پایان نامه ارشد رایگان با موضوع محدودیت ها، بهای تمام شده، کشورهای پیشرفته، تناسب اندام

دانلود پایان نامه ارشد

این پوشش ها و این طرح ها را با عنوان پوشش اسلامی – ایرانی مطرح کرده و به نمایش می گذارند. به نظر اینجانب جوانان دید متفاوتی با دیدن این طرح ها نسبت به پوشش در اسلام پیدا خواهند کرد که به معضل جدی تبدیل خواهد شد.

نقش طراحان لباس
بدون شک برطرف کردن نقص یا اشکال بدن کار طراحان لباس نیست، و اقدام های ممکن به پزشکی یا پیراپزشکی مربوط می شود و بعد از این مرحله است که هنرمندی طراح لباس به کمک می آید تا با استفاده از ابزاری که در اختیار دارد، برحسب مورد، از شدت تأثیر نقص در چشم بیننده بکاهد یا آن تأثیر را به قالب سنی مربوط نزدیک سازد، به این ترتیب که با انتخاب پارچه مناسب، کم و زیاد کردن اندازه ها در طرح لباس و الگو، استفاده از خطوط مستقیم و شکسته و منحنی، توجه به شرایط خطای چشم، پرسپکتیو، کاربرد و انتخاب رنگ های مناسب و بالاخره ایجاد تغییرات در شکل یقه، کمر و دامن لباس و پیش بینی زیورآلات، دارنده لباس را به هدف برساند یا به آن نزدیک سازد. یک طراح هنگام طرح زدن باید به نکاتی فراتر از تصور یک فرد معمولی توجه کند. سلامت جسم و روان یکی از این موارد است که یک طراح ایرانی ، اسلامی باید اول به این مواردی که در بالا توضیح داده شد توجه کرده و طرحی را در شان یک مسلمان ارائه دهد.
طراحی لباس و تولید پوشاک در کل پدیده ای است که باید تحت نظارت و حمایت دولت در بخش خصوصی انجام شود، ولی در مقابل طراحان هم باید بپذیرند که هر کشوری باورها و آداب و رسوم و شرایط اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی خود را دارد و اگر قرار باشد به بهانه اینکه نمی توانیم آزاد کار کنیم کل پدیده را زیر سوال ببرند، گام در راه درستی ننهاده اند.
خلاقیت به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد در طراحی، این امکان را می دهد که در هر شرایطی طرح مطلوب و قابل پذیرش ترسیم شده و توفیق یابد. تأکید می کنم که در هر جامعه ای، هر فرد، هر اجتماعی و هر ملتی با محدودیت های آن زمان روبه رو بوده و هنوز هم هستند و در آینده هم خواهند بود، ولی محدودیت ها با شرایط زمان تغییر می کنند، اما وجود قدرت خلاقیت در هر فرد و هر جامعه راهگشای انجام خواسته و رسیدن به هدف و پدید آوردن آثار هنری با توجه به محدودیت های موجود در آن زمان و عدم برخورد با آنهاست.
نکته آخر اینکه داشتن اندازه های غیرمتعارف ایرادی متوجه هیچ کس نمی کند و طراح لباس باید با استفاده از خلاقیت مشکل های موجود را از نظر طرح لباس تا حد امکان برطرف کرده و طرح مشکل گشا را طراحی کند. نباید فراموش کرد که استعمارگران از هدفشان که استعمار کشورهای جهان سوم و بدست آوردن منابع کشورهاست، دست بردار نیستند. تأثیر بر فرهنگ این کشورها اولین کار آنهاست و همانطور که ذکر شد پوشاک یکی از مهمترین عامل در بقای فرهنگ یک کشور است. پس یک طراح باید با آگاهی کامل و چشم باز، طرحی را در مقابل این اهداف استعمار ارائه دهد. مبحث دیگر در بحث طراحی لباس، طراحی لباس های خاص و آشنایی با عناصر بصری می باشد که به توضیح مختصری بسنده خواهم کرد.

طراحی لباس های خاص
هدف از طراحی لباس، تنها خلق زیبایی نیست، بلکه پوشاندن مشکل های فیزیک یا اندام نیز بخشی از آن است. به همین دلیل افرادی که اندازه بدن آنها خارج از حد متعارف و لباس آنها به ناچار بد نما خواهد بود، مشکل بیشتری دارند و برای تهیه لباس مناسب این افراد، توجه خاصی لازم است که بسته به اینکه مشکل در یک عضو یا مجموعه بدن باشد، به طرح های متفاوتی نیازمندیم. در کشورهای پیشرفته به طور خاص مراکزی وجود دارد که در آن طراحی لباس برای افراد بزرگ تر از سایز معمول انجام می شود. این طراحی ها از طراحی و دوخت لباس کودکان درشت اندام آغاز شده و تا دیگر رده های سنی ادامه پیدا می کند. متاسفانه این مراکز و تشکیلات منسجم هنوز در ایران دایر نشده اند و افراد برای تهیه لباس خود تنها می توانند به شخصی دوزها و طراح لباس های خصوصی مراجعه کنند و مجبور به پرداخت هزینه های بالا هستند. نکته قابل توجه این است که اگر تناسب بین قد و عرض وجود داشته باشد به دلیل متناسب بودن اندازه ها مشکلی در انتخاب لباس پیش نخواهد آمد، زیرا در این صورت با مراجعه به طبقه های سنی پایین تر یا بالاتر لباس دلخواه یافت خواهد شد.
افرادی که نیازمند استفاده از طرح های خاص هستند به طور عمده به سه گروه تقسیم می شوند:
1- افرادی که دارای قد طبیعی، ولی دچار عدم تناسب اندام ها هستند، مانند مبتلایان به چاقی، به طورکلی یا موضعی.
2- افرادی که هم از نظر قد و درشتی استخوان خارج از سایزند و هم به دلیل چاقی زیاد، نیازمند طرح خاصی هستند و نیز افرادی با عدم تناسب بین اندام ها مانند بالاتنه بلند نسبت به پاهای کوتاه یا برعکس.
3- کسانی که دارای اندام متناسب اند، ولی با توجه به طبقه های سنی دارای قدی بسیار کوتاه تر، یا بسیار بلند تر از حد متوسط گروه های متعارف هستند.
افراد ریز اندام نمی توانند از لباس طبقه های سنی پایین تر که از نظر قد با آنها همسان هستند، استفاده کنند. زیرا شکل آن لباس ها مربوط به کودکان است و با خطوط چهره و شخصیت آنها هماهنگی ندارد. افراد درشت اندام نیز به میزان کمتری، شبیه همین اشکال را خواهند داشت و به هر حال هر دو دسته نیازمند طرح های خاص و مراکز تهیه این نوع لباس های خاص هستند.
یکی دیگر از مشکل هایی که در طراحی لباس برای دارندگان اندازه های خاص وجود دارد، این است که این طرح ها، برای هر یک از افراد، باید به صورت اختصاصی انجام شود و مانند الگوهای آماده در سایز های متعارف نیست که بتوان از یک الگو برای تعداد زیاد استفاده کرد. به همین دلیل بهای تمام شده ی طراحی و دوخت این لباس ها برای افراد بسیار بالا خواهد بود. اگر ما بتوانیم با نگرش درست، مراکزی را راه اندازی کنیم که طراحی لباس و تولید پوشاک اندازه های خاص را انجام دهند، این مشکل نیز قابل حل است، یعنی علاوه بر اینکه سایز بندی های معمول براساس محور طولی انجام می شود، می توان این تقسیم بندی را در محور عرضی هم در نظر گرفت.
یکی از عوامل بسیار مهمی که در بحث لباسهای مناسب ،مطرح است و باید در طراحی لباس به آن توجه کرد بحث عناصر بصری است. در این میان عنصر خط و سطح نقش بسیار مهمتر و تاثیر گذارتری در این بین بازی میکند که در این جا به ذکر انواع آن و خصوصیات آن میپردازیم.
عناصر بصری
اولین و ساده ترین و تجزیه ناپذیر ترین عنصر در ارتباط بصری است. اگر تعداد نقاط بسیار باشد و در یک مسیر قرار بگیرند، ایجاد خط می کنند که این دومین عنصر بصری است. از تکرار خط، سطح بوجود می آید. سطح تاثیر کمتری نسبت به خط در بحث سلامت روان بازی میکند که از آن صرف نظر میکنیم و تنها به عنصر خط می پردازیم.
خط: خط می تواند برای حالات مختلف، صورت های مختلف به خود بگیرد. می تواند آزادانه و بدون نظم آشکار باشد. خط می تواند بسیار ظریف و لرزان یا درشت و سنگین باشد و حالتی مردد و جستجوگر یا سرگردان را به خود بگیرد. خط به صورت دستنوشته تا حدودی نشان دهنده خصلت و روحیه نویسنده خود باشد که آن لرزش های خفیف و خاص برای روان شناسان بیانگر فعالیت های ناخودآگاه ذهن است که تحت تأثیر فشارهای مختلف فکری قرار دارد که در طراحی لباس عامل مهمی را ایفا می کند و در اینجا به ذکر خصوصیات انواع خط می پردازیم.
انواع خط: خط می تواند برای بیان حالات مختلف صورت های گوناگون به خود بگیرد.
1- خط راست یا عمودی: این خط حالت ایستایی دارد و حرکت به سمت بالا را نیز القاء می کند. خطوط عمودی حاشیه فرم ها و شکل ها را از جنبیدن رها کرده و تقبیت می کند، خطی گرم، نیرومند، بسیار پویا، واقعی، مادی و محرک فعالیت های اجتماعی است و در فرد خاصیت اجتماعی ایجاد می کند به حدی که برای درمان فرد منزوی و افسرده و بیمار روانی، داخل سکونت گاهش از خطوط عمودی استفاده می کنند. کارکرد خطوط عمودی باعث ارتقاء جسم، عضله و ایجاد اشتیاق برای حرکت می شود. احترام به دیگری و پذیرش و تمایل به سمت دیگری را بوجود می آورد. فرم ها و خطوط عمودی خاصیت اطلاع رسانی سریع دارند و الگوی اطلاع دهندگی و اطلاع گیرندگی را در فرد ایجاد می کند و باعث تمرکز میگردد. (کاندینسکی، 1378، 63)
2- خط خوابیده یا افقی: این خط در راستای افق می باشد و حالت آرامش و سکون را القاء می کند. حالت خاموش و انفعالی دارد. دارای ذخیره و دارای رمز و راز است. پدیده هایی که به شکل افقی ترسیم می شوند. معمولا از سطح درک و دریافت عادی فرار می کنند. پیام را گنگ کرده و حالت انتزاعی به آن می بخشند و مانع تمرکز مخاطب می شوند.
خطی که انسان خود را بر روی آن پیدا و حرکت می کند. خط افقی فطرتی سرد دارد. آن را بر روی یک طبقه می توان در جهات مختلف تعقیب کرد. سردی و هموار بودن آن از صداهای (خصوصیات) بارز خط افقی هستند. (کاندینسکی، 1378، 63)
3- خط مورب : اگر خط عمودی یا افقی به حرکت در بیایند خط مورب را می سازند و خصیصه خط مورب حرکت و تأکید در جهت است. هرچقدر خط مورب به محور عمودی کادر نزدیک شود به پایداری و هیجان نزدیک می شود و هرچقدر از آن دور شود و به محور افقی کادر نزدیک شود، به تحرک کمتر و ملایمت نزدیک تر می شود.
خط مورب آن است که از دو نوع دیگر خود را جدا کرده و با هرکدام زاویه ای مشابه می سازد و تمایل خود را به هر دو نوع به صورت یکسان نشان می دهد. صدای درونی آن پیوندی به یک اندازه از سردی و گرمی است. (کاندینسکی، 1378، 63)
خطوط مورب به دو دسته تقسیم می شوند
الف- خط مورب، راست به چپ: بسیار صمیمانه، دارای نیروی دوستی و ارتباط و نیروی پذیرفتن دیگران است. دارای نیروی برقراری مناسبات و نیروی گسترش نیروی انتخاب و اشتیاق برای نظر مثبت دادن است.
در تبلیغات سیاسی و اجتماعی، کالا و تبلیغات موضوع انسانی به کار می رود. این خط مخاطب را از خالت خنثی خارج کرده و تحریک به تصمیم گیری می نماید. خط سودمندی است. اما در طول تاریخ از آن سوء استفاده شده است و افرادی که موضوعی، موضوع ذهنی آن ها نبوده را وادار به رأی دادن به آن موضوع کرده است. “میل به خرید را افزایش می دهد.(سخنرانی استاد کلهر نیا ، 1386)
ب- خط مورب، چپ به راست
زمانی است که به مخاطب مبنی بر پرهیز کردن از خطر، از حادثه، از دشواری داده می شود. هرجا از مرز، ممنوعیت و حادثه گفته شود این خط بکار می رود. این خط ضد انتخاب است و استفاده زیاد از آن، فشار و عصبانیت به وجود می آورد و خطر همیشگی احساس خواهید شد. (سخنرانی استاد کلهرنیا، 1386)
4- خط منحنی: نماد نرمی، لغزش، سیال بودن و پویایی است. خطی است که در حین حرکت خود، به علت فشارهای جانبی از مسیر خارج شده و هرقدر فشار بیشتر باشد، انحنای خط هم بیشتر خواهد بود و هرچه ادامه خط بیشتر باشد، کشش آن نیز به سمت بیرون بیشتر می گردد. که در آخر تمایل آن به احاطه شدن در خود بیشتر می شود. در خط منحنی عنصر زاویه وجود ندارد. در منحنی نیروی قوی تری نهفته است که حالت خنثی ندارد ولی از مقاومت بالایی برخوردار است. در زاویه حالتی جوان و ناپخته وجود دارد ولی در منحنی انرژی پخته ای نهفته است که خود را به درستی می شناسد. (کاندینسکی، 1387، 90)
5- خط شکسته : با وجود اینکه خط شکسته ساخته شده از خط صاف است. ساده ترین اشکال خطوط شکسته، از دو قسمت ساخته می شوند، آن ها نتیجه فعالیت دو نیرو هستند که بعد از اولین برخورد متوقف شده باشند. اما این عمل ساده، اختلافی مهم مابین خط صاف و خط شکسته به وجود می آورد. خط شکسته تماسی فشرده تر با سطح دارد. چیزی را در خود حمل می کند که متعلق به طبیعت سطح است. سطح در حال شکل گیری است و خط شکسته درست مانند یک پل عمل می کند. (کاندینسکی، 1378، 75)
6- خط شکسته ترکیبی
7- فرم های ساده تر خطوط شکسته با اضافه کردن خطوط دیگری به دو خط اصلی آن پیچیده تر می شود. در نتیجه نقطه نه فقط دو، بلکه چند فشار را به سادگی از دو نیرو به طور یک در میان عمل می کنند، دریافت می کند.(کاندینسکی، 1378، 88)

تاثیرات بصری
1- تأثیرات بصری و روانی خط افقی و عمودی
چشم در برخورد با خط پیامی را به

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع شورهای اسلامی، زنان و دختران، عوامل اجتماعی، کشورهای اسلامی Next Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع رساند.، بلندتر، کوتاهتر، باسن