پایان نامه ارشد درمورد تجارت الکترونیک، فرهنگ سازی، سیستم کار

دانلود پایان نامه ارشد

بار رزرو شده داشته باشد را شناسایی نماید. سیستم های ردگیری مبتنی بر GPS این امکان را به شرکت های حمل و نقل می دهد که سیستم گزارش ورود و خروج ناوگان به محدوده های تعریف شده توسط شرکت را به کاربر نمایش دهد بنابراین استفاده از فناوری GPS می تواند از اعتماد سازی بیشتری برای شرکت های حمل و نقل انجام دهد زیرا که همواره این نگرانی برای شرکت های حمل و نقل و صاحبان بار وجود دارد در صورتیکه راننده بار را رزرو کند، رزروکننده بار به موقع خواهد رسید. یا درباره تاخیراتش حقیقت را بیان می کند ؟
طی گفتگوهایی که اینجانب با رانندگان بخش حمل و نقل داشته ام آنها عنوان کرده اند شاید هنگامی که بار را رزرو کردند در میانه راه بار بهتری را برای حمل پیدا کنند لذا بار رزروشده را رها کرده و به سراغ بار بهتر خواهند رفت. وجود چنین تفکری کار را بشدت سخت کرده در اینصورت فرهنگ سازی و اعتماد سازی میان شرکت های حمل و نقل و رانندگان و صاحبان بار بسیار حائز اهمیت است.
در هر صورت استفاده از فناوری GPS و سیستم های ردیابی مبتنی بر GPS کمک به بسیاری برای مدیریت ناوگان باری خواهد کرد. سامانه درگاه ملی بار باید قادر باشد اطلاعات سیستم های GPS را نیز در خود جای دهد.
هنگامی که کاربر با نام کاربری مدیر سیستم و یا کارشناس حمل و نقل وارد سیستم می شود علاوه بر منوهای قبلی که ذکر شد در سربرگ منوی اصلی زیر منوهایی از قبیل خانه ، اطلاعیه ها ، تنظیمات ، تغییر رمز عبور و گزارشات را در اختیار دارد. در زیر منوی خانه توضیحاتی درباره مزایا سیستم ذکر شده است و عملا در این قسمت عملیات خاصی صورت نمی پذیرد.

در زیر منوی اطلاعیه ها مدیر سیستم یا کارشناس حمل و نقل بر کلیک ایتم مذکور قادر خواهند بود اطلاعیه هایی در قالب اطلاعیه هایی فایلی ، متنی و اطلاعات خواب را نمایش دهد. با انتخاب اطلاعات خواب سیستم اطلاعات خواب پایانه استانی که یوزر ادمین با ان وارد شده است را نمایش می دهد این نمایش اطلاعات برای انواع بارگیر بوده و دربارهای زمانی مختلف به ترتیب جدیدترین روز تنظیم شده است. همچنین در این زیر منو امکان اضافه کردن ، ویرایش و حذف موارد نیز برای مدیر سیستم وجو دارد.
مدیر سیستم یا کارشناسی حمل و نقل با کلیک اضافه نمودن در پنجره باز شده می تواند اطلاعات خواب وارد نماید این اطلاعات شامل نوع بارگیر تعداد روز خواب ، تاریخ شروع ، تاریخ پایان و توضیحات می باشد ( همچنین این منو شامل دو لیست می باشد لیست ثابت و لیست پایانه ، در لیست ثابت اطلاعات خواب به صورت ثابت نمایش داده می شود و در لیست پایانه که مخصوص نمایش آن بر بارهای موجود در پایانه است لیست متحرکی وجود دارد که این لیست به ترتیب تاریخ )

کاربر ادمین / کارشناس حمل و نقل می تواند از منوی اطلاعیه ها اطلاعیه مبتنی را کلیک نمایدو تا حداکثر اطلاعیه را در سیستم درج نماید در صورتیکه تعداد اطلاعیه ها بیشتر از ده مورد باشد سیستم از کاربر می خواهد که از اطلاعیه های قبلی خود حذف نماید. با کلیک اطلاعیه ها و متنی در پنجره باز شده کاربر می تواند اضافه را کلیک نماید در پنجره باز شده کاربر نوع اطلاعیه را مشخص می کند (آب و هوا، سایه، مدت انتظار ) تاریخ پایان و شروع را نیز مشخص می کند ( تاریخی که اطلاعیه می تواند باقی باشد ) متن اطلاعیه را درج می نماید دکمه تائید یا انصراف را انتخاب می نماید.

در منوی اطلاعیه ها : اطلاعیه فایل را انتخاب می نمایند در پنجره باز شده ، ماننده روش اطلاعیه های متنی کاربر یادآوری می شود که حداکثر 10 اطلاعیه را می تواند ثبت نماید . رکوردهای قبلی را ویرایش نماید و یا انها را حذف نماید و رکورد جدید را اضافه نماید. در صورتیکه کاربر از قبل اطلاعیه را ثبت نموده باشد اطلاعیه ها برای کاربر نمایش داده خواهند شد کاربر با کلیک بر اضافه می تواند اطلاعیه فایل خود را در پنجره باز شده وارد نماید در پنجره باز شده کاربر نوع اطلاعیه اموزشی بخشنامه سایرین را انتخاب می نماید. تاریخ شروع و پایان اطلاعیه را درج می نماید. در صورت لزوم توضیحات را نوشته و فایل هایی را که باید ضمیمیه کند را انتخاب می نماید. سیستم قادر خواهد بود که پیش نمایش فایل را برای کاربر ادامه دهد کاربر مجاز به اپلود فایل با فرمت های jpg , png , tax , pdf می باشد. بعد از پایان کار در صورت صحیح بودن موارد تائید را کلیک می نماید.

از منوی اصلی تنظیمات را انتخاب کرده در پنجره باز شده دو نوع تنظیم را کاربر ادمین فراهم است تنظیمات گزارشات، تنظیمات گروه ها و کاربران . تنظیمات گزارشات در پنجره باز شده : تعیین سطوح دسترسی به گزارشات برای کاربر فراهم می آید در این پنجره 3 زیر منو وجود دارد ترتیب این زیر منو ها در تصویر آورده شده است در این بخش می توان اطلاعات خواب کامیون ها را مشخص نمود و نام پایانه ها را انتخاب کرد نوع متن و فایل های که در اطلاعیه ها ثبت شده است را مشاهده و یا حذف نمود.
بارهای آینده را بر حسب نوع بارگیر مورد نیاز مشخص نمود همچنین می توان تمامی واردی که دلخواه نیستند و یا در بازه زمانی مورد نظر نمی باشد را فیلتر نمود این فیلترکردن ها شامل شرکت ها ، بارگیرها ، نوع بار و پایانه می باشد.

از منوی تنظیمات کاربران و گروه :
در این منو به کاربران که شامل شرکت های حمل و نقل و سایر کاربران می باشد نام کاربری اختصاص می یابد تخصیص نام کاربری به فرد عادی و یا کاربر سازمان راهداری می باشد از طرفی کاربران می توانند به صورت گروهی نام کاربری را دریافت نمایند.
در این بخش به کاربران نام کاربری اختصاص داده می شود سطوح دسترسی کاربران با توجه به مسئولیت و اهاف کاری مشخص می شود ، کاربر می تواند حقیقی یا حقوقی باشد همچنین کاربر یا یک کاربر عادی ست و یا کاربر سازمان راهداری است . عضویت کاربر در این خرم مشخص می شود. مشخصات کاربردرج شده و زیر صفحه افراد اضافه شده مشخص می شوند. همچنین در سیستم مشخص می شود که چه کاربری از سیستم استفاده نمود. و کاربر جدیدی را ثبت نموده است

در منوی تنظیمات کاربران گروه سربرگ گروه : امکان ایجاد کاربر برای گروهای مختلفی را میسر می کند. در این سربرگ هنگان ثبت کاربران گروهی جدید عنوان گردد. ایجاد کننده ، ویرایش کننده ، نیز نمایش داده می شود علاوه بر آن سطوح دسترسی برای اجزا و گروه ها نیز از این طریق امکان پذیر است

از منوی اصلی زیرمنوی تغییر رمز عبور : این امکان را به کاربر می دهد که رمز عبور خود را تغییر دهد این روند مانند سایر وب سایتهای معمول امکان پذیر است.

از منوی اصلی زیر منوی گزارشات ، گزارشات متنوعی را برای کاربر نمایش می دهد ، هنگام کلیک بر زیر منوی گزارشات در پنجره بار شده در لیست قابل مشاهده است لیست ثابت و لیست پایانه در لیست ثابت گزارشات درباره بارهای آینده ، اطلاعیه های فایلی ، مبتنی و کاربران انلاین موجود می باشد در لیست پایانه که مخصوص نمایش بارها ی آینده بر موجود در پایانه می باشد لیست متحرکی از بارهای آینده برای کاربران پایانه قابل مشاهده است.

در زیر منوی گزارشات : گزارشات سیستم که پیشتر به آنها اشاره کننده را یکجا جمع نمود. و اطلاعات در خواست را به صورت خلاصه شده از کاربر درخواست می نماید . برای مثال از زیر منوی گزارشات لیست پایانه بارها را به صورت خلاصه و کامل سیستم کلیه اطلاعات مورد نیاز را از کاربر درخواست نمود و کاربر با در اختیار داشتن لیست کلیه پایانه ها ، انواع بار، و نوع بارگیر با درج تاریخ … محل پایانه انواع بارگیر مورد نیاز خود را وارد می نماید و می تواند گزارشات کاملی از بارهای آینده دریافت نماید

تصویر 3-4- منوی گزارشات بارهای آینده[63]

توجه : از راههای ورود به سامانه نام کاربری و شماره کارت هوشمند ذکر شده اما در حال حاضر سیستم بر سیستم صدور کارت هوشمند متصل نشده و عملا این امکان ورود با شماره کارت هوشمند در سامانه وجود ندارد اما برای توسعه آن باید هنگام درج شماره کارت هوشمند سیستم به سیستم صدور کارت هوشمند لینک شد تا درستی شماره وارد شده کارت هوشمند بررسی گردد. در صورتیکه سامانه به سیستم صدور کارت هوشمند لینک گردد نیازی به دستیابی جداگانه ای برای تایید و کارت هوشمند نمی باشد کاربر راننده می تواند با وارد کردن شماره کارت هوشمند از امکانات سایت که برای او تعریف شده است استفاده نماید.
همانطور که بیشتراشاره شد هر کاربر تا توجه به نام کاربر توجه به نام کاربر خود سطوح دسترسی متفاوتی ی را تجربه می نماید که این تعیین سطح دسترسی بر عهده مدیر سیستم می باشد. جایی که کاربر راننده برخی از دسترسی های فیلتر شده اجازه دسترسی دارد.
در صفحۀ اصلی وب سایت کاربر بدون نام کاربری می تواند از همان صفحه اصلی اطلاعاتی را درباره تعداد بارگیری موجود در کشور به تفکیک نوع و استان دریافت نماید . این به افراد کمک می کند تا آگاهی یابد بهتر است چه بارگیری را خریداری نمایند این سیستم می تواند در تصمیم گیری ها نقش موثر و مفیدی را داشته باشد. برای این منظور در صفحۀ اصلی ( بدون نیاز به نام کاربری ) گزینه انواع بارگیری را انتخاب نمود. در صفحه باز شده نوع بارگیری انتخاب کرده و سپس استان مورد نظر را نیز وارد می کند مشاهده را لیک می نماید سیستم تعداد بارگیری های موجود از نوع درخواستی را بر حسب استان مورد درخواست نمایش دهد همچنین سیستم تعداد بارگیر در سطح کشور را نیز نمایش می دهد.

وارد کردن بار توسط صاحبان کالا :

در این بخش کاربر با نام کاربری وارد سیستم شود. نام کاربری اختصاص یا حتی برای کارکنان گمرکات و یا سازمان بنادر و کشتی رانی که مراکز عمده تولید بار می باشند کاربر با ورود به این بخش منوی وارد کردن بار را کلیک می نماید این منو شامل دو بخش می باشد وارد کردن بار و گزارش گیری می باشد با کلیک به وارد کردن کاربر فیلدهای درخواستی را پر می نماید. در صورت صحت اطلاعات وارد شده تایید را کلیک می نماید در صورتیکه بنا به هر دلیلی بارهای وارد شده اشتباه بوده و یا لغو شده باشد در زیر لیستی که کاربر وارد کرده است دکمه حذف را کلیک نموده و بارهای مورد نظر خود را انتخاب و سپس حذف می نماید و در صورت نیاز به اضافه نمودن بار جدید اضافه را کلیک نموده و بارهای جدید را اضافه می نماید.

9-3-4- خلاصه ای از انواع سطوح دسترسی برای کاربران :

انواع کاربران که با این سیستم در ارتباط هستند با این شرح می باشند
1-مدیر سیستم و کارشناس حمل و نقل
2-رانندگان
3-متصدیان شرکت های حمل و نقل
4-صاحبان کالا کاربران گمرکات

حدود دسترسی
موارد حقوقی در سامانه درگاه بار ملی بار باید بر اساس قانون های تجارت الکترونیک پیگیری شود زیرا که حمل بار و صنعت حمل و نقل نقش مهمی در تبادلات اقتصادی کشور ایفا می نمایند. همچنین ورود این سامانه ایجاد یک بازارگاه الکترونیک استفاده از قوانین تجارت الکترونیک می باشد بنابراین جایی که تبادلات مالی باشد حساسیت موضوع و امنیت سامانه ها بسیار ضروری می باشد بنابراین تعیین حدود دسترسی کاربران با توجه به نیازشان به سیستم و حفظ امنیت سیستم بسیار حیاتی و مهم است. در ادامه دسترسی های کاربران مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.
1-مدیر سیستم کارشناس حمل و نقل دسترسی کامل به کلیه بخش های سیستم جهت ثبت اعضای جدید فیلترها وارد کردن اطلاعیه ها ، اعلامیه ها ، گزارشات ، اطلاعات خواب ، انواع بارگیری … و مدیر سیستم یا کارشناس IT سازمان نقشی را که هر مدیر سیستمی در سیستم ایفا می کند را عهده دار می باشد.
2-رانندگان : طریقه دسترسی رانندگان از دو طریق می باشد بدون نام کاربری و یا وارد کردن شماره کارت هوشمند که در این صورت رانندگان می توانند انواع گزارشات ، خواب بارگیرها ، بارهای آینده ، وضعیت آب و هوا ، اطلاعیه ها ، اعلان ها … را مشاهده نمایند اما در صورتیکه راننده قصد رزو بار را داشته باشد حتماً باید از طریق وارد کردن شماره کارت هوشمند خود را وارد سامانه کرد و در غیر این صورت امکان رزو بار بدون وارد کردن شماره کارت

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد پیام کوتاه، سیستم اطلاعاتی، شرکت حمل و نقل Next Entries پایان نامه ارشد درمورد تجارت الکترونیک، پردازش اطلاعات، شرکت حمل و نقل