پایان نامه ارشد درمورد انقلاب اسلامی، فرهنگ دینی، اندیشه اسلامی، شورهای اسلامی

دانلود پایان نامه ارشد

شیعه وارد مرحله تعمیق و ثبات اندیشه مترقّی دینی خود شده است، نگاهی دقیق به قوت ها، ضعف ها و اهداف روحانیت ایران، خواهد توانست ضمن ارائه الگویی مناسب، جامعه ما را در سال های پیش‌رو از روحانیونی به ‌مراتب ‌آگاه‌تر و هماهنگ‌تر با مقتضیات و نیازها بهره‌مند سازد.
حراست از ساختارها و مفاهیم دین و تبیین و ترویج آن در سطوح مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد، از مهمترین رسالت این قشر است.
ساماندهی و تبیین معارف دینی با در نظر گرفتن مقتضیات زمان و نیازهای نوین، ترویج و تبلیغ پیام های دین به مخاطبان، حراست از چارچوب و اصول دین در نظر و عمل و زدودن خرافه‌ها و پیرایه‌های موهوم از آن، تلاش برای ایجاد زمینه مساعد در راستای تحقق اهداف دین و اقامه شعائر اسلامی در زندگی فردی و اجتماعی و زمینه‌سازی برای ظهور مهدی موعود(عج) و تحقق حكومت جهانی آن حضرت(عج)، از اهداف مشترک روحانیون حوزه های علمیه می باشد.
1-2-1-2-2-تعریف روحانی
استفاده از عنوان روحانی برای فرد دارنده رسالت و اهداف مذکور، بی‌ارتباط با تفكر و مشی این فرد نیست. در این عنوان، همسو با معنای لغوی آن، پرهیز از دنیاگرایی و اشتیاق به امور معنوی و روحانی در زندگی فردی و اجتماعی شخص دارنده آن، جزء مختصّات ذاتی فرد، قلمداد می‌شود كه در صورت از میان ‌رفتن این خصیصه در یك شخص روحانی (به هر دلیل) عملاً فرد مزبور از مسئولیت مقتضی اطلاق این عنوان خلع می‌شود. بر این ‌اساس روحانی، فردی است كه در محدوده پیگیری اهداف مورد اشاره حركت و تلاش كرده و دارای ویژگی های معنوی و اخلاقی برجسته باشد.
2-2-1-2-2-اقتدار روحانیت
واضح است که جمع تقوا و دانائی، قدرت بی نظیری ایجاد می کند؛ در طول تاریخ ما شاهد حماسه های بزرگی از رویاروئی روحانیون بی ثروت و بی سلاح، با ظالمان ثروتمند و برخوردار از پشتوانه فیزیکی و تسلیحاتی بوده ایم که بی تردید انقلاب اسلامی یکی از مهمترین آنها به شمار می رود قدرت یک روحانی نه به حکومت متصل است و نه به ثروت ثروتمندان؛ بلکه قدرت این قشر، صرفاً از محل تقوا، دانائی و انتساب شان به خداوند متعال، نشات می گیرد.
این همان قدرتی است که باید به درستی شناخته شود و از آن به موقع در مسیر تحقق اهداف متعالی اسلام استفاده گردد. باید توجه داشت که در مقابل این قدرت بی نظیر هیچ قدرتی نمی تواند ایستادگی کند. (غلامی، 1384، 63)
3-2-1-2-2-نقش روحانیت در ایجاد قدرت نرم
حضور روحانیون در مبارزات سیاسی و مبارزاتی بر کسی پوشیده نیست و روحانیت امتحان خود را در جنگ سخت پس داده و امروزه به دلیل جنگ نرم دشمن علیه نظام اسلامی، بر همه فرض است که در این نوع جنگ هم حضور فعال داشته باشد.
روحانی و طلبه ای که فقط حرف نمی زند، بلکه پیشاپیش دیگران حرکت می کند، به مراتب تاثیر بیشتری در تبلیغ خواهد داشت چون امروزه نمی شود دم از حقیقت زد و برای آن، جعل و تلاش عملی و نظری نکرد.
امروزه ضرورت جهادگر بودن روحانی بر کسی پوشیده نیست. روحانی اگر وارد عرصه سیاست نشود، گرفتار ذلّت خواهد شد.لذا حضور آنها در عرصه سیاستگذاری، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
عرصه نبرد، امروز سلاحش، آر پی جی و تفنگ و … نیست؛ امروز، دشمن با جنگ نرم است که حمله می کند و باید برای دفاع از این نوع جنگ آماده بود؛ امروزه ده ها کانال ماهواره ای و ده ها هزار سایت، علیه مبانی اسلام و انقلاب، فعالیت مستمر دارند.
جنگ نرم فقط این نیست که دشمن به ما حمله کند و ما دفاع کنیم؛ وقتی یک مبلّغ دین و مسلط به مبانی جنگ نرم، قدرت نرم خود را افزایش دهد؛ می تواند افکار را تحت تاثیر قرار دهد.
و حتی در اثبات این مدعی می توان به دستگاه های رسانه ای دشمن اشاره کرد که هجوم خود را علیه شیعه به کار بردند و می برند و این نشان از قدرت نرم اسلام است. (رحیم پور ازغدی،1390)

4-2-1-2-2-وظایف روحانیون
هر یک از روحانیون، وظایف اساسی دارند که در ذیل به عمده ترین وظایف آنها اشاره می شود:
1-4-2-1-2-2-تبیین مکتب
برای تبیین مکتب، دو مسئولیت بزرگ بر دوش مبلّغ سنگینی می کند که بدون تحمل این دو مسئولیت و انجام آن ها، نمی توان مکتب را آن چنان که شایسته است تبیین کرد.

الف: شناخت مکتب
کسی میتواند یک مکتب را تبیین کند که حقیقتاً آن را شناخته و بدون تحریف به مردم عرضه کند.
ارائه مکتب به صورت تحریف شده و با تساهل و تسامح، روح جرئت و جسارت برای گناه و لغزش را در مردم می پرورد.
ارتقاء سطح دانش مردم از یک سو و سیل شبهاتی که از سوی مغرضین جریان یافته است از سوی دیگر، وظیفه روحانیون را در شناخت دقیق اصول و فروع دین و شبهات مطرح شده درباره دین و معارف الهی، سنگین تر کرده است. امروز جوان تحصیل کرده، انتظار دارد که روحانی، پاسخگوی پرسش ها و ابهام های او باشد.

ب: ارتباط با مردم
در وسائل الشیعه، ضمن بحث حج، آداب معاشرت مطرح شده است. مطالعه «آداب العشره » می تواند مبلّغ را در نحوه ارتباط با مردم، در مسافرت ها، رفت و آمدها و… یاری دهد. مبلّغ باید بخشی از وقت خود را برای حل مشکلات مردم قرار دهد و با آنان ارتباطی قوی داشته باشد.
مردم، هر یک از روحانیون را نمادی از حوزه علمیه دانسته و خصلت های بزرگان حوزه را در چهره آنان متبلور می بینند. بنابراین رسالت مبلغان دینی بسیار سنگین است. اینان نمایندگان تمام عیار حوزه کهن علمی شیعه و بزرگانی چون شیخ عبد الکریم حائری، آیت الله بروجردی و مراجع و بزرگان و اساتید اخلاق حوزه اند و باید با تبیین درست مکتب، حق نمایندگی را به خوبی ادا نمایند.

2-4-2-1-2-2-مرزبانی
امام صادق(ع) فرمودند:«علماء شیعتنا مرابطون» (علمای شیعه ما، مرزبان هستند). (شیخ طبرسی، 8،1403)
روحانیت دنیای اسلام بویژه عالمان شیعه امروز در یکی از حساسترین مقاطع تاریخی حیات خویش قرار دارند. و با یکی از دشوارترین مسئولیتهای خویش روبرو هستند. روحانیت مرزبان اندیشه اسلامی و ایمان و حیات معنوی امت اسلامی است و هرچه این هجوم بیشتر ومتنوعتر و پیچیدهتر و با ابزارهای جدیدتری همراه باشد، دفاع سختتر و مشکلتر میشود و برنامهریزی و هماهنگی و مهندسی و هوشیاری بیشتری میطلبد.
از جمله این هجوم ها می توان به اندیشه های انحرافی، ابتذال اخلاقی، هجوم فرهنگی و اقتصادی و سیاسی، هجوم رسانه های بیگانه و تکنولوژی های نوین، اشاره نمود.
عالمان دینی علاوه بر تبیین مکتب، باید با هوشیاری کامل متوجه خطراتی که ممکن است از بیرون، دین مسلمانان را تهدید کند، باشند. همان گونه که یک سرباز در مرزهای جغرافیایی با تمام وجود دشمن را می پاید، مبلغ دینی نیز باید در محل تبلیغ خود هر نغمه و سخن جدیدی که ساز شـد، آن را علّت یابی و دنبال کند؛ که از کجا و به چه منظوری آمده و چه نقشه ای در کار است.
دشمنان دنیای اسلام اندیشه و اخلاق اسلامی را هدف گرفته و به نشر شبهه می پردازند و افکار انحرافی خود را به وسیله رسانه های نوین به دنیا تزریق می کنند تا چهره اسلام را مخدوش و ارزش های الهی را کم رنگ نمایند.
آنها مدیریت اسلامی را زیر سوال برده و به دلیل نا آگاهی مردم نسبت به بعضی علوم و اندیشه ها، مغلوب این نیرنگ ها و تزویرها می شوند. متاسفانه به دلیل نامحسوس بودن هجمه نرم، ما از شهرهایی، به عنوان جنگ زده، یاد می کنیم که آثار تخریب جنگ سخت بر آن هویداست و از اثرات جنگ نرم، که بسیاری از ممالک و بلاد اسلامی، خصوصاً شیعی مشهود است، غافل ماندیم. یکی از آنها گسترش فرهنگ غرب در بلاد اسلامی است که متاسفانه بر بسیاری از کشورهای اسلامی سایه گسترانیده است. آنها از هیچ کوششی در جهت این تخریب دریغ نمی ورزند و با سیاست گذاری و برنامه ریزی و تلاش شبانه روزی، به کمک رسانه، مشغول هستند.
امروزه خاکریز جنگ نرم، در افکار و اذهان مردم است و جنگ بین اسلام و کفر در آن در جریان است. امروزه سیاستگذاری های فرهنگی و اقتصادی و کفر و نفاق و همه و همه، به وسیله رسانه صورت می گیرد. و در دنیای صنعت و تکنولوژی، هزاران کشته بر خاک افتاده اند و منتظر قیام فرزندان اسلام هستند تا شاید آنها بپا خیزند و صنایع و تکنولوژی مسلمین را احیا کنند.
برای پیروزی در این نبرد رسالتی سنگین و دشوار بر دوش رهبران فکری فرهنگی دنیای اسلام قرار دارد. عالمان دین و روشنفکران دنیای اسلام مدیران رسانه های مسلمانان و احزاب و نهادهای برخواسته از اهداف الهی و مکتبی می دانند که امروز بیش از پیش به مدیریت فرهنگی نیاز داریم و باید با سلاح دشمن وارد جنگ شویم و با استفاده از رسانه و هنر در برابر هجوم های آنان مقاومت کنیم.
یک روحانی به عنوان عالم دین، می تواند ضمن یادگیری اصول مدیریت فرهنگی با حضور موثر در رسانه ها، نقش مهمی را ایفا کند.
عمده ناکامی ها و شکست های مسلمین، ریشه در اندیشه و اخلاق گروه های تاثیرگذار اجتماعی و در راس آنها عالمان و حاکمان، دارد.
روحانیون در ارائه اندیشه اسلامی می کوشند و حاکمان مکتبی در اجرای قوانین الهی تلاش میکنند. امروزه جنگ ما، جنگ اندیشه است و به مراتب رسالت روحانیت مهمتر از حاکمان است. اینان باید مبانی و معارف اسلام را در مرحله تئوری و نظری، عمیق استنباط کنند و درست ابلاغ نمایند.
اگر حوزهها و روحانیت به طور عام در شناخت و معرّفی و ابلاغ اندیشه قرآنی و سیره عترت علیهم السلام کوتاهی کنند و به هر دلیل در برابر منکرات محلّی و منطقه ای و جهانی، روشنگری و افشاگری و مقاومت نکنند و در اصلاح مواضع مردم و مسئولان نکوشند و یا خدای نکرده دولت ها و دولتمردان به جای حرکت در چهارچوب قرآن و حدیث، فلسفه ها و مکاتب فکری، فرهنگی بیگانه را در میدان اقتصاد و سیاست و فرهنگ و بهداشت و هنر و ورزش مقدّس شمارند و نظریه های بشری را بر وحی آسمانی مقدّم دارند، روزگار ضعف و نابسامانی و فساد و فقر و مرگ جامعه اسلام فرا می رسد.
رسول گرامی صلی الله علیه و آله فرموده است: «صِنْفان مِنْ اُمَّتی اِذا صَلُحا صَلُحَتْ اُمَّتی وَ اِذا فَسَدا فَسَدَتْ اُمَّتی، قیلَ: یا رَسُولَ اللّه وَ مَنْ هُمْ قالَ: اَلْفُقَهاءُ وَالاُمَراءُ» (دو گروه از امت من وقتی شایسته باشند، امتم خوب و صالح خواهند بود و زمانی که پلید باشند، امتم بد و ناصالح خواهند بود. گفتند: اینان کیانند؟ فرمود: عالمان و امیران). (جامع الاحادیث،93،1380)
منظور از عالمان و امیران، کارشناسان فرهنگی و رهبران فکری امّت هستند که روحانیون سردمدار این قشر از مردم هستند.
بدون شك در شرایط فعلی، روحانیت شیعه در یك موقعیت استثنایی قرار گرفته و به نظر می‌رسد فرصت های موجود و پیش‌رو قابل‌توجه‌تر از تهدیدات می‌باشد؛ بدین‌معنا كه پیروزی انقلاب اسلامی از یك سو و رویكرد جهانی به اسلام از دیگر سو، زمینه تحقق اهداف اسلام را فراهم كرده است. لذا پاسخگویی به تازه‌ترین مسائل و پرسش هایی كه تحولات سریع حوزه دانش و فناوری نیز بیش ‌از پیش بر دامنه آن افزوده است، به‌علاوه كمك به توسعه جهانی اسلام حقیقی با شعار منطق و صلح از مهم‌ترین وظایف كنونی روحانیت قلمداد می‌شود. در چنین موقعیتی هرگونه كوتاهی و تاخیر از سوی روحانیون غیرقابل توجیه و جبران‌ناپذیر خواهد بود. از زاویه دیگر، در‌حال‌حاضر اثبات تجربه موفق انقلاب اسلامی در تاسیس جمهوری اسلامی ایران با رهبری روحانیت، مساعدت‌بخش‌ترین عنصر برای تثبیت اندیشه دینی در كشور و نیز توسعه قلمرو جهانی اسلام قلمداد خواهد شد.(غلامی،63،1384)

3-4-2-1-2-2-تعمیق فرهنگ دینی
منظور از تعمیق فرهنگ دینی، رسوخ دادن آن در دل مؤمنین و مخصوصاً نسل جوان، از راه استدلال و برهان و با تکیه بر قرآن و عترت است. چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد؛ جنگ هشت ساله با روحیه سرشار نسل جوان پاک باخته ای که عاشق امام و انقلاب بودند، اداره شد. آن روزها همین که امام امّت پیامی می داد، جوان ها سر از پا نشناخته، به جبهه ها می رفتند، اما امروز فضای جامعه به گونه ای است که باید مسائل دینی را با تمام وجود در نسل جوان رسوخ داد. یعنی علاوه بر احساس و عاطفه، نسل جوان

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد انقلاب اسلامی، قرآن کریم، آیات و روایات، مقام معظم رهبری Next Entries پایان نامه ارشد درمورد قابلیت اعتماد، مهندسی فرهنگی، ارزش های اجتماعی، طبقه اجتماعی