پایان نامه ارشد رایگان با موضوع آداب و رسوم، هنجارهای اجتماعی، گونه شناسی، کانون توجه

دانلود پایان نامه ارشد

اسمیت :
جدول 2-4 . گونه شناسی گردشگر از دیدگاه اسمیت (م برنز،1390: 76).
کاشفان
مسافران بسیار معدودی که خود را گردشگر نمی دانند و یا مشارکت و مشاهدی فعال در جمع بومیان زندگی می کنند و سبک زندگی و هنجارهای اجتماعی میزبان را به راحتی پذیرفته و کاملا در آن مشارکت می کنند.
گردشگران نخبه
این عده به تعداد اندک و به ندرت مشاهده می شوند. افرادی هستند که تقریباً (همه جا) سفر کرده اند، اما با امکانات و خدمات ویژه ی از پیش برنامه ریزی شده. این گروه به طور موقت با هنجارهای میزبان سازگار می شوند.
گردشگران دور از آبادی
این گروه که به ندرت مشاهده می شوند، به کناره گیری از گروه هایگردشگری و افزایش هیجان سفر از راه انجام کارهای غیر عادی گرایش دارند. به طور کلی سازگاری خوبی دارند.
گردشگران غیر متعارف
گردشگرانی که در قالب تورهای سازمان یافته سفر می کنند و تورهای یک روزه ی بازدید از سرخپوستان بومی را خریداری می کنند،معمولا به فرهنگ (بدوی) علاقه دارند، و در عین حال انتظار دارند خیالشان از بابت غذا راحت باشد و سازگاری زیادی با هنجارهای میزبان دارند.
گردشگران کلان تازه کار
سیل دائمی مسافرانی که به دنبال جذابیت ها و آسایش غرب هستند.
گردشگران کلان
سیل مسافرانی از طبقه ی متوسط جامعه،با درآمد متوسط که توقع دارند کارکنان
اموزش دیده ی گردشگری و هتلداری، احتیاجات آنها را برآورده سازند. بدیهی است توقع خدمات خوب و به سبک غربی دارند.
گردشگران دربستی
گروه هایی که بهصورت (جمعی) وارد مقصد می شوند و کمترین برخورد را با مردم و فرهنگ میزبان دارند و متقاضی خدمات خوب به سبک غربی هستند.

2-2-2 انواع گردشگري:
انواع ديگر گردشگري در حال افزايش است نظير گردشگري فضايي، گردشگري الکترونيکي و اينترنتي که در سالهاي اخير آغاز شده است. در گردشگري هاي امروزي11 مسافران قصد دارند از دنياي مادي فاصله گرفته و به مفهوم عميق و معنوي تري از زندگي دست يابند(چاکواي،۱۳۸۵). با توجه به نوع نظام حکومتي، مقررات و اعتقادات جامعه ايران امکان انواع گردشگري که به قصد تفريح و سرگرمي رواج دارد فراهم نمي باشد و يا بسيار محدود است. لذا جذب گردشگراني که با انگيزه هاي فرهنگي، آشنايي با آداب و رسوم جوامع روستايي و اقوام، بازديد از آثار تاريخي، طبيعت گردي و انجام فعاليت هاي ورزشي مثل کوهنوردي اقدام به سفرمي کنند، ميسر مي باشد. بنابراين ايران برنامه هاي عمده خود را در اين نوع گردشگران مي تواند متمرکز کند. لازم به ذکر است در ايران انواعي از گردشگري رواج دارد که در ديگر کشورها چندان رايج نيست. مثل گردشگري آثار جنگ، گردشگري زيارت اهل قبور که به منظور بازديد از قبورخويشاوندان وکشته شدگان جنگ صورت ميگيرد. در گردشگري آثار جنگ، ايرانيان از ميادين جنگ ، گورستان هاي جمعي، اماکن و اسارتگاه ها و آثار بازمانده از جنگ بازديد مي کنند که به دليل هشت سال جنگ ايران و عراق ۱۹۸۸-۱۹۸۰ بيشتر در مناطق غرب ايران آثار مخرب خود را بر جاي گذاشت. .
2-2-2-1) گردشگري فرهنگي: :
گردشگري فرهنگي ، بخش مهمي از تقاضاي جهاني گردشگري را تشکيل مي دهد. طبق آمار سازمان جهاني گردشگري ۳۷ درصد گردشگري بين المللي با انگيزه فرهنگي انجام مي شود و اين تقاضا در حال افزايش است. رشد گردشگري فرهنگي و گردشگري ميراث12به عنوان عناصر گردشگري نوين، توجه سياست گزاران و محققان را در سراسر دنيا به خود جلب کرده است.«گردشگري فرهنگي عبارت است از مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان هايي که جاذبه هاي فرهنگي دارند. اين جا به جايي به قصد کسب اطلاعات و تجارت براي ارضاي نيازهاي فرهنگي گردشگران انجام مي شود»(کاظمي،۱۳۸۵).
از جمله ويژگي هاي گردشگران فرهنگي ميتوان به سطح بالاي تحصيلات آنان، بالا بردن ميانگين سني آنان و شاغل بودن آنان اشاره کرد. «گردشگري فرهنگي مايل به آشنايي با فرهنگ مناطف مختلف، خواهان کاوش در چشم اندازهاي فرهنگي جوامع انساني و درک آنها است (تریبه13،۱۹۹۷) در اين نوع گردشگري به جذابيت هاي فرهنگي توجه مي شود. از قبيل موزه ها، نمايشگاه ها، ارکسترها، نمايشنامه ها، هنرهاي دستي، معماري در ايران علاوه بر موارد فوق، آئين هاي سنتي نظير تعزيه، مراسم چهارشنبه سوري، جشن هاي مذهبي زرتشتي و اسلامي، عزاداري ها مانند محرم و … نيز از جذابيت هاي فرهنگي مي تواند تعريف شود. در سال هاي اخير از سوي مسئولان گردشگري ايران بارها درخصوص ميزان اهميت گردشگري فرهنگي و سهمي که ايران مي تواند در اين زمينه به دست آورد تأکيد شده است و ايران در تلاش است در نبود امکانات و شرايط مناسب در ديگر انواع گردشگري، اين نوع گردشگري را تبليغ و رواج دهد .

2-2-2-2) گردشگري هنري :
« گردشگري هنري در پي شناخت هنرهاي ملل ديگر و آگاهي از آنان است»(پاپلي،۱۳۸۵). ايرانيان از هزاران سال پيش در زمينه انواع هنرها مانند سفالگري، معرق کاري، کاشيکاري، قاليبافي، نمدمالي، نقاشي، خوشنويسي، مينياتور و غيزه داراي ابداعات وآثار با ارزشي بوده اند که خوشبختانه بسياري از آنها باقي مانده اند و از جاذبه هاي ايران براي گردشگران هستند .

2-2-2-3) گردشگري تاريخي :
اين گونه از گردشگري که گردشگري ميراث نيز ناميده مي شود و به بازديد از موزه ها، مکان ها و ابنيه تاريخي مي پردازد، امروزه بخش عمدهاي از گردشگري را به خود اختصاص داده است. ايران به دليل دارا بودن هزاران ابنيه با ارزش تاريخي در اين زمينه مي تواند بسيار موفق باشد.

2-2-2-4) گردشگري تفرح و تفرج :
در صنعت گردشگري مسافرت براي تفريح در کانون توجه است. در کشورها يا مکان هايي که پذيراي گردشگرند، کساني مسافر تفريحي محسوب مي شوند که در مقصد به تفريح و تفرج مي پردازند، از اماکن ديدني بازديد مي کنند، سوغات مي خرند، عکس مي گيرند و سرانجام اينکه براي دوره هاي کوتاه مدت در آن مکان ها اقامت مي گزينند. در اين نوع گردشگري، گردشگري ساحلي بسيار مورد توجه است و گردشگران معمولاً براي بهره برداري از چهار(S) sun, sea, sex, sand به سواحل نقاط مختلف سفر مي کنند. در اين نوع گردشگري کشورهايي همچون اسپانيا، ايتاليا، ترکيه، يونان، آمريکا توانسته اند بيشترين جاذبه ها را فراهم آورند . بيشتر تلاش بازارياب ها و پژوهشگران صرف درک اين گروه مي شود و مي کوشند تا چنين گردشگري را ميان گروه هايي از افراد که از نظر اجتماعي، ترکيب جمعيتي يا روان شناسي ويژگي هاي مشابه دارند، تقسيم کنند. با توجه به اينکه ايران کشور گرمي است و هزاران کيلومتر مرزآبي با درياي خزر در شمال و خليج فارس و درياي عمان در جنوب دارد در اين زمينه کشوري با توانايي هاي بالقوه است، اما به دلايل قانوني، عرفي و مذهبي تمايلي به رواج اين نوع گردشگري وجود ندارد. به ويژه مسئله sex به عنوان يک تابو مطرح مي باشد و به طرق مختلف مثل حجاب، جلوگيري از روابط دختر و پسر، ممنوعيت ايجاد اماکن رقص، کلوپ هاي شبانه، کازينو، مشروبات الکلي، گردشگري تفريحي تحت فشار مي باشد و به نظر نمي رسد تا سال هاي آينده تغييرات عمدهاي در جهت آزادي اينگونه محدوديت ها رخ دهد.
2-2-2-5) گردشگري دريايي :
گردشگريي که از ساحل دور مي شود و به وسط دريا و اقيانوس منوط مي شود، و از دهه ۱۹۸۰ در حال گسترش است. کشتي هاي بزرگ اقيانوس پيما که گردشگران را پذيرا مي شوند و انواع تفريحات سالم و ناسالم را براي آنها فراهم مي کنند در حال گسترش اند.کشتي تايتانيک نمونه مشهور آن است، وکشتي بزرگ کويين که سالن کنفرانس آن ۱۰۸۰ نفر گنجايش دارد و آن قدر مهم است که به دست ملکه اليزابت ، پادشاه انگلستان افتتاح شد .
ساير تفريحات دريايي ، مثل غواصي، صييد، شکارو مشارکت در پژوهش ها (به عنوان گردشگر)در حال گسترش مي با شد. ولي اين شاخه از گردشگري دريايي نسبت به شاخه ساحل دريا درصد بسيار کوچکي از گردشگران را جذب مي کند(پاپلي يزدي،۱۳۸۵).

2-2-2-6) گردشگري طبيعت گردي :
گردشگري طبيعت نوعي توريسم طبيعي و پايدار است که با مشارکت گردانندگان بومي و بهره گيري از پتانسيل هاي بومي و طبيعي گردشگري ميسر مي شود. سازمان جهاني گردشگري؛ اکوتوريسم را اينگونه تعريف مي کند: «نوعي از گردشگري که در آن مسافرت به مناطق طبيعي (که به نسبت بدون آسيب مانده) با اهداف مطالعاتي و بهره بصري از مناظر و رستني هاي طبيعي و حيات وحش و با توجه به جنبه هاي فرهنگي هم در گذشته و هم در حال صورت مي پذيرد» .
گستره فضايي اين الگو، محيط طبيعي مثل ساحل، جنگل، کوه، کوير، غار و نظير اينها است. اين الگوي فضايي از گردشگري در برگيرنده گونه هاي متفاوتي از گردشگري شامل گردشگري زيست محيطي، گردشگري دريايي، گردشگري ورزشي، گردشگري صيد و شکار، جمع آوري گياهان و حيوانات و نظير اينها است. طبق برآورد انجمن گردشگري زيست محيطي، گردشگري طبيعت يا طبيعت گردي ۲۰ درصد و گردشگری زيست محيطي ۷ درصد بازار مسافرت جهاني را در اختيار داشته است. درآمد اين نوع گردشگري اغلب جهت حفاظت از محيط و يا امور تحقيقاتي هزينه مي شود و تنها تعداد کمي از کشورها نظير کنيا بخشي از درآمدهاي به دست آمده را صرف امور ديگري مي نمايند. «گردشگري زيست محيطي، سرمايه و پول فراواني را از نواحي مرکز به پيرامون مي برد و بدين ترتيب عدالت اقتصادي پديد مي آورد.» هر گونه برنامه ريزي و سياست گزاري در حوزه اکوتوريسم بايد واجد شرايطي باشد که در وهلۀ اول موجب توسعه اقتصادي جوامع باشد و ديگر تضاد ميان منابع مورد استفاده گردشگران و زندگي ساکنان بومي را به حداقل برساند و چگونگي توسعه گردشگري در اين بخش نبايد تعارضي با ويژگي هاي اجتماعي، زيست محيطي و فرهنگي جوامع محلي داشته باشد.
دولت براي رشد اين بخش بايد چندين اقدام اساسي انجام دهد که عبارتند از ؛
الف) بکارگيري نيروهاي محلي در اين بخش ،
ب) افزايش کيفيت طبيعت ،
ج) پاکسازي دائمي محيط و دور نگهداشتن آن از آلودگي هاي صوتي، زباله و ازدحام بيش از حد،
د) فراهم نمودن تسهيلات براي تشکل هاي غيردولتي و انجمن هاي محلي براي مشارکت در طرح هاي اکوتوريسمي، ايجاد مؤسسات و آزمايشگاه هاي ولو کوچک در جهت شناسايي و تقويت زيست بوم منطقه،
و) تأسيس يگان ويژه محافظت .
ايران دراين زمينه نيز داراي قابليت ها و جاذبه هاي فراواني است همين بس که از سوي رئيس سازمان جهاني گردشگري به عنوان يکي از پنج کشور داراي بيشترين تنوع زيتسي و جانوري در دنيا نام برده شده است .
2-2-2-7) گردشگري تجاري و بازرگاني :
در سفرهايي که با هدف بازرگاني و تجارت انجام مي شود، مسافر در گردهمايي ها، کنفرانس ها، نمايشگاه ها، شوراها، برنامه هاي مذهبي، تبليغي و کارهاي حرفه اي يا تخصصي شرکت مي کند.يکي از مهمترين پديده هاي قابل مشاهده در سفرهاي

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع محل سکونت، صاحب نظران، کسب و کار، ادبیات فارسی Next Entries پایان نامه ارشد رایگان با موضوع بازاریابی، مصرف کننده، رفتار مصرف کننده، صنعت گردشگری