پایان نامه ارشد رایگان با موضوع زیرساخت ها، استان مازندران، افزایش درآمد، حمل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

فرهنگی محسوب نمود و یا آن را حرکتی غیراقتصادی به حساب آورد(رضازاده و نجفی اسدالهی،1389). گردشگری در زمینه اقتصادی علاوه بر جنبه های مختلف کسب ارز خارجی انتقال بخشی از قدرت خرید اتباع سایر کشورها به کشور جذب کننده گردشگر است. گردشگری منجر به افزایش تحرک در تولید و توزیع، ایجاد مشاغل و خدمات گوناگون و کمک به سرعت گردش پول می شود. ضریب افزایش درآمد در گردشگری سبب افزایش ثروت و ضریب افزایش اشتغال موجب افزایش درآمد گردشگری و ضریب افزایش اشتغال موجب ایجاد مشاغل جدید از طریق گردشگری می شود(همان منبع). صاحبان سرمایه و بانک داری معیارهای اقتصادی برای تحرک گردشگری در نظردارند و معتقدند که کشورهایی با درآمد سرانه کمتر از 3 هزار دلار نمی توانند تحرک چندانی در امر گردشگری داشته باشند و یا اقدام به سرمایه گذاری های مهم در این زمینه بنمایند(همان منبع).
تقاضای گردشگری با توزیع عادلانه درآمد همبستگی دارد. یعنی اگر درآمدهای یک کشور به طور عادلانه ای بین کل جمعیت آن کشور توزیع شود و در آن زمان می توان با توجه به سهم سرانه از درآمد ملی به شدت یا ضعف تقاضای گردشگری پی برد(همان منبع).
2-7-1-1 آثار منفی گردشگری در رابطه با اقتصاد
تراکم بیش از حد گردشگران در بعضی مقاصد گردشگری ممکن است به برانگیختن خشم، ناراحتی و حس دشمنی ساکنان محلی نسبت به گردشگران منجر شود. اگر جریان گردشگری به یک منطقه بسیار زیاد باشد، گردشگران از جاذبه ها و اماکن تفریحی، رستوران ها، فروشگاه ها، و وسایل حمل و نقل بیش از اندازه استفاده می کنند و افراد محلی نمی توانند به راحتی از آنها بهره برداری نمایند. به علاوه ممکن است گردشگری موجب گرانی کالا و خدمات در محل گردد. بخشی از مردم که از حضور گردشگران سودی نمی برند و به علت حضور آنها مخارجشان افزایش می یابد با گردشگری و گردشگران مخالفت می کنند(پاپلی یزدی و سقایی،1390).
جدول 2-6 اثرات اقتصادی (گوهری،1390: 22).
اثرات مثبت
اثرات منفی
مشارکت در درآمد و استاندارد زندگی
افزایش قیمت کالاها و خدمات
بهبود اقتصاد محلی
افزایش قیمت زمین و خانه
افزایش فرصت های شغلی
افزایش هزینه زندگی
بهبود سرمایه گذاری، توسعه و هزینه زیرساخت ها
افزایش پتانسیل و ظرفیت برای ورود کارگرهای غیر بومی
افزایش درآمد مالیاتی
هزینه برایزیرساخت های اضافی (آب و فاضلاب، انرژی، سوخت، درمان و …)
بهبود خدمات عمومی، رفاهی و زیرساخت ها
افزایش هزینه نگهداری جاده ها و سیستم حمل ونقل
بهبود زیرساخت های حمل و نقل
خطرات بالای جهانگردی فصلی (پایین آمدن نرخ اشتغال)
افزایش فرصت هایی برای خرید
رقابت بر سر زمین
اثرات اقتصادی (مستقیم، غیرمستقیم، ترغیب به هزینه کردن) در جامعه همگانی و گسترده می شود
منافع ممکن است توسط صاحبین مشاغل غیر بومی، به خارج از جامعه صادر شود
ایجاد فرصت های جدید داد و ستد و تجارت
مشاغل ممکن است درآمد و دستمزد کمتری داشته باشند

2-7-1-2 اهمیت و نقش توریسم در اقتصاد استان مازندران
در چند دهه اخیر در راستای توسعه ارتباطات و مبادلات فرهنگی و تجاری و بسط و توسعه روابط بین المللی صنعت توریسم در سطح جهان پیشرفت قابل توجهی داشته است، برخی از کشورهای توریستی جهان به دلیل برخورداری از تسهیلات بیشتر رفاهی و بهداشتی و اقامتی و سایر امکانات گذراندن اوقات فراغت سرگرمی های فرهنگی، ورزشی و هنری و وجود نواحی ییلاقی، جاذبه های طبیعی و تاریخی توانسته اند از راه توسعه صنعت توریسم در کنار صادرات صنعتی ارزآور درآمد ارزی قابل توجهی بدست آورند.
استان مازندران با امکانات فرهنگی – اجتماعی به ویژه مواهب بدیع و تا حد منحصر به فرد طبیعی بزرگترین قطب توریسم ایران می تواند محسوب شود. جاذبه های توریستی منطقه اعم از آب و هوای خوش و مطبوع طبیعت و مناظر زیبا، کوهستان های سرسبز، چشم اندازهای جالب، دره های خروشان، آبشارهای زیبا، دشت های پرگل و گیاه، دریای آرام بخش خزر، نزدیکی جنگل و کوه و دریا، میراث های فرهنگی و هنری ارزشمند و گرانقدر خود در صورت توسعه امکانات و تسهیلات و تجهیزات توریستی برای رفاه جهانگردان و ایرانگردان می تواند هماهنگ با پیشرفت بخش های اقتصادی و اجتماعی دیگر به یکی از قطب های مهم و زیبا و پر جاذبه ایران تبدیل شود.
بدون تردید یکی از بخش های مهم در توسعه اقتصادی استان مازندران صنعت توریسم است آمارهای غیررسمی نشان می دهد تعداد مسافرینی که در تابستان به استان مازندران سفر می کنند بیش از 6 تا 7 میلیون نفر به عبارتی بین 000/140 تا 000/150 خانواده را شامل می شود که در واقع این افراد از استان های سراسر کشور می باشد.
در واقع می توان نتیجه گرفت که در صورت سرمایه گذاری در توسعه تسهیلات و خدمات زیربنایی، تحولات سیاسی و اجتماعی منطقه آسیایی میانه و توسعه روابط بین کشورهای منطقه در آینده ای نه چندان دور میزان مسافرت های توریستی به این استان افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت. نزدیکی نسبی استان به شهر بزرگ تهران یکی از دلایل افزایش مسافرت های داخلی برای گذراندن اوقات فراغت در این منطقه می باشد. بدیهی است این افزایش تقاضا بستگی کامل به میزان عرضه خدمات، تسهیلات و تجهیزات مورد نیاز خواهد داشت که می بایست در برنامه ریزی های بخش ایرانگردی و جهانگردی همواره مورد توجه جدی قرار گیرد.
  ارزیابی عملکرد نهادها در جذب توریست در حال حاضر به دلیل محدودیت ها و فقدان امکانات دسترسی به جاذبه های این استان به ویژه دریای خزر از مواهب طبیعی و قابلیت های توریستی استان در سطح محدودی استفاده می شود. فقدان تشکیلات و مدیریت مسوول و کارآمد ساحلی از یک سو و عدم سرمایه گذاری و توسعه بهره برداری های ساحلی از سوی دیگر طی دو دهه اخیر موجب بهره برداری اندک از سواحل سالم و آرام دریای شمال گردیده است.
  در این میان عوامل منفی دیگری از قبیل اختصاصی سواحل برای سکونت و زیست دائمی، تخریب پوشش گیاهی ساحلی و تشدید آلودگی های زیست محیطی، بهره برداری بهینه توریستی از نوار ساحلی را تحت الشعاع قرار داده است. با توجه به وسعت استان و گستردگی جغرافیای مراکز توریستی و جاذبه های جهانگردی و لذا دامنه وسیع وظایف و تشکیلات جهانگردی استان که در حال حاضر با کمبود اعتبار و نیروی انسانی لازم مواجه است. از این رو بهره برداری مطلوب از تشکیلات کنونی تا پی ریزی و حمایت از سازمان نوین توریستی بسیار دشوار خواهد بود.(منبع :  سایت خبری مازندنومه38)
براي سنجش عامل اقتصادي از شاخص هاي : پايين بودن هزينه ها در يك مقصد گردشگري، ميزان درآمد گردشگر، سهولت تبديل ارز ، نرخ برابري ارز و هزينه تورهاي آژانس استفاده شده است كه اينها تنها بخشي از عامل هاي اقتصادي هستند كه در انتخاب مقصد مسافرتي تأثير گذار هستند.

2-7-2 عوامل سیاسی و امنیتی (Political & Safety factors):
كشورهايي كه براي مقصد گردشگران انتخاب مي شود، داراي شرايط سياسي مختص به خود هستند. يافته ها و تحقيقات پيشين نشان مي دهد كه اين شرايط نقشي بسيارمهم در جذب گردشگران بين المللي دارد. تصوير مقصد گردشگري و نقش آن در جذب گردشگران خارجي بسيار مورد توجه است. فاکِي و كروپلون39 استنباط گردشگر را از نظر يك مقصد گردشگري به عنوان ادراك و يا برداشت او از آن محل تعريف مي كنند (فاکِي و كروپلون،1999). بعضي از ديگر محققان وجه استنباط شده را ” تصويري ذهني از آن مقصد گردشگري” مي دانند.
تحقيقات زيادي در مورد عوامل مؤثر بر تصوير گردشگران انجام شده است. سونمِز از جمله افرادي است كه در اين زمينه كار كرده است و نوشته هايش مرجع استفاده ي بيشتر پژوهش ها شده است. بنا به تحقيقات صديقي40 و تئوچاروس خشونت هاي ناشي از حملات تروريستي و ناآرامي هاي داخلي، در هر شكل براي تصوير مقصد زيان بار است و در نتيجه در جريان مسافرت ها به آن مقصد تأثير منفي دارد. اين نوشته ها ثابت مي كنند كه گردشگران در كنار توجه به جاذبه هاي گردشگري، كشورهاي امن تر را براي مسافرت انتخاب مي كنند (صديقي،2001) .
ديدگاه ديگري نيز در مورد تأثير عوامل كلان سياسي بر بخش گردشگري وجود دارد كه تأثير غيرمستقيم ناآرامي هاي داخلي را بر بخش گردشگري بررسي مي كند. در اين ديدگاه به اثر عوامل سياسي بر رشد اقتصادي و نيز توسعه ي زيرساخت ها توجه مي شود. از جمله اين تحقيقات ميتوان به نوشته هاي ايشام و ماريا اشاره كرد. ماورو كناك و همكاران، علي، نيوتن و گاندر، در تحقيقاتشان دموكراسي و آزادي هاي اقتصادي را براي رشد مهم دانسته اند و از آنها به عنوان يكي از وسيله اي افزايش رشد اقتصادي ياد كرده اند. همچنين كناك و كيپر41 به اين نتيجه رسيده اند كه تأثير حقوق مالكيت (به عنوان يكي از عوامل تعيين كننده آزادي اقتصادي) بر سرمايه گذاري و رشد، از تأثير ناآرامي هاي سياسي بيشتر است (كناك و كيپر،2002). برگرن بيان مي دارد كه منافع آزادي اقتصادي براي رشد و در نتيجه توسعه زيرساخت هاي بخش گردشگري قابل توجه است. بنابراين عوامل سياسي تأثيرگذار در جذب گردشگران را مي توان نام برد: ثبات سياسي كشور، حملات تروريستي، آزادي هاي مدني، تجاري و اقتصادي و كشمكش هاي كشور با دنياي خارج، قوانین و مقررات کشور مقصد، سهولت دریافت ویزا،…(دویر و دیگران،2002).

2-7-2-1 امنیت و گردشگری در ایران :
از موانع بزرگ بر سر راه صنعت گردشگری در ایران، دیدگاه منفی برخی از گردشگران خارجی نسبت به وضعیت امنیت و لزوم تامین امنیت برای گردشگران و جهانگردان در ایران است. این نگرش منفی که با تبلیغات منفی بیگانگان و دشکنان نظام جمهوری اسلامی ایران و فضاسازی های منفی و تلاش برای ارایه چهره خشن و ناامن از ایران ملازمه دارد، بر حجم نگرانی های برخی از گردشگران قبل از ورود به ایران می افزاید. چنانچه در یک نظرسنجی از گردشگران ورودی به ایران در سال 1998 مشخص شد 60 درصد گردشگران خارجی قبل از ورود به ایران به شدت نگران امنیت و جان خود بودند و با پذیرش ریسک بسیار زیادی خود را آماده سفر به ایران کردند(ارمغان،1386). نتایج این نظر سنجی حاکی از این است که دیدگاه گردشگران درباره امنیت پس از حضور در ایران تغییر یافته و بیش از 80 درصد آنها امنیت ایران را ایده آل دانستند. بیس از 90 درصد از سفر خود ابراز رضایت کرده و 80 درصد علاقه مند به دیدن دوباره از ایران بودند.
جهت سنجش اين عامل نيز از شاخص هاي زير استفاده شده است. امنيت سياسي ، سهولت دريافت ويزا، رابطه سياسي مقصد با ساير ملل، نوع حكومت مقصد و قوانين و مقررات مقصد..

2-7-3 عوامل جغرافیایی و طبیعی (Geographical and natural factors):
يكي از شاخه هاي گردشگري اكوتوريسم يا بوم گردشگري است. اصلي ترين فعاليت اكوتوريسم بر پايه ي طبيعت زنده مي باشد. اكوتوريسم حداقل آسيب را به طبيعت و فرهنگ منطقه وارد مي كند. به تعريفي ديگر، اكوتوريسم يا بوم گردشگري نوعي از گردشگري است كه ريشه هاي آن به طبيعت و محيط هاي باز گسترش يافته است (هوبر و لیندر برگ،1993) . اين نوع گردشگري سبب مي شود كه منابع تأمين كننده ي آن داراي اهميت بسياري براي صنعت گردشگري گردند. منابع اين نوع از گردشگري در واقع طبيعت يك مقصد و ساير منابع طبيعي و جغرافيايي آن مي باشند. بلامي42 در كتابي تحت عنوان “دانشنامه بوم گردشگري” در بخش اصول گردشگري طبيعت ازعوامل و پتانسيل هاي طبيعي براي جذب گردشگران خارجي ياد مي كند(بلامي،2001) . از جمله اين منابع مي توان اين موارد را نام برد : آب و هوا و مناظر طبيعي، پريسكين با مثال زدن منطقه اي در استراليا به اهميت مناظر طبيعي در گردشگري اشاره كرده است. آچيكسوز و

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع نگرش سیستمی، جمعیت شناختی، بازارهای هدف، عوامل انگیزشی Next Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع اجتماعی و فرهنگی، خدمات گردشگری، توسعه گردشگری، اثرات گردشگری