پایان نامه ارشد درمورد سامانه الکترونیکی، فرهنگ سازی، فناوری اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

نقل کالا ، با در نظر گرفتن قیمت زمان و ظرفیتی مشخص است ، به طوریکه درخواستهای مربوط به جابجایی کالا را یک پارچه کند و در اختیار شرکتها و رانندگان قرار دهد.
هدف : سامانه درگاه ملی بار به منظور برنامه ریزی و ساماندهی توزیع جابجایی و تجمیع بار و روان سازی امور حمل و نقل و مدیریت زمان با هدف کاهش تردد یکسر خالی و مضاعف ، پیش بینی میزان بار قابل حمل در مبادی کشور به راه اندازی شده است.

2-3- مراحل اجرای پروژه درگاه ملی بار

1-2-3- فازبندی

بر اساس سند راهبردی تهیه شده در کمیته ITS سازمان راه داری و حمل و نقل جاده ای فاز بندی پروژه درگاه ملی بار شامل سه فاز است که فاز اول اطلاع رسانی فاز دوم جمع آوری مستندات اطلاعاتی بار و کاربران (رانندگان ، شرکتهای حمل و نقل و … ) و فاز سوم شامل پردازش اطلاعات برای کاربران عنوان شده است.
در فاز اول که شامل اطلاع رسانی است اطلاعات 5 پایانه بزرگ بندر امام , اکبر آباد ، امیر کبیر بندر عباس و مشهد که در سایر پایانه ها ارتباط ازطریق وب کیوسک و اینترنت است تا شهریور سال 90 در این سامانه قرار می گیرند . در بخش دوم ، توسعه اطلاعات سایر پایانه ها تا پایان آذرماه سال 90 و در بخش سوم نیز اطلاع رسانی اطلاعات شرکت های خارج از پایانه تا پایان سال جاری در این مرحله انجام می شود.
فاز اول که مربوط به اطلاع رسانی می باشد باید اطلاعات مربوط به صاحبان حمل کالا ، رانندگان ناوگان باری ، شرکتهای حمل و نقل بار ، متصدیان بارگیری ، میزان بار ، بار مورد نیاز و سایر اطلاعات در این سامانه بارگذاری می شود. همچنین اطلاعات دریافتی از وزارت خانه های بازرگانی ، صنایع ، اقتصاد و امور اقتصادی و دارایی در این سامانه قرار می گیرد و علاوه بر آن اطلاعات زمان خواب ( زمان انتظار کامیون در زمینه بارگیری ) و بارگیری مورد نیاز و کرایه حمل در پایانه های بار پابلوت وارد سیستم می شود.

2-2-3- اقدام های سخت افزاری و نرم افزاری

از جمله اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری انجام شده برای این سامانه الکترونیکی بار می توان به اجرای شبکه LAN در پایانه ها و برقراری ارتباط پایانه ها با مراکز استان ، انتخاب مشاور طراح و برنامه نویس ، تحلیل و طراحی نرم افزار و تهیه نرم افزار و تست مقدماتی اشاره کرد. همچنین نصب تعداد LCD و راه اندازی وب کیوسک و سرور مورد نیاز در پایانه های باری مذکور از جمله اقدامهای حوزه معاونت برنامه ریزی و ادرات کل استان برای راه اندازی این سیستم است نحوه دسترسی به این سامانه بار و ارائه اطلاعات و گزارشات مورد نیاز به سه روش وب بیس ( کامپیوتر ) وب کیوسک و مانتیتور انجام می شود. روش اول برای مدیران و کاربران سازمان ، روش های دوم و سوم برای رانندگان و شرکتهای حمل و نقل پیش بینی شده است. که این در آینده نزدیک روش های دیگر اطلاع رسانی از قبیل سیستم تلفنی گویا و سیستم پیام کوتاه نیز به این سامانه متصل می شود. طریقه دسترسی به این وب سایت http:// transinfo.rmto.ir می باشد.

3-2-3- لزوم همکاری و تعامل نهادها برای درج اطلاعات در سامانه

از انجایی که ایجاد سامانه الکترونیکی درگاه ملی بار و بازارگاه الکترونیکی بار با همکاری و مشارکت مالی وزارتخانه های راه شهرسازی بازرگانی ، صنعت ، معدن و تجارت ، امور اقتصادی و دارایی و … راه اندازی شده باید اطلاعات تمامی مراکز تولید و مصرف و شرکتهای و تشکل های صنفی در این سامانه قرار گیرد. بنابراین در مرحله اول باید بارهای با حجم بالا در سامانه قرار گیرد. این دستگاه های دولتی دخیل باید در اعلام بارهای عمده قابل طرح در سامانه همکاری لازم را داشته باشند.

3-3- تأثیر ایجاد سامانه درگاه ملی بار بر اقتصاد

ایجاد این سامانه تأثیر بسیاری در کاهش سوخت ، زمان سفر ، هزینه جابجایی ، افزایش ظرفیت ناوگان و حذف یکسر خالی ناوگان باری را دارد و مهمترین ویژگی یک سیستم حمل و نقل پویا سرعت مناسب ایمنی بالا و قیمت مطلوب می باشد. و برای پویایی هر چه بیشتر سیستم حمل و نقل باید عوامل مخاطرآمیز برای این سه ویژگی را تا اندازه ای که امکان دارد کاهش داد .
حمل و نقل یک سر خالی و مضاعف بعنوان دو مشکل اساسی بخش حمل و نقل جاده ای مطرح بوده است این مشکلات بر سه شاخه ذکر شده ( سرعت , ایمنی و قیمت ) تأثیر منفی داشته و سبب وارد آمدن هزینه های به سیستم حمل و نقل و در نتیجه کاهش بهره وری در کشور خواهد شد. و از مهمترین اثرات منفی این معضل می توان به مواردی همچون افزایش میزان سوخت مصرفی توسط ناوگان باری در کشور و در نتیجه بالا رفتن میزان یارانه های پرداختی دولت آلودگی محیط زیست و خسارت وارد شده به جاده ها به دلیل تردد غیر ضروری ناوگان تأخیر در جابجایی محصولات به دلیل عدم مدیریت ناوگان در بسیاری از شرکتها با افزایش هزینه های جابجایی به دلیل بالا رفتن هزینه کامیون با توجه به افزایش زمان سفر ,میزان سوخت و استهلاک وسیله نقلیه اشاره نمود. که این بخشی از این مشکلات گریز ناپذیر است. اما موارد همچون حمل برخی از کالاهای خاص که صرفاً از مبادی خاص مانند معادن , کارخانه ها و پالایشگاهها بارگیری میشوند و توسط ناوگان مخصوص به خود مانند نفت کش ها و کمپرسی ها قابل حمل باشد یا عدم تعادل میان عرضه و تقاضای بار به ویژه در بنادر و مبادی ورود کشور این موضوع را اجتناب ناپذیر نموده است. که این بخش بزرگی از این مسأله ناشی از کمبود های موجود در زیر ساختها به ویژه فناوری اطلاعات است.

4-3- طراحی سامانه

برای طراحی وب سایت و پیاده سازی برنامه مورد نظر نیز از ابزار 2006 Microsoft viual studio بهره گیری شد. و از آنجا که برنامه در قالب یک وب سایت پیاده سازی شده از پلت فرم .net frame work 3.5 asp استفاده شد. با کمک این نرم افزارها می توان به سادگی یک وب سایت دیتا بیسیک طراحی نمود. همچنین به منظور افزایش بهره وری و سرعت سیستم طراحی شده ، حسب نیاز در بخش های مختلف سیستم از تکنولوژی های script,java,ajax ,ling css و بعضی از ابزارهای دیگر نیز در کد نویسی استفاده شده است.
در حال حاضر برای از 800 شرکت حمل و نقل بار به این سامانه پیوسته است که برای افزایش این تعداد باید بسته ارتباط الکترونیکی برای انتقال اطلاعات به سرور مرکزی برقرار شود. از طرفی از آنجا که پروژه موجود دارای بانک اطلاعاتی است نیاز به ابزاری برای تولید بانک و ذخیره و بازیابی داده ها دارد. از آن است که از orocle.11g برای این منظور استفاده شده است . برای پیاده سازی توابع و پرس و جوهای مورد نیاز در سیستم از PL SQL استفاده شده است که نتیجه آن افزایش تراکنش های پایگاه داده است . اهداف درگاه ملی بار محلی برای تمرکز اطلاعات مورد نیاز بنیادی از ارگانهای تجاری صنایع ، تولید کنندگان و تشکل های صنعتی و صنعت حمل و نقل است که امکان تعامل بیشتر و ایجاد زبانی مشترک بین زمینه های مختلف حمل و نقل اقتصاد را مهیا می کند بنابراین سازمانهای مربوطه باید اطلاعات مربوط به صادرات ، واردات مراکز تولید و مصرف را در اختیار این سامانه قرار دهند.

1-5-3- چالش های سامانه درگاه بار ملی

از چالش های بر شمرده توسط متولیان امر حمل و نقل کالا انجمن صنفی رانندگان کالا می توان به عدم فرهنگ سازی برای شرکت های حمل و نقل جهت مفید جلوه دادن سامانه مذکور و وجود ناوگان فرسوده ( از این جهت که ناوگان فرسوده بدلیل مشکلات فنی که همیشه با آن درگیر هستند هرگز به موقع به مقصد نخواهند رسید ). اشاره نمود

2-5-3- مزایا سامانه

– تأثیر این سامانه بر میزان جابجایی کالا باعث ارتقاء بهره وری ناوگان و کاهش رسوب کالا میگردد
– نقش مثبت آن در فعالیتهای اقتصادی ،کاهش ترددهای زائد ، امکان برنامه ریزی برای بارهای آینده و سفرهای باری ، جلوگیری از تردد ناوگان یکسر خالی و در نتیجه آن کاهش احتمالی تصادفات و آلودگی های زیست محیطی ، سرعت در جابجایی کالا و جلوگیری از ازدحام ناوگان بدون وجود بار ،افزایش درآمد رانندگان به دلیل صرفه جویی در زمان،کاهش در مصرف سوخت و کاهش هزینه جابجایی کالا

3-5-3-معایب سامانه

این سامانه با وجود تفاصیل بسیاری که درباره سودمند آن آورده شد دارایی معایب است که می تواند رسیدن به اهداف سامانه را تحت شعاع قرار دهد از عمده ترین معایب ذکر شده که مورد پژوهش قرار گرفته عدم امکان رزرو بار در سیتم است زیرا تا رزرو باری صورت نگیرد و نمی توان اعتماد شرکت های حمل و نقل رانندگان را به سامانه جلب کرد. و برنامه ریزی برای سفرهای آینده توسط رانندگان بدون وجود سیتم رزرو بی معنا خواهد بود. همچنین از دیگر مشکلات سامانه عدم کفایت دیتا بیس موجود است که در فصل پیش رو این مشکلات به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از دیگر معایب آن می توان به :
– عدم امکان رزرو بار برای رانندگان ،عدم وجود ضمانت های لازم جهت اطمینان از وجود بار در پایانه مقصد ، تعامل ضعیف با کاربران ،ناهماهنگی های زیاد در ساختار و طراحی سامانه ،عملیاتی نشدن فازهای مختلف ،عدم اطلاع رسانی شفاف به کاربران

6-3- نتیجه گیری

سامانه درگاه بار ملی در صورت اجرا و فرهنگ سازی و رفع معایب بی شک یکی از بهترین طرح ها جهت سر و سامان دادن به وضعیت حمل و نقل کالا خواهد بود این سامانه در حال حاضر به خوبی برنامه نویسی شده زیر ساختهای لازم را برای اجرا فراهم آورده است اما معایبی را در خود دارد که تا حالا برطرف نگردد استفاده درست از سامانه امکان پذیر نمی باشد . در فصل بعدی این سامانه تشریح شده و با استفاده از تجهیزات ITS از جمله فناوری GPS نواقص آن برطرف می گردد.

در این پژوهش به دیگر سامانه های که در سر تا سر دنیا مورد استفاده قرار می گیرند به اختصار اشاره می شود سامانه هایی که در ایران استفاده می شود تکامل نیافته اند و تا کامل شدن و بهره برداری از آن راه طولانی در پیش است از این رو در این پژوهش تلاش خواهد شد که این نواقص را برطرف نمود و ازآنجایی که انواع غیر ایرانی این سامانه ها به علت تفاوت هایی که میان قوانین و سیاست های حاکم بر بخش حمل ونقل سرتاسر دنیا وجود دارد نمی توان بطور کامل مورد استفاده قرار داد از طرفی طی تحقیقات انجام شده بسیاری از کشورهای توسعه یافته سیستم حمل و نقلی کاملا خصوصی داشته و شرکتهای حمل و نقل کاملا مستقل از دولت عمل می نمایند بنابراین از نمونه های غیر ایرانی فقط می توان ایده هایی را گرفت که در ایران کاربرد داشته باشد .

نن
7-4- استاندارد های مورد نیاز یک سیستم مدیریت ناوگان مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا

مقدمه

در انجمن های مختلف حمل و نقل سرا سر دنیا استاندارد ها و فیچر های فراوانی جهت نوشتن و طراحی یک نرم افزار موفق مدیریت ناوگان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و که نتیجتا هر کشوری بنا به سیاستگذاری های خود در صنعت حمل و نقل از این استاندارد ها استفاده می نماید در ادامه به بیان برخی از موارد و فیچر های مورد نیاز یک نرم افزار مدیریت ناوگان پرداخته که با سیاستگذاریهای کشورمان نیز مطابقت داشته باشد . زیرا که در نمونه های مطالعه شده بسیاری از موارد وجود داشته که با فرهنگ و سیاستگذاری های صنعت حمل و نقل کشور هیچگونه مشابهت و مطابقت نداشته اند پس اصطلاحا مواردی که در ادامه خواهد آمد بومی سازی شده است و در برخی از موارد مثالهای سامانه درگاه ملی بار را استفاده نموده ایم .

1-7-4- نیازمندیهای یک نرم افزار مدیریت ناوگان [27][26]

سند حاضر از نظر تشکل های مختلف در زمینه مدیریت ناوگان و نیازمندی های آن مورد اتفاق نظر قرار گرفته است که نیاز های خاص آن در زیر آورده شده است [27] .
– حافظه بار کد خوانی (در ایران استعلام شماره کارت هوشمند)
– نگهداری / جایگزین کردن و انتقال پارامترها بر حسب نیازهای داخلی
– انعطاف پذیری سیستم نسبت به بروز رسانی نیاز های جدید
– تکامل شبکه با دیتا بیس مرکزی
– جزییات وسیله نقلیه (فروش , وضعیت بیمه , میزان دسترسی و . .)
– پیوستها

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد فناوری اطلاعات، توزیع کالا، پذیرش فناوری Next Entries پایان نامه ارشد درمورد سیستم مدیریت، نیاز سنجی، ذخیره و بازیابی