پایان نامه ارشد درمورد تجارت الکترونیک، پردازش اطلاعات، شرکت حمل و نقل

دانلود پایان نامه ارشد

هوشمند یا نام کاربری میسر نمی باشد.
3-شرکت های حمل و نقل : کاربران شرکت های حمل و نقل نقش پیچیده و مهمی را در این سامانه عهده دار هستند. آنها وظایف کنترل وضعیت بارها وارد شده را بر عهده دارند. بارهایی که گاهی بی دلیل لغو می شوند یا راننده متعهد نمی باشد وظیفه گزارش تخلفات راننده هایی که بار رزو کرده اند. بارهای کنسل شده بدلیل حوادث همه اینها را باید ساماندهی و گزارش نماید. این کاربران نام کاربری و رمز عبور خود را از مدیر سیستم دریافت کرده وحدود دسترسی شان مشخص می کرد. همچنین این کاربران قادر به استفاده از اطلاعات نرم افزارهای رد گیری مبتنی بر GPS می باشند تا هم بتوانند مکان ناوگان خود را دقیق بداند و هم زمان رسیدن ناوگان باری آگاهی یابند.
4-صاحبان کالا :سیستم با اختصاص نام کاربری به صاحبان کالا که عمدتاً کارکنان گمرکات و سازمان بنادر و کشتی رانی هستند این امکان را فراهم می گردد که بارهای و کالاهای عمده که قابلیت برنامه ریزی را از طریق نمایندگان خود وارد سیستم نمایند. وجود چنین نام کاربری بسیار ضروری می باشد زیرا منبع اصلی تولید بار و اطلاع از بار گمرکات و سازمان بنادر و کشتی رانی می باشد بنابراین وارد کردن سیستم بار توسط این افراد بسیار مفید می باشد. و میتواند در رفع پدیده دلال گری موثر باشد .
کاربر شرکت :در مدل بهبود یافته درگاه ملی فرایند رزو بار اضافه خواهد شد این فرایند با وجود سودمندی بسیار که دارد با چالش هایی نیز همراه است. اگر راننده به تعهد خود پایبند نبود چه می شود ؟ راننده ای که بار را رزو کرد. هنگام رسیدن موعد مقرر در پایانه حاضر نیست و بار را تحویل نمی گیرد. در این صورت چرخه حمل ونقل مختل می شود. سیستم برای این مواقع جریمه ای برای کاربر مختلف در نظر می گیرد این راننده تا یک هفته نمی تواند از هیچ پایانه ای و یا دفتری بارنامه دریافت نماید. اما چگونه به سیستم اطلاع داده شود که راننده به تعهد خود پایبند نبود ؟ این کار توسط کاربر متصدی شرکت انجام خواهد شد این کاربر باید پیگیر بارهای رزرو شده باشد سیستم باید قابلیت حسابرسی را داشته باشد برای این منظور باید گزارشی از بارهای رزرو شده داشته باشد از منوی گزارشات گزارشات رزرو بار مشاهده می گردد. بارهای رزرو شده که تا 48 ساعت قبل از موعد مقرر کنسل شده اند نیز در سیستم مشخص می شوند در جلو این بارها در جدول کنسل شد دیده می شود این بارها به خودی خود وارد لیست بارهای موجود خواهد شد لیست بارهای موجود باید بر اساس تاریخ نزدیک ترین زمان بارگیری مرتب شده باشد سیستم بارهایی را که 48 ساعت به زمان موعد بارگیری آنها وقت باقی است را با رنگ قرمز نشان می دهد. این کار مانند الارمی به متصدی شرکت کمک می کند که پیگیر بارها رزرو شده باشد. اما در صورتیکه راننده در موعد مقرر به تعهد خود عمل نکند کاربر باید ازچندین جنبه به این موضوع رسیدگی کند. یکی اطمینان از عدم ورود راننده در موعد مقرر و ردیابی راننده از طریق نرم افزارهای مبتنی بر GPS دوم اعمال جریمه برای راننده متخلف سوم جایگزینی فوری برای حمل بار.کاربر از طریق نرم افزارهای ردیابی مبتنی بر GPS می تواند صحت ادعای راننده در صورتیکه راننده ادعا کند دچار حادثه شده است را ارزیابی نماید. و او را جریمه ننماید اما در صورتیکه راننده بدون دلیل موجه برای رسیدن به مقصد اهمال نماید کاربر باید گزارش این اهمال را در سیستم وارد نموده و به کاربر کارشناس حمل و نقل اطلاع دهد ، کاربر از منوی رزرو بار به بخش اعمال جریمه دسترسی دارد این قسمت کاربر متصددی شرکت شماره کارت هوشمند راننده را وارد سیستم کرده و سیستم از طریق لینک شدن به بارنامه آنلاین راننده متخلف را از گرفتن بارنامه به مدت یک هفته محروم می نماید کاربر همچنین مدت زمان محرومیت را مشخص می کند.
همچنین کاربر باید برای باری که رزرو شده ولی حمل نشده است را در سالن اعلان بار اعلام نماید.
گزارشات رزو بار : در این بخش بارهای رزرو شده با جمله رزرو شده در گزارشات بارها بر آینده نمایش داده می شوند متصدی شرکت حمل و نقل با کلیک رزرو بار می تواند تاریخ رزرو ، نوع بارگیری شماره کارت هوشمند داده شده و … را مشاهده نماید ، کاربر با در اختیار داشتن شماره کارت هوشمند راننده در صورتیکه راننده به تعهد خود عمل ننماید با استفاده از شماره کارت هوشمند او را جریمه می نماید .
-متصدی شرکت بعد از اطمینان از عدم تعهد راننده شماره کارت راننده را به کارشناس حمل ونقل ارسال کرده و کارشناس حمل و نقل اقدام به جریمه می نماید همچنین کاربر شرکت موظف به جایگزینی بارگیر برای بار می باشد.

4-4- نیازهای کارکردی سیستم

نیازهای کارکردی سیستم که در اینجا بیان می شود نیازهای درونی سیستم می باشند نیازهایی که یک دیتا بیس خوب می تواند داشته باشد نیازهایی که نشان دهنده کارایی بالای سیستم باشد. برخی از این نیازها می تواند برای خیلی از سیستم های موجود نیز ضروری باشد برخی از آنها کاملاً اختصاصی برای این سامانه باشند در ادامه نیازهای عملکردی سیستم را بیان می نمایم :
– سیستم باید قادر باشد در محیط وب این ویژگی ها را برای کاربران خود ارائه نماید
– تمامی رکودهای مربوط به شناسایی کاربران را در خود حفظ نماید
– به کاربران بدون داشتن نام کاربری معتبر اجازه ورود به سیستم را ندهد
– نام های کاربردی منحصر به فرد باشد
– دسترسی ها بر طبق نام کاربری مشخص باشد
– کاربران قادر به ارتباط با مدیر سیستم باشند و این ارتباط را از طریق پست الکترونیک فراهم شده باشد
– سیستم قادر باشد به تفکیک و درستی اطلاعات درخواستی کاربران را بنا به سطوح دسترسیشان در اختیار آنها قرار دهد.
– سیستم قادر به پردازش اطلاعات و دیتاها در زمانی کمتر از 1 ثانیه باشد
– سیستم امکانات جستجوی سریع برای کاربران فراهم نماید
– سیستم قادر باشد گزارشات مربوط را در صورت دلخواه کاربر چاپ نماید
– سیستم به راحتی قادر به ارائه گزارشات در قالب فایل های exls,word باشد
– سیستم قادر باشد گزارشات را طبقه بندی شده ارائه نماید
– سیستم از اعلامیه های مورد نیاز کاربران بدون نیاز به LOGIN در اختیار کاربران قرار گیرد.
– سیستم قادر به نمایش آخرین استفاده کاربران عضو از سیستم باشد
– کاربر قادر باشد امور مربوط به رزو بار خود را پیگیری نماید
– کاربر قادر باشد امور مانند رزو قبل از 48 ساعت به زمان بارگیری را انجام دهد
– استفاده سریع و راحت از منوهای سیستم برای هر کاربری با توجه به سطوح دسترسی میسر بود و استفاده از منوها پیچیده نباشد ( زیرا کاربران این سیستم ممکن است سطح سواد بالایی برخوردار نباشند )
– سیستم قادر باشد اطلاعات و سوابق رانندگان ، سوابق رزو بار ، حمل بار مواد در خود نگهداری کند
– سیستم گزارشاتی از قبیل مسیرهای حمل بار دفعات استفاده از راننده از برنامه رزو بار ، تخلفات راننده را ارائه نماید
– سیستم قادر باشد کاربر را از هر منویی که در آن قرار دارد به صفحه اصلی باز گرداند.
– سیستم قادر باشد اطلاعات سیستم های مبنی بر GPS را در خود جای دهد و از آنها استفاده نماید
– سیستم باید قادر باشد فواصل شهرهای هر استان از مبدأ را ارائه دهد
– سیستم قادر باشد اطلاعات با شهرهایی که تا 200 کیلومتر از شهر انتخابی فاصله دارند را نمایش دهد
– سیستم قادر باشد فابل هایی با فرمت PDF,TIF,JPGرا آپلود نماید
– امکان نمایش لیست متحرک را داشته باشد
– با سیستم های بیرونی تعامل داشته باشد
– این سیستم باید با سیستم بارنامه آنلاین در تعامل باشد
– این سیستم باید با نرم افزار های مبتنی بر GPS در تعامل باشد
– سیستم قادر باشد بعد از ثبت رزو بار به کاربر کد رهگیری 10 کارکتری ارائه نماید
– کد رهگیری 10 کارکتری باید حاوی اطلاعات کامل رزو بار و همچنین اطلاعات تاریخ رزو نیز باشد
– سیستم قادرباشد بعد از ثبت رزو توسط کاربر برای کاربر پیام کوتاهی مبنی بر اطلاعات رزرواسیون ارسال نماید
– سیستم قادر به نمایش پیام های هشدار به کاربر در صورت درج ، غلط اطلاعات در سیستم باشد.
– سیستم بعد از درج اطلاعات پیش نمایش را برای کاربر نشان دهد و سپس کاربر ثبت را کلیک نماید.
– سیستم قار باشد بر اساس قوانین سازمان راهداری عملیات ها را انجام دهد
– سیستم قادر باشد رانندگان و کاربران را که محروم شده اند را شناسایی و از ارائه که خدمات به آنها جلوگیری نماید.

1-4-4- نیازهای DATA BASE

– وجود تقویم هایی برای درج تاریخ
– تکمیل بودن دیتا بیس سیستم بطوریکه نام کلیه استانها به همراه شهرستان های آنها در سیستم موجود باشد
– سیستم قادر باشد دردیتا بیس خود کلیه بارها و کالاها را به تفکیک داشته باشد
– سیستم باید قادر به ارائه نوع بارگیرها به تفکیک باشد
– قابلیت چاپ گزارش در منو ها برای کاربر وجود داشته باشد
– در دیتا بیس سامانه کلیه پایانه ها وجود داشته باشد
– سیستم قادر باشد شماره کارت هوشمند راننده متخلف را ثبت نموده و آن را برای سوابق بعدی و اعمال جریمه حفظ نماید
– سیستم باید سوابق استفاده هر کدام از کاربران را از سیستم نگهداری و در صورت لزوم گزارش گیری نماید
– دیتا بیس سامانه باید کلیه شرکتهای حمل و نقل سراسر کشور به همراه کد آنها در خود جای دهد
– دیتا بیس سامانه باید انواع بارگیرها به تفکیک نوع استان را در خود داشته باشد بهتر است برای این منظور از دیتا بیس های سازمان راهداری استفاده نمود
– امکان گزارش گیری از سیستم بر اساس تاریخ وجود داشته باشد
– سیستم قادر باشد شماره کارت هوشمند متخلف را شناسایی و از ارائه خدمات به آن جلوگیری نماید
– وجود سرورهایی که قوانین سازمان در آن تعریف شده باشند.
– سیستم قادر باشد بازدیدهای روزانه و بازدیدهای کلی از وب سایت را نمایش دهد همچنین تعداد اعضای برخط را نمایش دهد
– سیستم قادر باشد تاریخ و زمان لحظه ای ورود به سیستم را نمایش دهد
– هنگام ورود با نام کاربری سیستم قادر به نمایش نام کاربری کاربر جاری در بالای صفحه باشد.

2-4-4-نیازهای خارجی سیستم :

این سیستم باید بتواند با چندین سیستم در ارتباط باشد و ارتباطات صحیحی را برقرار نماید این سیستم شامل نرم افزار های MICROSOFTE OFFICE , صدور کارت هوشمند , بارنامه آنلاین ، نرم افزارهای مبتنی بر GPS در تعامل باشد زیرا که استعلام بسیاری از موارد کاربردی در این سیستم از طریق سیستم های مذکور انجام پذیر است.
-سیستم باید کلیه قوانین سیستم های تحت وب را مطابق با استانداردهای موجود رعایت نماید.
-کلیه قوانین و مقررات تجارت الکترونیک باید رعایت کرد.
-سیستم باید برای کاربران گمرکات و سازمان بنادر نام کاربر را اختصاص می دهد
-سیستم قادر باشد به وب سایت هایی هواشناسی لیک بوده و گزارشات مربوط را برای کاربران نمایش دهد.

5-4- نیازهای غیر کارکردی (امنیت , سرعت و دقت )

این وب سایت برای ساماندهی به وضعیت حمل و نقل طراحی شده است و اصول تجارت الکترونیک را باید رعایت نماید بنابراین از این وب سایت انتظار می رود که در هنگام استفاده کاربر امنیت ، سرعت دقت ، پشتیبانی ، رعایت استانداردها را فراهم نماید. لذا به همین منظور تدابیری به این شرح اتخاذ شده است. جهت اطمینان از متعهد بودن راننده نسبت به بار رزرو شده سیستم از کاربر به شماره کارت هوشمند معتبر دریافت می نماید. سیستم با ضریب امنیتی بالایی به سیستم استعلام کارت هوشمند اتصال یافته و وارد شده را استعلام می نماید.
-سیستم به راحتی حدود دسترسی هر کاربر مشخص کرد. و امکان استفاده از سیستم توسط را از بین می برد.
-هنگام رزور بار به کاربر رهگیری 10کارکتری داده می شود که این کد رهگیری با امنیت بالا تولید شده و امکان جعل یا دستکاری را ندارد.
-رمز عبوری که سیستم از کاربر می پذیرد باید 10 کارکتری و ترکیبی از حروف و اعداد باشد.
-اطلاعات دریافتی از کاربران باید صورت کاملا محرمانه نگهداری شود و امکان دسترسی افراد غیر به این اطلاعات ممکن نباشد.
-سیستم موظف است از حقوق افراد و

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد تجارت الکترونیک، فرهنگ سازی، سیستم کار Next Entries پایان نامه ارشد درمورد علوم کامپیوتری، پیام کوتاه، حریم خصوصی