پایان نامه ارشد درمورد صدا و سیما، رادیو و تلویزیون، روانشناسی، روش های تبلیغاتی

دانلود پایان نامه ارشد

، نشانه‏هاي قراردادي كه امروزه در خطوط مختلف به چشم مي‏خورد، وجود ندارد، بلكه بيشتر به جاي هر مفهوم، تصوير آن كشيده مي‏شد كه با توجه به كم بودن مفاهيم بين آنها، هنر نقاشي در ارتباط آنها با يكديگر نقش به سزايي داشته است. به گفته گوستاو لوبون، هر چند جوامع بدوي تر از علم و معرفت دورتر بودند، ولي زبان احساس در آنها قوي تر بوده و هنر در آنجا رشد و نمو بيشتري داشته است.(لوبون، 555)

6-6-1-رسانه ملّی
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مخفف انگلیسی (IRIB) سازمانی رسانه‌ای است که تنها متولّی قانونی پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در جمهوری اسلامی ایران است. بر اساس قانون اساسی ایران، رهبر انقلاب، رئیس صدا و سیما را انتخاب می‌کند. این سازمان پیش از انقلاب ۱۳۵۷، سازمان رادیو و تلویزیون ملّی ایران نامیده می‌شد.
پس از انقلاب اسلامی، نام سازمان رادیو تلویزیون ملّی ایران، تبدیل به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد؛ هدف سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، انتقال و انتشار پیام به جامعه میباشد که بسیار متمرکز و منسجم، در این امر تلاش می کند.(دارابی،445،1391)
رسانه ملّي، ابزاري حكومتي است كه از راه امواج صوتي و تصويري، پيام‌‌هايش را در قالب برنامه‌‌هاي گوناگون براي مخاطبان پخش مي‌‌كند و از راه فرهنگ و هنر، آنها را تثبيت مي‌كند يا ارتقا مي‌‌بخشد.
مراد ما از رسانه ملّی در این رساله، رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران می باشد.

2-فصل دوّم: مبانی نظری تحقیق

شامل:
– بررسی تحقیقات پیشین
– نظریه های مربوط به موضوع تحقیق
– چارچوب نظری تحقیق

1-2-بررسی تحقیقات پیشین
در حوزه مورد بحث ما، مطالب ارزشمند و علمی زیادی در بین مقالات، کتب و …. یافت می شود؛ امّا درباره موضوع مورد نظر ما، به صورت خاص و مجزا، چیزی یافت نشده است. در این حوزه، بیشتر یافته ها، درباره دین و رسانه، تبلیغ رسانه ای دین، تبلیغ دین در فضای مجازی، ابزار و شیوه های تبلیغ دینی، روحانیت، هنر و رسانه دینی، روان شناسی تبلیغ دینی، کارکردهای دینی در رسانه سنتی و مدرن، کارآمدی تبلیغ سنتی دین، نگاهی به بایدهای تبلیغ، وظایف رسانه ها، تکنیک و قالب تبلیغ دینی، اصول محتوایی رسانه از دیدگاه قرآن، اخلاق رسانه ای در نگاه اهل بیت(ع)، آسیب شناسی تبلیغ سنّتی، تکنولوژی و دینداری، تبلیغ رسانه ای دین، جایگاه روحانیت در رسانه ملی و…. که بیشتر به مسئله تبلیغ نوین دین و حضور رحانیون در رسانه ها و ضرورت تبلیغ دین از رسانه های نوین، می پردازند و متاسفانه به ارائه مدل حضور روحانیون در رسانه و چگونگی حضور در رسانه ملّی نمی پردازند و پایان نامه هائی هم که در همین حیطه نوشته شده است، همان مسیر را در پیش گرفته اند.
در بین دستاوردهای این پژوهش، باید آثاری که به موضوع دین و رسانه پرداخته است را به صورت ذیل دسته بندی نمود:
1. آثاری که مستقیم به این همین موضوع پرداخته است، که بسیار اندک است.
2. آثاری که با موضوع کلّی دین و رسانه آمده است، که مباحثش زیاد و گسترده است.
3. آثاری که با موضوع ضرورت تبلیغ، آمده است که مباحث مقدماتی نگارنده، از آنها گرته برداری شده است.
1-1-2-کتاب ها
برخی از کتاب هائی هم که در رابطه با این موضوع، به چاپ رسیده است عبارتند از:
* آشنائی با روش تبلیغی
* دین در عصر رسانه
* دین و رسانه
* هنر و تبلیغ
* روانشناسی و تبلیغات با تاکید بر تبلیغ دینی
* جهانی شدن رسانه ها
* تلویزیون در جهان
که به توضیح مختصری درباره برخی از آنها، که با دیدگاه نگارنده همسو می باشد، می پردازیم:
1-1-1-2-آشنائی با روش تبلیغی؛ بهروز اثباتی، تهران، نشر ساقی
این کتاب ارزشمند، در دو جلد، توسط نشر ساقی منتشر شده است. جلد اول این کتاب در پنج فصل تدوین شده که شامل «کلیات»، «روش و مدیریت»، «اصول کلّی حاکم بر روش های تبلیغی»، «روش های اطلاع رسانی» و «شایعه و روش تبلیغ» می شود.
«آشنائی با اصول و مبانی روش های ترغیبی – اقناعی»، «آشنائی با تعدادی از روش های ترغیبی– اقناعی»، «روش های شرطی تبلیغات»، «آشنائی با اصول و مبانی روشهای القائی»، «آشنائی با تعدادی از روش های القائی» و «روش های تبلیغات اسلامی» عناوین فصل های شش گانه جلد دوّم هستند.
این کتاب در نوع خود کتاب ارزشمندی است و نکات خوب و عمیقی درباره تبلیغ و شیوه هایش دارد؛ ولی به مدل های تبلیغی در رسانه نمی پردازد؛ از طرفی مبلّغین رسانه ای هم از مراجعه به این کتاب، بی نیاز نیستند و شیوه های تبلیغی موجود در این کتاب می تواند کمک بزرگی به اصحاب رسانه بنماید که مختار نگارنده نمی باشد.

2-1-1-2-دین در عصر رسانه؛استوارت ام. هوور،مترجم:علی عامری مهابادی،فتاح محمّدی و اسماعیل اسفندیاری،1388، قم، دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما، دفتر عقل
این کتاب با نگاهی به تعامل هر روزه دین و رسانه در محیط فرهنگی ما، ارزیابی جدیدی از موقعیت دینداری مدرن ارائه می دهد. مولف این کتاب با انجام تحقیقی درباره مصرف خانگی رسانه، مسیر تلاقی دین و رسانه در تجربه فرهنگی مخاطبان رسانه را نشان می دهد. نتیجه تلاش وی، خوانشی جذّاب برای علاقمندان رسانه های جمعی امروزی، در ارتباط با زندگی مذهبی و معنوی معاصر خواهد بود.
این کتاب در 10 بخش به همراه پیوست و کتاب شناسی، در 453 صفحه، منتشر شده است؛ قسمت اوّل درباره «این کتاب درباره چه چیزی می توانست باشد» است؛ قسمت دوّم «از رسانه تا معنی؛ تحولات نظریه های رسانه، دین و فرهنگ» نام دارد؛ قسمت سوّم درباره «رسانه ها و مذاهب در مرحله انتقالی» بحث می کند؛ قسمت چهارم درباره «تبیین زندگی و فرهنگ، در عصر رسانه ها، روایات موجّه درباره خود»؛ قسمت پنجم درباره «درک مذهب و رسانه ها» قسمت ششم درباره «ابژه های فرهنگی و هویت مذهبی نزد مسیحیان باز متولد و مومنان معاصر» قسمت هفتم درباره «ابژه های فرهنگی و هویت مذهبی در بین معتقدان به ما بعد الطبیعه، جزم اندیشان و سکولارها»؛ قسمت هشتم درباره « بازنمائی نتایج»؛ قسمت نهم درباره «رسانه ها و فرهنگ دینی عمومی پس از 11 سپتامبر 2001 و دوّم نوامبر 2004» و قسمت دهم هم درباره «نتیجه گیری: چه حاصـل شده اسـت؟» بحـث میکند.
از نکات ارزشمند این کتاب درباره رابطه دین با تبلیغ می توان استفاده نمود و مطالب قابل تاملی در آن ذکر شده است؛ اما مطالب این کتاب متاثّر از فضای مسیحی است و با نگاه قرآنی و اسلامی به مسایل نگاه نمی کند و قضاوتش بر این مبنی نیست؛ بحث های رسانه ای این کتاب، بسیار کلّی است و با مدیومی به نام تلویزیون بیگانه است.
3-1-1-2-تلویزیون در جهـان؛آنتونـی اسمیـت و ریچارد پاترسون،مترجم مسعود اوحدی، چاپ دوم،1389، تهران، سروش
این کتاب ترجمه بخش اصلی، از کتابی به همین نام، از انتشارات دانشگاه آکسفورد است. نویسندگان اثر، سعی کردند عرصه تغییرات و تحولات تلویزیون را در کشورهای گوناگون با دیدگاه ها سیاست ها و عرصه های فرهنگی اجتماعی متناسب با آنها، بررسی کنند.
بررسی این رسانه در قاره ها و کشورهای مختلف، مانند آمریکا، کانادا، ژاپن، جهان غرب، جهان سوّم، جنوب آسیا، استرالیا، آفریقا، چین و آمریکای لاتین، انجام شده است.
در این کتاب، با توجه به اینکه تلویزیون، یکی از پرنفوذترین پدیده های فرهنگی زمان ما، محسوب می شود و تحولات این رسانه در سراسر جهان قابل بررسی است، درباره تاثیرگذاری آن و معیارهای سلیقه مخاطب سخن گفته شده است.
تاریخچه ای که این کتاب از تلویزیون ارائه می دهد قابل استفاده بوده؛ لیکن این کتاب بر روی شیوه های تبلیغی تلویزیون، متمرکز نیست و صد البته روشن است که نگاه دینی هم به این مساله ندارد و مدلی را برای تبلیغ دینی ارائه نمی دهد.

4-1-1-2-رسانه و دین؛ ناصر باهنر،چاپ دوّم، 1387، تهران، مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
این کتاب، ضمن بررسی تاریخی رسانه های سنّتی اسلامی، پدیده رادیو و تلویزیون های مذهبی در دنیا و نیز تحلیل جایگاه رسانه های دینی در ایران، در صدد است تا دیدگاه مطلوب را به منظور سیاستگذاری کارآمد برای وسایل ارتباط سنّتی و مدرن به ویژه تلویزیون، در حوزه دینی ارائه نماید.
این کتاب دارای پیشگفتار، مقدمه و پنج فصل با عناوین زیر است:
فصل یک: دین و رسانه ها در جریان نوگرائی
فصل دوّم: رسانه های سنّتی دینی در ایران، تحولات، عناصر و کارکردهای ارتباطی
فصل سوّم: تلویزیون و دین در ایران فصل
فصل چهارم: مسیحیت و تلویزیون در غرب
فصل پنجم: الگوئی برای آموزش دادن از تلویزیون
این کتاب بر اساس مطالعات تحقیقی گسترده پایان نامه دکتری جناب مولّف نوشته شده است و مشحون از انواع مطالعات کتابخانهای، میدانی و … برای طراحی الگوی ارتباطات دینی کشور و به طور واضح تر، برای تبیین چگونگی تحقّق مطلوب آموزش دین از رسانه ها بویژه، تلویزیون است.
این کتاب در بردارنده مباحث خوب و عمیقی است، لیکن تمرکز کتاب بر روی ارائه شیوه مطلوب برای آموزش دین از طریق تلویزیون است که با ولی هدف ما در این پایان نامه که ارائه مدل های حضور موثّر روحانیت در رسانه است، تفاوت دارد.
5-1-1-2-مبانی تبلیغ، محمّدحسن زورق، چاپ دوّم،1390، تهران، سروش
این کتاب سعی می کند قوانین و قواعد تبلیغات جهانی، همچنین راهکارهای تبلیغات اسلامی را به خوانندگانش معرفی نماید؛ مطالب عرضه شده کتاب در نه بخش تنظیم شده است.
در بخش اوّل به عنوان مقدمه، رسالت و اهمیّت تبلیغات اسلامی در دنیای امروز بررسی شده است و در بخش دوّم، از تعریف و اصول کار تبلیغ، سخن گفته و از موضوعاتی همچون: «نظام تبلیغ»، «رابطه متقابل تبلیغ و جامعه»، «میل و نیاز اجتماعی»، «اصول کار تبلیغ» و «آموزش مداوم عناصر تبلیغی»، سخن به میان آورده است.
نویسنده کتاب در بخش سوّم، مسئله “القاء” را بررسی میکند. برخی از عناوین این فصل عبارتند از: «القاء در تبلیغات جهانی»، «تربیت در تبلیغات القائی»، «شناخت نقش محورهای متضاد در تبلیغات القائی». در بخش چهارم از “روانشناسی تبلیغات” بحث می کند و به موضوعاتی مانند:”منظور از روانشناسی تبلیغات چیست؟ نسبیّت کمیت تبلیغ، روند بازتاب پذیرش، روش های تبلیغاتی و فرضیه های یادگیری، عرصه های کاربرد روش های تبلیغاتی و تبلیغات غرب و شرق و انسان شناسی” می پردازد.
در بخش پنجم، به رسانه شناسی می پردازد. نخست از خبرگزاری ها بحث به میان می آید و در ادامه، قدرت شبکه های رادیو و تلویزیون، بررسی میشود و به مطبوعات مهم جهان و کاربرد انتشارات، اشاره میشود.
در بخش ششم از امپریالیسم خبری و کارکردهای آن ها بحث می شود. بخش هفتم، بخش های آموزشی تبلیغ را بررسی می کند؛ موضوعاتی مانند: هدف تبلیغ، روش های ابلاغ، تبلیغ گروهی و … در این فصل مورد کنکاش قرار می گیرند.
بخش هشتم این کتاب، به قلمروهای آن در تبلیغ اختصاص دارد. بخش نهم و پایانی کتاب از موضوع اسلام و تبلیغات سخن می گوید؛ اصول تبلیغات اسلامی و فرهنگ سازی تبلیغات و ضرورت رجعت به فرهنگ اسلامی، از موضوعاتی است که در این بخش، بررسی می شود.
هرچند این اثر هم به نوبه خود، به شیوههای تبلیغ از دیدگاه اسلامی نظر دارد و هم به مباحث تلویزیون پرداخته است، لیکن به بحث شیوههای تبلیغ در رسانه تلویزیون نپرداخته است و اشارهای به مدل حضور یک مبلّغ دین در تلویزیون نمی نماید.
6-1-1-2-مجموعه مقالات؛ دوّمین همایش دین و رسانه، تدوین جمعی از نویسندگان، 1390، قم، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما
مجموعه مقالات دوّمین همایش دین و رسانه، در دو بخش “رسانه دینی” و “دین رسانه ای” تنظیم شده است که بخش اوّل آن، فارغ از صورتبندی مفهوم رسانه دینی یا در تعبیری دیگر، رسانه مطلوب از نگاه دین، به بیان دانش رسانه ای متناسب با فرهنگ اسلامی پرداخته است.
دین و رسانه و مسئله

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد انقلاب اسلامی، باورهای دینی، پیامبران الهی، اجتماعی و سیاسی Next Entries پایان نامه ارشد درمورد رسانه های نوین، قرآن کریم، صدا و سیما، تعریف دین