پایان نامه ارشد درمورد توسعه گردشگری، صنعت گردشگری، تجارت ایران

دانلود پایان نامه ارشد

رشد داشته است (ماهنامه اقتصادی ترابری ایران،تیر 1391). به ازای هر 6 نفر جهانگرد که وارد کشور می شوند برای یک نفر فرصت شغلی ایجاد می شود. هم چنین اثرات جهانگردی در کشورهای مختلف عبارتند از:
ایجاد خدمات مختلف برای استفاده جهانگردان
صدور کالا از طریق خرید ره آوردهای جهانگردی توسط گردشگران
توسعه و پیشرفت انواع تاسیسات و صنایع وابسته به جهانگردی
توسعه و پیشرفت حمل و نقل
توسعه و پیشرفت آژانس های مسافرتی
استفاده از درآمد ناشی از سرمایه گذاری خارجی
ایجاد موسسات حفظ و نگهداری آثار باستانی و تاریخی مثل موزه ها و گسترش آنها (کیا،1386).
2-2-5 محرک های ایجاد تقاضای مسافرت های دریایی
شناسایی محرک های ایجاد تقاضا به این جهت قابل توجه است که می توان با تقویت عوامل موثر در تحریک تقاضا به رشد صنعت توریسم (داخلی و یا خارجی) کمک شایانی کرد. کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند تا پایان سال 2017 صنعت گردشگری در صدر جدول صنایع پردرآمد جهان قرار می گیرد و بیش از 40 درصد از اشتغال جهان را به خود اختصاص می دهد. حجم پولی که از راه گردشگری در جهان جابجا می شود حدود 2.5 برابر درآمد سالانه کشورهای عضو اوپک از محل فروش نفت است و سهم ایران از گردشگری حدود 0.1 درصد است. کشورهایی مانند اسپانیا، یونان، ژاپن، چین و حتی هند بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی خود را از صنعت توریسم بدست می آورند (سازمان توسعه تجارت ایران،1385). از طرفی با توجه به این که یکی از فاکتورهای ارزیابی عملکرد بنادر مسافری میزان عرضه ی توریست است، بررسی عوامل موثر در جذب مسافر از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه محیط تجاری، هزینه های انرژی و جابجایی، چالشی در صنعت حمل و نقل و ترافیک دریایی ایجاد کرده است، با توجه به اینکه در حمل و نقل هوایی اکثر مسافران از طبقه متوسط به بالا هستند، و متقاضیان حمل و نقل دریایی بیشتر از طبقه محروم هستند، می توان با ایجاد برنامه سفرهای زمانبندی شده و عوامل انگیزشی متقاضیان این بخش از حمل و نقل را افزایش داد. زمانی که فاکتورهای محرک تقاضا را مورد بررسی قرار می دهیم عواملی چون سرعت کشتی ها، تناوب خدمات و همچنین راحتی و سرویس دهی از جمله مسائل کلیدی به شمار می روند. طی مطالعات صورت گرفته روی بنادر پنجگانه هلسینکی، تالین، استکهلم، تورکو و نانتالی که نقش کلیدی در تردد کشتی های مسافری و باری به حوزه بالتیک مرکزی دارند، و بررسی انجام شده که برای ایجاد چشم اندازی از تردد مسافر و کالا برای سال 2020 میلادی بین بنادر پنجگانه صورت گرفته است، می توان محرک های تقاضای مسافر دریایی را مطابق جدول زیر نشان داد:
زیر مجموعه ها
عوامل
مقاصد کاری
 
مقاصد مسافران
 
مقاصد توریستی

مقاصدی که با توجه به
سطح قیمت انتخاب می شوند.

خرید معاف از مالیات
 
فاکتورهای مربوط به خدمات و امکانات رفاهی
 
رستوران ها

تدارکات

مینی کروز 24 ساعته
 
بخش های سفر دریایی
 
 
تور با ماشین

میتینگ های کاری و کنفرانس ها

مسافران مسیر

سرعت شناور
 
فاکتورهای مربوط به شناورها
 
 
وضعیت شناور

کرایه حمل و نقل کم

دسترسی به رو- رو

جدول (شماره)- فاکتورهای موثر در تقاضای مسافرت های دریایی
(منبع: Lappalainen،2012)
بزرگترین محرک برای تردد مسافران سیستم بدون مالیات (مانند مناطق آزاد تجاری)، یا قیمت های پائین است. با توجه به اینکه شرکت های بزرگ کشتیرانی بدلیل هزینه های کشتی و حجم زیاد تقاضای بازار عموما از کشتی های فری استفاده می کنند، هزینه کم سفر بوسیله ی فری ها بعنوان محرک قوی تری برای رفت و آمد مسافران شناخته شده است. سیاست های بنادر پنجگانه در مورد سفرهای دریایی به شرح زیر است: در سفرهای کوتاه مدت مانند یک سفر از هلسینکی به تالین که حدودا دو ساعت به طول می انجامد، سرویس هایی که به مسافران ارائه می شود بیشتر روی مواردی چون رستوران ها و خرید کالا همچنین محل استقرار برای مسافران تمرکز دارد. در سفرهای دریایی طولانی مانند مسیر تورکو به استکهلم علاوه بر تدارک اتاق برای مسافران و طی مسیر به وسیله کروز 24 ساعته، سرگرمی های متنوعی نیز برای مسافران مهیا می شود (Lappalainen و همکاران،2012).
همچنین مطالعاتی که در جهموری کرواتی انجام شده نشان می دهد برگزاری تورهایی در طول سفر برای توریست ها که زمانش حداکثر 4 ساعت باشد (شامل زمان سپری شده در طول سفر و کل زمان سوار شدن و پیاده شدن از کشتی) می تواند در ایجاد جذابیت سفر دریایی برای مسافران موثر باشد. بعلاوه به عنوان مکملی برای پیشنهاد فوق می توان از بازدید مکان های توریستی مجاور یا بازدید از شهرهای دیدنی نام برد. جاذبه شهرها می تواند نمایشگاه هنری و موزه باشد که بعلاوه ی 4 ساعت اضافی بالا، کمتر از 8 ساعت بطول بینجامد (JUGOVIC و همکاران،2006). سرگرمی و خرید بدون پرداخت کردن مالیات در کشتی، قیمت های پائین، سفر راحت، توانائی جابجا شدن بهمراه ماشین شخصی، از جمله عواملی است که مردم را به مسافرت با فری ها ترغیب می کند (Lappalainen و همکاران،2012). هم چنین داشتن شرایط آب و هوایی مساعد و جذابیت های دریایی در جزایر کارائیب، تنوع زیست دریایی و داشتن نهنگ در آب های استرالیا، نمونه هایی از عمده عواملی هستند که برای تبدیل این مناطق به قطب گردشگری می توان نام برد. هم چنین پرواز بر فراز دریاها، نوع جدیدی از گردشگری دریایی به شمار می رود (سازمان توسعه تجارت ایران،1385). به علاوه از عوامل موثر در توسعه گردشگری جزایر می توان: کیفیت ساحل، خصوصیات فیزیکی و چشم انداز ظاهری ساحل جزایر، چشم انداز فضاهای حاشیه ای در جزایر، امنیت جانی و مالی، ایجاد جاده های فراغت و فراهم آوردن امکاناتی جهت پیاده روی در سواحل، ایجاد زیر ساخت و آماده سازی سواحل جزایر جهت شنا و قایق سواری را نام برد (سراسکانرود و نوربخش،1389). با توجه به مصاحبه های صورت گرفته می توان گفت در سفرهای دریایی که در سواحل جنوب صورت می گیرد به طور تقریبی حدود 80 درصد مسافرت ها به مقصد مناطق آزاد تجاری و به منظور خرید و فروش صورت می گیرد، هم چنین 15 درصد سفرها به مقاصد کاری به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود و 5 درصد باقیمانده شامل مسافرانی است که به قصد تحصیل مسافرت می کنند. به علاوه کرایه پایین حمل و نقل یک عامل کلیدی و مهم در انتخاب یک بندر توسط مسافران می باشد.
2-3 گردشگری دریایی
به مجموعه فعالیت های تفریحی و سرگرمی که در محیط های دریایی دور از ساحل توسط گردشگران انجام می شود گردشگری دریایی می گویند. این نوع گردشگری از نظر ماهیت از گردشگری ساحلی متفاوت بوده هر چند ممکن است شباهت هایی بین این نوع گردشگری و گردشگری ساحلی وجود داشته باشد. اما نوع فعالیت های تفریحی در گردشگری دریایی بیشتر در آبهای عمیق و دور از خشکی انجام می گیرد و به تجهیزات و امکانات و آموزش های ویژه ای نیاز دارد، و با خطرات بیشتری نیز همراه است. فعالیت های تفریحی آبی مانند غواصی، سفرهای دریایی، اسکی روی آب، جت اسکی، آکواریوم دریایی ماهیگیری در آب های عمیق از مهم ترین جذابیت های گردشگری دریایی هستند. فعالیتهای مربوط به شنا در سواحل و حمام آفتاب گرفتن ورزش ها و سرگرمی هایی که در محدوده ساحل انجام می شود گردشگری ساحلی نامیده می شود. سه عنصر مهم، دریا، نور آفتاب، سواحل شنی به عنوان مهم ترین عناصر جذاب، گردشگران را از سراسر جهان به سمت دریاهایی که در منطقه معتدل و حوزه مدیترانه، قرار گرفته اند به سوی خود جلب کرد و کشورهایی که در حاشیه این دریاها قرار دارند بیشترین سهم گردشگری و درآمد زایی را از طریق فعالیت گردشگری دریایی بدست می آورند. کشورهای مانند مراکش، تونس، الجزایر و مصر نیز جزء 20 کشور مقصد جهان در صنعت گردشگری قلمداد می شوند. مهمترین جذابیت کشورهای ذکر شده سواحل زیبا و منابع دریایی است. در این نوع گردشگری، گردشگران با فرهنگ و آداب و رسوم جزیره نشینان آشنا می شوند و با استفاده از تسهیلات، خدمات ساحلی، خرید اقلام و صنایع دستی منافع اقتصادی خوبی را نصیب جزیره نشینان می کنند. و این امر باعث ترقی و آبادانی این جزایر می گردد. عدم توجه به 4 اصل صنعت گردشگری یعنی ساختار، آموزش، فرهنگ و بهداشت از جمله موانع گردشگری در کشور است. فرهنگ سازی می تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. فرهنگ مسافرت دریایی در ایران به جز افراد ساحل نشین و بومی که در نزدیک دریاها هستند و بین جزایر تردد می کنند برای عموم مردم شناخته شده نیست و به دلیل اینکه در سفرهای دریایی زمان بیشتری صرف می شود در نتیجه مردم ترجیح می دهند با هواپیما مسافرت کنند بطوری که تعداد مسافران هوایی 5 برابر مسافران دریایی است (سازمان توسعه تجارت ایران،1385).

فصل سوم
2-4 پیشینه تحقیق
1-4 اهمیت پژوهش
عمده مباحث مطرح شده در زمینه حمل و نقل دریایی به حمل کالا می پردازد. فاکتور کلیدی که تمایزی بین تردد مسافر و کالا ایجاد می کند توانایی شرکت ها در افزایش حجم تردد مسافر است، چرا که ترافیک کالا (Cargo) کاملا به اقتصاد جهانی متکی است. از این رو توسعه گردشگری دریایی می تواند به تنهایی حتی در شرایطی که وضعیت اقتصادی مساعد نیست منجر به رونق دست کم شهرهای نوار ساحلی شود، از آنجائی که محل قرار گیری بندر تعیین کننده ی هزینه های حمل و نقل است، بنابراین پارامتر مکان جفرافیایی هم در مورد بنادر کانتینری هم در مورد بنادر مسافری محرک اصلی تقاضا به شمار می رود (Lappalainen و همکاران، 2012). با توسعه گردشگری دریایی بخش های ورشکسته کشور مانند کشتی سازی ها رونق پیدا خواهند کرد. روستاهای اطراف درون این طرح تغییر شکل اقتصادی پیدا می کنند، بیش از 400 شغل درگیر موضوع های اقتصادی این طرح می شوند و این اشتغالزایی کمک اقتصادی به کشور خصوصا استان های ساحلی خواهد بود از آنجایی که بنادر مسافری یکی از پیش نیازهای سخت افزاری مهم توسعه گردشگری، جذب مسافران دریایی و افزایش و رونق فعالیت های اقتصادی در شهرهای بندری محسوب می شود (بندر و دریا، 1392)، لذا پژوهش حاضر به تعیین مکان های مناسب برای احداث بنادر مسافری در سواحل استان هرمزگان می پردازد. با توجه به پتانسیل کشور در خصوص دارا بودن مرزهای آبی و جذابیت های توریستی، همچنین در نظر گرفتن مزایای گردشگری مانند: تحرک بخشی به اقتصاد شهر از طریق افزایش درآمد و ایجاد فرصت های شغلی جدید، افزایش توان رقابتی شهر در عرصه های مختلف و حفظ جایگاه شهر در این عرصه ها، دستیابی به بازارهای بالقوه گردشگری که مساعد ورود گردشگر به شهر هستند، حفظ و توسعه منابع موجود و بالقوه فرهنگی- تاریخی و طبیعی شهر، ارتقا و توسعه فرهنگ گردشگری و ایجاد همبستگی منطقه ای و ناحیه ای، معرفی جلوه ها و توانمندی های شهر در عرصه های داخلی و تقویت حضور در عرصه های بین المللی، تقویت وفاق و همبستگی اجتماعی و تحکیم هویت فرهنگی شهر از طریق افزایش تعاملات فرهنگی و بهره گیری مناسب از فعالیت های فرهنگی، توسعه و تجهیز زیرساخت ها و تاسیسات اقامتی و گردشگری شهر با اولویت قطب ها، محورها و جزایر، تلاش همه جانبه برای جلب مشارکت عمومی (افراد و جماعت های بومی و محلی) و سرمایه گذاران داخلی و خارجی (ویژه نامه توسعه گردشگری، بندر و دریا،1392)، تاثیر گردشگری بر اقتصاد داخلی خصوصا اقتصاد شهرها و روستاهای بندری مشهود است. لذا در پژوهش جاری به طراحی مدلی جهت انتخاب مکان های مناسب برای احداث بنادر مسافری بعنوان یکی از مبادی عبور و مرور مسافر پرداخته شده است.
بیان مسئله
پژوهش جاری به منظور شناسایی معیارهای موثر در تصمیمات مربوط به انتخاب مکان و ارائه مدلی مناسب جهت مکان یابی بنادر مسافری در سواحل و جزایر استان هرمزگان انجام شده است. از جمله دلایل انجام چنین پژوهشی می توان موارد زیر را نام برد:
الف) به دلیل رشد تقاضا برای اسکله مسافری و عدم وجود اسکله و بندر تخصصی مسافری به تعداد کافی.
ب) اثرات قابل ملاحظه به لحاظ درآمد از دست رفته ناشی از عدم وجود بنادر مسافری مناسب به تعداد کافی.
طی مروری

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد توسعه گردشگری، مکان یابی، توسعه اقتصادی Next Entries پایان نامه ارشد درمورد مکان یابی، زیست محیطی، نیروی انسانی