پایان نامه ارشد درباره مواد مخدر، مواد غذایی، قرآن کریم، شگفت انگیز

دانلود پایان نامه ارشد

خشونت آمیز بلند تری دارند.چرا؟این بدان علت است که سطوح قند خون بعد از خوردن شیرینی ناگهان بالا می رود که ابتدا انفجار انرژی را باعث می گردد،اما سپس قند خون افت کرده و شما راخسته و خواب آلود می کند.در تلاشی برای پیشگیری از کاهش قند خون،بدن شما آدرنالین تولید می کند که شما را خشمگین و بد اخلاق می سازد.(www.odewire.mht)
رژیم های غذایی مدرن تاثیر مهمی برشاخص خشونت و جنایت داشته اند.نگرانی گسترده ای در مورد خشونت وجنایت ودر مورد امنیت تامین غذایی،وجود دارد.این نگرانی ها توسط گزارشاتی از میزان ارتکاب جنایات بیشتر وآگاهی دادن نسبت به مواد افزودنی در غذاها،نمود یافته است. (http://www.ncahf.org)
امروزه با رشد بی رویه فست‌فودها سوال مهمی مطرح می‌شود که بهتر است به آن فکر کنید.این که آیا غذاهایی که فست‌فودها ارائه می‌دهند اعتیاد آورند؟آیا کالری‌هاو چربی‌های زیاد موجود در این مواد غذایی شما را به دام اعتیاد می‌کشاند؟باید بگوییم که بله،فست‌فودها مثل مواد مخدر اعتیادآور هستند.پژوهش‌های اخیر نشان داده چربی،نمک و قندهای زیادی که در این غذاهای نسبتاً ارزان وجود دارد اثری همانند مواد مخدر در مغز ایجاد می‌کنند.امروزه تمام محققان به مسئله‌ی فست‌فودها و اثرات اعتیادآور آن‌ها،توجه خاصی معطوف داشته‌اند.زمانی که عکس غذاهای مورد علاقه‌ی شرکت کننده‌ها نشان داده شد،مغزشان شروع به ترشح میزان زیادی هورمون کرد.حالتی شبیه به این پدیده درسر معتادین به کوکائین زمانی که عکس پودر سفید می‌بینند نیز اتفاق می‌افتد.در پژوهش‌های اخیر،محققان به موش‌های آزمایشگاهی سوسیس،کالباس و شکلات خوراندند و ملاحظه کردند رفتارهای فیزیولوژی وروانی این موش‌ها شبیه موش‌هایی است که به مورفین اعتیاد دارند.علاوه بر این زمانی که اعتیاد به این قبیل مواد غذایی شکل می‌گیرد هیچ مانعی نمی‌تواند موش‌هارا از رسیدن به مواد مخدر خود(فست‌فودها)منصرف کند.محققان می‌گویند دلایل قابل قبولی وجود دارد که نشان می‌دهد غذاهای سرشاراز قند،چربی ونمک می‌تواند فعل و انفعالات شیمیایی در مغز ایجاد کند که شبیه به عملکرد مواد مخدری مثل کوکائین و هروئین است. (تبیان)
پژوهشگران آمریکایی با اطلاع ازاین پدیده توانسته اند برای تعدیل تغذیه بعضی از خانه های بزهکاران جوان،برنامه ای را اجرا کنند.در این برنامه قند سریع الهضم به میزان قابل توجهی تقلیل یافته و به جای نوشابه های گازدار و تنقلات حاوی قند زیاد،آب میوه،میوه ی تازه و سالاد توام با پنیر تجویز کرده اند.
از آن زمان به بعد،پژوهشگران مشاهده کردند که حد متوسط عملیات ضد اجتماعی،تا میزان 47درصد و در بعضی از زندان ها تا میزان70 درصد کاهش یافت. (گروهی از مولفان،1378،37)
تغییر در رژیم غذایی یعنی جایگزینی هله هوله و غذای ناسالم با تغذیه سالم آغاز یک تغییر شگفت انگیزدررفتارمی باشد.نمونه ی واضح این تغییر دانش آموزان دبیرستان آپلتون است.در اولین نظر هیچ چیزویژه ای در مورد دانش آموزان این دبیرستان مشاهده نمی شود.آن ها ظاهرا آرام بوده و به راحتی با یکدیگر رفتار می کنند وبرکار مدرسه خود تمرکز دارندوهیچ مشکل ظاهری وجود ندارد.چندی بعد آن ها به عنوان دانش آموزانی با نگرانی از سلامت روانییشان مورد توجه قرار گرفتند،بسیاری از دانش آموزان مشکل ساز شدند و با معلمین و افراد سر جنگ داشتند،بعضی از بچه ها نیز اسلحه به همراه داشتند وبه عنوان دانش آموزان درمعرض خطر درگیری وجرم وجنایت ودیگررفتارهای پرخطر شناخته شدندکه نیازبه درمان آکادمیک یابهبودی معتبرداشتند.در حقیقت یک افسر پلیس تمام وقت در سالن مدرسه قدم می زد تا از خشونت هاو تخلفات پیشگیری کند.ولی بعداز اجرای یک برنامه ی غذایی جدید بعضی چیزها سریعا تغییر کرد.تغییرات بزرگ درواقع بسیار ساده بودند.همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده از منوی غذایی برداشته شد و سبزی جات و میوه های تازه،نان گندم و سالاد جایگزین آن شد.آیا این کل پاسخ است؟بله این کل چیز است.مدیر مدرسه از این تغییرات حیرت انگیز،که بعد از پیشنهاد تغییر رژیم هشت سال قبل،غذا و نوشیدنی،صورت گرفت،شگفت زده شد.او در محاسبه ای بیان کرد من خرابگر ندارم،هله هوله ندارم و نیاز به امنیت بالا ندارم.در نهایت نتیجه گزارش این مدرسه در یک مستند ویدیویی جدید تحت عنوان تاثیر غذاهای تازه و سالم بر روی رفتار آمد.
(http://regenerationville.com)
در دنیای پرسرعت اینترنت،ماشین های خود پرداز،اتومبیل های تندرو و غذاهای حاضری، حفظ عادت های سالم ومناسب غذایی دشـواربه نـظر می رسد.غذاخوردن که پیش ازاین یک اولویت مهم محسوب می شد،به موضوعی جنبی تبدیل گشته است که توجه زیـادی به آن نشده ومعمولا درلابه لای کارهای دیگر روزانه گنجانده می شود.ما معمولاً بدون تفكر و تعمق از عادات غذایی پیروی می كنیم و توجهی به اثرات مثبت یا منفی آن ها در سلامت خود نداریم،در حالی كه بسیاری از عادات غذایی معمول،ممكن است نامناسب بوده و اثرات نامطلوب و گاه،غیرقابل جبرانی به جا گذارد.بنابراین شناخت عادات غذایی نامناسب و تأثیر آن ها در سلامت انسان،گام بسیار مؤثری در شكل گیری الگوی غذایی صحیح و مناسب است.

فصــــــل دوم

تاثیر آشامیدنی ها در جــــــــــرایم

با پیشرفت علم،ارتباط بین سلامت روح وروان با نوع غذا وآشامیدنی ها 36اثبات شده است.تغذیه سالم یکی ازمهمترین ترین راه دستیابی به سلامت جسم است.برای عملکرد صحیح رفتاری باید جسم سالم و روحی آرام داشت و اگر جسممان را با خوردن غذاها و نوشیدنی های مفید، سالم نگه داریم در نتیجه روحی آرام و سرحال خواهیم داشت.آرامش فکر در واقع باعث بهبود خلق وخو می شود واگر با تحریکاتی روبه رو شود این آرامش از دست می رود،در نتیجه انسان نمی تواند به تفکر بپردازد.برای رسیدن به جسمی سالم و آرام نیاز به روانی سالم است و روان سالم بدون جسم سالم میسر نیست و جسم هم بدون تغذیه نمی تواند سالم باشد،چرا که سلامت جسمی و روانی انسان به میزان قابل توجهی به نوع تغذیه مربوط است.

بخش اول :مشـروبات الکلی37
اصل واژه شراب عربی است و برهر نوع آشامیدنی اطلاق می گردد.لیکن در زبان فارسی تنها نوشیدنی های الکلی به این اسم نامیده می شود.چنان که واژه ی باده و می نیز به همین معناست اما درزبان عربی این گونه نوشیدنی هارا خمر می گویند. (مویدی،1383،11)
مستی کیفیت خاصی است که تحت تاثیر مواد مسکرایجاد شده و قدرت ارزیابی وتشخیص سودو زیان را از انسان سلب کرده و موجب اختلال تام یا نسبی می گردد. (جزایری،1387،54)
شراب همه ی قوای جسمانی وروحانی را تحت تاثیر قرار می دهد و انسانیت که اساس سعادت حیات بشری بر آن است،را از بین می برد.زیرا آدم مست نه عفت می شناسد ونه عرض و نه مراعات نفوس و اموال مردم را می کند. (درتاج ،1389،41)
الکل نظیر طغیان رودخانه و رمیدگی اسب سرکش آثارمخرب و ویران کننده ای دارد.آن که مست می شود می غرد،عربده می کشد،ناسزامی گوید ودر مستی به تباهی می پردازد. (مویدی،1383،43)

مبحث اول : تعاريف
در این مبحث برآنیم که واژ گان کلیدی مورد بحث در این بخش را تعریف کنیم.امتیاز انسان بر دیگر موجودات عقل و خرد است و الکل نابود کننده ی عقل آدمی است.خمر انسان را از حالت تعادل طبیعی خارج کرده و باعث عکس العملهای زود هنگام و یا دیر هنگام می شود.خوردن مشروبات الکلى عملى است که سر و کارش مستقیماً با عقل وشعور مى‌‏باشدوبه منظورکشتن تعقل وتقویت عواطف بى‌‏سرپرست آثارشوم و نتیجه‌‏هاى زشت و ناهنجارى که پیوسته از جهت بهداشت و اخلاق و روان در افراد و در جامعه‌‏هاى بشرى بسط و توسعه مى‌‏دهد،به هیچ وجه قابل انکار نبوده و پوشیده نیست.
گفتار اول : معنای لغوی خمـر
اصل خمر پوشاندن چیزی است وبه هرچیزی که باآن وبه وسیله آن پوشانده می شود،خمار می گویند.نامیدن خمربه نوشیدنی که سکرآور است برای این است که در مرکز و جایگاه خرد انسان پنهان می شود. (درتاج،1389،23)
گفتار دوم : معنای اصطلاحی خمـر
در اصطلاح فقهی به هرمایع مست کننده خمرمی گویند.تناسب بین معنای لغوی واصطلاحی خمر برای مایعات مسکر،به این دلیل است که،این مایعات به دلیل مستی که ایجاد می کندروی عقل پرده ای می افکندو نمی گذارد بدرا از خوب و زشت را اززیبا تشخیص بدهد.به این دلیل شراب راخمر گفته اند که،شراب عقل را زایل می کندوعقل فردمست شده رامی پوشاندواز کارمی اندازد.عقل عالی ترین موهبت الهی است.اندیشه،امتیاز انسان است که او را از حیوانات جدا می سازد،هنگامی که شراب انسان را مست می کند وعقل رازایل می سازد اورااز حوزه ی انسانیت خارج و به یک حیوان تبدیل می کند. (درتاج،1389 ،24)
مبحث دوم : نظريات پيرامون مشروبات الکلی
در این مبحث در ابعاد مختلف از جمله ابعاد دینی،حقوقی و پزشکی به بررسی نقش مخرب مشروبات الکلی پرداخته ایم،چراکه به عنوان منشا وریشه ی اعمال ضداخلاقی شناخته می شود.
گفتار اول : ديدگاه قـرآن پيرامون مشروبات الکلی
قرآن كريم براي حفظ سلامت و تندرستي انسان و پيشگيري از بيماري ها،دستورات بهداشتي ارزنده اي درقالب محرمات ومستحبات بيان نموده كه رعايت اين توصيه هاتعيين كننده ي سلامت جسمي و روحي انسان مي باشد.خداوند در قرآن كريم چندبار انسان رااز مصرف شراب برحذر داشته است ودر چهارسوره مختلف مصرف شراب رابراي انسان غير مجازوحرام اعلام نموده است.در نتیجه با توجه به دستورات اسلام مصرف الكل صريحا منع شده است. (www.magiran.com)

حرمت مصرف نوشابه های الکلی به طرز بسیار دقیق،روشن و کاملی مورد توجه قرآن کریم قرار گرفته است. (فتاحی معصوم و زروندی ،1384،177)

در قرآن کریم خداوند طی چهارمرحله به صورت گام به گام باشراب خواری برخوردکرده که اثرات تربیتی ارزشمندی در جامعه گذاشته و تغییر و تحول عمیقی در جامعه ایجاد کرده است.

1)مرحله اول:نامطلوب بودن شراب. (سوره ی نحل،آیه ی 67)
و من ثمرات النّخیل والاعناب تتخذون منه سکرا ً و رزقا ًحسنا ً انّ فی ذلک لایة ً لقوم ٍ یعقلون.
و از میوه های درخت خرما و انگور نیز نوشیدنی های مست کننده ورزق نیکو می گیرید.همانا در این امر نیز نشانه ای روشن برای اهل تفکر است.
And of the fruits of the palms and the grapes, You obtain from them intoxication and goodly provision, most surely. There is a sign in this for a people who ponder.

2)مرحله دوم: اشاره به منافع اقتصادی و مضرات شراب خواری. (سوره ی بقره،آیه ی 219)
يَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فيهِما إِثْمٌ کَبيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما.
از تو درباره شراب و قمار می پرسند،بگو: در ارتکاب آن دو گناهی است بزرگ و سودهایی برای مردم،و گناه آنها بزرگتر از سودشان است.
They ask you about intoxications and games of chance say: in both of them there is a great sin and means of profit far men and their sin is greater than their profit.
3) مرحله سوم: نهی از شراب خواری هنگام نماز خواندن. (سوره ی نساء ،آیه ی 43)
.يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُكَارَى حَتَّىَ تَعْلَمُواْ مَا تَقُولُونَ
ای اهل ایمان،هرگز در حال مستی به نماز نیایید تا بدانید چه می‌گویید.
O you who believe! Do not go near prayer when you are intoxicated until you know well what you say.

4)مرحله چهارم: حکم تحریم شراب. (سوره ی مائده،آیه ی90،91،92)
_ 90 يا ايها الذين آمنوا انما الخمر و الميسر و الانصاب و الازلام رجس من عمل الشيطان

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درباره سیستم عصبی، مواد غذایی، پرخاشگری، فعالیت فیزیکی Next Entries پایان نامه ارشد درباره امام صادق، فعالیت بدنی، امام علی (ع)، علوم تربیتی