پایان نامه ارشد رایگان با موضوع فرهنگ اصطلاحات، مصرف كننده، حمل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

ه بسياري از مردم است» (Encyclopedia of socialogy , 1974:226)
– دايره المعارف كالي يرز : «تبليغات، انتشار، گسترش و رشد دادن پرداخته هاي فكري افكار، ديدگاه ها، نظريه ها و برنامه هاست»‌ (Colliers.Encyclopedia,1963:410)
– دايره المعارف بريتانيكا : «تبليغات، انتشار اطلاعات، حقايق، دلايل و شايعه هاي نيمه راست يا كاملاً دروغ براي نفوذ در افكار عمومي است» (the New Encyclopedia Britanica,1990:728)
– دايره المعارف آمريكانا : «تبليغات، تلاشي است براي متقاعد كردن با يك نفع مشخص و آگاهانه از طريق تأثيرگذاري به وسيله تكرار متوالي يك محتواي معين بر گرايشها و افكار افراد يا گروه هايي كه هنوز متقاعد نشده اند» (Americanna Encyclopedia,1990:650)
– دايره المعارف بين المللي : «تبليغات، دستكاري به نسبت حساب شده انديشه ها و رفتار ديگران است به وسيله نمادها (واژه ها، اشاره ها، پرچمها، تصويرها، بناهاي تاريخي، موسيقي و مانند آن ) با در نظر گرفتن و ملاحظه باورها، ارزشها و رفتارهايي كه اين اشخاص (واكنش نشان دهنده ها) به آنها به چشم يك موضوع مهم و بحث انگيز مي نگرند؛ تبليغات نوعي ارتباطات است كه مي كوشد ديدگاه ها و واكنشهاي ديگران را تحت تأثير قرار دهد؛ بدون توجه به واقعي بودن (نبودن) پيام تبليغات تلاشي است در چهارچوب ارتباطات اقناع گر كه با انگيزه تأثير بر ديدگاه و رفتار افراد براي رسيدن به اهداف مورد نظر مبلغ، برنامه ريزي شده است» (International Encyclopedia,1975:97 )
– فرهنگ آكسفورد : « تبليغات، بيان افكار يا رفتارهاي سازمان يافته از سوي افراد يا گروه هايي با هدف تأثير بر افكار يا رفتارهاي افراد يا گروه هاي ديگر براي اهداف از قبل تعيين شده است كه از طريق به كارگيري (ماهرانه) روانشناسانه انجام مي گيرد».
– فرهنگ وبستر : «تبليغات، هرگونه نشر و ترويج گسترده و سازمان يافته ايده ها، نظريه ها وكارهاي مشخص و غيره براي پيش بردن هدف يك نفر يا ويران كردن هدفي متضاد (با هدف او) است.»
– فرهنگ ميراث آمريكايي : «تبليغات، ترويج و انتشار منظم يك دكترين خاص است».
– فرهنگ اصطلاحات اجتماعي و اقتصادي : «تبليغات، نشر عقايدي است كه انسانها به پيروي از آنها علاقه مند هستند».(باهنر،27:1388)

اصول نظري تبليغ :
اصول نظري براساس چهار پايه اصلي در ارتباطات يعني منبع، پيام، رسانه ها و مخاطب بنا شده است (ميرسعيد قاضي،32:1377)
1. منبع : منبع پيام ارتباطي، عبارت است از فرد يا موسسه اي كه ارتباط را برقرار مي كند. براي اين كه اين ارتباط به موفقيت بينجامد، بايد از ديدگاه مخاطبان، معتبر و جذاب باشد. عوامل مربوط به اعتبارات مخاطبان، اينكه پيش زمينه ذهني آنها درباره منبع چيست و آيا منبع را دوست مي دارند؟ آيا با آن احساس راحتي مي كنند؟ آيا به آن احترام مي گذارند؟ و آن را تحسين مي كنند؟ همگي به گيرايي و جذابيت منبع بستگي دارد.
در اينجا اين پرسش مطرح مي شود كه كدام يك مهم تر است ؟ اعتبار يا جذابيت ؟ بايد گفت: بستگي به مخاطبان و موضوع تبليغ دارد. تجارب عملي نشان داده است كه گروه سني جوان تر و دارندگان تحصيلات بالا به شهرت و جذابيت بيش از اعتبار اهميت مي دهند.
2. پيام : ميزان اثر بخشي پيام بر مخاطبان، بستگي به اين دارد كه آيا مخاطبان، پذيراي پيام هستند و آن را با عقايد و منافع خود همسو مي دانند يا خير . هنگامي كه استدلالهاي منبع پيام با عقايد مخاطبان همسو باشد، امكان زيادي براي پذيرش پيام وجود دارد. ولي چنانچه استدلال برخلاف باورها و منافع مخاطبان باشد، امكان پذيرش آن بسيار ضعيف است . هميشه متن اقناعي و ترغيبي را بايد از آنجا كه مخاطبان آن را باور دارند و به آن معتقد هستند آغاز و به تدريج دلايلي را كه براي آنان مهم است، مطرح كرد؛ تا به هنگام طرح و بيان مطالب مخالف باور آنان، بتوان با استدلال قوي و قابل فهم مخاطبان پيش رفت. بايد در نظر داشت كه بين عقيده و گرايش تفاوت وجود دارد. از اين رو بايد ابتدا گرايش و سپس عقيده مخاطب را تغيير داد.
3. رسانه : رسانه عامل انتقال پيام به مخاطبان است. پيشرفتهاي فناوري در زمينه اطلاع رساني، اين امكان را فراهم كرده است كه براي مثال در زمينه ارتباط نوشتاري، براي اثر بخشي بيشتر بتوان آن را با نوار ويدئو، ديسكت كامپيوتري، اسلايد، عكس، جدولها و نمودارهاي رنگي همراه كرد. با ارسال اين عوامل در حقيقت، نوشتار با عناصر سمعي و بصري تقويت مي شود. هنگامي كه نوشته اي به فرد يا موسسه اي پيشنهاد مي شود، ضمن ياري گرفتن از عناصر گفته شده، سازماندهي متن نوشتاري بايد اين چنين باشد :
1- اشاره به مشكل و بيان و تشريح و تفسير آن
2- بيان منافع مخاطبان در حل مشكل
3- پيشنهاد راه حل عملي و مشخص
4- ارائه اطلاعات كافي تا مخاطبان بتوانند تجسم كنند كه پيشنهاد ها و راه حلهاي بيان شده چگونه به رفع مشكل مي انجامد.
4. مخاطبان : مخاطبان در چرخه ارتباطات اقناعي مهم ترين عنصر را تشكيل مي دهند. چرا كه اين مخاطبان هستندكه بايد تصميمي اتخاذ كنند، عملي انجام دهند يا گرايش خود را تغيير دهند. يك پيام ارتباط اقناعي ممكن است فردي را متقاعد سازد اما در فرد ديگري اثربخش نباشد . چرا ؟
پژوهشها تا اينجا نشان مي دهد كه سه عامل، ميزان اثربخشي يك پيام را تعيين مي كند.
1- شخصيت مخاطب
2- احاطه وي برمسئله اي كه ارتباط اقناعي در آن زمينه صورت گرفته است.
3- شناخت ميزان منافع وي در حل مسئله( باهنر، 1388: 232)

تاريخچه تبليغات :
تاريخ به معناي بعد زماني تبليغات پيوند محكمي با تاريخ حيات بشريت دارد. تبليغات از حيات فكري و ادبي و مصالح حياتي انسان سرچشمه مي گيرد و از آن جداشدني نيست و علي رغم تحول و تطور وسايل ارتباطي و خبررساني و تبليغات كه در روند زمان فرازونشيب فراوان داشته و دارد، اصل تبليغات با اهدافي گوناگون ثابت و هميشگي است .
تاريخ پر فرازونشيب جوامع انساني، حاكي از آن است تبليغات و ارتباطات فكري و اعتقادي در هيچ عصر و زماني از هيچ جامعه اي جدا نبوده است . حتي جوامع ساده و ابتدايي نيز ناگزير بوده اند پيام هاي خود را در رابطه با مسائل مشترك حياتي به هر نوع ممكن، اعم از نقوش، حجاري، دود، آتش، شيپور، تصاوير،پرچم ها، كلمات، اشارات، شايعات، جارچي ها،كبوتران و ديگر سمبل ها و رمزها و ابزارها به هم نوعان خود منتقل كنند. آثار باقيمانده از پيشينيان طي ساليان دراز از عصر حجر و سالهاي پيش از آن، و خطوط و تصاوير روي سنگها و بناهاي تاريخي و حتي كوزه هاي سفالي و سكه هايي كه از اعماق ويرانه ها به دست آمده، نشان دهنده آن است كه انسانهاي پيشين از هيچ كوششي جهت ايجاد ارتباط و تبليغات دريغ نكرده اند و سعي نموده اندكه زندگي تاريخي خود را در طول زمان با حيات ادبي و اعتقادي خود استمرار دهند، كه اين نيز همگام بودن تبليغات و ارتباطات با زندگي بشر را نشان مي دهد.
دايره المعارف كاليزر در اين باره مي نويسد :
تاريخ تبليغات، تاريخچه گسترش آگاهانه و عمومي عقائد است. علامات، سخنوري ها، سمبل ها، آوازها، رنگ آميزي ها، نقاشي ها و كنده كاري هاي ابتدائي و علامات ارتباطي به شيوه ابتدائي وسايل تبليغاتي بود،كه پيش از اختراع خط به كار مي رفت. با انضمام روش هاي پيشرفته ارتباطات به روش هاي سابق، نويسنده به مهمترين عامل در تبليغات، تبديل شد.
درواقع تبليغات براساس نيازهاي جامعه و كشورها در طول زمان رشد و تغيير كرده است. تبليغ كنندگان در هم خواني با نيازهاي جامعه در ترويج كالاها و خدمات درگير شده اند. سيرتكاملي تبليغات مراحل مختلفي را طي نموده است كه مي توان آن را به پنج مرحله تقسيم نمود.
كه اين مراحل به ترتيب عبارتند از : تبليغات نخستين، تبليغات چاپي اوليه، توسعه تبليغات مدرن، پيدايش موسسه هاي تبليغاتي مدرن و استفاده از ابزارهاي تبليغاتي الكترونيك.

تبليغات نخستين :
تبليغات نخستين به سه شكل جارچي ها، كتيبه ها و نشان هاي تجاري صورت مي گرفت. جارچي ها افرادي بودند كه در شهرها اخبار مربوط به پادشاهان يا تجار را جار مي زدند. گفتار و كلمات رسانه مناسبي براي تبليغات بودند. از كتيبه ها و لوح هاي اعلان براي تبليغ محصولات خاص و انتشار پيام ها و اخبار استفاده مي شد. نشانه هاي تجاري جهت شناسايي محصولات با كيفيت استفاده مي شد و اصناف از محصولات با نشان تجاري معين حمايت قانوني مي كردند. اعضاي غير عضو كه از نشان هاي تجاري به طور غير قانوني استفاده مي كردند، مجازات مي شدند. توليدكنندگان و بازاريابان از اين نشان هاي تجاري به عنوان دارايي محصولات شان بهره مي بردند.(حسنقلي پور و ديگران ،15:1388)

تبليغات چاپي اوليه :
در سال 1473 اولين نسخه هاي چاپي تبليغات در انگلستان منتشر شد، زماني كه ويليام كاكستون7 اولين
اعلاميه را بين خريداران بالقوه پخش كرد. در سال 1622 اولين روزنامه انگليسي با نام «اخبار هفتگي»8 توسط نيكلاس بورن و توماس آرچر9 منتشر شد. در اين زمانه رسانه چاپي به ابزار مناسبي براي رشد و توسعه تبليغات تبديل شده بود. در سال 1652 اولين تبليغ براي شكلات و در سال 1657 براي قهوه انتشار يافت. در سال 1710 تبليغات رقابتي براي نخستين بار ظهور كرد. اين تبليغات تلاش مي كردند تا خوانندگان را متقاعد سازند كه محصولات دارويي از قيمت و كيفيت مناسبي برخوردارند. در سال 1929 تبليغات وارد عرصه جديد در ايالات متحده آمريكا شد. زماني كه بنجامين فرانكلين10 ، كه پدر تبليغات شناخته مي شود، «مجله پنسيلوانيا»11 را منتشر كرد كه در آن تبليغات انواع نوشابه ها ، شكلات و بسياري از محصولات ديگر تبليغ مي شد. فرانكلين تبليغات روزنامه اي را ابداع كرد و آن را توسعه داد. (همان : 16)
پيدايش تبليغات نوين :
توسعه اقتصادي- اجتماعي جوامع تأثير شگرفي بر رشد تبليغات نوين داشت .تبليغ كنندگان آمريكايي و انگليسي شكل مدرني از تبليغات را به وجود آوردند. انقلاب صنعتي، توسعه ارتباطات و سيستم هاي حمل و نقل، ارتقاي آموزش و رشد روزنامه ها و مجلات موجب توسعه تبليغات گرديد. اختراع موتور بخار، چرخ هاي توسعه و توليد انبوه را به گردش درآورد. توليد انبوه باعث فعاليت هاي بازاريابي گسترده اي گرديدكه تبليغات جوهره اساسي آن بود. در اين بين توسعه ارتباطات نيز باعث رشد تبليغات و رسانه هاي تبليغاتي گشت . محصولات جديد از طريق روزنامه ها و ساير رسانه هاي ارتباطي تبليغ مي شدند. توسعه و مدرن شدن خط هاي راه آهن، جاده ها، خطوط هوايي و آبي توسعه اقتصادي را تسهيل كردند،كه حمل و انتقال محصولات را به ساير بازارها امكان پذير ساخت، كه براي فروش محصولات در اين بازارها به اشكال اثربخش تبليغات نياز بود.(همان :16)
در واقع تبليغات طي گذر زمان تغييرات زيادي داشته و متناسب با پيشرفت هاي هر دوره ويژگي هاي خاص خود را دارا بوده است . امروزه با پيشرفت هاي شگرف در عرصه فناوري هاي ارتباطي و اطلاعاتي شاهد به وجود آمدن شكلهاي جديدي از تبليغات هستيم كه طيف متنوعي از اشكال گوناگون تبليغات را از تبليغات بر روي تابلوهاي كامپيوتري گرفته تا تبليغات از طريق گوشي هاي موبايل، تبليغات اينتراكتيو و تبليغات در شبكه جهاني اينترنت شامل مي شود. در حال حاضر حجم بالايي از تبليغات در فناوري هاي ارتباطي نوين و به ويژه اينترنت مورد استفاده قرار مي گيرد. يك نمونه از اين نوع تبليغات استفاده از آگهي هاي هوشمندانه به منظور جلب توجه مخاطبان است .
از ديگر اشكال تبليغات نوين مي توان به شيوه متعامل و اينتراكتيو اشاره كرد كه ايجاد يك رابطه متقابل مصرف كننده و شركت تبليغاتي مي كند و تبليغات براي هر كس متناسب با سطح سواد، درآمد و نياز متغير خواهد بود.
شيوه ديگر، تبليغات از طريق بنر است. بنر پيام فعالي است كه به شكلي هنري شامل : تصاوير و متن هاي ثابت و متحرك روي صفحه هاي وب ظاهر مي شود و بينندگان را به سايت هاي آگهي دهندن هدايت مي كند. بنرها به دليل هزينه كم در طراحي و پست از متداول ترين اشكال تبليغات اينترنتي به شمار مي آيند و انواع گوناگوني دارند كه از جمله آنها مي توان به بنرهاي ثابت، بنرهاي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع توسعه اقتصادی، برنامه اول توسعه، انقلاب اسلامی، نیروهای اجتماعی Next Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع مصرف کننده، تلفن همراه، صنایع کاربر، کانال توزیع