
پراکندگی
شاخص های توزیع
نما
میانه
میانگین
دامنه تغییرات
واریانس
انحراف معیار
خطای معیار
ضریب کجی
ضریب کشیدگی
محصول
33/2
44/2
45/2
22/2
29/0
54/0
06/0
34/0-
86/0-
در جدول شماره 2 شاخص های توصیفی مربوط به عنصر محصول به تفکیک بررسی شده است و مقادیر بدست آمده در جدول نشان داده شده است.
در نمودار شماره 4 داده های مربوط به عنصر محصول بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف آنالیز شده و چون مقدار P بدست آمده از 01/0 بیشتر است، پس توزیع فوق نرمال است و می توان از آزمون های پارامتریک جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده نمود. این نتایج در نمودار شماره 4 به تصویر کشیده شده است.
نمودار شماره 4- نمودار مربوط به نرمال بودن داده های مرتبط با عنصر آمیخته بازاریابی « محصول » بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف
جدول شماره 3- توصیف آماری مرتبط با عنصر آمیخته بازاریابی « مکان »
سطح
شاخص های گرایش مرکزی
شاخص های پراکندگی
شاخص های توزیع
نما
میانه
میانگین
دامنه تغییرات
واریانس
انحراف معیار
خطای معیار
ضریب کجی
ضریب کشیدگی
مکان
2
15/2
15/2
2
24/0
49/0
05/0
08/0-
77/0-
در جدول شماره 3 شاخص های توصیفی مربوط به عنصر مکان به تفکیک بررسی شده است و مقادیر بدست آمده در جدول نشان داده شده است.در نمودار شماره 5 داده های مربوط به عنصر محصول بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف آنالیز شده و چون مقدار P بدست آمده از 01/0 بیشتر است، پس توزیع فوق نرمال است و می توان از آزمون های پارامتریک جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده نمود. این نتایج در نمودار شماره 5 به تصویر کشیده شده است.
نمودار شماره 5- نمودار مربوط به نرمال بودن داده های مرتبط با عنصر آمیخته بازاریابی « مکان »
بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف
جدول شماره 4- توصیف آماری مرتبط با عنصر آمیخته بازاریابی « ترویج »
سطح
شاخص های گرایش مرکزی
شاخص های پراکندگی
شاخص های توزیع
نما
میانه
میانگین
دامنه تغییرات
واریانس
انحراف معیار
خطای معیار
ضریب کجی
ضریب کشیدگی
ترویج
88/1
87/1
97/1
2
21/0
45/0
05/0
38/0
15/0
در جدول شماره 4 شاخص های توصیفی مربوط به عنصر ترویج به تفکیک بررسی شده است و مقادیر بدست آمده در جدول نشان داده شده است.
در نمودار شماره 6 داده های مربوط به عنصر محصول بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف آنالیز شده و چون مقدار P بدست آمده از 01/0 بیشتر است، پس توزیع فوق نرمال است و می توان از آزمون های پارامتریک جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده نمود. این نتایج در نمودار شماره 6 به تصویر کشیده شده است.
نمودار شماره 6- نمودار مربوط به نرمال بودن داده های مرتبط با عنصر آمیخته بازاریابی « ترویج »
بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف
جدول شماره 5- توصیف آماری مرتبط با عنصر آمیخته بازاریابی « قیمت »
سطح
شاخص های گرایش مرکزی
شاخص های پراکندگی
شاخص های توزیع
نما
میانه
میانگین
دامنه تغییرات
واریانس
انحراف معیار
خطای معیار
ضریب کجی
ضریب کشیدگی
قیمت
33/1
38/1
53/1
67/1
15/0
39/0
04/0
6/1
26/2
در جدول شماره 5 شاخص های توصیفی مربوط به عنصر قیمت به تفکیک بررسی شده است و مقادیر بدست آمده در جدول نشان داده شده است.
در نمودار شماره 7 داده های مربوط به عنصر قیمت بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف آنالیز شده و چون مقدار P بدست آمده از 01/0 بیشتر است، پس توزیع فوق نرمال است و می توان از آزمون های پارامتریک جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده نمود.
این نتایج در نمودار شماره 7 به تصویر کشیده شده است.
نمودار شماره 7- نمودار مربوط به نرمال بودن داده های مرتبط با عنصر آمیخته بازاریابی « قیمت »
بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنوف
جدول شماره 6- بررسی عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی
سطوح
میانگین
محصول
45/2
مکان
15/2
ترویج
97/1
قیمت
53/1
با بررسی داده های مربوط به چهار عنصر آمیخته بازاریابی و تأکید بر میانگین های بدست آمده از هر کدام، می توان گفت که از بین عناصر چهارگانه بیشترین سهم مربوط به «محصول» با 30% ، پس از آن «مکان» با 27% ، سپس «ترویج» با 24% و در نهایت «قیمت» با 19% می باشد که مجموعاً تشکیل دهنده وضعیت آمیخته بازاریابی در لیگ برتر بسکتبال کشور می باشند.(جدول شماره 6 بر اساس داده های جمع آوری شده از کلیه آزمودنی ها بدست آمده است)
نمودار شماره 8- بررسی عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی
جدول شماره 7- شاخص های توصیفی عنصر آميخته بازاريابي «محصول» از دیدگاه آزمودنی ها
گویه
بسیار کم
(1)
کم
(2)
متوسط (3)
زیاد
(4)
بسیار زیاد (5)
میانگین
اولویت
1- نقش آرم مناسب برای باشگاه در لیگ برتر
14
25
14
19
–
5278/2
5
2- تعداد مسابقات در لیگ برتر (تنوع و تعدد محصول)
2
25
24
21
–
8889/2
3
3- برگزاری مسابقات لیگ به صورت مطلوب (مناسب)
6
14
23
23
6
1250/3
2
4- شناخت نیازها ، معیارها و انتظارات تماشاگران مسابقات لیگ (مطالعات نیازسنجی)
21
26
20
5
–
1250/2
6
5- ارائه خدمات کیفی به تماشاگران مسابقات لیگ (بر اساس نیازها، انتظارات و درآمد تماشاگران)
20
27
23
2
–
0972/2
7
6- فراهم سازی تسهیلات و امکانات ارائه بلیط مسابقات لیگ مطابق با نیازها و میل تماشاگران (فروش اینترنتی بلیط و …)
39
20
11
2
–
6667/1
9
7- بهره گیری از مربیان و بازیکنان برجسته به منظور افزایش کیفیت مسابقات لیگ
4
5
33
23
7
3333/3
1
8- فراهم نمودن توزیع یا فروش اجناس (البسه، کلاه، پرچم و …) با آرم تیم های شرکت کننده در مسابقات لیگ
31
26
10
5
–
8472/1
8
9- سازماندهی مناسب عوامل اجرایی باشگاه های شرکت کننده در مسابقات لیگ (عوامل مرتبط با مدیریت، سازماندهی کارکنان، و وحدت نظر مدیران)
5
29
27
11
–
6111/2
4
همانطور که در جدول شماره 7 ملاحظه می شود شاخص های تشکیل دهنده عنصر محصول به ترتیب اولویت های زیر را از دیدگاه آزمودنی ها به خود اختصاص داده اند :
1- بهره گیری از مربیان و بازیکنان برجسته به منظور افزایش کیفیت مسابقات لیگ
2- برگزاری مسابقات لیگ به صورت مطلوب (مناسب)
3- تعداد مسابقات در لیگ برتر (تنوع و تعدد محصول)
4- سازماندهی مناسب عوامل اجرایی باشگاه های شرکت کننده در مسابقات لیگ (عوامل مرتبط با مدیریت، سازماندهی کارکنان، و وحدت نظر مدیران)
5- نقش آرم مناسب برای باشگاه در لیگ برتر
6- شناخت نیازها ، معیارها و انتظارات تماشاگران مسابقات لیگ (مطالعات نیازسنجی)
7- ارائه خدمات کیفی به تماشاگران مسابقات لیگ (بر اساس نیازها، انتظارات و درآمد تماشاگران)
8- فراهم نمودن توزیع یا فروش اجناس (البسه، کلاه، پرچم و …) با آرم تیم های شرکت کننده در مسابقات لیگ
9- فراهم سازی تسهیلات و امکانات ارائه بلیط مسابقات لیگ مطابق با نیازها و میل تماشاگران (فروش اینترنتی بلیط و …)
جدول شماره 8- شاخص های توصیفی عنصر آميخته بازاريابي «مکان» از دیدگاه آزمودنی ها
گویه
بسیار کم
(1)
کم
(2)
متوسط (3)
زیاد
(4)
بسیار زیاد (5)
میانگین
اولویت
10- وضعیت ایمنی اماکن برگزاری مسابقات لیگ (ورود و خروج، اسکان تماشاچیان)
9
21
31
11
–
6111/2
2
11- مدیریت صحیح سالن های محل برگزاری مسابقات لیگ
13
17
38
4
–
4583/2
3
12- تعیین مکان و امکانات مناسب برای حضور بانوان هوادار در سالن های مسابقات لیگ
23
22
12
12
3
3056/2
4
13- ارائه تسهیلات مورد نیاز تماشاچیان در سالن ها و اماکن محل برگزاری مسابقات لیگ (سرویس های بهداشتی مناسب، پارکینگ، فروشگاه های مواد غذایی)
17
30
23
2
–
1389/2
6
14- وجود مکان هایی برای تبلیغات در فضاهای سالن های محل برگزاری مسابقات لیگ
6
23
33
10
–
6528/2
1
15- مجهز بودن سالن ها و اماکن برگزاری مسابقات لیگ به تکنولوژی جدید
16
22
32
2
–
2778/2
5
16- سهولت دسترسی و تردد به سالن ها و اماکن برگزاری مسابقات لیگ
6
26
27
13
–
6528/2
1
17- وجود تالار و موزه افتخارات باشگاه در کنار سالن اختصاصی باشگاه برای بازدید هواداران
48
15
5
4
–
5139/1
7
18- بهره گیری از آژانس های واسطه در توزیع بلیط مسابقات لیگ
50
13
5
4
–
4861/1
9
19- وجود صندلی های شماره دار در سالن
49
10
13
–
–
5000/1
8
همانطور که در جدول شماره 8 ملاحظه می شود شاخص های تشکیل دهنده عنصر مکان به ترتیب اولویت های زیر را از دیدگاه آزمودنی ها به خود اختصاص داده اند :
1- وجود مکان هایی برای تبلیغات در فضاهای سالن های محل برگزاری مسابقات لیگ و سهولت دسترسی و تردد به سالن ها و اماکن برگزاری مسابقات لیگ (به طور مشترک)
2- وضعیت ایمنی اماکن برگزاری مسابقات لیگ (ورود و خروج، اسکان تماشاچیان)
3- مدیریت صحیح سالن های محل برگزاری مسابقات لیگ
4- تعیین مکان و امکانات مناسب برای حضور بانوان هوادار در سالن های مسابقات لیگ
5- مجهز بودن سالن ها و اماکن برگزاری مسابقات لیگ به تکنولوژی جدید
6- ارائه تسهیلات مورد نیاز تماشاچیان در سالن ها و اماکن محل برگزاری مسابقات لیگ (سرویس های بهداشتی مناسب، پارکینگ، فروشگاه های مواد غذایی)
7- وجود تالار و موزه افتخارات باشگاه در کنار سالن اختصاصی باشگاه برای بازدید هواداران
8- وجود صندلی های شماره دار در سالن
9- بهره گیری از آژانس های واسطه در توزیع بلیط مسابقات لیگ
جدول شماره 9- شاخص های توصیفی عنصر آميخته بازاريابي «ترویج» از دیدگاه آزمودنی ها
گویه
بسیار کم
(1)
کم
(2)
متوسط (3)
زیاد
(4)
بسیار زیاد (5)
میانگین
اولویت
20- نقش نام و آرم مناسب و جذاب برای مسابقات لیگ در جهت ایجاد انگیزه و احساسات مثبت
19
31
22
–
–
0417/2
4
21- نقش نام و آرم جذاب برای باشگاه های لیگ در ایجاد انگیزه و احساسات مثبت
17
42
13
–
–
9444/1
5
22- نقش روابط عمومی در برقراری ارتباط مؤثر با کلیه ذینفعان لیگ
13
28
31
–
–
2500/2
3
23- بهره گیری از شخصیت های مهم به منظور صحه گذاری و تأیید تیم های شرکت کننده در مسابقات لیگ
12
29
27
4
–
3194/2
2
24- گسترش پوشش خبری و رسانه ای مسابقات لیگ
11
23
28
10
–
5139/2
1
25- نقش تصویب و اجرای قانون رعایت کپی رایت باشگاه های شرکت کننده در لیگ
29
33
10
–
–
7361/1
6
26- قرارداد با شرکت های خصوصی تلفن همراه جهت ارسال نتایج بازی ها از طریق sms
49
11
12
–
–
4861/1
7
27- ارائه البسه ورزشی و اجناس تبلیغاتی منقوش به آرم باشگا ها یا سازمان لیگ به طور رایگان
43
23
6
–
–
4861/1
7
همانطور که در جدول شماره 9 ملاحظه می شود شاخص های تشکیل دهنده عنصر ترویج به ترتیب اولویت های زیر را از دیدگاه آزمودنی ها به خود اختصاص داده اند :
1- گسترش پوشش خبری و رسانه ای مسابقات لیگ
2- بهره گیری از شخصیت های مهم به منظور صحه گذاری و تأیید تیم های شرکت کننده در مسابقات لیگ
3- نقش روابط عمومی در برقراری ارتباط مؤثر با کلیه ذینفعان لیگ
4- نقش نام و آرم مناسب و جذاب برای مسابقات لیگ در جهت ایجاد انگیزه و احساسات مثبت
5- نقش نام و آرم جذاب برای باشگاه های لیگ در ایجاد انگیزه و احساسات مثبت
6- نقش تصویب و اجرای قانون رعایت کپی رایت باشگاه های شرکت کننده در لیگ
7- قرارداد با شرکت های خصوصی تلفن همراه جهت ارسال نتایج بازی ها از طریق sms و ارائه البسه ورزشی و اجناس تبلیغاتی منقوش به آرم باشگا ها یا سازمان لیگ به طور رایگان (به طور مشترک)
جدول شماره 10- شاخص های توصیفی عنصر آميخته بازاريابي «قیمت» از دیدگاه آزمودنی ها
گویه
بسیار کم
(1)
کم
(2)
متوسط (3)
زیاد
(4)
بسیار زیاد (5)
میانگین
اولویت
28- تعیین شاخص های قیمت گذاری واقعی باشگاه های لیگ به منظور مشخص شدن ارزش واقعی باشگاه
