يك مسأله خاص دلالت مي‌كند(پیرس،1988).
اما در بازاريابي عبارت ” وجهه” به ويژگي هايي اشاره دارد كه بر رفتار مصرف كننده تأثير مي‌گذارند. تعريف متداول از وجهه يك مقصد گردشگري در متون گردشگري را كرامپتون (1979) ارايه داده است. او وجهه استنباط شده از يك مقصد گردشگري را چنين تعريف مي‌كند: «وجهه استنباط شده مجموعه باورها، عقايد و نظراتي است كه يك فرد از يك مقصد دارد»(کرامپتون،1979). اين يك تعريف در سطح فرد مي‌باشد اما قابل تعميم به گروه نيز مي‌باشد. برای بازاريابان بسيار مهم است كه جنبه‌هايي از وجهه استنباط شده را شناسايي نمايند كه در يك بخش از بازار عمويت دارد ، اين امر امكان تقسيم بازار را فراهم مي‌سازد تا بتوان استراتژي‌هايي متناسب با هر بخش از بازار تدوين نمود.
تعريف لاوسون و باد49 بووي از وجهه استنباط شده هم به جنبه های فردي و گروهي اشاره دارد. ازنظر ايشان: «وجهه استنباط شده بيان دانش عيني، برداشت‌ها، پيش داوري‌ها، تصورات و افكار احساسي‌اي است كه يك فرد يا يك گروه نسبت به يك محل با مقصد گردشگري دارند»( لاوسون و باد،1997).
ممکن است وجهه استنباط شده يك تصويرغير واقعي يا ذهنی از مقصد گردشگري باشد اما همين تصوير ذهني گردشگر بر انتخاب او تاثير می گذارد (مرسر،1971).
نتايج تحقيقات متعدد حاكي از آن است كه رفتار گردشگران گاه توسط استنباط آنها از وجهه مقصد گردشگري شرطي مي‌شود و تأثير اين مسأله از ابتدا در مرحله انتخاب مقصد مسافرت قابل مشاهده است. بنابراين دلايل انتخاب مقصد تنها توسط‌ عوامل‌ عيني‌ محيط‌ قابل ‌توجيه ‌نيست(جانسون و توماس50،1995). بنابراين فرض بر آن است محل‌هايي يا مقاصد گردشگري كه داراي وجهه مثبت قوي هستند مورد انتخاب واقع شوند و يا در فرآيند تصميم‌گيري مورد توجه بيشتر قرار گيرند، اين مسأله در تحقيقات ( الحمود و آرمسترانگ51،1996) و (ایچنر و ریچی52،1991) و (جانسون و توماس53،1992) مورد اشاره قرار گرفته است.
وجهه استنباط شده تأثير عمده‌اي بر كيفيت استنباط شده از يك مقصد گردشگري دارد. زيرا قبل از بازديد از يك محل آنچه را كه مي‌توان از يك مقصد گردشگري انتظار داشت قالب‌ريزي مي‌نمايد. تصور هر كس از يك مقصد گردشگري منحصر به خود اوست و متشكل از خاطرات، برداشت‌ها، تصورات او از آن محل مي‌باشد.
استابلر54 عواملي را كه بر شكل‌گيري استنباط گردشگران نسبت به وجهه يك محل گردشگري تأثير دارند به دو دسته عوامل جانب عرضه و تقاضا تقسيم نموده است. عوامل تأثيرگذار جانب تقاضا شامل انگيزه،خصوصيات روانشناختي، تجارب و خصوصيات فرهنگی اجتماعي گردشگر مي‌باشند، اما عوامل جانب عرضه؛ آوازه مقصد، برنامه های بازاريابي مقصد و اخبار و گزارشات منتشر شده در باره آن هستند. در مدل بيرلی ومارتين55 عوامل موثر در شکل گيري وجهه يک مقصد گردشگری به دو گروه دسته بندی شده اند: منابع اطلاعاتی و خصوصيات فردی گردشگر(بيرلی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع اجتماعی و فرهنگی، خدمات گردشگری، توسعه گردشگری، اثرات گردشگری Next Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع گردشگری ورزشی، جامعه شناسی، توسعه منطقه، نواحی روستایی