پایان نامه ارشد درمورد فناوری اطلاعات، توزیع کالا، پذیرش فناوری

دانلود پایان نامه ارشد

ناوبری در بخش توسعه غیر نظامی و بهبود دقت سیستم موقعیت یاب جهانی GPS بوده است .
از آنجاییکه سیستم های ناوبری و ماهواره ای برای کارکردن به مشاهده 4 ماهواره نیاز دارند ,مکانیابی وسایل نقلیه نیازمند سیستم های تکمیلی است تا بتواند حتی در حالی که وسیله نقلیه در یک تونل , زیر درخت و یا در نقاط کور شهری حاصل از محاصره ساختمانهای بلند قرار دارند کار کند . این نقاط را می توان با انطباق نقشه که بخش اصلی سیستم های ناوبری درون خودرویی موسوم است پوشش داد . این موضوع بر اساس این حقیقت است که مکان وسیله نقلیه اغلب به شبکه جاده ای محدود میشود . عملیات انطباق نقشه از نقشه دجیتالی با دقت بالا در وسیله نقلیه و الگوریتمهای اکتشافی استفاده میکند تا موقعیت ناوگان را روی نقشه مشخص نماید .[61]
در ITS اطلاعات در باره مکان ناوگان هم برای رانندگانی که میخواهند از امکانات ناوبری استفاده کنند و یا اطلاعاتی در باره مکان ناوگان و موقعیتشان بدانند و هم اپراتورها ی ناوگانی که میخواهند وسایل نقلیه را برای اهداف مدیریت ناوگان ردیابی کنند مهم است . همچنین زمانی که یک خودرو در حال حرکت در یک کمان در دو زمان مختلف معلوم باشد زمان سفر میتواند مستقیم اندازه گیری شود .

5-2- ITS

سامانه های حمل و نقل هوشمند هنوز موضوع جوانی است که میزان پذیرش و قابلیت اجرای آن در کشورها و مکان های مختلف متفاوت است بنابراین متخصصان حمل و نقل نیاز به شناخت دقیق قابلیتها و چگونگی استفاده بهینه از آن را دارند . بکارگیری روش ها و ابزار های جدید مبتنی بر فناوریهای روز و پیشرفته در صنعت حمل و نقل دنیا روز به روز در حال افزایش است این روند در کشور ما نیز به سرعت رو به رشد می باشد و استفاده از سامانه های هوشمند (ITS ) در کشور هر چند بصورت ابزارهای مجزا و نه یکپارچه و در قالب طرحهای جامع نگر در حال افزایش است [60]. با توجه به این موضوع در دست بودن اطلاعات و ابزار های لازم در زمینه طراحی این سیستم ها و آشنایی با تجربیات سایر کشورها جهت بکارگیری صحیح و بهینه ابزارهای ITS دارای اهمیت زیادی می باشد همچنین سامانه های هوشمند حمل و نقل (ITS) طی سالهای اخیر به صورت مجموعه هایی فنی اما سازگار با جامعه برای ارائه سامانه های بهتر حمل و نقل جاده ای پدیدار گشته اند .

1-5-2- تعاریفITS

ITS یا سامانه های حمل و نقل هوشمند اصطلاحی کلی برای کاربرد ترکیبی فناوری های ارتباطات , کنترل و پردازش اطلاعات برای سیستم حمل و نقل است . ITS تمام شیوه های حمل و نقل را در بر میگیرد و تمامی عناصر حمل و نقل مانند : وسیله نقلیه , زیر ساخت و راننده یا کاربر را مورد بررسی قرار میدهد .
سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS بکارگیری مجموعه ای از فناوریها و تجهیزات مانند حسگرها ی پیش رفته , پردازشگرها و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیستم حمل و نقل است و این امکان را بوجود می آورد که بخش های مختلف مدیریت حمل و نقل با یکدیگر بطور خودکار تعامل داشته باشند [39] . ITS در واقع ادغام فناوری اطلاعاتی و ارتباطی با وسایل نقلیه و شبکه راهایی است که مسافران و کالاها از طریق آن جابجا میشوند . متداول ترین تعریفی که میتوان از ITS ارائه نمود به این شرح است : سیستم های حمل و نقل هوشمند با استفاده و بکارگیری فناوریهای نوین از قبیل الکترونیک , ارتباطات و سیستم های کنترل باعث ارتقاء سطح ایمنی , کارایی و ارزانی در حمل و نقل می شود که برای شیوه های مختلف حمل و نقل از قبیل جاده , راه آهن , هوایی و دریایی قابل تعمیم است .

2-5-2- اهداف ITS

استفاده از ITS باعث نجات جان انسانها , صرفه جویی در زمان و پول , انرژی و منابع محیط زیست میگردد . از اهم اهداف ITS ترافیک روان و ایمن می باشد . ITS امکاناتی جدید برای بر طرف کردن مشکلات سخت ترافیکی , لجستیک غیر بهینه , کاهش صدمات محیطی ناشی از حمل و نقل زمینی ارائه میدهد [60] .مهمترین دلیل برای سرمایه گذاری در ITS بهبود بهره برداری از سیستم حمل و نقل توسط افزایش کارایی , سودمندی و نجات جان انسانها , جلوگیری از اتلاف وقت , هزینه وانژی است همچنین خدمات ITS حمل و نقل را سالم تر و ایمن تر می سازد که در نتیجه آن از حوادث کاسته می شود و هدف ITS کسب آگاهی از وقایع جاده ای برای اقدام یکپارچه و حل مشکلات و وقایع در جاده است .

3-5-2- دامنه و کاربرد ITS

ITS تمامی شیوه های حمل و نقلی را در بر میگیرد وتمامی عناصر سیستم حمل و نقل مانند وسیله نقلیه , زیر ساخت و راننده یا کاربر را مورد بررسی قرار میدهد . وظیفه کلی ITS بهبود تصمیم گیری است که اغلب بصورت بهنگام باید انجام شود , برای کنترل کننده های شبکه حمل و نقل و دیگر کاربران و در نتیجه بهبود کاربرد کلی سیستم حمل و نقل است ITS تعریفی وسیع از فنون و تدابیری را در بر میگیرد که میتواند با کاربرد یک فناوری بدست آید و یا بهبود مجموعه ای از فناوریهای حمل و نقل صورت پذیرد که البته هیچ یک از خدمات ITS به تنهایی نمی تواند راه حل کاملی باشد .

4-5-2- تجهيزات ITS در بهبود حمل و نقل بار (مديريت ناوگان باري)

مراجع دولتي مانند وزارت راه ، سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي ، پليس راه و امداد و نجات جاده اي مشتريان اصلي بهره برداري از مديريت ترافيك و كنترل جاده ها هستند اين ارگان ها همواره اطلاعات زيادي را از سطح جاده ها گرد آوري كرده و جهت تصميم گيري هاو بهينه سازي ها در سطح شبكه راهها از آنها بهره مند ميگردند . ضمن اينكه بسياري از منافع ITS براي مصرف كننده نهايي كه همان مسافران جاده ها مي باش نا معلوم و غير محسوس است . ITS سلامتي ، ايمني ، كفايت و راحتي سيستم حمل و نقل جاده اي را بدون آگاهي افراد از عملكرد خود به ارمغان مي اورد . بنابراين آگاه سازي عمومي براي ارائه به كاربران حمل و نقل حائز اهميت است زيرا كه افراد چگونه مي توانند از ايمني ، سلامت ، اطلاعات بهتر ، راحتي بيشتر و كوتاه تر شدن زمان سفر لذت ببرند [39][35] .يا اينكه رانندگان باري تا چه حد از اينكه با برنامه ريزي سفرهاي كاري خود را انجام دهند از آسايش رواني بيشتري برخوردارند و عدم نگراني از مدت خواب بالاي بارگير در پايانه ها تا چه حد ميتواند باعث سلامت روحي و بهبود كيفيت زندگي رانندگان گردد .
ITS مي تواند بهره برداري از حمل و نقل را موثرتر سازد . سامانه هاي مديريت ناوگان قادرند از هزينه هاي اجرايي كاسته و خدمات سودمندتري را ارائه دهد[38] . براي مثال انجام محاسبات مطمئن تر براي زمان سفر و با برنامه ريزي براي سفرهاي كاري مانند سفر ناوگان باري ، كنترل سازگاري و توزين در حال حركت از هدر رفتن زمان جلوگيري مي نمايد[39] . لذا استفاده هوشمندانه تر از زير ساخت جاده ها ، كاهش آلودگي هوا ، حوادث كمتر به علت كنترل شرايط وسيله نقليه ميتواند كمك بزرگي به برنامه ريزي هاي كلان تصميم گيري جهت مديريت بهينه و جامع ناوگان در جاده هاي كشور انجام دهد . امروزه تجهيزات ITS مختلفي در سطح جاده هاي كشور مورد استفاده قرار مي گيرد كه اصطلاح جاده هاي هوشمند را نيز به ميتوان به اين جاده ها اختصاص داد . اين تجهيزات باعث شده اند كه جاده در برابر حوادث هوشمندانه عمل نمايند و مديريت ناوگان جاده اي ميسر گردد .

5-5-2- نتیجه گیری

ITS بخش مهمی از تحول دجیتالی است تغییر شکل دجیتالی فناوری اطلاعات و ارتباطات محرکی برای پیشرفتهای بزرگ در برخی زمینه ها مانند ناوبری ماهواره ای , شبکه تلفن همراه و … که بدون استفاده از فناوری اطلاعات و پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات به هیچ عنوان فرصتی برای ITS وجود ندارد . همچنین زیر ساختهای الکترونیک نیز در پیشرفت ITS نقش مهمی داشته است . ITS باید از جابجایی مردم و کالا با رعایت ایمنی , کارایی و با توجه به شرایط محیطی پشتیبانی نماید . بنابراین پذیرش فناوریها برای ارائه خدمات به کاربر بصورت مقرون به صرفه و قابل اطمینان هم فرصتی بزرگ و هم چالشی بزرگ برای دستیابی به موفقیت , مهارتها ی متخصصین حمل و نقل نیاز به ترکیب با مهارتهای تحلیل گران سیستم مدل سازان داده ها , مهندسین ارتباطات , متخصصین عوامل انسانی و فناوری اطلاعات است تا با همکاری یکدیگر در راستای تولید یک محصول کارامد ITS تلاش کنند [60].

6-2- کاربرد GPS در مدیریت ناوگان

بطوركلي بسياري از افراد استفاده از GPS را همان مديريت ناوگان ميدانند اما آيا اين چنين است ؟ در پاسخ بايد گفته شود استفاده صرف از GPS در ناوگان به معناي مديريت ناوگان نيست بلكه تشخيص رفتارهاي راننده و دانستن موقعيت ناوگان ، زمان رسيدن ناوگان به مقصد به صورت منظم و يكپارچه ، برنامه ريزي براي ناوگان با استفاده از اين اطلاعات مي تواند مديريت ناوگان را تشكيل دهد [60]. سيستم هاي مديريت ناوگان براي يك شركت كه تلاش دارد تا ناوگان تحت پوشش خود را مديريت نمايد شامل نظارت بر امور خارج از برنامه ناوگان ، نظارت بر رفتار رانندگان حادثه آفرين و … مي باشد كه با اين رفتارها مي تواند اين افراد را تحت كنترل در آورند .
تشخیص توقف های وسیله نقلیه , تشخیص حوادث , تخمین زمان سفر و از همه مهمتر داشتن موقعیت لحظه ای وسیله نقلیه , سرعت وسیله نقلیه و میزات تخلفات آن در سرعت نیز می تواند از طریق اطلاعات GPS بدست آید که نقش کلیدی در مدیریت ناوگان دارد همچنین در انواع پیشرفته دستگاههای GPS موقعیت یاب قادر به مانیتورینگ میباشد و میتواند عدم رعایت موارد ایمنی را هشدار دهد .
رانندگان با این آگاهی که رفتار آنها تحت نظارت است رفتار ایمن تری از خود نشان میدهند [60] . و شرکت های حمل و نقل و صاحبان بار نیز با آگاهی از حمل دارایی های خود امنیت بیشتری را احساس میکنند . و میتوانند برنامهریزی های دقیق برای آینده داشته باشند و با اینگونه نظارت ها بر ناوگان تعلل های تعمدی رانندگان کاهش می یابد و می توان فرض کرد که بار بهموقع بدست مشتری خواهد رسید .

1-6-2- GPS در صنعت حمل و نقل

سازمانهای دارای ناوگان حمل ونقل و توزیع کالا میتوانند با بکارگیری امکانات GPS و با توجه به ویژگی های سیستم ردیاب اهداف خود را محقق کنند که میتوان به :
– افزایش ایمنی ناوگان و جلوگیری از استفاده غیر مجاز از ناوگان
– بهینه نمودن مسیرهای پخش و توزیع کالا و تخصیص منابع صحیح به واحدهای سفارش دهنده
– ایجاد ساختار پایه جهت یک پارچه سازی و اتوماسیون سیستم های سفارش , توزیع و فروش
– بهینه نمودن سرویس دهی و کاهش زمان دریافت کالا توسط مشتری
– ایجاد ساختار مناسب در بروز نمودن اطلاعات سفارش انبارها
– کاهش هزینه های حمل و نقل برای شرکتها و راننده

فصل سوم

معرفی سامانه درگاه ملی بار

مقدمه

در فصول پیشین اشاراتی به نحوۀ مدیریت ناوگان ، وضعیت حمل و نقل در ایران ، تجهیزات ITS و کاربرد این تجهیزات , فناوری GPS و … انجام شد در این فصل به سامانه درگاه ملی بار پرداخته و ضمن تشریح سامانه در این فصل ، در فصل بعدی با استفاده از یافته های تحقیقاتی که در فصول پیشین بدست آمده, به اصلاح و مدل سازی سامانه که هدف اصلی این پژوهش است خواهم پرداخت .در این فصل آنچه که از درگاه ملی بار در دسترس است ارائه خواهد شد در فصول بعدی بتفصیل درباره اصلاحات مورد نظر بحث و بررسی بیشتری خواهیم نمود .

1-3- درگاه ملی بار

ایجاد سامانه الکترونیکی درگاه ملی بار و بازار گاه الکترونیکی بار ، طبق تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهوری در کار گروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت و به استناد اصلی یکصد و بیست و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار وزارت راه و ترابری وقت قرار گرفت و این وزارتخانه موظف شد ، این سامانه را با همکاری و مشارکت مالی وزارتخانه های بازرگانی ، صنایع و معادن ، امور اقتصادی و دارایی نفت و معادن راه اندازی می کند.
تعریف درگاه ملی بار : درگاه ملی بار محل رسیدن خط عرضه و تقاضای حمل و

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد زنجیره تامین، مکانیابی، ایالات متحده Next Entries پایان نامه ارشد درمورد سامانه الکترونیکی، فرهنگ سازی، فناوری اطلاعات