پایان نامه ارشد درباره محیط زیست، زیست محیطی، مسئولیت اجتماعی، فعالیت های اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

شرکت
مشارکت اجتماعی شرکت در حل مسائل و مشکلات اجتماعی باعث ایجاد تعدد در هدفهای شرکت شده و موجب توجه مدیران به هدفهای مختلف و متنوع می گردد که این خود باعث اغتشاش فکری مدیران شده و آنها را در اداره کارآمد شرکت فلج می کند. تلفیق هدفهای اقتصادی و اجتماعی، بنایی را پی ریزی می کند که باعث اضمحلال خود شرکت می‌شود. این امر ناشی از تعارض داخلی در هدفها می باشد. به علاوه اصرار بر این که شرکت به مشارکت اجتماعی بپردازد، باعث می‌شود در افکار عمومی انتظاراتی از شرکت ها به وجود بیاید که انجام آن برای آنها غیرممکن باشد. هنگامی که این انتظارات و توقعات برآورده نشود، چهره عمومی‌شرکت مخدوش گردیده، بالطبع نظر مردم نسبت به آن منفی شده و این باعث می‌شود که شرکت کارآئی و اثربخشی خود را از دست بدهد.
هزینه مشارکت اجتماعی
یکی از مسائل مهمی که در بسیاری از طرحهای اجتماعی به آن توجه نمی‌شود، این است که آیا مردم تمایل دارند به اینکه هزینه این گونه طرحها را بپردازند، و آیا این عاقلانه است که منابع محدودشان را این طور استفاده کنند؟ بعضی از افراد جامعه ممکن است در مورد اینکه چه کسی این هزینه ها را می پردازد تصور غلط داشته باشند. آنها تصور می کنند که شرکت، این هزینه ها را می پردازد و آنها منتفع می‌شوند. در حالی که حقیقتاً این خود آنها هستند که چنین هزینه هایی را پرداخت می کنند. به خاطر آنکه شرکت تمام این هزینه ها را روی قیمت محصولات یا خدمات خود می آورد. اگر جامعه بداند که خودش در نهایت امر، این هزینه ها را پرداخت می کند و اگر بداند که اختلاف بین هزینه های واقعی چقدر است، ممکن است هیچ گاه اصرار به فعالیت های اجتماعی که از شرکت‌ها می خواهد نکند. در این صورت جامعه ممکن است کارآئی اقتصادی را به خاطر بهبود وفور اقتصادی انتخاب کند.
برخورداری شرکت‌ها از قدرت کافی
نکته دیگر اینکه شرکت‌ها از قدرت اجتماعی کافی برخوردار هستند. بنابراین جامعه نباید به آنها قدرت بیشتری محول کند. بر طبق این استدلال، شرکت جزو مؤسسات و نهادهای صاحب قدرت در جامعه بوده، تأثیر آن در تمامی بخش های جامعه محسوس است. فرآیند تلفیق فعالیت های اجتماعی با فعالیت های اقتصادی که شرکت بنا نهاده است، آن را به یک نقطه قدرت تبدیل می کند. این تمرکز قدرت، تقسیم قدرتی را که امروز در جامعه بین شرکت‌ها داریم مورد تهدید قرار داده، و احتمالاً اثربخشی و کارآئی جامعه را کاهش می دهد. شرکت‌های دیگری در جامعه وجود دارند که می توانند مشکلات جامعه را حل کنند، اما دادن اختیار لازم به آنها از ریسک خیلی بالایی برخوردار است.
فقدان مهارتهای اجتماعی
یکی دیگر از دلایل مخالفت با مشارکت اجتماعی شرکت ها این است که بسیاری از مدیران شرکت ها فاقد درک و مهارت لازم برای کار روی مسائل اجتماعی هستند. به عبارت دیگر دیدگاه مدیران و توانائی هایشان بیشتر جنبه اقتصادی دارد.

ناتوانی شرکت‌ها در انتخاب گزینه های اخلاقی
نظریه آخر این است که ساختار شرکت‌ها به گونه ای است که ذاتاً قادر نیستند گزینه های اخلاقی داشته باشند. مفاهیم اخلاقی در مورد افراد بکار می رود نه شرکت‌ها. تنها افراد هستند که می توانند گزینه های اخلاقی را برگزینند. ایده مسئولیت اجتماعی شرکت یک عبارت بدلی و مبهم است و توسط افرادی بکار می رود که یا منافع خاصی را دنبال می کنند و یا از این طریق می خواهند دیدگاه خاص خودشان را تحمیل کنند. این عبارات مهم می تواند انتقاد به راه حل های یکطرفه آنها را نسبت به مسئولیت اجتماعی کاهش داده و یا افکار عمومی را در مورد اینکه چه کسی از نظر اجتماعی مسئول است و چه کسی مسئول نیست مغشوش سازد (امیدوار، 1390).

2-2-5-محتوا، ماهیت و رویه های گزارشگری اجتماعی
با توجه به تفاوت های عمده بین کشورها از جنبه های مختلف (از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و قانونی) محتوا، ماهیت و رویه های گزارشگری مسئولیت اجتماعی در این کشورها متفاوت بوده(هوپ40،2003) و حتی بین بخشهای مختلف در یک کشور نیز متفاوت است(گری و همکاران41،2001). از طرف دیگر، هر شرکتی ویژگی ها و شرایط منحصر به فردی دارد که این امر بر نگرش آن نسبت به محیط عملیاتی خود و چگونگی تعریف مسئولیت های اجتماعی اش تأثیر می گذارد(آمر و اوتمن42،2009) به علاوه موضوعات افشا نیز با گذشت زمان تغییر می کند، به طوری که در دهه های مختلف، موضوعات متفاوتی مورد توجه قرار گرفته است(زانی و همکاران43،2006)براساس تحقیقات انجام گرفته (جدول شماره 2)، عمده ی موضوعاتی که شرکت ها در گزارشگری اجتماعی مدنظر قرار داده عبارتند از:

2-2-5-1- موضوعات و مسائل زیست محیطی
ارائه ی اطلاعاتی در زمینه ی بازیافت ضایعات با استفاده ی مجدد از مواد دور ریختنی، استفاده ی بهینه از منابع طبیعی در جهت کاهش ضایعات احتمالی، اعطای کمک مالی برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست، خرید و استفاده از مواد اولیه، محصولات و ملزومات سازگار با محیط زیست، کنترل آلودگی (هوا، آب، زمین)، جلوگیری از زیان های زیست محیطی، حفاظت از منابع طبیعی، تحقیق و توسعه، حسابرسی زیست محیطی، حمایت از فعالیت گروه های طرفدار محیط زیست، اهداف، استراتژی ها و سیاست های زیست محیطی، دعاوی حقوقی گذشته، حال، و بالقوه ی مرتبط با محیط زیست، سرمایه گذاری های انجام شده به منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، عضویت در نهادها یا سازمان های طرفدار محیط زیست، برنامه های آموزشی در راستای آگاه سازی کارکنان از اهمیت حفظ محیط زیست، همه مصادیقی از افشاهای زیست محیطی است.

2-2-5-2- موضوعات و مسائل مربوط به مشارکت در فعالیت های اجتماعی
موضوعات مربوط به مشارکت در فعالیت های اجتماعی شامل پشتیبانی یا کمک بلاعوض به جامعه، مشارکت شرکت و تشویق کارکنان به ارائه ی خدمت به انجمن های غیرانتفاعی، اعطای کمک هزینه ی تحصیلی به دانشجویان مستعد و نیازمند، اعطای کمک مالی به مؤسسات خیریه، استخدام دانش آموختگان محلی، مشارکت شرکت و تشویق کارکنان به ارائه ی خدمت مورد نیاز مراکز آموزشی در صورت دارا بودن شرایط لازم، فراهم کردن فرصت های کارآموزی برای دانشجویان و دانش آموزان و انتقال تجربیات و دانش به آن ها، حمایت از صنایع محلی، مشارکت شرکت و تشویق کارکنان به مشارکت در فعالیت های خیرخواهانه، تأمین رضایت مشتری به میزان بالاتری نسبت به متوسط صنعت، برخورد اخلاقی با کارکنانی که معیارها و هنجارهای صنعت را رعایت نمی کنند، کمک مالی به مراکز علمی و تحقیقاتی، اعطای مرخصی با حقوق به کارمندان برای انجام کارهای خیرخواهانه، تأمین مالی پروژه های مربوط به بهداشت عمومی، اهداف، سیاست ها و مأموریت های اجتماعی شرکت، کمک به جامعه و ارائه ی اطلاعات در مورد ارزش های اجتماعی است.

2-2-5-3- موضوعات و مسائل مربوط به منابع انسانی
این موضوعات شامل برنامه های توازن کار و زندگی کارکنان، برنامه های آموزشی کارکنان، برنامه های مسافرتی پیشنهادی به کارکنان، تشویق کارکنان به ادامه ی تحصیل در مقاطع بالاتر، حقوق و مزایای کارکنان شامل برنامه های تقسیم سود به کارکنان، وام ها و سایر مزایای پرداختی، عدم تبعیض در استخدام کارکنان، برنامه های مربوط به مشارکت کارکنان در مالکیت واحدها، ورزش، سرگرمی و تفریح کارکنان است.

2-2-5-4- موضوعات و مسائل مربوط به انرژی
ارائه ی اطلاعات درباره ی صرفه جویی یا استفاده ی بهینه از انرژی، پژوهش در جهت ارتقای بهره وری از انرژی، دریافت پاداش و یا جریمه در زمینه ی مصرف انرژی، سیاست های مرتبط با استفاده ی کارآمد و کاهش مصرف انرژی در شرکت و استفاده از منابع جدید همه مصادیقی از افشاهای مرتبط با انرژی است.

2-2-5-5- موضوعات و مسائل مربوط به بهداشت و ایمنی
بهداشت و ایمنی محیط کار، ایمنی (سلامت) مشتری، ایمنی (سلامت) محصول، میزان سوانح، جبران ضرر و زیان های احتمالی نمونه ای از موضوعات و مسائل مربوط به بهداشت و ایمنی است.

2-2-5-6- موضوعات و مسائل مربوط به رویه های فعالیت عادلانه (کسب و کار)
این مورد عمدتاً شامل شکایات انجام شده برعلیه شرکت و شکایات انجام شده توسط شرکت برعلیه دیگران است.

2-2-5-7- سایر موضوعات
سایر موضوعات شامل اهداف شرکت، مشتریان و عرضه کنندگان کالا و خدمات است.
به طور کلی سازمان ها و شرکت ها در کشورهای اروپایی و استرالیا بیش تر اطلاعات مربوط به محیط زیست، انرژی، مشتریان، بازیافت و آلودگی هوا را افشا می کنند(دیگان و همکاران44،2009)در حالی که شرکت ها در آسیا بیشتر بر افشای اطلاعات مربوط به کارکنان و منابع انسانی خود تأکید دارند (راتاناجونگول و همکاران45،2006). هرچند که محتوای گزارش های اجتماعی عموماً در کشورهای گوناگون متفاوت است، ولی ماهیت این اطلاعات در سرتاسر جهان تقریباً مشابه است. آن ها دارای ماهیت مثبت، خنثی و توصیفی بوده به جای اینکه منفی و کمّی باشند. افشاهای مثبت شامل اطلاعات مربوط به رعایت استانداردها و دریافت جوایز است (دیگان و گوردون46،1996) در حالی که افشاهای منفی شامل اطلاعاتی درباره ی جریمه ها و اخبار بد مانند تحریم ها، اعتصابات کارکنان و تعداد سوانح در محیط کار است(دیگان و همکاران،2002)سایر اطلاعات همانند آموزش کارکنان و هدایا یا بخشش ها به عنوان افشاهای خنثی در نظر گرفته می‌شوند.
در زمینه ی رویه ها و شیوه های افشا، تحقیقات قبلی نشان می دهد که اکثر شرکت ها عمدتاً تمایل به استفاده از اطلاعات توصیفی، روایی یا حکایتی (داستان سرایی) کیفی برای گزارش عملکرد اجتماعی خود دارند. این اطلاعات بخش عمده ای از گزارش ها را به جای اطلاعات کمّی، تصاویر، نمودارها و جدول تشکیل می دهند(شرر و کیواسیریکیوم47،2004) در عمل، اطلاعات کمّی و پولی تا حدودی می تواند برای ارزیابی توجیه پذیری (عملی بودن) مورد استفاده قرار گیرد.
نمودارها و جداول می توانند برای تبدیل اعداد به تصاویر و ارائه ی مقایسه هایی که امکان درک راحت تر اطلاعات را برای مردم فراهم می آورد، مورد استفاده قرار گیرد(بورچ48،1989) بنابراین افشای اطلاعات مربوط به فعالیت های اجتماعی شرکت ها هم به صورت توصیفی و هم به صورت کمّی با استفاده از نمودارها و جداول گزارش جامع تری را برای استفاده کنندگان فراهم می آورد.
2-2-6-مزایا و اثرات گزارشگری اجتماعی
شرکت با مدیریت کارا و اثربخش مسئولیت های اجتماعی خود، می تواند مزایا و منافع متعددی کسب نماید. این مزایا می تواند شامل بهبود مزیت رقابتی و افزایش شهرت شرکت، مدیریت ریسک اثربخش تر، بهبود عملکرد و افزایش ارزش شرکت، کاهش هزینه ی سرمایه، کاهش هزینه های عملیاتی، محدود کردن دعاوی حقوقی و غیره باشد(لونارد و مس ادام49،2003) در ادامه برخی از مزایا و اثرات افشای مسئولیت های اجتماعی تشریح شده است.
بهبود مزیت رقابتی و افزایش اعتبار و شهرت شرکت
توجه به مسئولیت اجتماعی و افشای اطلاعات مربوطه اثر مهمی بر تولید و توزیع محصولات و خدمات رقابتی دارد و نوعی بیمه و تضمین برای برند تجاری شرکت است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها ابزاری است که سازمان ها را قادر می سازد تا به تحلیل و بررسی محیط کلی تجاری بپردازند و راهبردهای سازمانی مناسبی تدوین کنند تا علاوه بر محافظت از شرکت و دارایی های آن، نوعی مزیت رقابتی نیز پدید آورند(وارتچر و چاندلر50،2006). یکی از جنبه های مهم ایجاد تمایز میان شرکت ها و ایجادکننده ی بالقوه ی مزایای رقابتی میان شرکت ها، شهرت است (ماهون51،2002) براساس تحقیق ماهون(2002) محققان در زمینه های بازاریابی، روابط عمومی، و ارتباطات، نشان داده اند که شهرت شرکت یکی از عوامل اصلی در افزایش میزان فروش محصولات و خدمات شرکت است. کارکنان اداری و اجرایی و همچنین ذینفعان داخلی و خارجی، از شهرت شرکت برای ارزیابی و تبادل درک شان نسبت به شرکت و واحد تجاری استفاده می کنند. بنابراین شهرت خوب می تواند به نتایج بهتری برای شرکت بینجامد. ایفای مسئولیت های اجتماعی و گزارش آن در افزایش این شهرت کمک می کند و در نتیجه مزایای رقابتی برای شرکت ایجاد می کند. از جمله سایر محصولات و خدمات رقابتی ایجاد شده در اثر افشای مسئولیت های اجتماعی

پایان نامه
Previous Entries پایان نامه ارشد درباره مسئولیت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی شرکت، تعهد اجتماعی، مشارکت اجتماعی Next Entries پایان نامه ارشد درباره ارزش بازار، اوراق قرضه، ارزش شرکت، ارزش دفتری