پایان نامه ارشد رایگان با موضوع سینمای دینی، نظریه فیلم، دفاع مقدس

دانلود پایان نامه ارشد

می‌بینیم با هم ترکیب کنند. بوردول و تامسون می گویند: فيلم مانند ديگر رسانه هاي هنري، اغلب از ما مي خواهد كه انتظارات خود را مطابق قراردادهاي يك ژانر بخصوص تنظيم كنيم. ( بوردل و تامسون، 1383: 53)‏
همان طور كه ما زبان را به ارث مي بريم، همان طور هم ژانر را به ارث مي بريم. با تمامي افزوده هاي آن در طول تاريخ. در عين حال مي توان گفت، درست همان طور كه ما در زباني سكنا مي گزينيم كه ساختار دهنده ي نحوه ي پردازش دنيايمان توسط ماست، همان طور هم در ژانر سكنا مي گزينيم. چه فيلمساز، چه بيننده، هرچه فهمشان از اين توارث بيشتر باشد، هر چه دركشان از اين سكونت در زبان يا ژانر بيشتر باشد، خلاقيت بيشتري از سوي فيلمساز و بيننده در ساختن معنا به ظهور خواهد رسيد. (فيليپس،1377: 128)
ژانر معمولاً عبارت مبهمی است که هیچ مرز مشخصی ندارد. خیلی از کارها در یک ژانر نمی‌گنجند و ترکیبی از چندین ژانر هستند. بر این اساس رابرت استم در کتاب مقدمه ای بر نظریه فیلم خود ذکر می‌کند که بیشتر از آن که ژانر مفهومی موجود باشد تنها ساخته و پرداخته منتقدین است. استم پرسش می‌کند که آیا ژانر واقعاً هویت بیرونی دارد یا نه حاصل ذهن تحلیلگران است؟ او به خوبی سؤال می‌کند که آیا طبقه‌بندی متناهی از ژانرها وجود دارد یا آنها ذاتاً نامحدودند؟ یا این که آیا ژانر تحت‌ فرهنگ است یا فرا فرهنگ؟. استم همچنین سؤال می‌کند که آیا تحلیل ژانر به موجودیت تشریحی یا تجویزی کمک می‌کند؟ در حالی که بعضی از ژانرها بر اساس محتوای داستان هستند (فیلم جنگی)، بعضی دیگر وام‌گرفته ادبیات اند (کمدی، ملودرام) و بعضی از رسانه‌های دیگر (فیلم موزیکال). بعضی‌ها مبتنی بر عوامل کارند (فیلم‌های استیر راجرز) بعضی بر مبنای بودجه (بمب‌افکن‌ها)، حال آن که بعضی دیگر بر اساس جنبه هنری فیلم هستند (فیلم هنری)، بعضی بر اساس وضعیت نژادی(سینمای سیاهان)، بعضی بر اساس مکان (وسترن) یا گرایش‌های جنسی فیلم (فیلم‌های همجنس‌گرایانه). پس بدون هیچ قید و شرطی می توان از نظریه رابرت استم در کتاب مقدمه ای بر نظریه فیلم وام گرفت و عبارت سینمای دینی را هم به عنوان یک ژانر منحصر به فرد که استقلال ژانری به تمام معنی دارد پذیرفت.
هيچوقت هنرمندي در مرحله ي خلق اثر، به ژانر آن توجه چنداني نمي كند. اين منتقدان و نظريه پردازان هستند كه بعد از توزيع اثر، در مورد ژانر آن به مباحثه مي پردازند و بسیاری از ژانرها بر اساس مخاطبین و منشوراتی که از آنها حمایت می‌کنند مثل نشریات و سایت‌ها، ساخته شده‌اند. تقسیم‌بندی فیلم به ژانر تقریباً ناموفق بوده است. بر همین اساس می‌توان گفت که ژانربندی فیلم برای اماکن فروش فیلم، نقد فیلم و بازار مصرف مناسب هستند و به عبارت ديگر، تفحص در بحث ژانر بيشتر از آن كه يك فعاليت توليدي در دنياي هنر باشد، يك فعاليت انتقادي است. جان تروبی اظهار می‌کند: شما بایستی ورای فرم ژانر بروید تا بتوانید به مخاطبتان احساس لذت و شگفت‌زدگی بدهید. بعضی از فیلم‌نامه‌نویسان از ژانر برای بیان نوع طرح یا محتوای متن اثرشان استفاده می‌کنند. ممکن است که فیلم‌های یک ژانر به‌خصوص را مطالعه کرده‌اند. این روشی است که فیلم‌نامه‌نویسان قادرند تا مؤلفه‌های یک فیلم موفق را برداشته و آنها را در اثر خودشان تکرار کنند. این کار باعث کاهش ابتکار در فیلم‌نامه است. بر اساس گفته تروبی: “نویسندگان به اندازه کافی در مورد ژانر مورد نظری می‌دانند اما طریقه پیچاندن کار را برای ضربه‌های بکر و هیجان‌انگیز بلد نیستند”. پیش از ۱۹۱۰ در آمریکا، توزیع‌کنندگان و نمایش‌دهندگان معمولاً یک صفت خاص و یک اسم عام را برای توصیف نوع فیلم به کار می‌بردند مانند کمدی تعقیب، ملودرام وسترن. در دوره متأخرتر نیز تنها همان صفت بود. مثلا اسلپ استیک76، فارس، برلسک به جای این که صرفاً گونه‌هایی از کمدی باشند بدل به ژانرهایی جداگانه شده بودند. اما به‌ تدریج و به‌ ویژه با مستحکم‌ تر شدن پایه‌ های نظام استودیویی اصطلاحات ژانری نیز طبقه‌بندی و قانون‌ مندتر شدند. نظريه ي ژانر به رغم پيشينه ي تاريخي طولاني و تاثيرگذارش، چيزي جز يك شاخه ي ثابت نقد نبوده است. تنوع نام هايي كه ژانر در زبان انگليسي به خود ديده است ‏kind ، type ، species،mode، form‏، گواه برآشفتگي بابل گونه اي است كه اين گفتمان انتقادي را فرا گرفته است. علاوه بر اين از آنجا كه مفهوم ژانر به پرسش هاي مهمي در باب ماهيت و جايگاه آثار هنري دامن زده است، شايد به تعداد نظريه هاي هنري، تعريف براي ژانر وجود داشته باشد. (ريما مكاريك، 1384: 371)و به قول کوریگان : تكرار و قبول يك ژانر، به اين بستگي دارد كه تماشاگران قراردادهاي آن ژانر را طبيعي بدانند. اين قراردادها را تماشاگران بايد همچون چيزهايي متعلق به تاريخ فرهنگي خودشان بپذيرند. (كوريگان،1377: 72)
خیلی عجیب نیست وقتی به فیلمها معرفی شده در این رساله به عنوان فیلمهای متعلق به سینمای دینی نگاه می اندازیم. به انواع فیلم در انواع متنوع ژانری البته بر طبق دسته بندی ژانری منتقدان بر می خوریم. کمدی ، درام ، اجتماعی ، عاشقانه ، دفاع مقدس و جنگی و ده ها نوع ژانر دیگر. این نشان از تنوع فکری و انواع اندیشه های متفاوت در این سینماست که می تواند یک نقطه قوت برای آن باشد. در این فرصت قصد آن داریم تا با مروری ژانری بر فیلمهای سینمای دینی مد نظر این پایان نامه آنها را از نظر انواع ژانر مقایسه کنیم. اما در ابتدا به شرحی مختصر از ژانرهای به گوش آشناتر اشاره خواهیم کرد.
1-5-4: معرفی گونه (ژانر)ها
کمدی یا طنز (Comedy): به موضوعات خنده دار می پردازد و داستان موضوعی شاد دارد.
درام (Drama): به موضوعات غمگین می پردازد و داستان موضوعی حزن انگیز و غمگین دارد.
فانتزی (Fantasy): داستان آن به جادو، سرزمین رویا و افسانه های جن و پری میپردازد.
تاریخی (History): داستان آن در دوران قدیم و باستانی سیر میکند.
ترسناک (Horror): احساسی رنج آور، دردناک و مشمئزکننده از ترس، وحشت، انزجار و تنفر. در این ژانر فضایی ترسناک و دهشت آور موج می زند.
بریدن از زندگی (Slice of life): عذاب و رنج روزانه یک یا چند شخصیت را به تصویر در میآورد.
هزل (Smut): داستان آن کفرآمیز یا اهانت آمیز است و می تواند به مقدسات هر دین و هر طبقه انسانی بپردازد.
ورزشی (Sport) : به ورزش پرداخته میشود.
خارق العاده (Supernatural): قدرت های شگفت انگیز و رویدادهایی را نشان می دهد که خلاف قوانین فیزیک و طبیعی هستند.
حارم (Harem): این واژه از “حرم سرا” در عربی گرفته شده و شامل یک شخصیت مذکر و تعداد زیادی شخصیت مونث است که اشخاص مونث جذب شخصیت مذکر داستان می شوند. به داستانی که برعکس توضیح بالا باشد هم اطلاق میشود.
موسیقی (Music): فیلم هایی که داستان پیرامون موسیقی، خواننده، نوازنده، گروه های موسیقی، رقص و… میباشد.
مسابقه تصویری (Game-Show): داستان فیلم مربوط به مسابقه رادیویی یا تلویزیونی که افراد عمومی یا خاص در مسابقه ای جهت پول یا شهرت شرکت می کنند.
هنرهای رزمی (Martial arts): داستان در هنرهای رزمی سیر میکند. یک یا چند هنر رزمی و یا ترکیبی از این هنرها در این ژانر مشاهده می شود. مانند آیکیدو(دفاع شخصی)، کاراته، جودو، کندو، تکواندو و شمشیربازی.
معمایی (Mystery): اتفاقی مرموز رخ می دهد و شخصیت اصلی داستان در پی یافتن علت آن است.
روانشناسی (Psychological): فلسفه ذهنی و انحرافات از حالت عادی روان شناسی محور اصلی داستان است.
عاشقانه (Romance): داستان های عاشقانه که این عشق و محبت بین یک جنس مذکر با یک جنس مونث است.
فیلم نوآر77 (Film-Noir): اصولاً برای توصیف درام های جنایی هالیوودی مطابق مد روز استفاده می شود. طول دوره فیلم نوار کلاسیک هالیوود از اوایل دهه ۱۹۴۰ تا اواخر ۱۹۵۰ در نظر گرفته میشود. فیلم نوار این دوره با سبک بصری سیاه و سفید با شدت کم که دارای ریشه های سینمای اکسپرسیونیستی78 آلمان است دانسته می شود.
بحث و گفتگو (Talk-Show): فیلمهایی که موضوع اصلی آن مربوط به بحث ها و گفتگوهای چند نفره است.
خبری (News): فیلم هایی که موضوع اصلی آن مربوط به برنامه های خبری است.
واقع نما (Reality-TV): برنامه هایی هستند که داستان آدم های واقعی را دنبال می کند. این گونه از مجموعه های تلویزیونی از سال ۲۰۰۰ ابتدا در تلویزیون های آمریکا و بعد در دیگر کشورهای جهان مد شد.
زندگی مدرسه (School life): داستان در یک مدرسه جریان دارد.
حادثه ای (Action): به جنگ، خشونت و هرج و مرج پرداخته میشود.
ماجراجویانه (Adventure): شخصیت داستان به سفری می رود و یا مسیری را برای هدفی دنبال می کند.
علمی تخیلی: (Science fiction) داستان درگیر تکنولوژی و دیگر علوم مربوط به پدیده ها و در خلاف و یا در امتداد علوم مدرن روز است.
تراژدی (Tragedy): شامل رویدادهایی است که نتیجه آن شکست ها و تلفات عظیم هستند و در آن بدبختی ها به تصویر درمیآید.
پویانمایی (Animation): داستان هایی در قالب پویانمایی های سه بعدی، دو بعدی، آبرنگ، سیاه قلم و…
زندگینامه (Biography): داستان هایی که به تمام یا بخشی از معرفی زندگی یک شخصیت داستانی می پردازد. محوریت داستان زندگینامه همان شخصیت است.
جنایی (Crime): این فیلم ها تاریخچه جنایت ها، و یا اقتباس از داستان های جنایی تبهکاران و جنایتکاران مافیا و… هستند.
مستند (Documentary): به منظور مستندسازی جنبه هایی از واقعیت ساخته می شود.
خانوادگی (Family): داستان پیرامون یک خانواده و با محوریت آن اتفاق میافتد.
موزیکال (Musical): شخصیت ها و نقش ها در طول فیلم از خواندن ترانه استفاده می کنند. در اینگونه فیلم ها از ترانه ها و آوازها برای پیشبرد فیلم و معرفی شخصیت ها استفاده می شود. در بیشتر موارد همراه با خواندن ترانه از عناصر طنز، موسیقی و رقص نیز استفاده میشود.
هیجان انگیز یا دلهره آور (Thriller): در آن از تعلیق، کشش و هیجان به عنوان عناصر اصلی استفاده شده است. این ژانر در زیر رده ژانرهای رازآلود و جنایی محسوب می شود.
جنگی (War): در مورد موضوعات مربوط به جنگ ساخته می شود. این فیلمها بیشتر مربوط به جنگ های ارتش ها توسط نیروی زمینی، نیروی هوایی و نیروی دریایی و گاه در مورد اسیران جنگی، عملیات های مخفی نظامی و آموزش نظامی است.
وسترن (Western): داستان های این ژانر بیشتر در نیمة دوم قرن نوزده میلادی و در امریکای قدیم است.

2-5-4: ژانر فیلمها
پاراگراف خلاصه داستان فیلم اینجا چراغی روشن است 1381 سید رضا میر کریمی، که در صفحات قبلی نگاشته ایم می تواند به خوبی ما را از مسیر دینی داستان فیلم آگاه کند. و البته با توجه به وجود عوامل مهمی چون امام زاده، آقا، متولی امام زاده. در واقع داستان دور امامزاده روستایی می گذرد که “قدرت” عامل برگشت علاقه مردم به آن می شود. یعنی آشتی مردم به گوشه ای دیگر از دین، امام زاده. خدا حافظ رفیق 1382 بهزاد بهزاد پور، مشخصا در ژانر دفاع مقدس متعلق به سینمای دینی است یعنی که شامل هر دو ژانر می شود. نمی توان دفاع و در واقع جهاد و مسائلی مثل شهادت، جانبازی و ایثار را از دفاع و دین جدا دانست. بنابراین فیلم با درصد بالایی متعلق به سینمای دینی ست. مارمولک 1382 کمال تبریزی را با توجه به ریکشن های متفاوت ضد و نقیض مخاطبانش می توان هم در ژانر کمدی دانست هم دینی، که معضلی را که میر کریمی در اینجا چراغی روشن است 1381 بیان کرده را به نوعی دیگر شامل می شود و پوشش می دهد. با ورود رضا مارمولک و کارهایی که در نظر مردم به اشتباه کارهای خدا پسندانه به نظر می آید، مردم بار دیگر با مسجد آشتی می کنند(در فیلم میر کریمی با امام زاده آشتی می کردند ) و تا انجا پیش می رود که به کارهایی که در دین بسیار سفارش شده از جمله کمک به بی بضاعتان از طرف مردم محله از سر گرفته می شود. فیلم مستقیم و غیر مستقیم مردم را به سمت دین دعوت می کند، اگر چه می توان آن را در ژانر اجتماعی نیز گنجاند. اما به هر حال

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع سینمای دینی، شمایل شناسی، مدینه فاضله Next Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع سینمای دینی، سینمای هالیوود، موفقیت تجاری