پایان نامه ارشد درمورد سازمان ملل، سازمان ملل متحد، نظام اداری، دسترسی به اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

چشمگیری را به دنبال دارد، دولت شهر سئول عملکرد عالی خود را با استفاده از “سیستم باز” ( ارتقا روش ها و نرم افزارهای آنلاین دولت13) در سیستم امور شهری و الکترونیکی به دست آورد (Kim & Cho, 2005: 113).
سیستم باز برای اولین بار در 15 آوریل سال 1999 معرفی شد و خدمات آنلاین حدود 54 نوع از واحدهای اداری در 10 زمینه مختلف از قبیل مشکلات بهداشتی، ساخت و سازهای ساختمانی و … را دارا بودند. با وجود این سیستم، شهروندان می توانند امور شهری خود را در اینترنت چک کنند، به عبارت دیگر، آن ها می توانند در جریان مراحل فرآیندهای اداری در زمان واقعی خود باشند و نه تنها بر تحقق روند امور داخلی به صورت آنلاین تمرکز دارند، بلکه تمام مراحل را نیز مشاهده نمایند و چنانچه مرحله و یا قسمتی دچار بی عدالتی، فساد، کم کاری و موارد این چنینی شدند، آن را شناسایی کنند. سیستم باز یا شفاف یک موفقیت بزرگ در دستیابی به شفافیت نظام اداری است، این سیستم ابتدا با بودجه و مقیاس کوچک توسط دولت های محلی تاسیس شد و با شکل کنونی این سیستم که توسط دولت مرکزی کره با بودجه عظیم و منابع انسانی گسترده ای شکل گرفته است، متفاوت بود. با این وجود عملکرد این سیستم در مرحله اولیه توسعه اش مورد سوال بود، همچنین بسیاری از کارکنان دولتی سئول در مقابل کار با این سیستم مقاومت می کردند، زیرا می اندیشیدند که این سیستم اختیارات آنان را محدود نموده و حجم کار آن ها را افزایش می دهد.
درمورد تاریخچه سیستم باز می توان اینطور بیان نمود، زمانی که کان گواه14 به عنوان شهردار دوم سئول، دولت شهری سئول را افتتاح نمود، با بحرانی بزرگ که به دلیل رسوایی های پی در پی ناشی از فساد ایجاد شده بود، مواجه شد. به دلیل مواجه شدن با این بحران و شکست خوردن، گواه مصمم شد که برنامه های اصلاحی” جنگ علیه فساد” را اعلام نماید. با توجه به قدرت خود، سیستم باز را معرفی نمود و برای توسعه های بعدی آن برنامه هایی را تعیین کرد. سیستم باز یک سیستم آنلاین برای شفافیت مراحل اداری است که از طریق اینترنت به شهروندان در بخش های مختلف خدمات عمومی مانند مسکن و ساخت و ساز، بهداشت و… اطلاع رسانی می کند و با اجرای صحیح و به موقع می تواند از فسادهای موجود در نظام اداری جلوگیری کند. این سیستم با هدف دستیابی به شفافیت دولتی، جلوگیری از تاخیرات غیرضروری انجام نشدن کارها و انجام امور ناعادلانه در بخش هایی از امور کارکنان دولت، مورد استفاده قرار گرفت. چنانچه شهروندی می خواهد مجوز ساخت و ساز بگیرد، تنها باید برنامه ها و اطلاعات مرتبط را برای سیستم ارسال نماید و نیازی نیست که تماس بگیرد و یا مسئولی را ملاقات نماید و از آن سو، مسئول مربوطه از جزئیات درخواست های ارسال شده آگاه می گردد(Kim & Cho, 2005: 114- 117).

شکل2-1 ساختار سیستم باز(Kim & cho, 2005: 116).
در سیستم باز، شهروندان با استفاده از هر کامپیوتر متصل به اینترنت در خانه، در محل کار و یا نزدیکترین منطقه یا بخش اداری می توانند آگاه شوند که آیا درخواست آن ها دریافت شده است، آیا به مرحله بررسی رسیده است، آیا مجوز خواسته شده اعطا شده است و اگر خیر به چه دلیل پرونده آن ها بازگردانده شده است. اگرچه بسیاری از سیستم های مشابه به منظور انجام اداری در داخل و خارج کشور معرفی شده اند و موجود هستند، ولی آن ها فقط اطلاعات ارائه شده مربوط به تصمیم گیری و اطلاعات نهایی را از طریق اینترنت منتشر می سازند. با این حال، سیستم باز یک سیستم پویا است که در آن شهروند قادر به ردیابی تمام اطلاعات و فرآیند لازم از ابتدا تا اتمام برنامه های شهری و دولتی هستند، بدون آنکه برای دریافت پاسخ از سوی مسئولان منتظر بمانند.
مراحل توسعه سیستم باز به شرح زیر است:
در اولین مرحله، دولت شهری سئول طرح توسعه سیستم باز را اعلام نمود. در واقع سیستم باز توسط دولت گواه برنامه ریزی شد تا از فساد پیشگیری نماید و حقوق شهروندان برای دسترسی به اطلاعات و حصول شفافیت از طریق افشای مراحل اداری را، تضمین نماید. در دومین مرحله، اداره ای معین شد تا مسئول توسعه و بهره برداری از سیستم باز گردد. دفتر برنامه ریزی دولت در اصل به عنوان دفتر اصلی مدیریت سیستم باز منصوب شد. با این حال، با وجود نبود زمان کافی و نبود مقامات مسئول مورد نیاز و نداشتن مهارت برای کنترل بخش های مرتبط، دو واحد حسابرسی و دفتر بازرسی و کنترل در فرآیند توسعه سیستم باز فعالیت خود را آغاز کردند. در مرحله سوم، ارائه خدمات برای سیستم باز انتخاب شدند. در ابتدای توسعه این سیستم، کارکنان بخش های حسابرسی و دفتر بازرسی که ارائه خدمات در این بخش ها با احتمال فساد بیشتر مواجه هستند، مورد بررسی قرار گرفت و دیدگاه محققان به شرح زیر بود:
برخی قسمت ها عمیقا درگیر فساد بودند.
شهروندان با مشکلات زیادی به دلیل پیچیدگی فرآیندها مواجه بودند.
شفاف شدن فرآیندها، از گرفتن رشوه توسط ماموران جلوگیری می نماید.
این بررسی و کنترل می تواند بر میزان شفافیت اطلاعات در دسترس اثرگذار باشد.
پس از آن برای استفاده و توسعه این سیستم، دولت شهری فرآیندهای انتخاب شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. افسران مربوط به بیست و شش بخش تمام پرونده ها را بررسی کردند و از جمله جزئیات ویژگی سیستم و اهداف فرایند را ارائه دادند و مواردی که موجبات فسادهای گذشته را فراهم می آوردند، شناسایی و بررسی کردند و تصمیماتی درباره ی آن ها گرفته شد، اطلاعات کسب شده طبقه بندی و وارد سیستم شدند و سپس مقامات دولت شهری سئول برای حفظ توسعه و موفقیت به آموزش کارکنان و شهروندان پرداختند.
ارزیابی سیستم باز
کوفی عنان15، و گواه شهردار سئول کتابچه راهنمای این سیستم را برای 180 کشورعضو سازمان ملل متحد در 6 زبان آماده کردند. در همایشی با عنوان مبارزه با فساد در سال 2001، سازمان ملل متحد سازمان هایی چون سازمان شفافیت بین الملل، OECD و بانک جهانی را به استفاده از این سیستم تشویق نمودند. این سیستم توسط دولت مرکزی کره به عنوان یک مدل موفق برای یک سیستم مدیریت نوآور در بخش دولتی به رسمیت شناخته شده است و همچنین شهروندان، متخصصان مدیریت عمومی و کارمندان دولت، به این سیستم به عنوان ارزشمندترین سیاست سئول در سال های 1999 و 2000 رای دادند.
نتایج سیستم باز
از معرفی این سیستم در تاریخ 15 آوریل 1999 تا ژانویه سال 2003، بیش از 3.418.000 شهروند از سیستم بازدید کردند، تعداد کسب و کارهای ثبت نامی بیش از 194.000 و تعداد کاربران ثبتنامی در سند بیش از 1.072.000 بود. علاوه بر این در سال 2003، تعداد بازدیدکنندگان از حدود 1000 نفر در آغاز فعالیت به تعداد 3500 نفر افزایش پیدا کرد که نشان دهنده ی علاقه رو به رشد شهروندان به این سیستم و کارآمدی آن می باشد.
نتایج و اثرات مثبت- از دید اداری
افزایش شفافیت: اولین اثر این سیستم افزایش شفافیت اداری در دسترسی به اطلاعات است و اینکه پس از پیاده سازی آن از دستکاری اطلاعات برنامه های عمرانی و … جلوگیری می شود. پس از معرفی این سیستم در سال 1999، تعداد تادیب به طور قابل توجهی از 114 به 65 در سال 2001 کاهش پیدا کرد.
افزایش بهره وری: پس از معرفی این سیستم، جزئیات روش ها و فرم های سند 54 نوع از امور مدنی استاندارد شدند. از طریق سیستم های آنلاین، 657 روش دقیق برای 54 نوع از خدمات تعریف شد و به تایید و تصویب رسید. فرم های 358 روش مرتبط به دولت برای استفاده مشترک تمام سازمان های دولتی استاندارد شد و همچنین خدمات پیام کوتاه و ایمیل به خدمات شهروندی افزوده شد.
نتایج و اثرات مثبت- از دید کاربران
دسترسی آسان: پیش از این شهروندان برای مشاهده روند انجام امور شهری باید ساعت ها منتظر می ماندند و به ادارات دولتی متفاوت می رفتند، اما پس از معرفی این سیستم، شهروندان می توانند امور را با تمام جزئیات تنها با یک کلیک در منزل مشاهده کنند. علاوه بر این، سیستم باز وضعیت فعلی روند انجام کارها را نشان می دهد و به همین ترتیب شهروندان می توانند اطلاعات را به سهولت و بدون هیچ تماس و رفت و آمدی دریافت کنند.
افزایش اعتماد: 657 مورد از فرم های اداری در این سیستم استاندارد گردید، این استانداردسازی عدالت و بی طرفی ماموران را تضمین می کند. سیستم مطروحه، جزئیات روش های موجود در خدمات را شرح می دهد و اینگونه در جهت افزایش اعتماد میان افسران مدنی و شهروندان گام بر می دارد.
مشکلات سیستم باز
علاوه بر اثرات بسیار مفیدی که سیستم باز برجای گذاشته است، مشکلات و محدودیت هایی نیز در ایجاد، اجرا و توسعه آن به صورت زیر وجود دارد:
دو مجری برای یک سیاست و طرح: دفتر برنامه ریزی سیستم در ابتدا به عنوان مسئول توسعه این سیستم به رسمیت شناخته شده بود ولی پس از مدتی تمام واحدها و ادارات دولت شهری سئول به طور مستقل و به صورت پروژه ای وارد کار شدند. اینگونه درگیری ها و عدم تجانس بین واحدها و سازمان های مختلف ایجاد شد که بعضا غیرقابل اجتناب بود.
عدم ارتباط با سیستم های دیگر: در ابتدا سیستم باز به طور جداگانه از طریق اینترنت فعالیت خود را انجام می داد و مقامات از طریق سیستم های الکترونیکی موجود فعالیت خود را مجدد انجام می دادند و دوباره کاری و تداخل بین کارها، بی نظمی هایی به وجود می آورد ولی با ایجاد سیستم تایید الکترونیکی مشکل برطرف شد و کارهای انجام شده و انجام نشده مشخص گردید.
منابع محدود: جهت استقرار، نگهداری و توسعه این سیستم حمایت مالی کافی وجود نداشت و همچنین بی ثباتی در اطلاعات و داده ها این هزینه ها را افزایش می دهد.
وجود مقامات غیر رسمی: دخالت سازمان ها و واحد ها و ساخت سیستم های مشابه موجب کاهش قدرت مقامات داخلی می شود و باعث مقاومت و اعتراض مقامات مدنی می شود(Kim & cho, 2005: 118-122).
2-2-3-3. فساد اداری
مفهوم فساد یک پدیده منفی است و از جمله گرایشات ناسالمی است که در درون احزاب و ادارات دولتی اتفاق می افتد(He, 2000: 243). فساد ویژگی هایی دارد، ویژگی اول و اصلی فساد، سوء استفاده از قدرت عمومی است و اینکه از قدرت به منظور امور شخصی استفاده گردد. ویژگی دوم علائق و نظرات شخصی در مقابل منافع عمومی است و فرد منافع شخصی را به منافع جمع ترجیح می دهد و سومین ویژگی این است که رهبری و ریاست مقامات دولتی فردی و سنتی است و فرد به دلیل اینکه به صورت سنتی به قدرت رسیده است، هر اقدامی مایل باشد انجام می دهد. در پاسخ به این سوال که در مورد فساد مطرح می شود، چگونه فرد با در برداشتن قدرت عمومی از منافع شخصی بهره مند می شود؟ این سوال توسط نظریه اصل- عامل16 توضیح داده می شود، بکر و استیگلر17 اولین مدل عامل فساد را با عنوان بیان شده معرفی کردند و بسیاری از محققان آن را گسترش دادند (Becker & Stigler, 1997:4). تایرول18 و لافونت19 این نظریه اصل- عامل را توسعه دادند و به زنجیره ای از روابط اصل- عامل که با عامل فساد مقابله می کند در نظام های دولتی دست یافتند که می تواند اصل پاسخگویی و شفافیت را توضیح دهد( 185:Tirole, 1986) & (Laffont, 1990: 304)، با توجه به نظر این محققان اسمیت20 و برتوزی21 رابطه بین دولت و شهروندان را در نظریه اصل- عامل اینگونه مطرح کردند که شهروندان اصول هستند و در مقابل دولت ها عوامل هستند که برای شهروندان کار می کنند. بر اساس این رابطه اصل(شهروند) حق دارد در مورد روند اجرایی، جریان کار و خروجی ها بداند. اگرچه اصل(شهروند) به منظور عملکرد عامل(دولت) پرداخت هایی دارد اما در دانستن اطلاعات و نحوه عملکرد عامل مشکل دارد، بنابراین عدم تقارن اطلاعات رخ می دهد که در آن عامل اطلاعات بیشتری دارد و به همین منظور امکان اینکه عامل به فساد و خطر اخلاقی رو آورد افزایش می یابد. با توجه به این موارد، شهروند باید به موجب

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد نظام اداری، مدیریت دانش، دولت الکترونیک، مدیریت دانش در سازمان Next Entries پایان نامه ارشد درمورد نظام اداری، تصمیم گیری گروهی، سیاست گذاری، قانون اساسی