پایان نامه ارشد درمورد انقلاب اسلامی، قرآن کریم، آیات و روایات، مقام معظم رهبری

دانلود پایان نامه ارشد

معرفی دین حقّ، آموزش معارف الهی و شناساندن خوبیها و بدهیها، تقویت باورهای دینی و ایمان درونی، زمینه سازی برای عمل به احکام اسلامی، زدودن رذایل نفسانی و نقش آفرینی در پدیده های اجتماعی و سیاسی است.
3-3-1-2-2- تبلیغ در قرآن
واژه «تبلیغ» یعنی رساندن؛ و قرآن کریم آن را در مورد «رسالات» که عبارت است از «پیام ها» به کار برده است. بر این اساس تبلیغ عبارت است از رساندن یک پیام از کسی به کسی دیگر، رساندن یک فکر و یا یک پیام، رساندن چیزی به فکر و روح و ضمیر و قلب کسی.(مطهری،21،1377)
در آیه ای از قرآن چنین می خوانیم: «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفى‏ بِاللَّهِ حَسيباً» آنان(پیامبران پیشین) کسانی بودند که تبلیغ رسالت های الهی می کردند و (تنها) از او می ترسیدند و از هیچ کسی جز خدا، بیم نداشتند و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش دهنده اعمال آنها) است (احزاب/39).
رسول گرامی اسلام(ص) پس از بیست و سه سال فداکاری و جانفشانی، آیین اسلام را به صورت یک آیین کامل اعلام نمود و مسئولیت تبلیغ آن را بر عهده عالمان دینی گذاشت.
این آیه مبارکه، یک تعریف جامع از مبلّغ اسلامی دارد، و ویژگی های مبلّغ را چنین بیان می کند:
1. مبلّغ باید پیام های خود را از کتاب و سنّت برگیرد”یبلغون رسالات الله”.
2. در گفتن حق و اشاعه ی دین، از هیچ کس و هیچ مقامی نترسد و با شجاعت کامل به بیان حقایق بپردازد”ولا یخشون احدا”.
3. در عین حال باید خدا باور و خدا ترس باشد و رضای خدا را در سخن خود، در نظر بگیرد”الا الله”.
4. بداند که تمام اعمال و حرکات و گفتار های او از سوی خدا مورد محاسبه و دقّت قرار می گیرد”و کفی بالله حسیبا”.
و با توجه به این ویژگی ها، باید گفت: مقام تبلیغ دراسلام، یکی از بالاترین مقاماتی است که نخست انبیاء و اولیاء آن را بر عهده داشته اند و سپس بر عهده عالمان دین و مبلّغان دلسوز و هوشیار است.
4-3-1-2-2- معناي اصطلاحي «تبليغ دين اسلام در دنياي مدرن»
معناي «تبليغ دين اسلام در دنياي مدرن»، اين است كه مبلّغ اسلام شناس، بصير، مؤمن، معتقد، با انگيزه اي الهي و معنوي و با احساس تكليفِ شرعي و عقلي و از روي عشق به هدايت انسان ها و اتمام حجّت بر آن ها، با استفاده از همه شيوه ها و ابزارهاي تبليغي مشروع معاصر، پيام خداوند را آن طور كه هست (بي كم و كاست و بدون تحريف و التقاط) به طور صحيح و شفاف و آسان، به ذهن و دل مخاطبان معاصر، برساند؛ به گونه اي كه با اقناع عقلي و قلبي و ترغيب و جذب آنان، در انديشه، احساس و رفتار آنان تغيير و تحوّل مطلوب ايجاد گردد؛ و آنان با آگاهي، اختيار و ا نتخاب خود، آزادانه در مسير رضايت الهي و كمال مطلوب انساني حركت کنند؛ يا اگر به هر دليل يا علّتي نپذيرفتند، حجت الهي بر آنان تمام شود.
5-3-1-2-2- تبلیغات در عصر حاضر
در عصر حاضر مسئله تبلیغ از اهمیت خاصی برخوردار است و به عنوان یک امر بسیار حساس و سرنوشت ساز مورد توجه است.
نظام های کنونی، هزینه های سنگینی را به این موضوع اختصاص می دهند و تبلیغات را یکی از محورهای حاکمیت می شمارند. جذب ملّت ها و توده های مردم و تامین منافع دولت ها و ملّت ها، شرکت ها و نظایر آنها، بر همین اساس دور می زند.
معرفی مکتب ها، نظام ها و شخصیت های سیاسی، مذهبی و اجتماعی و… از همین راه صورت می گیرد. پیشرفت و نفوذ نظام ها، مکتب ها و استیفای حقوق هر ملت و کشور معمولاً به توان تبلیغی آن کشور و ملّت بستگی دارد.
حضرت امام خمینی(ره) در این باره می فرماید: مسئله تبلیغات یک امر مهمی است که می شود گفت در دنیا در راس همه امور قرار گرفته است و می توان گفت دنیا بر دوش تبلیغات است.(خمینی، 41،1369)
تنوع ابزار تبلیغات و نیز ارتباط آن با انواع تکنولوژی های جدید و نوین، آن را به صنعتی پیچیده تبدیل کرده، که از آن به عنوان صنعت تبلیغات یاد می کنند. این صنعت آنچنان گسترده شده که ثروت های عظیمی در آن انباشته گردیده است و یکی از مهم ترین بخش های کشور ها محسوب می گردد.
با ورود فناوری اطلاعات، اینترنت، مرزهای تبلیغات از هم شکافته به دهکده جهانی تبلیغات تبدیل شده است. هر سازمان برای جهت دهی مخاطبان خود در راستای ایجاد نگرش های مثبت یا بهره گیری از ابزارها، تاکتیک ها و سبک های تبلیغاتی جدید، قادر است تاثیرات اساسی در نظام فکری و سیاسی جوامع بشری داشته باشد. بدین ترتیب تبلیغات، یک سلاح فعال و موثّر در جنگ با افکار بشری است.
امروزه دشمنان اسلام از روش ها و ابزارهای پیشرفته تبلیغی، برای پیشبرد مقاصد شوم خود بهره می برند. آنان بزرگترین ابزارهای تبلیغاتی از قبیل شبکه های ماهواره ای رادیویی، تلویزیونی، مطبوعات، اینترنت و دیگر دستگاه های تبلیغاتی را در اختیار دارند و با استفاده از این ابزار های پیشرفته، تبلیغات وسیعی را برای وارد کردن ضربه، به باورهای دینی و معنوی مسلمانان، با شدت هرچه بیشتر بدون وقفه آغاز کرده اند.
حال با توجه به مطالب ذکر شده، اهمیت و جایگاه تبلیغ دین و ضرورت آن برای ما روشن می شود. و این امر، ما را برای مقابله با هجمه دشمن فرا می خواند و ضرورت تبلیغ دینی را دو چندان می کند و باید توجّه کنیم که در صورت کوتاهی در این امر، خطر تباهی ارزش های دینی و گسترش ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی حتمی است. به همین دلیل، در متون دینی آیات و روایات فراوانی به اهمیت و ضرورت تبلیغ دین اختصاص یافته و پیروان دین مقدس اسلام را به قیام و انجام این مسئولیت خطیر تشویق می نماید و از هر گونه کوتاهی و بی تفاوتی در این امر حساس بر حذر می دارد.

6-3-1-2-2- تبلیغ دینی
تبلیغ، مواجه شدن با مردم و حرکت دادن آنها به سوی خداوند متعال، کاری عظیم ارزشمند و بس دشوار است. قرآن کریم هم چنین عملی را، مهم و دشوار می داند. به عنوان نمونه وقتی حضرت موسی(ع) به مقام نبوت می رسد، احساس می کند که کاری ثقیل و سنگین بر او سپرده شده است؛ برای ادای این وظیفه مهم از خداوند دریا دلی، ظرفیت روحی بسیار وسیع و تحمل فوق العاده فراوان می طلبد و از درگاهش می خواهد دشواری کار را برایش آسان گرداند و برایش یاوری نیز قرار دهد:
«قالَ رَبِّ اشْرَحْ لي‏ صَدْري*وَ يَسِّرْ لي‏ أَمْري*وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِساني‏*يَفْقَهُوا قَوْلي‏*وَ اجْعَلْ لي‏ وَزيراً مِنْ أَهْلي‏*هارُونَ أَخي‏*اشْدُدْ بِهِ أَزْري*وَ أَشْرِکْهُ في‏ أَمْري» (پروردگارا! سینه ام را گشاده کن * و کارم را برایم آسان گردان! *و گره از زبانم بگشای* تا سخنان مرا بفهمند! * و وزیری از خاندانم برای من قرار ده* برادرم هارون را!* با او پشتم را محکم کن * و او را در کارم شریک ساز (طه/32-25).
یا درباره رسول گرامی اسلام(ص) که خداوند بدون درخواست حضرت، به او شرح صدر عنایت کرده می فرماید:
« أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ *وَ وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ*الَّذي أَنْقَضَ ظَهْرَکَ*وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ*فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً» (آیا ما سینه تو را گشاده نساختیم* و بار سنگین تو را از تو برنداشتیم؟! * همان باری که سخت بر پشت تو سنگینی می کرد! * و آوازه تو را بلند ساختیم! * به یقین با (هر) سختی آسانی است! (شرح/5-1)
در این آیات، سخن از سختی کار، سنگینی مسئولیت تبلیغ و گرانسنگی آن است؛ به گونه ای که پشت انسان را می شکند. از این روی، خداوند متعال از روی امتنان به رسولش، شرح صدر عنایت فرمودند تا در پرتو آن، کار بر او آسان گردد. چرا که “وزر” در آیات یاد شده، همان بار دعوت، تبلیغ و مواجه شدن با مردم است. همان مردمی که قصد هدایت و راهنمایی بلکه کشاندن آنها به سوی خدا را دارد.
در اهمیت تبلیغ و شرافت عظمت مبلغان دینی آیات و روایات زیادی وجود دارد که به عنوان نمونه در حدیثی امام رضا(ع) ذکر می نماییم که حضرت برای مبلّغ دعا کرده و رحمت الهی را برایشان مسئلت می نماید: «رَحِمَ اللّه‏ عَبدا اَحیا اَمرَنا … يَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ يُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا» (رحمت خدا بر بنده‏اى را که امر ما را زنده کند… دانش‏هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى‏هاى سخنان ما را مى‏دانستند، از ما پیروى مى‏کردند).(مجلسی،30،۱۴۰۴)
از سوی دیگر قرآن کریم بیان نکردن معارف دین از سوی کسانی که عالم به مسائل دینی هستند را، ظلم دانسته و می فرماید:« وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَتَمَ شَهادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ» (چه کسی ستمکارتر است از آن کس که گواهی و شهادت الهی را که نزد اوست، کتمان می کند؟!(بقره/140) پس بیان معارف قرآن وعلوم اهل بیت(ع) موجب سربلندی و عزّت است و کتمان و مخفی داشتن این دانش ها و بیان نکردن آن ها برای مردم از بزرگترین ظلم ها محسوب می شود.
امروزه به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی و باز شدن راه های جدید برای تبلیغ دین، از یک سو و هجمه عظیم استکبار و ایادی آن به کیان دین،از سوی دیگر، وظیفه و مسئولیت ما را نسبت به گذشته، بیشتر می کند.
مقام معظم رهبری می فرماید: «در طول تاریخ 1400 ساله اسلام، به گمانم هیچ برهه ای را نداریم که علمای دین، چنین فرصتی، برای تبلیغ احکام اسلامی پیدا کرده باشند؛ نه در دوران ائمه(ع)، نه بعد از دوران آنها، نه در دورانی که حکومت های طرفدار فقه حنفی و شافعی در ایران بر سر کار بودند و نه در دورانی که پادشاهان طرفدار فقه جعفری در کشور ما بودند. در هیچ یک از این دوره های گوناگون، برای علما چنین فرصتی پیدا نشده بود که امروز پیدا شده است.» (خامنهای،1369)
مقام معظم رهبری در سخنی دیگر، بر این نعمت الهی تأکید ورزیده و فرموده اند: «برادران عزیز! امروز، فرصت عظیمی در اختیار روحانیت است. هیچ وقت در طول تاریخ بعد از زمان رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم تا امروز، چنین فرصتی در اختیار دعات دین نبوده است. دعوت کنندگان دین، چه موقع چنین فرصت به این مغتنمی را در اختیار داشته اند؟… فرصت عظیم و عزیزی است و ما امروز باید بتوانیم به عنوان مبلغان دین، نقش کارآمد و ماندگاری ایفا کنیم، خدای متعال، از ما سؤال می کند. این، وظیفه ما است و باید خودمان را آمادّه کنیم.»(دهقانی اشکذری،1387،‏61)
علمای دینی تشیع، حوزه علمیه شیعه و روحانیون، در مقابل یک آزمایش عظیم تاریخی، بی نظیر و غیر قابل تکرار در گذشته تاریخ، قرار دارند. این، نعمتی است که مصداق آیه شریفه قرآن است: « وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ» (و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: «اگر شکرگزاری کنید،(نعمت خود را) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است!)(ابراهیم/7).
لذا با توجّه به فضای فراهم شده در عصر حاضر، روحانیون معزز، برای براي اشاعه فرهنگ، مباني ديني و اخلاق اسلامي، مي بايست، آموزه های دین را متناسب با گرايشات و مقتضيات مخاطب، تبلیغ نماید تا از این آزماش خطیر الهی سربلند خروج نمایند.

2-1-2-2-روحانیت
تاریخ ایران تقریباً در تمام ادوار آن به‌ ویژه پس از گسترش آیین تشیع در كشور، گواه حضور مردانی است كه تمام اهتمام خود را صرف دفاع و صیانت از اسلام و ایران نموده‌اند. تقریبا هیچ بُعدی از زندگی اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی مردم را نمی‌توان یافت كه اولاً تاثیر آموزه‌های دینی در آن مشهود نباشد و ثانیاً برقراری این ارتباط، تعامل و كنترل را روحانیون برعهده نداشته باشند. كافی است نگاهی به تاریخ معاصر ایران بیاندازیم.
در واقعه تحریم تنباكو، مشروطه، ملّی‌شدن نفت، قیام پانزدهم خرداد و از همه مهمتر انقلاب اسلامی، می‌توان نقش برجسته روحانیت را به‌ وضوح مشاهده كرد. از آنجا كه كاركرد فوق تنها محدود به گذشته نبوده و این كشور همواره به ایفای نقش روحانیان نیازمند می‌باشد و همچنین به دلیل ‌آنكه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌ویژه در سال های اخیر، روحانیت

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درمورد رسانه های مدرن، ارزش های دینی، فرهنگ و تمدن، فرهنگ اسلامی Next Entries پایان نامه ارشد درمورد انقلاب اسلامی، فرهنگ دینی، اندیشه اسلامی، شورهای اسلامی