پایان نامه ارشد درمورد صدا و سیما، فیلم نامه، ویژگی های شخصیت، ویژگیهای شخصیت

دانلود پایان نامه ارشد

تلویزیونی را در کلیه مراحل ساخت(از مرحله ایده تا پخش) تدارک و اداره کند. یکی از وجوه تمایز تهیه کننده سینما و تهیه کننده تلویزیون این است که در سینما، تهیه کننده صرفاً سرمایه گذار است، حال آنکه در تلویزیون، تهیه کننده صاحب فکر و ایده و نماینده سازمان، که صاحب سرمایه است، محسوب شود.
تهیه کننده تلویزیونی باید فردی مدیر و مدبّر، متعهد به ارزشهای جامعه و آشنا با برنامه ریزی باشد و همان طور که گفته شد، جامعه شناسی و روان شناسی مخاطب خود را بداند.
شناخت تشکیلات و روال برنامه سازی و نیز آشنایی با مقررات مالی سازمان برای تهیه کننده، امری ضروری است و او با تسلّط بر این موارد و نیز آشنایی با عوامل و تجهیزات ساخت برنامه، می تواند برنامه ریزی مناسبی جهت تولید داشته باشد. آشنایی با روش مدیریت و شناخت روابط انسانی و داشتن قدرت رهبری و برنامه ریزی، او را در ایفای این نقش یاری می کند. مطمئناً محصول چنین سازنده ای، با این تسلّط فنی و هنری، ارزش ها و ویژگی های مثبت زیادی دارد.
با توجه به مراحل ساخت برنامه، مشخص می شود که در کار برنامه سازی، جنبه های مدیریتی و شناخت کافی از ابزار و اصول برنامه سازی، امر بسیار مهم است. در حقیقت تهیه کننده موفق، باید اطلاعات کافی درباره فیلمنامه نویسی، کارگردانی، طراحی صحنه، نورپردازی، تصویربرداری و… داشته باشد.
به طور کلی، وظایف تهیه کننده را می توان در بخش های زیر طبقه بندی کرد:
– برنامه ریزی
– هماهنگی
– کنترل و نظارت
در کل، اگرچه در هر مرحله از تولید، هنرمندان خاص آن رشته فعالیت دارند و باید کار خود را با توانایی و هنرمندی انجام دهند، ولی در نهایت، این تهیه کننده با تجربه است که نظرات و نگاه های هنرمندانه و خاص، عوامل را در جهت رسیدن به هدف معین برنامه، هماهنگ می کند و در آخر نیز مسئولیت نهایی برنامه ریزی در سیما به عهده اوست، بنابراین میانگین ارزیابی سایر عوامل، از دیگر معیارهای ارزیابی تهیه کننده خواهد بود. (پاپیان، 1384، 11)

3-1-4-وظایف تهیهکننده
یک تهیه کننده از اولین مراحل برنامه ریزی، تا تمامی مراحل تولید، تبلیغات و پخش، حضور دارد و آن را سرپرستی می کند. او کسی است که به شیوه های مختلف به یک فیلمنامه (سناریو) دست می یابد و تصمیم نهایی را در مورد آن می گیرد. پس از آنکه فیلم نامه مورد تائید او قرار گرفت پروژه فیلم سازی را آغاز میکند.
مهمترین وظایفی که، یک تهیه کننده، بر عهده دارد شامل موارد زیر می شود:
– تصمیم گیری در مورد اینکه کدام پروژه تولید شود یا تولید برنامه ای بر مبنای ایده خودتان
– خواندن فیلمنامه و تصمیم گیری و برنامه ریزی بر روی آن
– تهیه منابع مالی برای پروژه و یا یافتن سرمایه گذار
– تبادل برنامه های ساخته شده با ایستگاه های تلویزیونی و رادیویی
– ارزیابی منابع مورد نیاز به منظور تأمین ابزار، پول و امکانات مورد نیاز در زمان مورد نظر
– تهیه جدول زمانبندی برای اجرای پروژه
– بکارگیری همه منابع فنی لازم و خدمات پشتیبانی
– استخدام کارکنان فنی و بازیگران و همکاری با کارگردان برای هرچه بهتر انجام شدن کارها
– ویرایش فیلمنامه (درصورت نیاز و صلاحدید با هماهنگی کارگردان و نویسنده فیلم نامه)
– اطمینان حاصل کردن از اینکه فرآیند تولید مطابق با برنامه زمانبندی و بودجه پیش شده
– بر عهده داشتن مسئولیت کلی کیفیت تولید

4-1-4-روحانی تهیه کننده
در انتخاب یک شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی، از جمله ویژگیهای شخصیتی، ارزشها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … باید برای هر فرد، در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل، ویژگی های شخصیتی و علمی می باشد که یک فرد روحانی عالم، آن را، داراست.
وقتی ما ادّعا می کنیم که صدا و سیمای ما اسلامی است، این سازمان را نمی توان بدون حضور متخصصین دین اسلام، اسلامی دانست و اگر هم اداره شود، اسلامی نخواهد بود.
روحانیون بسیار زیادی در سازمان صدا و سیما حضور دارند، امّا نه در بخش تولیدات رسانه ای؛ بلکه در جلوی دوربین به عنوان مبلّغ دین یا به عنوان مسئول قسمتی از سازمان یا … که اگرچه آنها در جای خود مفید هستند، ولی نمی توانند آنقدری موثر باشند که یک تهیه کننده روحانی می تواند باشد.
امروزه حضور روحانیون به عنوان مبلّغ دین، همان کشاندن منابر به منازل است؛ یعنی برای آن دسته از مردم که نمی توانند دین را از مساجد و منابر به دلیل مشغله و … اخذ کنند، این گونه تبلیغ می تواند مثمر ثمر باشد؛ امّا این شـرطِ لازم است؛ نه شرطِ کافـی! چون این گونه تبلیغ را، تبلیـغ مستقیـم می نامند و نمیتوان از آن به عنوان یک نوآوری در عرصه رسانه نام برد و این شیوه فقط، استفاده از فرصت است. امّا به اعتقاد همه اندیشمندان، مبنی بر موثّرتر بودن تبلیغ غیر مستقیم، حضور یک روحانی به عنوان تهیه کننده، میتواند به این نظریه، جامه عمل بپوشاند.
به طور کلی هر کسی در عرصه تهیه کنندگی می تواند موفق باشد. ولی اگر موفقیّت، را در اسلامی شدن بدانیم، هیچ کسی جز یک روحانی عالم، نمی تواند این موفقیت را خلق کند.
یک روحانی به عنوان تهیه کننده، به دلیل داشتن اطلاعات کافی و جامع در حوزه دین و رسانه میتواند تاثیر بسزائی در تولید یک اثر فاخر و دینی داشته باشد.
رسانه ملّی در سال های اخیر رشد بسیار زیادی در زمینه تولید محتوا و توسعه شبکه ها و کانال های رادیویی و تلویزیون داشته و برای رقابت با سایر شبکه ها نیازمند ادامه همین روند رشد و توسعه در تکنیک و تاکتیک است. امّا در زمینه محتوای دینی و ارائه این مفهوم به جهان، بسیار عقب هستیم! اگرچه زحمات بسیار زیادی در این زمینه کشیده شده است، ولی آسیبی که این سال ها متوجه رسانه بوده است را می توان در این جمله خلاصه کرد که “دینداران ما هنرمند نبودند و هنرمندان ما دیندار نبودند” و این جدائی دین و هنر باعث تولید هزار راه نرفته در این عرصه شد که جای بحث بسیار زیاد دارد.
لذا یک روحانی هنرمند، می تواند تاثیرگذاری زیادی در برون رفت از این مشکل، داشته باشد. اما اینکه یک تهیه کننده روحانی، چه مسیری را باید برای تحقق این رسالت طی کنـد، خود، رسـاله ای جـدا می طلبـد، که ان شا الله دانشجویان عزیز، در آتیه به آن بپردازند.

2-4-حضور کارشناسانه
یکی دیگر از مولفه های حضور موثر روحانیت در رسانه ملی حضور کارشناسانه است؛ این نوع حضور در برخی موارد با قرار گرفتن فرد روحانی در جلوی دوربین صورت می پذیرد (به صورت کارشناس مدعو یا کارشناس دینی یا مجری کارشناس) و گاه در پشت دوربین (به عنوان کارشناس تولید و پژوهش یک اثر دینی و مذهبی).
در اين مورد کارشناساني موفق هستند که بتوانند ارتباط خوبي با مخاطبان برقرارکنند و مسايل مختلف را با زبان دين تبيين و تفسير کنند‌، به‌ گونه‌اي که براي همه آحاد جامعه قابل فهم باشد.
بی‌تردید یکی از عرصه‌هایی که تلویزیون در سال‌های اخیر به آن توجه ویژه نشان داده است، حوزه دین و مذهب است. در عصر حاضر در بسیاری از جوامع توسعه یافته و در حال توسعه، تلویزیون جای بسیاری از نهادها و موسسات را گرفته و به همین دلیل نهادهای مذهبی بخشی از کارکرد خود را به این رسانه سپرده‌اند تا نسبتی نو از تعامل مذهب و تلویزیون به‌وجود آید.
اما ارتباط میان دین و رسانه و نحوه تعامل عینی آنها از موضوعات محوری و چندلایه‏ای است که در چند دهه اخیر ذهن دین‏پژوهان و کارشناسان رسانه را به خود معطوف داشته است. گذشت زمان نشان داده نه تنها دین و رسانه با یکدیگر ناسازگاری ندارند، بلکه دین نیاز واقعی انسان‌هاست و آنها در هر مرحله از زندگی، آن را جستجو می‌کنند. دین‏باوران و مبلغان دین همواره با توجه به شرایط و فرصت‏های تبلیغی، از رسانه‏های موجود برای نشر آموزه‏های اعتقادی خویش بهره برده‏اند. برخی رسانه‏ها نیز تحت تأثیر ضرورت‏های ناشی از تبلیغ دین به‌وجود آمده‏اند و برخی نیز در پرتو این کاربری، رونق و رواج مضاعف یافته‏اند. از این‏رو، بهره‏گیری از رسانه‏ها و فناوری‏های ارتباطی مناسب در جهت نشر و ابلاغ پیام دین نه داستان دیروز و امروز که سنتی دیرپا و مستمر است. براین اساس امروزه تعداد زیادی از رسانه‌ها، بویژه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، دست‌اندرکار انتقال و آموزش مفاهیم معارف دینی بوده و با وجود مشکلاتی که در مسیر آنها وجود دارد، مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده‌اند که همه و همه مرهون حضور کارشناسان خبره و مجرب است.
براین اساس صداوسیما نیز از همان ابتدا، همواره بخش وسیعی از آنتن خود را به پخش برنامه‌های مختلف مذهبی و دینی همچون قرآن، اذان، سخنرانی‌ها و مراسم مذهبی اختصاص داده است. برنامه‌هایی که البته در گذشته بیشتر دارای کارکردهای مستقیم ارشادی و آموزشی بودند و هدفشان فقط آموزش مستقیم مسائل و آموزه‌های دینی به مخاطبان بود، از این رو نیاز چندانی به تنوع و خلاقیت در ساختار آنها احساس نمی‌شد. هرچند در این میان برخی از این برنامه‌ها هم بسیار مورد توجه قرار گرفته و ماندگار شدند. برنامه «درس‌هایی از قرآن» حجت‌الاسلام قرائتی از این گونه بود؛ برنامه‌ای که سال‌هاست مهمان خانه‌هاست و همچنان با گذشت بیش از سه دهه به حیاتش ادامه می‌دهد.
اما برنامه‌های دینی و مذهبی رادیو و تلویزیون بتدریج و بخصوص در سال‌های اخیر و در پاسخ به نیازهای مذهبی، دینی و اخلاقی مردم، علاوه بر آن‌که به لحاظ کمی روندی رو‌به‌رشد یافت، از نظر کیفی نیز دستخوش تغییرات اساسی شد و کارکردهای ویژه‌ای پیدا کرد که نقش بی بدیل کارشناسان مذهبی بر کسی پوشیده نیست.
از این گونه برنامه های کارشناس محور، میتوان به برنامه‌های مبتکرانه که به نوعی، هم موفق هستند و جای بسی کار دارند به “بچه‌های مسجد”، “این شب‌ها”، “سمت خدا”، “گلبرگ” و … اشاره نمود.

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد روش تحقیق، صدا و سیما، حوزه علمیه، جمع آوری اطلاعات Next Entries پایان نامه ارشد رایگان درمورد جرم انگاری، افساد فی الارض، قانون مجازات، مجازات اسلامی